Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pappavolovo - 09.08.11 - klo:15:46

Otsikko: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 09.08.11 - klo:15:46
Voiko N Hitec:iin vaihtaa 1000 voa:n tilalle 540 eco:n?

Miten edullisimmin ykköslohkon, joka on kys.mallissa ainoa lohko jonka saa säädettyä 1-toimiseksi/2-toimiseksi, saa vaihdettua muuten ominaisuuksiltaan samanlaiseksi mutta olisi  lukittuva kellunta-asento lisäksi?

Miten kannattaa järjestää jokin lohko lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle? Narullako vipu istuimen käsinojaan kiinni vai miten?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: taisker - 09.08.11 - klo:16:38
onhan siä se lukko asento jatkuvaan virtaukseen muista ei ossaa sanoa
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: zetor8045 - 09.08.11 - klo:17:24
Vaihtaa koko tarktorin...
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 09.08.11 - klo:18:08
Siinon liikaa nappuloita siinä Versu-mallissa. Muuten kyllä.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: vms1 - 09.08.11 - klo:18:25
Voiko N Hitec:iin vaihtaa 1000 voa:n tilalle 540 eco:n?

Miten edullisimmin ykköslohkon, joka on kys.mallissa ainoa lohko jonka saa säädettyä 1-toimiseksi/2-toimiseksi, saa vaihdettua muuten ominaisuuksiltaan samanlaiseksi mutta olisi  lukittuva kellunta-asento lisäksi?

Miten kannattaa järjestää jokin lohko lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle? Narullako vipu istuimen käsinojaan kiinni vai miten?

En nyt mee ihan satavarmaan sanomaan mutta muistaakseni jokaisessa lohkossa on alla ruuvi mistä kiertämällä saa ykstoimiseksi. Etummaiseen vaan yltää siitä pikku luukusta ja muut joutuu ruuvaa pitkällä varrella pyörän sisäpuolelta. Saa toki ottaa pyöränkin irti ja siitä luukusta kääntää. samoiten ainakin ekassa ja oletettavasti muissakin on ruuvi mistä saa sen lukituksen päälle. Se oli muistaakseni lohkon etupuolella. Tohon kelluntaan en osaa sanoa muutakun että vaihtamalla lohkojen paikkaa niin että kellunnallinen tulee ekaksi.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: 2620 - 09.08.11 - klo:19:26
Vakiona olevista kahdesta lohkosta vain ensimmäisessä on mahdollisuus asentolukitukseen, se on se lohkon sivussa oleva muovipyörä, johon pääsee käsiksi vaihdekeppien takana olevasta luukusta. Jokaisessa lohkossa puolestaan on säätö 1/2 -toimisuudelle, kuten jo edellä tulikin ilmi. Ensimmäisen säätö onnistuu luukun kautta ja muitten kanssa kannattaa suosiolla ottaa ekalla kerralla pyörä pois ja askarrella sopiva työkalu, jotta homma onnistuu jatkossa ilman pyörän irrotusta alakautta. Käytännössä tarvittava työkalu on ~sentin halkaisijaltaan oleva putki, johon tekee pari milliä leveän loven rälläkällä päähän.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: hvinnamo - 09.08.11 - klo:20:07
 Kuulostaa helpolta.. ;D ;D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: fds - 09.08.11 - klo:20:53
Kuulostaa helpolta.. ;D ;D
Valtavan helppoa . Kyllä kaikilla pitäis olla Valumutti .
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: zetor8045 - 09.08.11 - klo:20:55
Siinon liikaa nappuloita siinä Versu-mallissa. Muuten kyllä.
No ajattelin kyllä jotain mikä edes muistuttaa traktoria  :D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Ala-Pertti - 09.08.11 - klo:22:07
Vakiona olevista kahdesta lohkosta vain ensimmäisessä on mahdollisuus asentolukitukseen, se on se lohkon sivussa oleva muovipyörä, johon pääsee käsiksi vaihdekeppien takana olevasta luukusta. Jokaisessa lohkossa puolestaan on säätö 1/2 -toimisuudelle, kuten jo edellä tulikin ilmi. Ensimmäisen säätö onnistuu luukun kautta ja muitten kanssa kannattaa suosiolla ottaa ekalla kerralla pyörä pois ja askarrella sopiva työkalu, jotta homma onnistuu jatkossa ilman pyörän irrotusta alakautta. Käytännössä tarvittava työkalu on ~sentin halkaisijaltaan oleva putki, johon tekee pari milliä leveän loven rälläkällä päähän.


Siihen käy tavallinen hydr.tunkin pumppuvarsi, jonka litistetyllä päällä voi niitä valintaruuvei kääntää kunhan ensin ryömii sinne kopin alle, pyörän viereen.

Ei tartte pyörää irroittaa, eikö olekin jo kätevää. :D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: sirkussonni - 10.08.11 - klo:00:30
Vakiona olevista kahdesta lohkosta vain ensimmäisessä on mahdollisuus asentolukitukseen, se on se lohkon sivussa oleva muovipyörä, johon pääsee käsiksi vaihdekeppien takana olevasta luukusta. Jokaisessa lohkossa puolestaan on säätö 1/2 -toimisuudelle, kuten jo edellä tulikin ilmi. Ensimmäisen säätö onnistuu luukun kautta ja muitten kanssa kannattaa suosiolla ottaa ekalla kerralla pyörä pois ja askarrella sopiva työkalu, jotta homma onnistuu jatkossa ilman pyörän irrotusta alakautta. Käytännössä tarvittava työkalu on ~sentin halkaisijaltaan oleva putki, johon tekee pari milliä leveän loven rälläkällä päähän.


Siihen käy tavallinen hydr.tunkin pumppuvarsi, jonka litistetyllä päällä voi niitä valintaruuvei kääntää kunhan ensin ryömii sinne kopin alle, pyörän viereen.

Ei tartte pyörää irroittaa, eikö olekin jo kätevää. :D

Todella hienosti suunniteltu laite, ei tarvii takapyörää irroittaa, kun saa jo tunkinvarrella hydrauliikkaan yksitoimisen lohkon, todella kätevää!! Sitten kun taas on saanut viljakuormansa kipattua, ja on aika vaikkapa perälevyllä tietä tasata, niin ei muuta kuin pajalle hakemaan tunkinvartta, pala paksua pahvia, kuivempi kohta pihamaalta, ja kätevästi saa taas kaksitoimisen hydrauliikan palautettua sieltä kuraisen takapyörän vierestä könyämällä!! Hienoa! :D

Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: hvinnamo - 10.08.11 - klo:01:37
Vakiona olevista kahdesta lohkosta vain ensimmäisessä on mahdollisuus asentolukitukseen, se on se lohkon sivussa oleva muovipyörä, johon pääsee käsiksi vaihdekeppien takana olevasta luukusta. Jokaisessa lohkossa puolestaan on säätö 1/2 -toimisuudelle, kuten jo edellä tulikin ilmi. Ensimmäisen säätö onnistuu luukun kautta ja muitten kanssa kannattaa suosiolla ottaa ekalla kerralla pyörä pois ja askarrella sopiva työkalu, jotta homma onnistuu jatkossa ilman pyörän irrotusta alakautta. Käytännössä tarvittava työkalu on ~sentin halkaisijaltaan oleva putki, johon tekee pari milliä leveän loven rälläkällä päähän.


Siihen käy tavallinen hydr.tunkin pumppuvarsi, jonka litistetyllä päällä voi niitä valintaruuvei kääntää kunhan ensin ryömii sinne kopin alle, pyörän viereen.

Ei tartte pyörää irroittaa, eikö olekin jo kätevää. :D

Todella hienosti suunniteltu laite, ei tarvii takapyörää irroittaa, kun saa jo tunkinvarrella hydrauliikkaan yksitoimisen lohkon, todella kätevää!! Sitten kun taas on saanut viljakuormansa kipattua, ja on aika vaikkapa perälevyllä tietä tasata, niin ei muuta kuin pajalle hakemaan tunkinvartta, pala paksua pahvia, kuivempi kohta pihamaalta, ja kätevästi saa taas kaksitoimisen hydrauliikan palautettua sieltä kuraisen takapyörän vierestä könyämällä!! Hienoa! :D



  ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: - 10.08.11 - klo:06:51
Kyllä ne viljakuormat saa kipattua ilman yksitoimisuutta kun on kellunta. Kymmenisen vuotta oli hitec valtu talos eikä kertaakaan tarvinnu ykstoimiseksi lohkoja muuttaa...
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: fds - 10.08.11 - klo:07:23
Kyllä ne viljakuormat saa kipattua ilman yksitoimisuutta kun on kellunta. Kymmenisen vuotta oli hitec valtu talos eikä kertaakaan tarvinnu ykstoimiseksi lohkoja muuttaa...
Asia on juuri näin . Mihin ihmeeseen sitä ykstoimisuutta tarvitaan . Kyllä se yksitoiminen hydraulisylinteri toimii vaikka lohko on kaksitoiminen .
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: lavali - 10.08.11 - klo:08:37
Kyllä ne viljakuormat saa kipattua ilman yksitoimisuutta kun on kellunta. Kymmenisen vuotta oli hitec valtu talos eikä kertaakaan tarvinnu ykstoimiseksi lohkoja muuttaa...
Asia on juuri näin . Mihin ihmeeseen sitä ykstoimisuutta tarvitaan . Kyllä se yksitoiminen hydraulisylinteri toimii vaikka lohko on kaksitoiminen .

esim, paalaajan luukku tarttis 1toimisen ??
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Wejjo - 10.08.11 - klo:08:46
Kyllä ne viljakuormat saa kipattua ilman yksitoimisuutta kun on kellunta. Kymmenisen vuotta oli hitec valtu talos eikä kertaakaan tarvinnu ykstoimiseksi lohkoja muuttaa...
Asia on juuri näin . Mihin ihmeeseen sitä ykstoimisuutta tarvitaan . Kyllä se yksitoiminen hydraulisylinteri toimii vaikka lohko on kaksitoiminen .

esim, paalaajan luukku tarttis 1toimisen ??

ööö, ei mun vaan oo koskaan tarvinnu noita ruuvailla yksitoimisiksi, kun on lohkossa kellunta-asento?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Klapikauppias - 10.08.11 - klo:09:08
Samoin on tullu käytettyä kippiä ja muita ykstoimisia kellunta venttiilillä ja kuormaajalle jatkuvaa virtausta oon antanu ekasta lohkosta sillä, että pistää sopivan palikan painamaan vipua lokasuojasta istuimeenpäin, eihän kakstoimiseen mitään imua muodostu se vain päästäis mahdollisen tulevan paineen pois sieltä toiseltapuolen. Turha sinne alle on mennä konttimaan, tietysti saa jos tuntuu mukavalta, onhan sielä sentään tilaa moneen muuhun traktoriin verrattuna :o
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: vms1 - 10.08.11 - klo:09:18
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: fds - 10.08.11 - klo:11:33
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.
On muuten mahdollista tehdä sellainen lohko . Ainakin vanhemmissa Zetoreissa (uusista en tiedä ) se ainut ulkopuolisen hydrauliikan lohko on tehty niin , että toisinpäin esim kippi nousee , toiseen suuntaa vipua painaessa on ensin kellunta sitten pohjassa vasta alkaa pumpata toiseen suuntaan .
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Klapikauppias - 10.08.11 - klo:13:17
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.


Nyt on ihan pakko kysyä, miten rasittaa toista pikaliitintä, jos päästää kellunnalla alas ja noissa mekaanisissa venttiileissähän on jopa kellunnalla mahdollisuus laskea se rauhassa, kun ei lykkää sitä vipua ihan pohjaan. Mutta sitävartenhan siinä on tosiaan se yksitoimiseksi laittomahdollisuus, että sitä käytettäis, itse en vain kehtaa availla sitä luukkua, vaihdekeppien takaa, kun sen voi laiskamies ohittaa muuten ;D

Kai tuommoisen venttiilin teko on ihan mahdollista, kysehän on vain lovista karassa, jota vivulla painetaan eri kohtiin, mahdolliset pidätyskohdat hoidetaan sitten lukituspäällä, jossa jousikuormitteiset haulet pitää karaa paikallaan.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: lavali - 10.08.11 - klo:14:56
yleensä se ahistaa, jos yrittää narraten laskea 2toimi puolella mutta onnistuu, jos sormet balanssissa vivun kaas. ittellä NH:ssa ei oikein narraten toimi??
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 10.08.11 - klo:15:05
Kiitokset.
Täytyy käydä ruuvailemassa 2. tai 3. lohko yksitoimiseksi koska niissä on lukittuva kellunta.
2. on ollut tähän asti hydr.työntövarrelle varattuna ja 3. kallistukselle.
4. on lähes koko ajan vapaa, joten no problem, kallistus siihen.
1. pitänee säätää lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle.

Tuo 1. on vain kaikkein osuvimmalla paikalla esim. niitossa, mutta kun sitä ei ilmeisesti saa kellunnalle ollenkaan.

Hydepuoli taisi tulla selväksi.
Miten tuo voa:n muuttaminen?
Onko kauhea työmaa muuttaa tonninen 540 ecoksi?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: kyntaja - 10.08.11 - klo:16:25
Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE

Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: SAS - 10.08.11 - klo:16:28
Kiitokset.
Täytyy käydä ruuvailemassa 2. tai 3. lohko yksitoimiseksi koska niissä on lukittuva kellunta.
2. on ollut tähän asti hydr.työntövarrelle varattuna ja 3. kallistukselle.
4. on lähes koko ajan vapaa, joten no problem, kallistus siihen.
1. pitänee säätää lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle.

Tuo 1. on vain kaikkein osuvimmalla paikalla esim. niitossa, mutta kun sitä ei ilmeisesti saa kellunnalle ollenkaan.

Hydepuoli taisi tulla selväksi.
Miten tuo voa:n muuttaminen?
Onko kauhea työmaa muuttaa tonninen 540 ecoksi?
Ratas hommiksi menee,maksaa jonkin verran.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: vms1 - 10.08.11 - klo:17:08
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.


Nyt on ihan pakko kysyä, miten rasittaa toista pikaliitintä, jos päästää kellunnalla alas ja noissa mekaanisissa venttiileissähän on jopa kellunnalla mahdollisuus laskea se rauhassa, kun ei lykkää sitä vipua ihan pohjaan. Mutta sitävartenhan siinä on tosiaan se yksitoimiseksi laittomahdollisuus, että sitä käytettäis, itse en vain kehtaa availla sitä luukkua, vaihdekeppien takaa, kun sen voi laiskamies ohittaa muuten ;D

Kai tuommoisen venttiilin teko on ihan mahdollista, kysehän on vain lovista karassa, jota vivulla painetaan eri kohtiin, mahdolliset pidätyskohdat hoidetaan sitten lukituspäällä, jossa jousikuormitteiset haulet pitää karaa paikallaan.

jos kellunta on niin että ensiksi  on paine ja sitten vasta kellunta niin silloinhan se lyö täydet paineet liittimelle kun vivun työntää kellunnalle. Paremmin se toimii valuttamalla hieman niin että paluu aukee mutta paine ei nouse kovin suureksi. Parhaiten homma kuitenkin toimii niin että ruuvaa ykstoimiseksi jos paljon käyttää ykstoimista.


Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 10.08.11 - klo:17:19
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.


Nyt on ihan pakko kysyä, miten rasittaa toista pikaliitintä, jos päästää kellunnalla alas ja noissa mekaanisissa venttiileissähän on jopa kellunnalla mahdollisuus laskea se rauhassa, kun ei lykkää sitä vipua ihan pohjaan. Mutta sitävartenhan siinä on tosiaan se yksitoimiseksi laittomahdollisuus, että sitä käytettäis, itse en vain kehtaa availla sitä luukkua, vaihdekeppien takaa, kun sen voi laiskamies ohittaa muuten ;D

Kai tuommoisen venttiilin teko on ihan mahdollista, kysehän on vain lovista karassa, jota vivulla painetaan eri kohtiin, mahdolliset pidätyskohdat hoidetaan sitten lukituspäällä, jossa jousikuormitteiset haulet pitää karaa paikallaan.

jos kellunta on niin että ensiksi  on paine ja sitten vasta kellunta niin silloinhan se lyö täydet paineet liittimelle kun vivun työntää kellunnalle. Paremmin se toimii valuttamalla hieman niin että paluu aukee mutta paine ei nouse kovin suureksi. Parhaiten homma kuitenkin toimii niin että ruuvaa ykstoimiseksi jos paljon käyttää ykstoimista.




Siinähän se.
Satoja nostoja/laskuja päivässä niittohommassa.
Ei tosiaan viitti lykätä venttiiliä sokean liittimen aiheuttaman paineen läpi kellunnalle.
Kippaus muutaman kerran/päivä on ihan eri juttu.
Harmi ettei sitä 1. lohkoa saa kellunnalle.
Pitäisköhän purkaa paketti ja kasata eri järjestykseen?
Voiko sitä järjestystä edes muuttaa?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Wejjo - 10.08.11 - klo:17:31
Kiitokset.
Täytyy käydä ruuvailemassa 2. tai 3. lohko yksitoimiseksi koska niissä on lukittuva kellunta.
2. on ollut tähän asti hydr.työntövarrelle varattuna ja 3. kallistukselle.
4. on lähes koko ajan vapaa, joten no problem, kallistus siihen.
1. pitänee säätää lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle.

Tuo 1. on vain kaikkein osuvimmalla paikalla esim. niitossa, mutta kun sitä ei ilmeisesti saa kellunnalle ollenkaan.

Hydepuoli taisi tulla selväksi.
Miten tuo voa:n muuttaminen?
Onko kauhea työmaa muuttaa tonninen 540 ecoksi?

En vieläkään keksi mitään syytä ruuvata lohkoa 1-toimiseksi jos siellä kerran se kellunta on. Sehän ajaa sen saman asian, kun molemmat liittimet on silloin vapaasti paluukanavaan.

Meinaan sillä, että sinne kellunnan puoleiseen liittimeen tulee hetkeksi paine, ei ole mihinkään mitään vaikutusta, ei se liitin siitä mitään hajoa.

Ja jos se hermostuttaa, niin mikä estää laittamasta sitä letkua sen puoleiseen liittimeen, siitähän se menee kelluntaan sitten suoraan.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 10.08.11 - klo:17:50
Kiitokset.
Täytyy käydä ruuvailemassa 2. tai 3. lohko yksitoimiseksi koska niissä on lukittuva kellunta.
2. on ollut tähän asti hydr.työntövarrelle varattuna ja 3. kallistukselle.
4. on lähes koko ajan vapaa, joten no problem, kallistus siihen.
1. pitänee säätää lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle.

Tuo 1. on vain kaikkein osuvimmalla paikalla esim. niitossa, mutta kun sitä ei ilmeisesti saa kellunnalle ollenkaan.

Hydepuoli taisi tulla selväksi.
Miten tuo voa:n muuttaminen?
Onko kauhea työmaa muuttaa tonninen 540 ecoksi?

En vieläkään keksi mitään syytä ruuvata lohkoa 1-toimiseksi jos siellä kerran se kellunta on. Sehän ajaa sen saman asian, kun molemmat liittimet on silloin vapaasti paluukanavaan.

Meinaan sillä, että sinne kellunnan puoleiseen liittimeen tulee hetkeksi paine, ei ole mihinkään mitään vaikutusta, ei se liitin siitä mitään hajoa.

Ja jos se hermostuttaa, niin mikä estää laittamasta sitä letkua sen puoleiseen liittimeen, siitähän se menee kelluntaan sitten suoraan.

Minusta käyttöergonomia on huomattavasti ranneystävällisempi kun nostopaineen saa vipua istuimeen päin kääntäessä.
Ja antaahan se paineiskun työkoneen letkuun ja sylinteriin joka kerran kun törkkää painealueen poikki kellunnalle kun sylinteri on öljyä täysi tai nostomekanismi on topparia vasten?

Yksitoimisessa kun paineen saa päälle istuimeen päin kääntäessä niin kellunnalle pystyy tyrkkäämään "tyhjän" toiminnon läpi. Ei paineiskuja.

Monesti venttiilikin voi olla pitävä vain toiseen suuntaan. Tästäkin on kokemusta. Valtrassa ainakin tuo ohjekirjan mukainen nosto/ulos-puoli tuntuu pitävältä.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: - 10.08.11 - klo:18:55
Ei voi muuta sanoa kun että vaikeaksi ihmiset saa elämänsä... Se ny jesus villiä hydrauliikkaa on jos ei painetta kestä  ;D Jos sä pukkaat sen lohkon kellunnalle etkä hivuta sitä vipua pikkuhiljaa niin ei sinne edes kummoisia paineita kerkeä nousta. En tiedä ketään joka olis jaksanu noiden lohkojen kans ruveta veivaamaan... Nykyises koneeskin on joka lohkolle ohjelmoituna kellunta ja vaikka sen sais periaattees ykstoimiseksi parilla napin painalluksella niin ei kiinnosta  ;D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: mike - 10.08.11 - klo:19:19
Kyllä te poijat kivikautisilla vehkeillä ajelette.Surkeita esityksiä.
MF:ssä jo 500-sarjassa ohjaamosta muutettavissa 1-toimiseksi.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 10.08.11 - klo:19:37
Ei voi muuta sanoa kun että vaikeaksi ihmiset saa elämänsä... Se ny jesus villiä hydrauliikkaa on jos ei painetta kestä  ;D Jos sä pukkaat sen lohkon kellunnalle etkä hivuta sitä vipua pikkuhiljaa niin ei sinne edes kummoisia paineita kerkeä nousta. En tiedä ketään joka olis jaksanu noiden lohkojen kans ruveta veivaamaan... Nykyises koneeskin on joka lohkolle ohjelmoituna kellunta ja vaikka sen sais periaattees ykstoimiseksi parilla napin painalluksella niin ei kiinnosta  ;D

Eihän tuo nyt niin kovin vaikeaksi noilla säädöillä mene.
Kerran tekee niin kaikki pelaa toivotulla tavalla.
Ohjekirjassa näitä täältä saatuja kaikkia ohjeita ei neuvota.

Toki "Mä" saat hakata 2100 moottori rpm:n pumpun antamalla paineella 30 mm sylinteriin ja varttituuman letkuun 200 barin painetta vaikka tuhat kertaa päivässä. Minä en sitä enää tee koskapa yksinkertaisella toimenpiteellä tältä voi välttyä.

Mutta kiitokset muille asiallisille vastaajille tiedoista.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: 2620 - 10.08.11 - klo:20:17
Säätäjä-ässä, joka ei halua ruuvata lohkoa ykstoimiseks, rakentais letkun laskupuolen liittimestä vapaaseen paluuseen, ja kiertäis näin ton paineiskuongelman.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Klapikauppias - 10.08.11 - klo:21:18
jos kellunta on niin että ensiksi  on paine ja sitten vasta kellunta niin silloinhan se lyö täydet paineet liittimelle kun vivun työntää kellunnalle. Paremmin se toimii valuttamalla hieman niin että paluu aukee mutta paine ei nouse kovin suureksi. Parhaiten homma kuitenkin toimii niin että ruuvaa ykstoimiseksi jos paljon käyttää ykstoimista.



[/quote]


Ilman muuta se kipin letku siihen kellunnan puoleiseen liittimeen, että saa vain jatkaa siitä yli kelluntaan. Mutta pysyispä ylipaineventtiilikin kunnossa, kun painattaa letkuttonta liitintä vasten painetta. Kyllähän sen tehtaan paappa on niin suunnitellut, että pitäis ruuvata yks toimiseksi, mutta ite oon ainakin just kritisoinut tuota, että pitää jotain luukkuja availla ja sieltä ruuvailla. Eikä tuossa cx casessa taina ainakaan olla edes ruuvaus mahdollisuutta, siinä on juuri sama systeemi, eli nostolta suoraan kellunnalle, vivun urassa vain pyöriteltävä muovinpala, jolla estetään vastakkaiseen suuntaan vivun vienti kokonaan.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: jariman - 10.08.11 - klo:22:19
1000 r vaihto 540 eco  käy rattaita vaihtamalla,
hintahaarukka  noin 2000-2500 € tienoilla osat, + työ
muistaakseni 2 ratasta vaihtuu, voi olla konemallikohtaista eroa.
eli sulla tulis sitten 540 / 540 eco voimanotto?

Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: maraani - 10.08.11 - klo:22:43
Ilman muuta se kipin letku siihen kellunnan puoleiseen liittimeen, että saa vain jatkaa siitä yli kelluntaan. Mutta pysyispä ylipaineventtiilikin kunnossa, kun painattaa letkuttonta liitintä vasten painetta. Kyllähän sen tehtaan paappa on niin suunnitellut, että pitäis ruuvata yks toimiseksi, mutta ite oon ainakin just kritisoinut tuota, että pitää jotain luukkuja availla ja sieltä ruuvailla. Eikä tuossa cx casessa taina ainakaan olla edes ruuvaus mahdollisuutta, siinä on juuri sama systeemi, eli nostolta suoraan kellunnalle, vivun urassa vain pyöriteltävä muovinpala, jolla estetään vastakkaiseen suuntaan vivun vienti kokonaan.
No näin mä olen maxxumissa kellunta-asentoa käyttäny ja on se jotenkin mukavampi kuin JD:ssä jossa lasketaan kippi niin että on paine päin tyhjää liitintä - onnistuu toki niinkin ja on toiminut ok 23 vuotta...naapurin massikassa toinen lohko oli ruuvattuna 1-toimiseksi (ilmeisesti kylvinkoneen käyttöä varten) vaikka siinäkin on toisessa lohkossa kellunta. Ei oikein äkeen kanssa pelannu toi 1-toiminen ja oli_ehkä_hieman_ryyytynyt ruuvi - tosin säätö on ihan lohkon päällä niin oli helppo elvyttää.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Ylermi - 11.08.11 - klo:02:16
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: kyntaja - 11.08.11 - klo:05:48
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???

Työntää se.Vivulla kun käydään niin kulmat syttyvät ja antavat öljyä.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: zetor8045 - 11.08.11 - klo:10:20
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???

Työntää se.Vivulla kun käydään niin kulmat syttyvät ja antavat öljyä.
No ainakaan säätyvätilavuuksinen ei ota nokkiinsa siitä että on paine kokoajan päällä niinkuin normaali pumppu...
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: retku - 11.08.11 - klo:11:00
Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE

Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.

***kyllä sä oot niin kova tietäjä ettei paremmasta väliä.  
-----------

mä olen ajanu noilla mekaanisilla valtroilla kymmeniä tuhansia tunteja eikä ikinä ole tullu mieleenkään että pitäs muuttaa lohko yksitoimiseksi. miksi ihmeessä?

eka vipu on kaksitoiminen, vivun saa muutettua kätevästi myös hydr.kierrolle. ei tarvi tunkinvipuja eikä muutakaan vippaskonstia.

tokassa vivussa on kellunta. yksinkertaisesti toiseen suuntaan kippi nousee ja vipu ääriasentoon painaessa kippi laskee. vipu menee kellunnalle ja kaikenlisäksi pysyy siellä. yksitoiminen venttiili olis mun mielestä huonompi koska vipua on pidettävä kädellä kokoajan laskuasennossa.
-----------

kaikenkaikkiaan tosi hyvät noi vivut. ei väljisty eikä ikinä mitään vikaa. eniten nykyään traktoreissa päänvaivaa aiheuttaa juurikin sähköhydrauliikka. valtran danfoss ja nyykkärin bosch on tosi vikaherkkiä.

nyykkärin mekaaninen vaijeriohjattu lohko on ehkä sähköistäkin vika-alttiimpi. talvella jäässä ja vaijeireissa kesäisinkin kokoajan jotain remppaa.

jontikan sähkölohkot on kyllä suht. toimivat, mutta niissäkin omat vikansa. karamoottoreita hajoilee ja lohkon ominaisuuksiin kuuluu "ryömiminen" ei pidä sylintereitä paikallaan.

näihin hienoihin virityksiin verrattuna valtran vanha kunnon mekaaninen venttiilohko on on todella hyvä.
----------

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 11.08.11 - klo:11:06
Säätäjä-ässä, joka ei halua ruuvata lohkoa ykstoimiseks, rakentais letkun laskupuolen liittimestä vapaaseen paluuseen, ja kiertäis näin ton paineiskuongelman.

Tuo ois varmasti helpoin ratkaisu silloin kun on lohkoista nuusaa.
Minulla 4 kpl, riittävästi omiin tarpeisiin, joten kerran kun säätää sopivaksi niin sillä mallilla saavat olla.

Ei muakaan ne paineiskut vaivaa JOS ne kohdistuu vain traktorin omaan hydrauliikkaan.
Säälittää vain tuon niittokoneen pilliletku ja miniatyyrimallin sylinteri.
Siihen kun paukuttaa satoja 200 barin iskuja päivässä niin en povaisi pitkää ikää moisille.
Voin olla väärässäkin.
Lisäksi hieman hifistelymeininkiä kun omaa työmukavuutta ja ergonomiaa koittaa parantaa kun se kerran kohtuudella on mahdollista.
Tosi konemieshän vääntää vaikka rautakangella hydelohkoja. :D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: retku - 11.08.11 - klo:11:07
Kyllä te poijat kivikautisilla vehkeillä ajelette.Surkeita esityksiä.
MF:ssä jo 500-sarjassa ohjaamosta muutettavissa 1-toimiseksi.

***ei prse! maailman kaikkeuden hirvein traktori jossa on maailman huonoin hydrauliikka. tommonen 590 turbo on ollu talossa ja kyllähän se hydraulipumppujen ja nostolaitteen+hydrauliikan rakenne on jotain aivan käsittämätöntä.

voi sanoa että on insinöörin suunnittelema, ei mitään tekoa käytännönjärjen kanssa  ;D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 11.08.11 - klo:11:12
Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE

Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.

***kyllä sä oot niin kova tietäjä ettei paremmasta väliä.  
-----------

mä olen ajanu noilla mekaanisilla valtroilla kymmeniä tuhansia tunteja eikä ikinä ole tullu mieleenkään että pitäs muuttaa lohko yksitoimiseksi. miksi ihmeessä?

eka vipu on kaksitoiminen, vivun saa muutettua kätevästi myös hydr.kierrolle. ei tarvi tunkinvipuja eikä muutakaan vippaskonstia.

tokassa vivussa on kellunta. yksinkertaisesti toiseen suuntaan kippi nousee ja vipu ääriasentoon painaessa kippi laskee. vipu menee kellunnalle ja kaikenlisäksi pysyy siellä. yksitoiminen venttiili olis mun mielestä huonompi koska vipua on pidettävä kädellä kokoajan laskuasennossa.

---Luepas aloitus uudelleen. Tuohon kiteytit Valtraa ajaneena itse alkuperäisen pahimman puutteen Valtran hyde-järjestelyssä.
-----------

kaikenkaikkiaan tosi hyvät noi vivut. ei väljisty eikä ikinä mitään vikaa. eniten nykyään traktoreissa päänvaivaa aiheuttaa juurikin sähköhydrauliikka. valtran danfoss ja nyykkärin bosch on tosi vikaherkkiä.

nyykkärin mekaaninen vaijeriohjattu lohko on ehkä sähköistäkin vika-alttiimpi. talvella jäässä ja vaijeireissa kesäisinkin kokoajan jotain remppaa.

jontikan sähkölohkot on kyllä suht. toimivat, mutta niissäkin omat vikansa. karamoottoreita hajoilee ja lohkon ominaisuuksiin kuuluu "ryömiminen" ei pidä sylintereitä paikallaan.

näihin hienoihin virityksiin verrattuna valtran vanha kunnon mekaaninen venttiilohko on on todella hyvä.
----------

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii? Voimanpuutteeseen. ;)
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: jussij - 11.08.11 - klo:15:00

Ja jos se hermostuttaa, niin mikä estää laittamasta sitä letkua sen puoleiseen liittimeen, siitähän se menee kelluntaan sitten suoraan.


Wejjo ilmaisee asian tässä. Mikä on ongelma?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: pappavolovo - 11.08.11 - klo:17:08
Ei mikään. Enää.
Ainakaan Valtran hydrauliikan hallinnan osalta.

Kiitos kysymästä. ;D

Ohjekirjastakin löytyi vinkkiä kun tarkemmin lueskelin.

Jotkut ei näemmä suostu käsittämään asiaani näiltä osin sitten millään. ::)
Pitänee kuvata youtubeen pätkä, jos se sitten menee paksummankin kuoren läpi älliskukkoon. ;D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: MFV8 - 11.08.11 - klo:17:47
kyllähän se hydraulipumppujen ja nostolaitteen+hydrauliikan rakenne on jotain aivan käsittämätöntä.


Onhan se käsittämätöntä että noin yksinkertainen systeemi hakkaa muiden merkkien paljon monimutkaisemmat kyhäelmät tarkkuudessa ja toimivuudessa 10-0  :D

Aivan loistava systeemi käyttää, erityisesti siksi että on omat pumput nostolaitteelle ja ulkopuoliseen käyttöön.

Kaikissa Verkuissa mitä olen ajanut/omistanut on aina ollut 1/2-toimisen valinta joko hytissä tai lohkon päällä liittimen juuressa. Ja jopa pitoasento ko. lohkossa.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: sirkussonni - 11.08.11 - klo:18:00

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii?

Yhdistelmäpaalaajaa ajelen 750 tapilla, mukavaa ja rauhallista ajelua 1600 kierroksella ja silti noukin noukkii kaiken..... 
Lietepumppua käytän 750 tapilla, myös mukavasti tuottoa rauhallisilla kierroksilla....
Apevaunua käytän sekoituksen ajan 540 tapilla, jotta voimaa on riittävästi mm. nataheinien silppuamiseen, appeen jaon ajan käytän 1000 tappia, jotta tavaraa tulee sopivasti ulos yhtenäisenä nauhana ja reippaasti....Vaihto käypi kätevästi hytistä vipua kääntämällä. 
Jos traktorilla on monipuolista käyttöä, on myös perusteltua käyttää sellaisia toimintoja, joita koneesta löytyy....

Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: mies - 11.08.11 - klo:19:32
Kiitokset.
Täytyy käydä ruuvailemassa 2. tai 3. lohko yksitoimiseksi koska niissä on lukittuva kellunta.
2. on ollut tähän asti hydr.työntövarrelle varattuna ja 3. kallistukselle.
4. on lähes koko ajan vapaa, joten no problem, kallistus siihen.
1. pitänee säätää lukittuvaksi jatkuvalle virtaukselle.

Tuo 1. on vain kaikkein osuvimmalla paikalla esim. niitossa, mutta kun sitä ei ilmeisesti saa kellunnalle ollenkaan.

Hydepuoli taisi tulla selväksi.
Miten tuo voa:n muuttaminen?
Onko kauhea työmaa muuttaa tonninen 540 ecoksi?

Jossain ohjekirjassa ( http://www.valtra.fi/extras/documents/6200-8550_2.pdf , sivu53) sanottiin, että hydetyöntövartta ei saa laittaa lohkoon jossa on kellunta. Ettei tule vahinkoja. Uudemman Valtran ohjekirjassa mainintaa ei enää ollut.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Husokki - 11.08.11 - klo:19:37


Yhdistelmäpaalaajaa ajelen 750 tapilla, mukavaa ja rauhallista ajelua 1600 kierroksella ja silti noukin noukkii kaiken..... 
Lietepumppua käytän 750 tapilla, myös mukavasti tuottoa rauhallisilla kierroksilla....
Apevaunua käytän sekoituksen ajan 540 tapilla, jotta voimaa on riittävästi mm. nataheinien silppuamiseen, appeen jaon ajan käytän 1000 tappia, jotta tavaraa tulee sopivasti ulos yhtenäisenä nauhana ja reippaasti....Vaihto käypi kätevästi hytistä vipua kääntämällä. 
Jos traktorilla on monipuolista käyttöä, on myös perusteltua käyttää sellaisia toimintoja, joita koneesta löytyy....



 Mutta itte akseleita voikin pudotella maantielle, vai olitko se joku muu?  :D
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: sirkussonni - 11.08.11 - klo:23:44


Yhdistelmäpaalaajaa ajelen 750 tapilla, mukavaa ja rauhallista ajelua 1600 kierroksella ja silti noukin noukkii kaiken.....  
Lietepumppua käytän 750 tapilla, myös mukavasti tuottoa rauhallisilla kierroksilla....
Apevaunua käytän sekoituksen ajan 540 tapilla, jotta voimaa on riittävästi mm. nataheinien silppuamiseen, appeen jaon ajan käytän 1000 tappia, jotta tavaraa tulee sopivasti ulos yhtenäisenä nauhana ja reippaasti....Vaihto käypi kätevästi hytistä vipua kääntämällä.  
Jos traktorilla on monipuolista käyttöä, on myös perusteltua käyttää sellaisia toimintoja, joita koneesta löytyy....



 Mutta itte akseleita voikin pudotella maantielle, vai olitko se joku muu?  :D
Renki stana....ja vielä väärä numero lehdessä... :(
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: samppaj76 - 12.08.11 - klo:10:40
en ole kyllä koskaan muuttanut noita lohkoja yksitoimiselle. kahdessa koneessa samanlaiset hydrauliikat 4 lohkoa. 1-lohkossa on lukitus voi käyttää jatkuvaa pyöritystä vaativat. 2- lohkossa lukittuva kellunta kippi laskee kätevästi kun ei tartte pitää. samoin niittokone tai kylvökone. 3-lohkossa työntövarsi tarvittaessa 4- lohko kallistin. molemmissa koneissa kun on samanlainen hallinta niin on helppoa ajaa. sivuttain liikkuvat vivut kätevät käyttää, vielä tuhansien tuntien jälkeen. ei takertele, kaikki toimii kuten uutena. tuota 540E voimanottoa en kyllä laittaisi. 540 tulee muistaakseni reilulla 1800 kierroksella normaalisti. mullakin toisessa traktorissa 540 voimanotto mutta sitä ei yleensä tarvita. 1000 kierroksen voimanotolla tehdään  työt. 1300 moottorin kierroksella löytyy 540 sillä voi tehdä kevyitä hommia. mulla ei enää ole mitään raskaampia koneita 540 voimanotolla.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: nakkisormi - 19.08.11 - klo:10:34
Kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä.
Missä kohtaa mezzo 6400 valtran virtalukossa hehkutus toimii? Hehkuttaa vissiin silloin kun hehkuvalo palaa, mutta se ei lopeta ennenkö itse vääntää virtalukosta lisää? Eli ei siis toimi niin kuin autossa, että tietyssä asennossa hehkuttaa ja saa käynnistää kun hehkuvalo sammuu itsekseen?
Sitten toinen kysymys John Deere 6400 virtalukosta. Mikä se asento on kun pystysuorasta kääntää vastapäivään yhden pykälän? Siinä on muistaakseni salaman kuva. Koska sitä tarvii?
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: maraani - 19.08.11 - klo:12:13
Sitten toinen kysymys John Deere 6400 virtalukosta. Mikä se asento on kun pystysuorasta kääntää vastapäivään yhden pykälän? Siinä on muistaakseni salaman kuva. Koska sitä tarvii?
Vanhemmassa 2650 jontikassa tulee muistaakseni jotain valoja päälle kun kääntää vasemmalle - oikealle käännettäessä tulee ensin virrat ja sitten vasta valot. Tais jossain saksalaisessa autossa kyl olla valokatkaisija, josta väärään suuntaan vääntämällä tuli jotkut puoliparkit - eteen toiselle puolelle ja taakse toiselle puolelle.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: 2620 - 20.08.11 - klo:05:58
Veikkaan, että seisontaparkkiasento. Eli parkit on päällä/saa päälle ja avaimen voi vetää irti lukosta ja painua kauppaan tms.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: Husokki - 20.08.11 - klo:08:54
Kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä.
Missä kohtaa mezzo 6400 valtran virtalukossa hehkutus toimii? Hehkuttaa vissiin silloin kun hehkuvalo palaa, mutta se ei lopeta ennenkö itse vääntää virtalukosta lisää? Eli ei siis toimi niin kuin autossa, että tietyssä asennossa hehkuttaa ja saa käynnistää kun hehkuvalo sammuu itsekseen?


Juu, sitä avainta täytyy pitää siinä hehkutus asennossa (virtapäällä ja käynnistyksen puolivälissä semmonen jäykempi kohta ja valo syttyy)
Kai se valo voi itsekseenkin sammua, jos oikein kauan hehkuttaa. Ei ole tullut koittettua, 10-30 sekuntia riittää.
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: mies - 20.08.11 - klo:09:28
Kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä.
Missä kohtaa mezzo 6400 valtran virtalukossa hehkutus toimii? Hehkuttaa vissiin silloin kun hehkuvalo palaa, mutta se ei lopeta ennenkö itse vääntää virtalukosta lisää? Eli ei siis toimi niin kuin autossa, että tietyssä asennossa hehkuttaa ja saa käynnistää kun hehkuvalo sammuu itsekseen?


Juu, sitä avainta täytyy pitää siinä hehkutus asennossa (virtapäällä ja käynnistyksen puolivälissä semmonen jäykempi kohta ja valo syttyy)
Kai se valo voi itsekseenkin sammua, jos oikein kauan hehkuttaa. Ei ole tullut koittettua, 10-30 sekuntia riittää.

Valo sammuu kun akusta loppuu virta, voi kestää aika kauan. Ohjekirjassa lukee 20 - 25 sekuntia. 10 sekunnin hehkutuksesta ei ole mitään hyötyä (Thermostratin toimintaperiaate).
http://www.youtube.com/watch?v=uRhUn6KkE70
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: icefarmer - 20.08.11 - klo:20:35
Kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä.
Missä kohtaa mezzo 6400 valtran virtalukossa hehkutus toimii? Hehkuttaa vissiin silloin kun hehkuvalo palaa, mutta se ei lopeta ennenkö itse vääntää virtalukosta lisää? Eli ei siis toimi niin kuin autossa, että tietyssä asennossa hehkuttaa ja saa käynnistää kun hehkuvalo sammuu itsekseen?


Juu, sitä avainta täytyy pitää siinä hehkutus asennossa (virtapäällä ja käynnistyksen puolivälissä semmonen jäykempi kohta ja valo syttyy)
Kai se valo voi itsekseenkin sammua, jos oikein kauan hehkuttaa. Ei ole tullut koittettua, 10-30 sekuntia riittää.

Valo sammuu kun akusta loppuu virta, voi kestää aika kauan. Ohjekirjassa lukee 20 - 25 sekuntia. 10 sekunnin hehkutuksesta ei ole mitään hyötyä (Thermostratin toimintaperiaate).
http://www.youtube.com/watch?v=uRhUn6KkE70
eikö tuo ollu rikki tai starttaaja hätäinen? minä ainakin ootan että humaus kuuluu ja sitte vielä muutama sekuntti ennen ku starttaan...
Otsikko: Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kirjoitti: retku - 20.08.11 - klo:21:54

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii?

Yhdistelmäpaalaajaa ajelen 750 tapilla, mukavaa ja rauhallista ajelua 1600 kierroksella ja silti noukin noukkii kaiken..... 
Lietepumppua käytän 750 tapilla, myös mukavasti tuottoa rauhallisilla kierroksilla....
Apevaunua käytän sekoituksen ajan 540 tapilla, jotta voimaa on riittävästi mm. nataheinien silppuamiseen, appeen jaon ajan käytän 1000 tappia, jotta tavaraa tulee sopivasti ulos yhtenäisenä nauhana ja reippaasti....Vaihto käypi kätevästi hytistä vipua kääntämällä. 
Jos traktorilla on monipuolista käyttöä, on myös perusteltua käyttää sellaisia toimintoja, joita koneesta löytyy....




***jep. paalaimet ja paskapumput pyöritän tonnilla. tänään pyöritin murska 1400 baggeria tonnilla vaikka koneessa on 750e.  kaikki 540 nopeuden koneita. lingon hommasin varta vasten 1000 ulosotolle että nivelakselit kestää.