Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kamikatze - 18.08.11 - klo:20:58
-
Sanokaapas onko suurta hyötyä laittaa sr 680 /mf 20 noin 11 tuumaa leveät takarenkaat leveämmiksi. Kun taka-akseli on raideleveydeltään kapeampi ja pyörät kulkee etupyörien välissä niin puimuri alkaa heti mutkittelemaan jos etupyörät painuvat hiemankin ja nostavat maata takapyörien kulku-uralle.
Toisin sanoen onko leveämmästä takapyörästä enemmän haittaa ellei sitten levitä vetopyöriäkin samalla.
-
Tärkeintä on että ne yleensä PYÖRII siis laita traktorikuvioiset. Aikanaan SR 500 :sen pienet ja sileet takapyörät lakkas pyörimästä vaikka eturenkaat ei uponnu kun hokkien verran.Nykyisessä 48s:ssä 12,5-18 trkuvio ja pyörii vähä upoksissakin,raideleveys tosin sama kun eessä.
-
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla jatkaa saman verran ja ohj. syl korvakot
uuteen paikkaan.
renkaiksi 14,5-20 tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.
olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)
kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.
kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu, kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.
mulla 680 sr vielä etupäässä 540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.
-
Kyselin vähän hintoja tänään ja sain noin 500 eur tarjouksen ripakuvioisesta rengasparista . Leveys ei muuttuisi ja olisiko tästä hintaan nähden riittävästi hyötyä .Kapeasta takapään raidevälistä on se haitta että kun painuu hieman enemmän niin puimuri menee ajossa kieroon jomman kumman takapyörän mennessä vetopyörän raiteeseen. Auttaisiko ripakuvio kulkua eteenpäin ja ohjaamista muutenkin kuin vain peruutettaessa . Puimuri menisi enemmän sinne minne olisi tarkoitus eikä puskisi niin kauan kunnes takapyörät ovat kovalla maalla.
Varmasti tuttu asia näitä koneita ajaneille.
-
Kyllä auttaa.Ja unohtu mainita että laita vetokuvio "väärinpäin" niin pyörii vielä herkemmin.
-
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla jatkaa saman verran ja ohj. syl korvakot
uuteen paikkaan.
renkaiksi 14,5-20 tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.
olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)
kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.
kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu, kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.
mulla 680 sr vielä etupäässä 540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.
Laitoiko uuden takapalkin vai jatkoitko vanhaa molemmin puolin ?. Tehtaan palkkihan on sen verran ohutta prässättyä peltiä että hieman arveluttaa levittäminen .Tiedän tapauksen jossa takapalkki on hajonnut hitsauksistaan .
Olkatappien kulma on myös askarruttanut jos renkaita levitetään . Niiden muuttaminen lienee helppoa saamalla jos akselia alkaa levittämään .
-
Tämän varmaan olet jo lukenut
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=3311
-
Tämän varmaan olet jo lukenut
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=3311
No, enpä ole lukenut Murtolaa ennen kuin nyt . Hyvä linkki ja kuvat selventävät asian . Silti se revennyt taka-akseli kummittelee mielessä.
-
Kuinkahan poliisi ja vakuutusyhtiöt suhtautuvat, jos tuollanen leviää tiellä ja aiheuttaa vahinkoa sivullisille?
-
Kuinkahan poliisi ja vakuutusyhtiöt suhtautuvat, jos tuollanen leviää tiellä ja aiheuttaa vahinkoa sivullisille?
Eikös ainakin ohjauksessa ollut, ettei saisi hitsattuja olla. Mutta en tiedä, kiinnostuvatko ennenkuin tulee tosiaan joku vahinko.
-
Meillä on tuollainen mf 240, joka on kuuluisa surkeasta etenemiskyvystä. Taakse kun laittoi traktorikuvioiset väärinpäin niin kulku parani huomattavasti, vaikka leveyttä ei tullut kuin pikkaisen lisää. Jos alkaa painua niin peruuttamalla pääsee aina pois. Etupään ristikudosrenkaissa painetta niin vähän kuin tohtii pitää. Ei mene vieläkään kovin pahoista paikoista, mutta ei ole tarviskaan. Jos on liian märkää niin suotta lähteä sotkimaan peltoa siinä tapauksessa. Nelivetoinen puimuri tässä mielessä hieman kyseenalainen laite :P Raiteet tulee joka tapauksessa ja pellon rakenteen tappaa tälläkin systeemillä tehokkaasti.
-
Mulla on tuo mf 20 ja edessä renkaat 18,4 *26 ja nämä renkaat ovat todella hyvässä kunnossa ,ei kyllä raaskisi vaihtaa ilman välirahaa ? Takarenkaat ovat kuluneet ja renkaiden vaihto tullee muutenkin kohta eteen . Täytyy kysellä vielä jotain toista rengasliikettä ja rengasmerkkiä josko saisi edullisemmin
-
Mitenkäs ne muuten yleensä sitten on noissa puimureissa, joissa takarenkaat kulkee eturenkaiden kanssa samaa jälkeä, onko renkaiden ulkoreunat samalla tasolla, vai onko takarenkaat eturenkaiden keskikohdalla? Maanantaina levitetään Sampon takaraideväliä.
-
Mitenkäs ne muuten yleensä sitten on noissa puimureissa, joissa takarenkaat kulkee eturenkaiden kanssa samaa jälkeä, onko renkaiden ulkoreunat samalla tasolla, vai onko takarenkaat eturenkaiden keskikohdalla? Maanantaina levitetään Sampon takaraideväliä.
Hokkien keskilinjat samaan linjaan etu- ja takapäässä, niin on paras kulkukyky. 10' ja alle pöydillä näin ei myöskään niin herkästi oikaise laihoon, tuohan juuri lienee ollut tarkoitus noissa kapeissa takaraideväleissä pikkupuimureissa :-\
-
Paras, kun levittää taka-akselia 80 cm, eli 40 cm /puoli,
ei mikään paha homma, päivän väkerrys, raidetankoa
samalla jatkaa saman verran ja ohj. syl korvakot
uuteen paikkaan.
renkaiksi 14,5-20 tai vst. millisarjan koko,
löytyypi ainaski vanne ja rengaspalvelusta eurajoelta
(tekivät vanteen toivomalla keskiön ofsetilla)
eiköhän euromasterilta ja vianorilta samaten löydy.
olkatappeja pikkasen modilvoin, tulee rengas pystysuoraan
(ripakuvio täryyttää muuten)
kehdon runko entisellään, ei haittaa vaikka puimurin takapää
korkeammalla, helpompi pääsy seulastolle.
ei muuten haittaa, kuhan varoo isossa montussa ettei
käännä jyrkästi toiseen suuntaan, osuu tikkaan tukeen.
kulkukyky muuttu radikaalisti, kulkee suoraan ja pyörii, ei kule latanaa
perässä,ja ohjautuu, kantavuutta kanssa lisää,ei pahemmin
uppoa takapää.
mulla 680 sr vielä etupäässä 540R-30" ,kulkukyky kasvo
uskomattoman paljon, ei tule enää raidetta,
tärkeä homma kun noita viljoja nurmi juuressa.
Laitoiko uuden takapalkin vai jatkoitko vanhaa molemmin puolin ?. Tehtaan palkkihan on sen verran ohutta prässättyä peltiä että hieman arveluttaa levittäminen .Tiedän tapauksen jossa takapalkki on hajonnut hitsauksistaan .
Olkatappien kulma on myös askarruttanut jos renkaita levitetään . Niiden muuttaminen lienee helppoa saamalla jos akselia alkaa levittämään .
Alkuperäistä takapalkkia käytin, poikki vaan molemmin puolin ja
400 mm levyä väliin, 5 mm 355 ruukin levyä,
helpommallahan takapalkki nykyään pääsee, kun suurempikehäinen
rengas, kehdon korvat heikoin lenkki, vrt 2000 srj sampoon,
samat ainerakenteet ja paksuudet.
helpommalla? pääsis jos löytys 2000 srj sampon taka-akseli
korvakoiden sopivuudesta ei tietoa.
taitaa maksaa aika lailla varaosana 2000 srj sampon
takapalkki, sitä en tiedä, käykö 680 oka-akselit
2000 srj takapalkkiin.
680 ja alkupään 2000 srj sampojen hinta-ero melkonen
(oli muutama vuosi sitten) kannatti tehdä tuo
taka-akseli muunnos.
-
Meillä on tuollainen mf 240, joka on kuuluisa surkeasta etenemiskyvystä. Taakse kun laittoi traktorikuvioiset väärinpäin niin kulku parani huomattavasti, vaikka leveyttä ei tullut kuin pikkaisen lisää. Jos alkaa painua niin peruuttamalla pääsee aina pois. Etupään ristikudosrenkaissa painetta niin vähän kuin tohtii pitää. Ei mene vieläkään kovin pahoista paikoista, mutta ei ole tarviskaan. Jos on liian märkää niin suotta lähteä sotkimaan peltoa siinä tapauksessa. Nelivetoinen puimuri tässä mielessä hieman kyseenalainen laite :P Raiteet tulee joka tapauksessa ja pellon rakenteen tappaa tälläkin systeemillä tehokkaasti.
Minä laitoin paripyörät meidän MF240 takapyöriksi,ikivanhassa Claasissa oli samat 10X12,kiinni viidellä pultilla.
Välivanteet tein kosanpullon ympäri pakottaen plootusuoroa ja pyöränpultit jatkoin paksulla kierretangolla.
On ne pysyneet siellä ja sopivat kääntymään.
-
Eilen pääsin kokeilemaan kuinka tr-kuvioinen takarengas käyttäytyy ja kyllä eron huomaa heti. Puimurin ohjattavuus säilyy vaikka tulisi raidetta ja pienempää painumista ei juuri huomaa kun puimuri ei ala mutkittelemaan.
Loppujen lopuksi laitoin samoille vanteille tr-kuvioiset Petlaksen (Turk.)renkaat ,kun leveämpien 5-pulttisten vanteiden metsästys ei onnistunut . Koko 11,5/80*15,3 kyllä riittää 18,4*26 eturenkaisiin suhteutettuna.
-
Levititkö taka-akselin myös? Eilen saapuivat tilaamani alkuperäiskokoa olevat traktorikuviorenkaat omaan Sampoon, mutta eivät ole vielä asennettu kun ajattelin että kannattaisko saman tien muuttaa myös taka-akselin olkakulmat siten että pyörä olisi pystysuorassa. Tuli aikanaan vain levennettyä akselia keskeltä jolloin jäi pyörän kallistuskulmat ennalleen.
-
Olkakulmat vaikuttavat hieman häjyiltä mutta 1,2-1,3 bar paineella renkaat näyttävät "sopeutuvan" kuitenkin ihan hyvin pellolle. Tie-ajoa on ollut niin vähän vielä noilla renkailla ettei renkaan kulumista ole tapahtunut , eikä oikein voi päätellä onko olkakulmat haitaksi renkaan kulumisen suhteen.
En levittänyt taka-akselia ainakaan vielä ,katson nyt miten renkaat alkavat kulumaan ja päätän siten onko aihetta muuttaa kulmia ja levittää samalla taka-akselia.