Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: perttu1 - 24.04.11 - klo:10:59

Otsikko: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 24.04.11 - klo:10:59
Pienoisena pulmana järjestää otsikon mukaiseen traktoriin täysin vastapaineeton paluu hydrauliikan puolelta.Probleema ilmenee ainoastaan hydr.esiohjaus kahvojen paluusta eli litramäärä pieni mutta kiusallinen. Kuinka toimitaan?
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: jariman - 24.04.11 - klo:11:08
Hitekki- versio kaiketi.
ota voimansiirron/hydr  täyttökorkki hydr liikkeeseen, (millinen kierre)
siitä kun nipoilla tekee sopivan yhteen.  (tais olla millinen teräsputken
liitinipan kierre sopiva), tää oikeastaan ainoa vapaa paikka,
kun varsinainen vapaan paluun paikka jo hydr lohkon
paluu öljyn käytössä
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Ketku - 24.04.11 - klo:14:34
Hmm... Eikös sekin korkki ole siinä työntyövarren korvakoiden välissä??? Mulla oli joskus tommonen onkelma kans ja siihen ei löytynyt kahden vuoden aikana vastausta valmeetin puolelta. Onkelma on jo poistunut talosta ja advansea ei enää tule tähän taloon merkki vaihtuu ennemmin.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Wejjo - 24.04.11 - klo:15:26
Pienoisena pulmana järjestää otsikon mukaiseen traktoriin täysin vastapaineeton paluu hydrauliikan puolelta.Probleema ilmenee ainoastaan hydr.esiohjaus kahvojen paluusta eli litramäärä pieni mutta kiusallinen. Kuinka toimitaan?

Hetkinen valaisepa tietämätöntä? Itsellä ei ole moista ongelmaa tullut vapaan paluun suhteen, mutta tarkoitatko että öljy menisis ilman paluusuodatintakin suoraa säiliöön? Paluusuodattimesta kai tulee pieni vastapaine, mutta ei ole mulla aiheuttanut mitään ongelmaa.



Mulle kans tuli mieleen, jotta onko tuo ongelma nyt varmasti selvitetty liittyväksi vapaan paluun vastapaineeseen?

Jos vaikka lykkäisit ens hätään sen paluuletkun ilman liitintä tuonne täyttöreikään tai huohotin pois ja sen reikään ja kokeilet auttaako se.

Vähän tuntus jotta vika voisi ennemmin olla muualla, esiohjauksen säädöissä tms. Tai sitten ehkä ahdistava pikaliitin paluuletkussa?
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 24.04.11 - klo:17:17
Vapaan paluun liittimessä n.7 bar. vastapainetta= liikaa, ja tällä hetkellä linja kytketty täyttökorkki/huohottimen reikään, jolloin ongelma loistaa muuten poissa olollaan  mutta huohotin hieman pukkaa öljyä ulos vaikka on nyt noin puoli metriä ylempänä ???
Seuraavaksi tuli mieleen kokeilla nostosylinterin yläosassa olevaa linjaa-oletuksena paineettomuus.
Pöydän säätöjä on kyllä ruuvailtu reunasta reunaan.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: D-Tune - 24.04.11 - klo:17:44
mää tein viimeviikol vaihteiston kylkilappuun reiän ja kierteet 3/4 nipal ja letku taakse,  pumpun tuotto 220l ,sininen väri vaan. Autto oikeen peukkeleesti.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Valtramies - 24.04.11 - klo:19:46
Ainaki 121 Ht:s laitettiin vapaa paluu just siihen peräöljyn täyttökorkin reikään ja hyvin on toiminu Amazonet sillä systeemillä. En tiä sitte onko Advance krantumpi...
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 24.04.11 - klo:20:50
Ainaki 121 Ht:s laitettiin vapaa paluu just siihen peräöljyn täyttökorkin reikään ja hyvin on toiminu Amazonet sillä systeemillä. En tiä sitte onko Advance krantumpi...
No mitenkä olet tehnyt huohotuksen? Käytössä siis puutavara kuormain eli virtaus on jatkuvaa.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: jariman - 24.04.11 - klo:22:17
Tsekkaas vapaan paluun liittimet traktorista,
mulla megassa 1" teman lukittava pikaliitin, silti tuntu vaan
ahistavan paluupuoli, no liittimiä auki, selvishän vika,
1" pikaliittimeltä nippa (supistus) tuohon putkeen jossa samalla
öljyntäyttö proppu. o l i vain  10mm sisäläpimitaltaan oleva nippa.
huut pk....  nipat ja suoraan 1" nippa hitsaten ko putkeen,
muuttu muuten melkosesti kuormaajan käyttö juoheammaksi.

 Esiohjauksen paluun olen värkännyt tuohon täyttökorkkiin
erikseen, ei lohkolta tuleva paluuöljy häiritse (tee vastapainetta)
pullahtaa muuten äkkiä lohkolta esiohjauksen piiristä O-renkaat
jos liikaa vastapainetta, ja esiohjaukselle ei pikaliitintä, suoraan
kierrettävillä nipoilla, on varmempi.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 24.04.11 - klo:22:29
Tsekkaas vapaan paluun liittimet traktorista,
mulla megassa 1" teman lukittava pikaliitin, silti tuntu vaan
ahistavan paluupuoli, no liittimiä auki, selvishän vika,
1" pikaliittimeltä nippa (supistus) tuohon putkeen jossa samalla
öljyntäyttö proppu. o l i vain  10mm sisäläpimitaltaan oleva nippa.
huut pk....  nipat ja suoraan 1" nippa hitsaten ko putkeen,
muuttu muuten melkosesti kuormaajan käyttö juoheammaksi.

 Esiohjauksen paluun olen värkännyt tuohon täyttökorkkiin
erikseen, ei lohkolta tuleva paluuöljy häiritse (tee vastapainetta)
pullahtaa muuten äkkiä lohkolta esiohjauksen piiristä O-renkaat
jos liikaa vastapainetta, ja esiohjaukselle ei pikaliitintä, suoraan
kierrettävillä nipoilla, on varmempi.
Advancessa paluu menee lohkon alaosan kautta elikkä eroaa hi-teckista! kts edellinen kysymys, miten olet järkänny perän huohotuksen?
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Oksa - 25.04.11 - klo:09:56
eikö valtralta voisi suolahelta kysyä joltain viisaalta noihin jotain keinoa tahi menetelmää?          tuntuu jotenkii oudolta että kun kotimaassa kerran tehdään niin voisihan joku inssinplanttu hieman höllätä ja ettiä tuohon vastauksen!    tuntuu olevan monella ongelmia ton 'vapaan'paluun kanssa!
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 25.04.11 - klo:10:04
Joo kyllä heti arjen koittaessa soi Suolahdessa puhelin mutta kunpahan nyt kyselin viisammilta ;D, on tossa matkanvarrella joskus joutunut hieman kyseenalaistamaan noiden planttujen ratkaisuja ::)
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Fuse - 25.04.11 - klo:10:06
Vapaan paluun liittimessä n.7 bar. vastapainetta= liikaa, ja tällä hetkellä linja kytketty täyttökorkki/huohottimen reikään, jolloin ongelma loistaa muuten poissa olollaan  mutta huohotin hieman pukkaa öljyä ulos vaikka on nyt noin puoli metriä ylempänä ???
Seuraavaksi tuli mieleen kokeilla nostosylinterin yläosassa olevaa linjaa-oletuksena paineettomuus.
Pöydän säätöjä on kyllä ruuvailtu reunasta reunaan.

Joskus itsellä ollut ongelmia pikaliittimissä tuossa taudinkuvassa, eikä niistä kyllä huomannut mitään päällepäin katsottuna. Pitäisi puutavarakuormaimen pelailla omien lohkojenkin kautta.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: jariman - 25.04.11 - klo:10:14
Tsekkaas vapaan paluun liittimet traktorista,
mulla megassa 1" teman lukittava pikaliitin, silti tuntu vaan
ahistavan paluupuoli, no liittimiä auki, selvishän vika,
1" pikaliittimeltä nippa (supistus) tuohon putkeen jossa samalla
öljyntäyttö proppu. o l i vain  10mm sisäläpimitaltaan oleva nippa.
huut pk....  nipat ja suoraan 1" nippa hitsaten ko putkeen,
muuttu muuten melkosesti kuormaajan käyttö juoheammaksi.

 Esiohjauksen paluun olen värkännyt tuohon täyttökorkkiin
erikseen, ei lohkolta tuleva paluuöljy häiritse (tee vastapainetta)
pullahtaa muuten äkkiä lohkolta esiohjauksen piiristä O-renkaat
jos liikaa vastapainetta, ja esiohjaukselle ei pikaliitintä, suoraan
kierrettävillä nipoilla, on varmempi.
Advancessa paluu menee lohkon alaosan kautta elikkä eroaa hi-teckista! kts edellinen kysymys, miten olet järkänny perän huohotuksen?

Näissähän on vakiona kohtuullisen isokokoinen huohotinsuodatin
voimansiirron/hydrauliikalla ohjaamon oikeanpuoleisessa
takanurkassa, ei ainakaan mitään ongelmaa megan suhteen,
tosin huohotinsuodatin vaihdettu vuosittain kuormaajakäytöstä
johtuen.
Näissä sivistyneemmissä malleissa, hitec >> etiäpäin
paluusystemi erilainen, menee suodattimen kautta?, eri paikkaan
kun megassa, ahdas linja tuossa avancessa, jos tuosta kaikki
vapaa paluu, myös esiohjauksen, virtauksia erilailla advancessa.

tuon huohotinsuodin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, jos reipasta
kuormaajakäyttöä, pullahtaapi pian stefat voimansiirrosta.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: UCD - 25.04.11 - klo:10:30

Joskus itsellä ollut ongelmia pikaliittimissä tuossa taudinkuvassa, eikä niistä kyllä huomannut mitään päällepäin katsottuna.

Jep Pikaliittimien kanssa olen havainnut useamminkin kerran, että kaikki eivät keskustele keskenään. Päällepäin ihan kunnossa ja uusiakin, mutta kai eri valmistajan? ja eivät pelaa kunnolla. Nipan vaihto ja vaivat on ohi.... 
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Ropsoni - 25.04.11 - klo:11:57

Joskus itsellä ollut ongelmia pikaliittimissä tuossa taudinkuvassa, eikä niistä kyllä huomannut mitään päällepäin katsottuna.

Jep Pikaliittimien kanssa olen havainnut useamminkin kerran, että kaikki eivät keskustele keskenään. Päällepäin ihan kunnossa ja uusiakin, mutta kai eri valmistajan? ja eivät pelaa kunnolla. Nipan vaihto ja vaivat on ohi.... 


Niissä liittimissä on yleisesti suhteettoman pienet öljykanavat, ei mikään ihme jos alkaa yli 100 l minuuttituotoilla ahdistamaan. Kannattaa joskus joutessaan purkaa ja kattella minkälaisia ovat. Hyvin varustetuista hydeliikkeistä varmaan löytyy "avarampia" malleja.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Hesator - 25.04.11 - klo:13:51

Hyvin varustetuista hydeliikkeistä varmaan löytyy "avarampia" malleja.


Esim. Tema on jo avarempi liitin mutta myös hinta seuraa mukana. Ovat lukittavaa malli ja eivät keskustele tavallisten liitintyypin kanssa keskenään....
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: perttu1 - 25.04.11 - klo:22:18
Siis tarkennetaanpa vielä eli kyseessä on ainoastaan esiohjauksen paluuöljystä, muutamia litroja minnuutissa mutta vaatii TÄYSIN vastapaineettoman reiän. Täyttöreikä paluuna hyvä mutta kuinka huohotin kun sitä haaroitusta ei pysty tekemään (ei mahdu) suoraan kannenpäälle. Mistään pikaliittimien ahistuksesta ei ole kyse!
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: jorndere - 25.04.11 - klo:22:34
Siis tarkennetaanpa vielä eli kyseessä on ainoastaan esiohjauksen paluuöljystä, muutamia litroja minnuutissa mutta vaatii TÄYSIN vastapaineettoman reiän. Täyttöreikä paluuna hyvä mutta kuinka huohotin kun sitä haaroitusta ei pysty tekemään (ei mahdu) suoraan kannenpäälle. Mistään pikaliittimien ahistuksesta ei ole kyse!

Jos kyse on pelkästään esiohjauspiirin paluusta, niin käsittääkseni Advancessakin paluusuodattimen jalassa on paikka, johon yhdistämällä saadaan täysin vastapaineeton paluu, ts. ko. paikasta öljy menee suoraan tankkiin menemättä suodattimen läpi, ymmärtääkseni tehty juurikin mm. näitä esiohjausöljyjen paluita varten. Kannattaa varmistaa Valtralta, kyllä siellä jonkun pitäis tuo varmemmin tietää...
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: T.Tiikeri - 27.05.11 - klo:14:21
Selviskö tää aihe kysyjälle? Itelläkin moinen viritys tekeillä... Visiona mulla oli laittaa esiohjauksen paluu perän huohotussuodattimen reiästä sisään. Jonkinnäkösen letkunpätkän teettää hydrauliikkaliikkeessä jonka saa kiinni siihen suodattimen reikään, letkuun liittimet esiohjauksen paluu letkuille ja päähän sit kiinni se suodatin. Onks ookoota? Ikävä asennella tohon nynnyn koppiin mitään kahvoja kun ei se alalasi ees aukee...
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: Halliorja - 27.05.11 - klo:21:54
Banjon päällä on nostolaitteen sylinterien ylivuotoletkujen paluut, sinne t-haara ja kahvojen paluu sinne.

Jos laittaa huohottimen reikään poistaen huohottimen niin turskuttaa kohta öljyä joka stefasta.
Otsikko: Vs: Valtra n121 adv
Kirjoitti: T.Tiikeri - 28.05.11 - klo:12:54
Kiitokset ohjeistuksesta! Näin toimitaan, eipä tullu ite hokattua.