Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Paalaaja - 18.08.11 - klo:15:30
-
Kuntarakenteen pahimmat ongelmat ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla. Se näkyy hajonneena yhdyskuntarakenteena, suurina kustannuksina, pitkinä etäisyyksinä, huonona palvelutasona ja heikkona elinkeinopolitiikkana. Ja huono yhteistyökyky tuottaa yhteensopimattomia ratkaisuja.
Osmo Soininvaara 14.8.2011, Suomen Kuvalehdessä
Että minne kuntien ongelmat kasautuukaan?
-
"Se näkyy hajonneena yhdyskuntarakenteena, suurina kustannuksina, pitkinä etäisyyksinä, huonona palvelutasona ja heikkona elinkeinopolitiikkana"
Osmo on asunut liian pitkään maalikylässä jos pikkuasiat alkavat riepomaan :o
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä.
Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä. Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä. Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
Tervetuloa vaan tänne Perämeren pohjukkaan, jossa 1% väestöstä tahkoaa 7% Suomen vientituloista... sillä rahalla voi toimistossa muutaman paperin siirrellä...
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä.
Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
Mutta tuo etäisyys on usein vapaaehtoista. On muutettu kauemmas palveluista.
-
Joo, kommenttini oli asiaton. Ihan niinkuin se, mihin vastasin. Pitäisi noudattaa Mauno Koiviston poliittista ohjetta, että ei pidä provosoitua kun provosoidaan.
Petri
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä. Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
Kyllä Pyhäntäkin ellää omillaan. Mutta eipä siitä oo mittää hyötyä meile sivukyläläisille.
-
Kun Lappiin tehtiin vesivoimalat joilla tahkotaan sähkö etelään niin mistäs se raha tuli jolla ne padot ja turbiinit rakennettiin? Lapistako kunnat keräsivät ja rahoittivat? Mistä saatiin rahat niihin Tornion sulattoihin? Kuntalaiset kolehdilla keräsivät? Suurimmassa osassa näistä jos rahaa ei olisi etelästä tullut niin hankkeet olisivat edelleen tekemättä. Ja koska sijoitetulle pääomalle (omistukselle) täytyy saada kohtuu korko niin raha tulee siis rahan luo. Tämä vaan pakkaa monelta unohtumaan.
Kysymys hyvä. Tässä näkyy laajemminkin tapa ajatella politiikkaa ja yhteisten asioiden hoitoa. Yksi suosittu filosofia on, että kun kaikki ajavat omaan napaan katsoen omaa etuaan, niin kaikkien etu tulee loppupelissä hoidettua. Niin kaupunkipellet, pankollamakaajat, riistoporvarit kuin lusmuduunaritkin tulevat näin hoidettua.
Toinen tapa ajatella on yhteistyön ja keskinäisen riippuvuuden malli, jossa hetken ajatellaan muutakin kuin omaa välitöntä etuaan. Vaikkapa voortimiehen kuvailemat investoinnit luonnonvarojen kesyttämiseen. Ei oikein onnistu, jos ei ole niitä pääomia, mutta yhtä heikosti sekin, jos ei ole niitä luonnonvaroja. Kaikkia tarvitaan.
Petri
-
Kuntarakenteen pahimmat ongelmat ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla. Se näkyy hajonneena yhdyskuntarakenteena, suurina kustannuksina, pitkinä etäisyyksinä, huonona palvelutasona ja heikkona elinkeinopolitiikkana. Ja huono yhteistyökyky tuottaa yhteensopimattomia ratkaisuja.
Osmo Soininvaara 14.8.2011, Suomen Kuvalehdessä
Että minne kuntien ongelmat kasautuukaan?
suolen kuvalehti nollatason julkaisu jälleen kerran :(
-
Kuntarakenteen pahimmat ongelmat ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla. Se näkyy hajonneena yhdyskuntarakenteena, suurina kustannuksina, pitkinä etäisyyksinä, huonona palvelutasona ja heikkona elinkeinopolitiikkana. Ja huono yhteistyökyky tuottaa yhteensopimattomia ratkaisuja.
Osmo Soininvaara 14.8.2011, Suomen Kuvalehdessä
Että minne kuntien ongelmat kasautuukaan?
suolen kuvalehti nollatason julkaisu jälleen kerran :(
Laiteaan kepu- ja perslandian käpykunnat kaikki yhteen pompsiin...
niin loppuu se piiparisten paapominen.
-
Suomen kuntarakenteessa on vain yksi ainoa ongelma... Kepu menettää kuntadiktatuurivaltansa - lopullisesti - ja se on onneksi Isänmaalle :P :P :P
=
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan hallitus antaa vielä tämän syksyn aikana konkreettiset esitykset siitä, miten kuntarakennetta pitäisi eri puolilla maata muuttaa. ”Valtiovarainministeriössä tehdään parasta aikaa karttaharjoituksia ja etsitään kriteerejä joiden mukaan kuntarajat jatkossa piirretään”, Virkkunen kertoo. Hallituksen tavoitteena on työssäkäyntialueisiin perustuva kuntarakenne. Kuntien tulisi myös olla riittävän suuria, jotta ne voivat vastata itsenäisesti lähes kaikista sosiaali- ja terveyspalveluista.
-
Tervetuloa vaan tänne Perämeren pohjukkaan, jossa 1% väestöstä tahkoaa 7% Suomen vientituloista... sillä rahalla voi toimistossa muutaman paperin siirrellä...
En olisi Petriltä odottanut näin kapeaa katsantokantaa? Mm emo-heikki säännönmukaisesti kun hehkuttaa että miten sähkö ja mineraalit ja muut tahkotaan maakunnissa rahaksi niin että miten se on mahdollista? Kun Lappiin tehtiin vesivoimalat joilla tahkotaan sähkö etelään niin mistäs se raha tuli jolla ne padot ja turbiinit rakennettiin? Lapistako kunnat keräsivät ja rahoittivat? Mistä saatiin rahat niihin Tornion sulattoihin? Kuntalaiset kolehdilla keräsivät? Suurimmassa osassa näistä jos rahaa ei olisi etelästä tullut niin hankkeet olisivat edelleen tekemättä. Ja koska sijoitetulle pääomalle (omistukselle) täytyy saada kohtuu korko niin raha tulee siis rahan luo. Tämä vaan pakkaa monelta unohtumaan.
Mistähän se raha on tullut Helsinkiin ja Helsingin rakentamiseen? Eiköhän se ole maaseudulta alkujaan peräisin?
-
Tervetuloa vaan tänne Perämeren pohjukkaan, jossa 1% väestöstä tahkoaa 7% Suomen vientituloista... sillä rahalla voi toimistossa muutaman paperin siirrellä...
En olisi Petriltä odottanut näin kapeaa katsantokantaa? Mm emo-heikki säännönmukaisesti kun hehkuttaa että miten sähkö ja mineraalit ja muut tahkotaan maakunnissa rahaksi niin että miten se on mahdollista? Kun Lappiin tehtiin vesivoimalat joilla tahkotaan sähkö etelään niin mistäs se raha tuli jolla ne padot ja turbiinit rakennettiin? Lapistako kunnat keräsivät ja rahoittivat? Mistä saatiin rahat niihin Tornion sulattoihin? Kuntalaiset kolehdilla keräsivät? Suurimmassa osassa näistä jos rahaa ei olisi etelästä tullut niin hankkeet olisivat edelleen tekemättä. Ja koska sijoitetulle pääomalle (omistukselle) täytyy saada kohtuu korko niin raha tulee siis rahan luo. Tämä vaan pakkaa monelta unohtumaan.
Mistähän se raha on tullut Helsinkiin ja Helsingin rakentamiseen? Eiköhän se ole maaseudulta alkujaan peräisin?
Joo... sieltähän se... maitotileiltä on lähetetty... ystävällisesti ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella 50-70 kilsan työmatkat on tavallisia. Ja lyhyempiinkin saa kulumaan pari tuntia päivässä. Jos pakkoliitoksiin mennään, on ensimmäinen naitettava pääkaupunkiseutu, seuraavaksi Turku+ympäristökunnat/kaupungit. Noista irtoaa suurimmat säästöt....
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
*** Kyllä Aulis osaa ;D
Mutta jos asiassa pysytään, niin kyllä se etelä-suomi kaikkein eniten niitä veroeuroja myös kuluttaakin. Ja nimenomaan valtiontuloveron kautta kerättyjä.
Toki teillä on siellä eniten myös näitä turhia kunnon ihmisiä, eli työmarkkinatuella tai toimeentulo- ja asuntotuella kaljaa kittaavia ja muuta ilkeyttä ja kuluja aiheuttavaa ainesta ;D
Ei teitä turhakkeita kyllä millään viittis enää pitkään elättää. Edes säälistä :D
-
Suomen kuntarakenteessa on vain yksi ainoa ongelma... Kepu menettää kuntadiktatuurivaltansa - lopullisesti - ja se on onneksi Isänmaalle :P :P :P
=
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan hallitus antaa vielä tämän syksyn aikana konkreettiset esitykset siitä, miten kuntarakennetta pitäisi eri puolilla maata muuttaa. ”Valtiovarainministeriössä tehdään parasta aikaa karttaharjoituksia ja etsitään kriteerejä joiden mukaan kuntarajat jatkossa piirretään”, Virkkunen kertoo. Hallituksen tavoitteena on työssäkäyntialueisiin perustuva kuntarakenne. Kuntien tulisi myös olla riittävän suuria, jotta ne voivat vastata itsenäisesti lähes kaikista sosiaali- ja terveyspalveluista.
Henna Virkkunenhan puhuu asiaa. Helsingissä käydään Lahtea myöten töissä. Siitä vain piirtämään ympyrää Stadin ympärille.
-
Tervetuloa vaan tänne Perämeren pohjukkaan, jossa 1% väestöstä tahkoaa 7% Suomen vientituloista... sillä rahalla voi toimistossa muutaman paperin siirrellä...
En olisi Petriltä odottanut näin kapeaa katsantokantaa? Mm emo-heikki säännönmukaisesti kun hehkuttaa että miten sähkö ja mineraalit ja muut tahkotaan maakunnissa rahaksi niin että miten se on mahdollista? Kun Lappiin tehtiin vesivoimalat joilla tahkotaan sähkö etelään niin mistäs se raha tuli jolla ne padot ja turbiinit rakennettiin? Lapistako kunnat keräsivät ja rahoittivat? Mistä saatiin rahat niihin Tornion sulattoihin? Kuntalaiset kolehdilla keräsivät? Suurimmassa osassa näistä jos rahaa ei olisi etelästä tullut niin hankkeet olisivat edelleen tekemättä. Ja koska sijoitetulle pääomalle (omistukselle) täytyy saada kohtuu korko niin raha tulee siis rahan luo. Tämä vaan pakkaa monelta unohtumaan.
Mistähän se raha on tullut Helsinkiin ja Helsingin rakentamiseen? Eiköhän se ole maaseudulta alkujaan peräisin?
Joo... sieltähän se... maitotileiltä on lähetetty... ystävällisesti ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Joo, niitten virallinen nimi on sisarosuus mikä niistä maitotileistä on suoraan maksettu niille sisarille ja veljille jotka ovat sinne Helsinkiin muuttaneet ja usen se raha on mennyt uudemman asunnon hankintaan sillä sisarella.
-
Tervetuloa vaan tänne Perämeren pohjukkaan, jossa 1% väestöstä tahkoaa 7% Suomen vientituloista... sillä rahalla voi toimistossa muutaman paperin siirrellä...
En olisi Petriltä odottanut näin kapeaa katsantokantaa? Mm emo-heikki säännönmukaisesti kun hehkuttaa että miten sähkö ja mineraalit ja muut tahkotaan maakunnissa rahaksi niin että miten se on mahdollista? Kun Lappiin tehtiin vesivoimalat joilla tahkotaan sähkö etelään niin mistäs se raha tuli jolla ne padot ja turbiinit rakennettiin? Lapistako kunnat keräsivät ja rahoittivat? Mistä saatiin rahat niihin Tornion sulattoihin? Kuntalaiset kolehdilla keräsivät? Suurimmassa osassa näistä jos rahaa ei olisi etelästä tullut niin hankkeet olisivat edelleen tekemättä. Ja koska sijoitetulle pääomalle (omistukselle) täytyy saada kohtuu korko niin raha tulee siis rahan luo. Tämä vaan pakkaa monelta unohtumaan.
Mistähän se raha on tullut Helsinkiin ja Helsingin rakentamiseen? Eiköhän se ole maaseudulta alkujaan peräisin?
Joo... sieltähän se... maitotileiltä on lähetetty... ystävällisesti ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Joo, niitten virallinen nimi on sisarosuus mikä niistä maitotileistä on suoraan maksettu niille sisarille ja veljille jotka ovat sinne Helsinkiin muuttaneet ja usen se raha on mennyt uudemman asunnon hankintaan sillä sisarella.
juu ja nyt hesalaiset ovat niin avuttomia etteivät pysty rakentamaan
niitä asuntojaan vaan siihen tarvitaan puolalaiset ym valkoinen ulkotyövoima
ja paikalliset aalikset istuvat ryystämässä kaljaa ansiosidonnaisella >:(
-
ja kuin monta asuntoa seisoo tyhjillään tahi on rikollisessa käytössä siellä etelässä? ootteko kuunnelleet yle puheesta iltaisin sitä hyvinvointivaltion edellistä -sarjaa? siinä valaistaan aika hyvin lähistöhistoriaa....... sitä jonka aukin luulis kuulleen jo!
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
-
Suomen kuntarakenteessa on vain yksi ainoa ongelma... Kepu menettää kuntadiktatuurivaltansa - lopullisesti - ja se on onneksi Isänmaalle :P :P :P
Minusta on jo vuosia näyttänyt siltä, että ongelma nähdäänkin nimenomaan valtapoliittisena ongelmana, ei suinkaan hallinnollisena tai kansalaisten yhdenvertaisuutta uhkaavana. Että vähät maakuntien ihmisistä, kunhan saadaan omat mandaatit entistä mahtavammiksi.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan hallitus antaa vielä tämän syksyn aikana konkreettiset esitykset siitä, miten kuntarakennetta pitäisi eri puolilla maata muuttaa. Valtiovarainministeriössä tehdään parasta aikaa karttaharjoituksia ja etsitään kriteerejä joiden mukaan kuntarajat jatkossa piirretään, Virkkunen kertoo. Hallituksen tavoitteena on työssäkäyntialueisiin perustuva kuntarakenne. Kuntien tulisi myös olla riittävän suuria, jotta ne voivat vastata itsenäisesti lähes kaikista sosiaali- ja terveyspalveluista.
Niin, lukikohan kukaan ihan tarkkaan mihin suuntaan Soininvaaran kynä osoittaa:
Kuntarakenteen pahimmat ongelmat ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla.
>Suurimmat ongelmat ovat Helsingin, Tampereen ja parin muun suurimman kaupungin ympärillä. Valtaosa maakuntakaupungeista saa synninpäästön!
Se näkyy hajonneena yhdyskuntarakenteena, suurina kustannuksina, pitkinä etäisyyksinä, huonona palvelutasona ja heikkona elinkeinopolitiikkana. Ja huono yhteistyökyky tuottaa yhteensopimattomia ratkaisuja.
>Nimenomaisesti Pääkaupunkiseudulle puolestaan menee tämän lauseen kärki. Kustannukset nousevat, etäisyydet kasvavat ja sosiaaliset ongelmat kasautuvat. Kansalaisen kannalta ehkä surkein esimerkki on HUS tehottomuus: Palvelut eivät toimi, niitä ei ole saatavilla ja "tehokas SUURI yksikkö" tuottaa valtakunnan kalleinta terveydenhoitopalvelua.
JOHTOPÄÄTÖS: Ruuhka Suomen hallitus on hyvä ja hoitaa ensin oman hiekkalaatikkonsa kuntoon, ja lähtee vasta sitten valtapoliittisesti motivoiduille ristiretkille maakuntiin!
-
Mitä tekemistä kansalaisten yhdenvertaisuudella on tämän asian kanssa?
Maaseudulla saa asua ja sinne saa muuttaa, mutta perusinfran kustannus on täällä korkeampi kuin kaupungeissa.
-
Mitä tekemistä kansalaisten yhdenvertaisuudella on tämän asian kanssa?
Maaseudulla saa asua ja sinne saa muuttaa, mutta perusinfran kustannus on täällä korkeampi kuin kaupungeissa.
Kaikilla kansalaisilla on tiettyjä lailla turvattuja perusoikeuksia. Mm. terveydenhoidon osalta nimenomaan Pks. homman taitaa tältä osin ontua pahimmin, maakunnissa sentään hoitoon pääsee...
-
Mitä tekemistä kansalaisten yhdenvertaisuudella on tämän asian kanssa? Maaseudulla saa asua ja sinne saa muuttaa, mutta perusinfran kustannus on täällä korkeampi kuin kaupungeissa.
Kaikilla kansalaisilla on tiettyjä lailla turvattuja perusoikeuksia. Mm. terveydenhoidon osalta nimenomaan Pks. homman taitaa tältä osin ontua pahimmin, maakunnissa sentään hoitoon pääsee...
Joo... oikeudet tietysti on... kuinka ratkaisisit pulman, joka on mummonmökissä 55km:n päässä kuntakeskuksesta - ja terkkarista - asuvalla henkilöllä.
-
Varmaan se mummo pitäisi laittaa laitoshoitoon ja sairaalapaikka olisi vieläkin parempi vaihtoehto. Vakavissaan jos mummo myy mökkinsä ja maksaa siitä sitten homekorjauksina vielä kaksinkertaisen hinnan, muuttaa vaikka Helsinkiin niihin tyhjiin asuntoihin vuokralle. alkaa nostaa asumistukea kun eläke ei riitä ... Kaikki vaihtoehdot maksavat yhteiskunnalle ja vain sen takia että se mummo on asunut siellä mökissään sen 80 vuotta ja kasvattanut lapsensa maailmalle ja eikä ole aikaisemmin alkanut käyttämään yhteiskunnan palveluja kun on ollut terve. Mummom vika.
-
Mitä tekemistä kansalaisten yhdenvertaisuudella on tämän asian kanssa? Maaseudulla saa asua ja sinne saa muuttaa, mutta perusinfran kustannus on täällä korkeampi kuin kaupungeissa.
Kaikilla kansalaisilla on tiettyjä lailla turvattuja perusoikeuksia. Mm. terveydenhoidon osalta nimenomaan Pks. homman taitaa tältä osin ontua pahimmin, maakunnissa sentään hoitoon pääsee...
Joo... oikeudet tietysti on... kuinka ratkaisisit pulman, joka on mummonmökissä 55km:n päässä kuntakeskuksesta - ja terkkarista - asuvalla henkilöllä.
*** No, kai niillä säästöillä jotka suurkunnista syntyy, niin yhden helikoopterin miehistöineen joka jäljelle jäävään kuntaan kustantaa. Ja eikun hurukyytiä mummolle, kun rupee aivastuttamaan ;D
-
Mitä tekemistä kansalaisten yhdenvertaisuudella on tämän asian kanssa? Maaseudulla saa asua ja sinne saa muuttaa, mutta perusinfran kustannus on täällä korkeampi kuin kaupungeissa.
Kaikilla kansalaisilla on tiettyjä lailla turvattuja perusoikeuksia. Mm. terveydenhoidon osalta nimenomaan Pks. homman taitaa tältä osin ontua pahimmin, maakunnissa sentään hoitoon pääsee...
Joo... oikeudet tietysti on... kuinka ratkaisisit pulman, joka on mummonmökissä 55km:n päässä kuntakeskuksesta - ja terkkarista - asuvalla henkilöllä.
aalis pieni,,,,se mummo pakataan samalla lailla pirssiin tai ambulanssiin
kaupungissa kuin maaseudulla ja matka maksaa saman vaikka kaubungissa
se saattaa olla muutaman kilsan lyhempi 8)
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
Liian vähän. 70-80% on palkannauttijoita. Loppuja voinee kutsua työntekijöiksi?
Jäsenkirjapohjalta paisutetun byrokratian purkaminen pitäisi aloittaa pikimmiten.
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
-
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Juurikin noin... olis se vaan helevetin kiva ja jännä kattoo ku nää Savu- ja Taivalkosket sun muut Tundran ja Kepulandian pers´silmät työllistää oman kuntansa työttömät :P :P :P ;D ;D ;D
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
Liian vähän. 70-80% on palkannauttijoita. Loppuja voinee kutsua työntekijöiksi?
Jäsenkirjapohjalta paisutetun byrokratian purkaminen pitäisi aloittaa pikimmiten.
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Yx hoitoalalla oleva kaveri valitti kun toimii yökkönä sairaalassa, niin hoitajan pitää merkata potilaitten vessassa käynnit ylös kellon aikoineen ja onko tarvinnut apua vessassa käyntiin. Tuloslistat toimitetaan sairaaloista tilastoitavaksi sitten Kuopioon jollekin tilastointiyksikölle joka tekee tilastoja potilaitten yö kusemisesta. Ja kuulemma ihan yksinkertaisiinkin asioihin pitää olla kirjallinen lupa ylihoitajalta tai lääkäriltä että asiat saadaan tilastoihin. Näin on saatu HUS.sin kalleus ja byrokratia aikaiseksi.
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
Liian vähän. 70-80% on palkannauttijoita. Loppuja voinee kutsua työntekijöiksi?
Jäsenkirjapohjalta paisutetun byrokratian purkaminen pitäisi aloittaa pikimmiten.
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Yx hoitoalalla oleva kaveri valitti kun toimii yökkönä sairaalassa, niin hoitajan pitää merkata potilaitten vessassa käynnit ylös kellon aikoineen ja onko tarvinnut apua vessassa käyntiin. Tuloslistat toimitetaan sairaaloista tilastoitavaksi sitten Kuopioon jollekin tilastointiyksikölle joka tekee tilastoja potilaitten yö kusemisesta. Ja kuulemma ihan yksinkertaisiinkin asioihin pitää olla kirjallinen lupa ylihoitajalta tai lääkäriltä että asiat saadaan tilastoihin. Näin on saatu HUS.sin kalleus ja byrokratia aikaiseksi.
Yks kamaluus mikä on nostanu - ja nostaa - kuluja hoitoalalla on ääliömäinen ylikoulutus. Totta helevetissä ihmisen tarttee olla terveydenhuollon maisteri osatakseen liimata laastarin, perkele... ja sama homma lastentarhoissa = pitäähän sitä maisteri olla, että osaa niistää nenän, pestä perseen ja laittaa uuden vaipan kakaralle, perkele.
-
Tuohon tilaston täyttöönkin täytyy sitten olla tietenkin vähontään lääketieteen tohtori. ::)
-
Tuohon tilaston täyttöönkin täytyy sitten olla tietenkin vähontään lääketieteen tohtori. ::)
Kyl lisenssin paprut riittää ::) ::) ;D ;D ;D
-
Tuohon tilaston täyttöönkin täytyy sitten olla tietenkin vähontään lääketieteen tohtori. ::)
Kyl lisenssin paprut riittää ::) ::) ;D ;D ;D
auliksen lääketieteellisen tilan määrittämiseksi ei tarvitse olla maisteri 8)
-
Tuohon tilaston täyttöönkin täytyy sitten olla tietenkin vähontään lääketieteen tohtori. ::)
taisi Lipposen sinipuna keksiä että 70% työväestöstä pitää olla AKATEEMISESTI koulutettuja. Sinipunan jäljiltä ei kasva edes juolavehnä. ;D
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
Liian vähän. 70-80% on palkannauttijoita. Loppuja voinee kutsua työntekijöiksi?
Jäsenkirjapohjalta paisutetun byrokratian purkaminen pitäisi aloittaa pikimmiten.
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Yx hoitoalalla oleva kaveri valitti kun toimii yökkönä sairaalassa, niin hoitajan pitää merkata potilaitten vessassa käynnit ylös kellon aikoineen ja onko tarvinnut apua vessassa käyntiin. Tuloslistat toimitetaan sairaaloista tilastoitavaksi sitten Kuopioon jollekin tilastointiyksikölle joka tekee tilastoja potilaitten yö kusemisesta. Ja kuulemma ihan yksinkertaisiinkin asioihin pitää olla kirjallinen lupa ylihoitajalta tai lääkäriltä että asiat saadaan tilastoihin. Näin on saatu HUS.sin kalleus ja byrokratia aikaiseksi.
Yks kamaluus mikä on nostanu - ja nostaa - kuluja hoitoalalla on ääliömäinen ylikoulutus. Totta helevetissä ihmisen tarttee olla terveydenhuollon maisteri osatakseen liimata laastarin, perkele... ja sama homma lastentarhoissa = pitäähän sitä maisteri olla, että osaa niistää nenän, pestä perseen ja laittaa uuden vaipan kakaralle, perkele.
oliskoos nuo kepun aikaansaannoksia ??? ??? ???
-
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Juurikin noin... olis se vaan helevetin kiva ja jännä kattoo ku nää Savu- ja Taivalkosket sun muut Tundran ja Kepulandian pers´silmät työllistää oman kuntansa työttömät :P :P :P ;D ;D ;D
No perkules. :D
Aatellaampa asiaa vaikka tältä kantilta:
-Pitkäaikaistyötön, perusturvalla elävä, työmarkkinatuki tai peruspäiväraha n. 600€/kk. Ennakonpidätys tuosta 20%. Taitaa olla kutakuinkin kokonaan kunnallisveroa?
Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?
-Minusta tarkoittaa sitä että kunnat saavat valtionapuja työttömien kautta. Lienenkö pahastikin väärässä? Tämä saattaa olla yksi pointti heikohkoon työllistämishalukkuuteen kunnissa.
-
Joo, kommenttini oli asiaton. Ihan niinkuin se, mihin vastasin. Pitäisi noudattaa Mauno Koiviston poliittista ohjetta, että ei pidä provosoitua kun provosoidaan.
Petri
hyvä kommenttiha tuo oli, ne kun nuo helssinkiläeset ei ite tuota mittää, paetti paskaa ja paskapuhetta, no, sivutotteena joetaki aay-aktivistie ja villeniinistöjä
-
No perkules. :D
Aatellaampa asiaa vaikka tältä kantilta:
-Pitkäaikaistyötön, perusturvalla elävä, työmarkkinatuki tai peruspäiväraha n. 600€/kk. Ennakonpidätys tuosta 20%. Taitaa olla kutakuinkin kokonaan kunnallisveroa?
Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?
-Minusta tarkoittaa sitä että kunnat saavat valtionapuja työttömien kautta. Lienenkö pahastikin väärässä? Tämä saattaa olla yksi pointti heikohkoon työllistämishalukkuuteen kunnissa.
Rakenne on hienosti säädetty siten,ettei vaan tarvisi/kannattaisi kovin paljoa ponnistella työllistymisen eteen....rahaliikenne kuntaan on toki pieni, mutta muuttuu heti negatiiviseksi, kun kunta jotain joutuu tekemään työllistymisen eteen. Tähän työllistämisevelvoitteeseen tuherrettiin kai oikein lakikin takavuosina, vaikka helpompaa olis siirtää maksut kuntien niskoille. Kiinnostaisi kunnallispoliitikkoja vähän työntarjoajatkin ;)
-
No perkules. :D
Aatellaampa asiaa vaikka tältä kantilta:
-Pitkäaikaistyötön, perusturvalla elävä, työmarkkinatuki tai peruspäiväraha n. 600€/kk. Ennakonpidätys tuosta 20%. Taitaa olla kutakuinkin kokonaan kunnallisveroa?
Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?
-Minusta tarkoittaa sitä että kunnat saavat valtionapuja työttömien kautta. Lienenkö pahastikin väärässä? Tämä saattaa olla yksi pointti heikohkoon työllistämishalukkuuteen kunnissa.
Rakenne on hienosti säädetty siten,ettei vaan tarvisi/kannattaisi kovin paljoa ponnistella työllistymisen eteen....rahaliikenne kuntaan on toki pieni, mutta muuttuu heti negatiiviseksi, kun kunta jotain joutuu tekemään työllistymisen eteen. Tähän työllistämisevelvoitteeseen tuherrettiin kai oikein lakikin takavuosina, vaikka helpompaa olis siirtää maksut kuntien niskoille. Kiinnostaisi kunnallispoliitikkoja vähän työntarjoajatkin ;)
Kunnat tarjoaa työtä sellaisille jotka ovat oikeutettuja työllistämistukeen. Henkilöitä otetaan tämän valtionavun kannustamina mitä erilaisimpiin tehtäviin mihin työllistetyn resurssit ei välttämättä riitä ammattitaidollisesti eikä edes moraalisesti. Työllistettyä pidetään niin kauan kuin rahahana valtiolta on auki. Sitten kun tuki henkilön palkkaamiseen loppuu, työtkin loppuu, riippumatta siitä onko henkilölle tarvetta vai ei ja kuinka hyvin tai huonosti hän on työnsä tehnyt. Pian ilmestyy uusi työllistetty samoihin tehtäviin. Homma on mennyt härskimmäksi järjestelmän hyväksikäytöksi kuin yksityisillä työnantajilla taannoin jotka huomasivat ettei firmalle useinkaan jää työllistämisestä mitään käteen vaikka työntekijän saakin lähes ilmaiseksi. Kunnille kuitenkin tulee verotuloja, vaikkakin vähänlaisesti, näistäkin työllistämisrahoista.
-
Kunnat tarjoaa työtä sellaisille jotka ovat oikeutettuja työllistämistukeen. Henkilöitä otetaan tämän valtionavun kannustamina mitä erilaisimpiin tehtäviin mihin työllistetyn resurssit ei välttämättä riitä ammattitaidollisesti eikä edes moraalisesti. Työllistettyä pidetään niin kauan kuin rahahana valtiolta on auki. Sitten kun tuki henkilön palkkaamiseen loppuu, työtkin loppuu, riippumatta siitä onko henkilölle tarvetta vai ei ja kuinka hyvin tai huonosti hän on työnsä tehnyt.
Valitettavasti (vaiko onneksi, en tiedä) julkishallinto on työllistäjänä näille pätkäläisille kaikkein ankein, kukaan yksityinen ei tuollaisella politiikalla saa asiallista väkeä töihin.
Petri
-
No perkules. :D
Aatellaampa asiaa vaikka tältä kantilta:
-Pitkäaikaistyötön, perusturvalla elävä, työmarkkinatuki tai peruspäiväraha n. 600€/kk. Ennakonpidätys tuosta 20%. Taitaa olla kutakuinkin kokonaan kunnallisveroa?
Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?
-Minusta tarkoittaa sitä että kunnat saavat valtionapuja työttömien kautta. Lienenkö pahastikin väärässä? Tämä saattaa olla yksi pointti heikohkoon työllistämishalukkuuteen kunnissa.
Rakenne on hienosti säädetty siten,ettei vaan tarvisi/kannattaisi kovin paljoa ponnistella työllistymisen eteen....rahaliikenne kuntaan on toki pieni, mutta muuttuu heti negatiiviseksi, kun kunta jotain joutuu tekemään työllistymisen eteen. Tähän työllistämisevelvoitteeseen tuherrettiin kai oikein lakikin takavuosina, vaikka helpompaa olis siirtää maksut kuntien niskoille. Kiinnostaisi kunnallispoliitikkoja vähän työntarjoajatkin ;)
Kunnat tarjoaa työtä sellaisille jotka ovat oikeutettuja työllistämistukeen. Henkilöitä otetaan tämän valtionavun kannustamina mitä erilaisimpiin tehtäviin mihin työllistetyn resurssit ei välttämättä riitä ammattitaidollisesti eikä edes moraalisesti. Työllistettyä pidetään niin kauan kuin rahahana valtiolta on auki. Sitten kun tuki henkilön palkkaamiseen loppuu, työtkin loppuu, riippumatta siitä onko henkilölle tarvetta vai ei ja kuinka hyvin tai huonosti hän on työnsä tehnyt. Pian ilmestyy uusi työllistetty samoihin tehtäviin. Homma on mennyt härskimmäksi järjestelmän hyväksikäytöksi kuin yksityisillä työnantajilla taannoin jotka huomasivat ettei firmalle useinkaan jää työllistämisestä mitään käteen vaikka työntekijän saakin lähes ilmaiseksi. Kunnille kuitenkin tulee verotuloja, vaikkakin vähänlaisesti, näistäkin työllistämisrahoista.
Tälle demarien hellimälle työllistämispolitiikan lajille on ihan oma nimensäkin:
TEMPPUTYÖLLISTÄMINEN
-
Kunnat tarjoaa työtä sellaisille jotka ovat oikeutettuja työllistämistukeen. Henkilöitä otetaan tämän valtionavun kannustamina mitä erilaisimpiin tehtäviin mihin työllistetyn resurssit ei välttämättä riitä ammattitaidollisesti eikä edes moraalisesti. Työllistettyä pidetään niin kauan kuin rahahana valtiolta on auki. Sitten kun tuki henkilön palkkaamiseen loppuu, työtkin loppuu, riippumatta siitä onko henkilölle tarvetta vai ei ja kuinka hyvin tai huonosti hän on työnsä tehnyt.
Valitettavasti (vaiko onneksi, en tiedä) julkishallinto on työllistäjänä näille pätkäläisille kaikkein ankein, kukaan yksityinen ei tuollaisella politiikalla saa asiallista väkeä töihin.
Petri
Koko työllistämistuki systeemi pitäisi lopettaa. tulee nimittäin pirun kalliiksi valtiolle kyseinen järjestelmä.
-
demarien hellimälle työllistämispolitiikan lajille on ihan oma nimensäkin: TEMPPUTYÖLLISTÄMINEN
Parempi vaihtari seki on ku kepulaisten sosiaalipummiluusereiden elättäminen maataloustuotannon nimellä.
-
demarien hellimälle työllistämispolitiikan lajille on ihan oma nimensäkin: TEMPPUTYÖLLISTÄMINEN
Parempi vaihtari seki on ku kepulaisten sosiaalipummiluusereiden elättäminen maataloustuotannon nimellä.
Miten niin? Viimeisen viidentoista vuoden aikana tällä menetelmällä on parhaimmiillaan saavutettu vuodessa 10 % vähennys tuensaajissa. Tehokasta, sano!
Sen sijaan noilla työättömien työllistystempuilla on taasen saatu vaan käyrät sojottamaan koiliseen...
-
No ku juju on se et tarttee elää omilla verotuloillaan. Niin esim. kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tekee. Tundralla ja Kepulandiassa elää omillaan vaan Oulu... ja Rovaniemi nipin napin... kaikki muut on meiän kunnon ihmisten - veronmaksajien - sosiaalipummeja ja elättejä.,
niin tartteekin. Täällä periferiassa ei auta pelkästään yhdistyminen, kun kaikilla on käyttökate miinuksella. Vero%:a on nostettava ja joka toinen julkishallinnossa päivähoidossa oleva pantava tuottaviin hommiin tai kortistoon.
Liian vähän. 70-80% on palkannauttijoita. Loppuja voinee kutsua työntekijöiksi?
Jäsenkirjapohjalta paisutetun byrokratian purkaminen pitäisi aloittaa pikimmiten.
Työttömyyskorvausten maksuvelvoite siirrettävä valtiolta kunnille. Jo alkaisi löytyä tuottavaa(kin) työtä kunnista peruspalvelujen lisäksi.
Yx hoitoalalla oleva kaveri valitti kun toimii yökkönä sairaalassa, niin hoitajan pitää merkata potilaitten vessassa käynnit ylös kellon aikoineen ja onko tarvinnut apua vessassa käyntiin. Tuloslistat toimitetaan sairaaloista tilastoitavaksi sitten Kuopioon jollekin tilastointiyksikölle joka tekee tilastoja potilaitten yö kusemisesta. Ja kuulemma ihan yksinkertaisiinkin asioihin pitää olla kirjallinen lupa ylihoitajalta tai lääkäriltä että asiat saadaan tilastoihin. Näin on saatu HUS.sin kalleus ja byrokratia aikaiseksi.
Yks kamaluus mikä on nostanu - ja nostaa - kuluja hoitoalalla on ääliömäinen ylikoulutus. Totta helevetissä ihmisen tarttee olla terveydenhuollon maisteri osatakseen liimata laastarin, perkele... ja sama homma lastentarhoissa = pitäähän sitä maisteri olla, että osaa niistää nenän, pestä perseen ja laittaa uuden vaipan kakaralle, perkele.
tiukkaa matskua hyvällä asenteella.. ;D ;D ;D montako kertaa tarttee pestä kakrujen hanuria että saa arvonimiä?? ;D ;D
-
montako kertaa tarttee pestä kakrujen hanuria että saa arvonimiä?? ;D ;D
Äitienpäivänä ainaski pressa jakaa muutamalle lestiämmälle sen Valkosen ruusun tissiprenikan... ja oikein kultaristein ;D ;D ;D
-
montako kertaa tarttee pestä kakrujen hanuria että saa arvonimiä?? ;D ;D
Äitienpäivänä ainaski pressa jakaa muutamalle lestiämmälle sen Valkosen ruusun tissiprenikan... ja oikein kultaristein ;D ;D ;D
Äläpäs nyt, sotien jälkeen puhuttiin, että meitä on liian vähän....
-
montako kertaa tarttee pestä kakrujen hanuria että saa arvonimiä?? ;D ;D
Äitienpäivänä ainaski pressa jakaa muutamalle lestiämmälle sen Valkosen ruusun tissiprenikan... ja oikein kultaristein ;D ;D ;D
Äläpäs nyt, sotien jälkeen puhuttiin, että meitä on liian vähän....
Jos on oppinut olemaan tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen hyvin niin, sitä saattaa alkaa miettimään piruja, eli kadehtimaan myös niin pieniä asioita kuin monilapsisten perheitten äitejä. Onkohan Auliksella yhtään omia lapsia?
-
montako kertaa tarttee pestä kakrujen hanuria että saa arvonimiä?? ;D ;D
Äitienpäivänä ainaski pressa jakaa muutamalle lestiämmälle sen Valkosen ruusun tissiprenikan... ja oikein kultaristein ;D ;D ;D
aina siellä on haloskan aikana ollut romanikin ja rannikkoruåttalainen ja olisko
peräti joku lespokin,,,,,,mutta tosiaan se eteläinen suomi ei osaa panna
oikeaan aikaan oikeaan reikään kunnon ainetta ::)
-
*** Kyllä Aulis osaa ;D
Mutta jos asiassa pysytään, niin kyllä se etelä-suomi kaikkein eniten niitä veroeuroja myös kuluttaakin. Ja nimenomaan valtiontuloveron kautta kerättyjä.
Toki teillä on siellä eniten myös näitä turhia kunnon ihmisiä, eli työmarkkinatuella tai toimeentulo- ja asuntotuella kaljaa kittaavia ja muuta ilkeyttä ja kuluja aiheuttavaa ainesta ;D
Ei teitä turhakkeita kyllä millään viittis enää pitkään elättää. Edes säälistä :D
Nyt jos asiassa ja asialinjalla pysytään. Niin totta on tietty että lukumääräisesti noita "turhia" työmarkkinatuki-ihmisiä on varmaan etelässä. Mutta jos taas katsotaan että missä päin on vähiten noita "turhia" ihmisiä suhteessa työssä käyviin eli niihin "turhien" ihmisten elättäjiin niin sehän on sitten Helsingissä. Ja kyllä se kummasti pakkaa keskittymään Itä- ja Pohjois-Suomeen jossa on suhteessa eniten työttömiä eli korkein työttömyysprosentti. Ja jostakin on siihenkin elättämiseen sitten rahaa saatava? Ehkä sieltä missä on suhteessa eniten työssä käyviä?
Toihan on kuvittelua, Itä ja pohjois-suomessa on yli puolet väestöstä eläkeläisiä, ehkä ne ovat "turhia ihmisiä", mutta toisaalta ovat varmasti eläkkeensä itse tienanneet, päinvastoin kuin tämä suurista ikäluokista syntyvä eläkepommi, joka meillä on vastassa tulevaisuudessa.
-
*** Kyllä Aulis osaa ;D
Mutta jos asiassa pysytään, niin kyllä se etelä-suomi kaikkein eniten niitä veroeuroja myös kuluttaakin. Ja nimenomaan valtiontuloveron kautta kerättyjä.
Toki teillä on siellä eniten myös näitä turhia kunnon ihmisiä, eli työmarkkinatuella tai toimeentulo- ja asuntotuella kaljaa kittaavia ja muuta ilkeyttä ja kuluja aiheuttavaa ainesta ;D
Ei teitä turhakkeita kyllä millään viittis enää pitkään elättää. Edes säälistä :D
Nyt jos asiassa ja asialinjalla pysytään. Niin totta on tietty että lukumääräisesti noita "turhia" työmarkkinatuki-ihmisiä on varmaan etelässä. Mutta jos taas katsotaan että missä päin on vähiten noita "turhia" ihmisiä suhteessa työssä käyviin eli niihin "turhien" ihmisten elättäjiin niin sehän on sitten Helsingissä. Ja kyllä se kummasti pakkaa keskittymään Itä- ja Pohjois-Suomeen jossa on suhteessa eniten työttömiä eli korkein työttömyysprosentti. Ja jostakin on siihenkin elättämiseen sitten rahaa saatava? Ehkä sieltä missä on suhteessa eniten työssä käyviä?
Toihan on kuvittelua, Itä ja pohjois-suomessa on yli puolet väestöstä eläkeläisiä, ehkä ne ovat "turhia ihmisiä", mutta toisaalta ovat varmasti eläkkeensä itse tienanneet, päinvastoin kuin tämä suurista ikäluokista syntyvä eläkepommi, joka meillä on vastassa tulevaisuudessa.
Melan asiakkaina on tällä hetkellä 165 000 eläkkeensaajaa, joista 60 % on naisia. Eläkkeensaajien keski-ikä on 74,8 vuotta. Eläkkeensaajista 85 % on 65 vuotta täyttäneitä. Yli 90-vuotiaita on reilut 9 000 henkeä ja yli satavuotiaitakin toista sataa. Melan eläkkeensaajista iäkkäin on 104-vuotias nainen.
Eläkkeensaajien yhteismäärä on ollut aleneva vuodesta 1994 lähtien. Nykyisin lukumäärä vähenee noin 4 500 henkilöllä vuodessa.