Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 08.04.11 - klo:23:05
-
Tuossa kovasti tarjotellaan 80-luvun alun kuutosjontikkaa, oli 3130 tai 3140, muistaakseni. Noita pyörii myös erittäin kohtuuehdoin tuossa rajan länsipuolella. Kummosia nuo ovat koneina? Käyttöominaisuudet ja sitten tietysti se kestävyys ja/tai varaosapolitiikka? Kokoluokkana olisi passeli meikäläisen maataistelu- ja rehuntekokalustolle: itsellä tr-kalusto on keskimäärin sen ikäistä, että yksi varakone ei olisi haitaksi...
Petri
-
Hyviä koneita, vähän hitaita tieajossa. Mahtava vääntömomentin nousu ja kaunis käyntiääni 8) Varaosia saa Laukkaselta Liedosta ja peuraosa tuo myös.
-
3130? Sehän on 70-luvulta. Tuskin sentään antiikkia tarviit? ;D Veikkaan että 3140, eli 40 sarjasta kyse. http://www.konedata.net/Traktorit/jd3040sg2.htm.
Eipä siinä muuta , kunhan tuon tarkistaa, että kummitteleeko vaihdekepit.
http://img413.imageshack.us/img413/6932/jonnikka.jpg
-
Hyviä koneita, vähän hitaita tieajossa. Mahtava vääntömomentin nousu ja kaunis käyntiääni 8) Varaosia saa Laukkaselta Liedosta ja peuraosa tuo myös.
Osia saa tosi hyvin vielä vanhoihinkin ja jos vielä SG2-ohjaamolla niin se kestää kuosissa paremmin kuin moni muu. Kyllä sillä ilkee ajella muiden seassa on se sen verran tyylikäs. ;D
-
Hyviä koneita, vähän hitaita tieajossa. Mahtava vääntömomentin nousu ja kaunis käyntiääni 8) Varaosia saa Laukkaselta Liedosta ja peuraosa tuo myös.
Mulla on 3040 ja vääntömomentista ei kyllä tarvi sen yhteydessä puhua. Kolmipyttysessä valmetissakin on sitä lajia enemmän. :D
-
Hyviä koneita, vähän hitaita tieajossa. Mahtava vääntömomentin nousu ja kaunis käyntiääni 8) Varaosia saa Laukkaselta Liedosta ja peuraosa tuo myös.
Mulla on 3040 ja vääntömomentista ei kyllä tarvi sen yhteydessä puhua. Kolmipyttysessä valmetissakin on sitä lajia enemmän. :D
Senpä vuoksi vääntömomentin nousu voikin olla melko hyvä.. ;)
-
luja kone! ainoa tarkistettava asia se vaihdekepin välys. Ota sg2 ohjaamolla oleva, sekura-hyttinen paljon karumpi. viime kesänä meillä oli vielä urakointihommissakin 3050 sg2, ilmastoinnin puute oli oikeastaan ainoa mikä siinä haittasi.
-
Hyviä koneita, vähän hitaita tieajossa. Mahtava vääntömomentin nousu ja kaunis käyntiääni 8) Varaosia saa Laukkaselta Liedosta ja peuraosa tuo myös.
Mulla on 3040 ja vääntömomentista ei kyllä tarvi sen yhteydessä puhua. Kolmipyttysessä valmetissakin on sitä lajia enemmän. :D
Senpä vuoksi vääntömomentin nousu voikin olla melko hyvä.. ;)
Niinpä.. Nousu on hyvä ;) 38%, muistaakseni.
-
ja sg hytti on hyvä! ajelin aikoinani sellasella, mallia muista ja siinä oli kyllä hyvää se että hallintalaitteet on käsillä eikä ympäri koppia kuin nykyvaltussa!
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
No huh huh :D Huh Huh !
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
No huh huh :D Huh Huh !
Kylläpän Jortikkaa nyt alkoi hengästyttää kun joku uskalsi tässä ketjussa sanoa tosiasiat pöytään. Voip olla, että jonnikan saa melkein ilmaiseksi verkuun verrattuna, mutta laatu ja kestävyys vanhassakin pelissä maksaa. Mutta missä luuraavat kahdeksankymmenluvun alun jonnut; ei näy liikenteessä. Ne ovat olleet jo ajat sitten sulaton ruokana ja maalattu monin eri värein uusiksi auroiksi ja vantaiksi. Verkut sensijaan kyntävät, äestävät, kylvävät, vetävät perävaunuja, vetävät, vetävät, vetävät....
Sama suhde kuin ooppelieissa ja tojotissa=kestää, kestää, kestää....
-
Kyllä noita vanhoja, 60-luvultakin tääällä eteläisessä kaupunginosassa on edelleen käytössä. Fergut sensijaan ovat hävinneet johonkin.
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
No huh huh :D Huh Huh !
Jep. 699 en ole ajanut mutta 675 ergonomian puutetta olen monasti ihmetellyt. SG hyttinen Jonne oli kyllä mukava ajella kun kaikki vivut olivat mukavasti käsillä. Jontikkankin ergonomia meni takapakkia 100 sarjan mukana, vasta Autopower hallintakyynärnojalla alkaa pärjäämään SG:lle.
-
Mutta missä luuraavat kahdeksankymmenluvun alun jonnut; ei näy liikenteessä.
Jos suomessa isännät osti kaiken hankkijalta, niin sehän ei tarkoita ,että muu maailmakin teki niin. ;D Aika selviö, jos myyjänä on joku Labor(tai Yrma), ettei näin pienillä markkinoilla ole semmosella mitään mahdollisuuksia saada koneita liikenteseen mittavissa määrin.
-
Itsellä 3350. Talon paras traktori.
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
Onx se yhtä paska kuin 690? Piti aluksi ostaa valmetti, mutta isä oli sitä mieltä, että 05-sarja niin uusi juttu, että varmasti sisältää vikoja. Ostetiin sitten 690, joka osoittautui etukuormaajan kanssa heikoksi esitykseksi. Lopulta hajosi vielä vaihteistosta 2000h tunnin jälkeen ja se riitti. Laitettiin -88 vaihtoon ja ostettiin se 05 joka on siitä asti ollut talossa. 690 lähti sitten vallun vaihtokonerivistöön ja sieltä seuraavalle omistajalle, joka teki siihen vielä yhden 20000mk remontin.
Huono kone, hyvin huono.
-
ja eikös 699:n heikkous ole alimittainen etuakseli? ainakin ne puolenkymmentä jotka tiedän on porsinnu aina etuakselista ekaks! nyt en löydä sitä kuvaa tuolta joka olisi kertonut mallin jolla ajoin aikoinani, mutta ennenkaikkea tykkäsin sen hyvin sijoitetuista hallintalaitteista, niissä oli ajatusta! ja helkutin ketterä oli kokoisekseen! se oli muistaaksein sijaistraktorina kun verku oli pajalla kytkinrempassa 565 oli kyllä sellanen jota en sen jälkeen yhtään ikävöinyt kun kerran sain oven kiinni viimeiseks! se ladonovi oli kyllä niiiiin syvältä!
-
Vaikka en ole JD tai sen paremmin MF uskontokunnan edustaja niin tuommoisella -40 tai -50 sarjan kutos-Deerellä voisi itsekin töihin tarttua ihan mielikseen, 600-sarjan Fergua en kyllä huolisi ikinä JD:n sijaan näistä vaihtoehdoista. Yllättävän hiljainen ohjaamo 80 luvun alkupuolen koneissa jo tuo SG-kabiini, toki osaksi myös hyvin siistikäyntisen moottorin ansiota myös tuo matala melutaso. Hiton ketterä kuusipyttyisten luokassa JD myöskin on.
-
600 sarjan Verkut on kuin sahapukki kääntymään JD:hen verrattuna. ;)
Laukkaselta löytyy yli 10000 nimikettä varaosia hyllystä jos sattuu tarttee ja palvelu pelaa. -92 muistaakseni loppu -50 sarjan valmistus niin six ei pahemmin näy vaihtokonepihoilla, kukas ny niin "uudesta" ja kestävästä pelistä luopuu. Kevyesti raksuttaa 15000t :D
-
Herkkähipiäistä porukkaa nuo jonnumiehet. Heti kiihkeällä puolustuskannalla kuin siilit kun hieman valottaa konearsenaalin parempaa puolta! 8)
-
No tuo mielenkiinto on herännyt, kun tuossa Ruotsin puolella noita 3030-3050 -Jontikoita liikkuu aika lailla ja hintatasokin on laitteen kokoon ja ulkoiseen kuntoon nähden useimmiten ihan kohdallaan, ainakin tähän kotimaiseen verrattuna. Tuo, jota ollaan epäsuorasti ehdoteltu tästä omalta kylältä on myöskin aikanaan uitettu Väylän länsipuolelta.
Petri
-
600 sarjan Verkut on kuin sahapukki kääntymään JD:hen verrattuna. ;)
Laukkaselta löytyy yli 10000 nimikettä varaosia hyllystä jos sattuu tarttee ja palvelu pelaa. -92 muistaakseni loppu -50 sarjan valmistus niin six ei pahemmin näy vaihtokonepihoilla, kukas ny niin "uudesta" ja kestävästä pelistä luopuu. Kevyesti raksuttaa 15000t :D
... meiltä hajosi vm. 69 Deeren hydrauliikkapumppu... Ko. pumppu on hyvin harvinainen, oletan että sellaisia koneita ei Suomessa ole kuin enintään muutama. Kysyttiin Laukkaselta niin se vastasi että "otatko uuden vai kunnostetun" :D Sieltä löytyy muuten hyllystä myös noita vanhoja kutosen lohkoja... Kukaan ei ole vielä tarvinnut niitä ;)
-
Itsellä kokemusta 3130 4wd(hydraulinen) ja 3040 SG 4wd. 3130 on vieläkin apevaunun edessä. Ei voi suuresti moittia. 3040 vaihdelaatikko oli auki kun kepit alkoi liikkumaan pituus-suunnassa. Ei sinne muuta laitettu kun joku seger. Sen jälkeen toimi ihan moitteetta. 3130, sille ei ole tehty mitään muuta kun ajettu ja huollettu. Kopin puhallin on vaihdettu ja laturi.
Peltokäytössä tuo sg-ohjaamo on hyvä, pärjää nykykoneillekin. Tosin edellyttää sitä että oven saranoiota ja lukkoa on voideltu, niin että toimii ja istuu paikalleen. Hydrauliika noissa on vähän erikoinen. 3130 neliveto toimii samalla pumpulla kun muu hydrauliikka. Ohjauksen varmistamiseksi siinä on joku paineakku. Se aiheuttaa sen, että hydr. liittimet ovat aina paineen alla. Jos kytket hydr. liittimiä, traktori pitää sammuttaa ja rattia pyörittämällä purkaa paineet. Ei suurempi ongelma kun tietää. 3040 oli näiltä osin helpompi.
Moottorihan noissa on sama 5.9l. Tuossa sekuran hytillä olevassa on kepit jalkojen välissä. Hyvin ne toimii, mutta jos haluat itseäsi ajatella niin ota SG-hytillä oleva.
-
Herkkähipiäistä porukkaa nuo jonnumiehet. Heti kiihkeällä puolustuskannalla kuin siilit kun hieman valottaa konearsenaalin parempaa puolta! 8)
Mul ei oo koskaan ollut Jontikan traktoria, eli olen puolueeton. ;D
-
Herkkähipiäistä porukkaa nuo jonnumiehet. Heti kiihkeällä puolustuskannalla kuin siilit kun hieman valottaa konearsenaalin parempaa puolta! 8)
Mul ei oo koskaan ollut Jontikan traktoria, eli olen puolueeton. ;D
Ei mullakaan. Mutta siinä mielessä olen puolueellinen, että useita massikoita kyllä on ollut. Niitä ei onneksi tule enää koskaan tälle saitille :-[
-
älä sano! vielä joku nätti päivä ja masseri seisoo oven eessä! kunhan kehittävät uusia malleja riittävästi töihin !
-
Mutta missä luuraavat kahdeksankymmenluvun alun jonnut; ei näy liikenteessä.
Jos suomessa isännät osti kaiken hankkijalta, niin sehän ei tarkoita ,että muu maailmakin teki niin. ;D Aika selviö, jos myyjänä on joku Labor(tai Yrma), ettei näin pienillä markkinoilla ole semmosella mitään mahdollisuuksia saada koneita liikenteseen mittavissa määrin.
Asun alueella, missä noita tuon ajan jonnikoita myi eräs yksityinen kauppias todella paljon. Nyt näitä vanhoja malleja ei täällä juuri näy. Ne ovat tainneet hävitä sinne Jortikan karjasuomeen aivkasan painoiksi ja siinä ne kyllä kestävät sitkeästi, umpiraudat.
-
Mutta missä luuraavat kahdeksankymmenluvun alun jonnut; ei näy liikenteessä.
Jos suomessa isännät osti kaiken hankkijalta, niin sehän ei tarkoita ,että muu maailmakin teki niin. ;D Aika selviö, jos myyjänä on joku Labor(tai Yrma), ettei näin pienillä markkinoilla ole semmosella mitään mahdollisuuksia saada koneita liikenteseen mittavissa määrin.
Asun alueella, missä noita tuon ajan jonnikoita myi eräs yksityinen kauppias todella paljon. Nyt näitä vanhoja malleja ei täällä juuri näy. Ne ovat tainneet hävitä sinne Jortikan karjasuomeen aivkasan painoiksi ja siinä ne kyllä kestävät sitkeästi, umpiraudat.
Menestyjät ovat ostaneet noita, kyllä minä sen tiedän ;)
-
Mutta missä luuraavat kahdeksankymmenluvun alun jonnut; ei näy liikenteessä.
Jos suomessa isännät osti kaiken hankkijalta, niin sehän ei tarkoita ,että muu maailmakin teki niin. ;D Aika selviö, jos myyjänä on joku Labor(tai Yrma), ettei näin pienillä markkinoilla ole semmosella mitään mahdollisuuksia saada koneita liikenteseen mittavissa määrin.
Asun alueella, missä noita tuon ajan jonnikoita myi eräs yksityinen kauppias todella paljon. Nyt näitä vanhoja malleja ei täällä juuri näy. Ne ovat tainneet hävitä sinne Jortikan karjasuomeen aivkasan painoiksi ja siinä ne kyllä kestävät sitkeästi, umpiraudat.
Tuo ihan kuten täällä aikoinaan Tuko myi kohtuullisen paljon Fenttiä.
On niitä nyt muutama vielä jäljellä, muuten pääasiassa on vähitellen vaihtunut merkki.
-
3050,3350 tai 3650.. siinä kuusmukinen kolmikko josta kelpaa valita.
meillä ajossa 3050 ja 6420 jd:t, 685 natikka on pikku hommiin pihakoneena.
-50 sarjaista "vanhempaa" jonnua suosittelen lämpimästi :D
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
No huh huh :D Huh Huh !
Jep. 699 en ole ajanut mutta 675 ergonomian puutetta olen monasti ihmetellyt. SG hyttinen Jonne oli kyllä mukava ajella kun kaikki vivut olivat mukavasti käsillä. Jontikkankin ergonomia meni takapakkia 100 sarjan mukana, vasta Autopower hallintakyynärnojalla alkaa pärjäämään SG:lle.
Ajoin haketta joskus 699 massikalla , ei kummonenkaan kuorma ollut mutta hyytyyn tahto pienessäkin ylämäessä .
-
Osta verku 699. Varmasti parempi valinta!
No huh huh :D Huh Huh !
Jep. 699 en ole ajanut mutta 675 ergonomian puutetta olen monasti ihmetellyt. SG hyttinen Jonne oli kyllä mukava ajella kun kaikki vivut olivat mukavasti käsillä. Jontikkankin ergonomia meni takapakkia 100 sarjan mukana, vasta Autopower hallintakyynärnojalla alkaa pärjäämään SG:lle.
Ajoin haketta joskus 699 massikalla , ei kummonenkaan kuorma ollut mutta hyytyyn tahto pienessäkin ylämäessä .
Sun nakkisormissas hyytyy ihan kaikki, varpaatkaan ei ylety polkasemaan kaasua pohjaan. ;D
-
No tuo mielenkiinto on herännyt, kun tuossa Ruotsin puolella noita 3030-3050 -Jontikoita liikkuu aika lailla ja hintatasokin on laitteen kokoon ja ulkoiseen kuntoon nähden useimmiten ihan kohdallaan, ainakin tähän kotimaiseen verrattuna. Tuo, jota ollaan epäsuorasti ehdoteltu tästä omalta kylältä on myöskin aikanaan uitettu Väylän länsipuolelta.
Petri
ota petri ihmeessä 50-sarjan kone! 3050 tai 3350, se 40-sarjan hidas vaihteisto rupeaa melko nopeaa harmittamaan.
-
No tuo mielenkiinto on herännyt, kun tuossa Ruotsin puolella noita 3030-3050 -Jontikoita liikkuu aika lailla ja hintatasokin on laitteen kokoon ja ulkoiseen kuntoon nähden useimmiten ihan kohdallaan, ainakin tähän kotimaiseen verrattuna. Tuo, jota ollaan epäsuorasti ehdoteltu tästä omalta kylältä on myöskin aikanaan uitettu Väylän länsipuolelta.
Petri
ota petri ihmeessä 50-sarjan kone! 3050 tai 3350, se 40-sarjan hidas vaihteisto rupeaa melko nopeaa harmittamaan.
Ilmeisesti myös 3650 malli on hidas, siinä olis muuten kelpo kone moneen hommaan. Pienemmissähän mm. hydepuoli on köykäisempi.
-
No tuo mielenkiinto on herännyt, kun tuossa Ruotsin puolella noita 3030-3050 -Jontikoita liikkuu aika lailla ja hintatasokin on laitteen kokoon ja ulkoiseen kuntoon nähden useimmiten ihan kohdallaan, ainakin tähän kotimaiseen verrattuna. Tuo, jota ollaan epäsuorasti ehdoteltu tästä omalta kylältä on myöskin aikanaan uitettu Väylän länsipuolelta.
Petri
ota petri ihmeessä 50-sarjan kone! 3050 tai 3350, se 40-sarjan hidas vaihteisto rupeaa melko nopeaa harmittamaan.
Se otetaan, mikä sattuu kohdalle. Jos siltä juuri silloin tuntuu ja sattuu olemaan likvidiä kassassa. Ei noita kuitenkaan jatkuvasti ole jonoksi asti...
-
http://www.youtube.com/watch?v=xujZ_RRbgQE
Siinä vanha kuutosjontikka kiihdyttää.
Valtra ei jää sen takia jälkeen että jenku loppuisi koneesta, vaan siitä syystä että joku perkele on mennyt misukat laittamaan alle. Sen seurauksena voiman tiehen välittävä ominaisuus on hävinnyt.
-
meidän vanhaan 40- sarjan jonnikkaan käännettiin pikavaihde ylentäväksi niin saavutettiin 40km/h tienopeus. kuulemma sais kulkemaan vaikka 70km/h. en tiedä mitä palikoita vaihteistossa muuteltiin, mut toiminu on.
tehtiin samalla sen lukkorengas remontin yhteydessä ku oli muutenkin auki, hinta oli 10000 markkaa siitä huvista että pääsee neljääkymppiä. tätä ei tehty laukkasella että osataan jd:tä muuallakin operoida
-
http://www.youtube.com/watch?v=xujZ_RRbgQE
Siinä vanha kuutosjontikka kiihdyttää.
Valtra ei jää sen takia jälkeen että jenku loppuisi koneesta, vaan siitä syystä että joku perkele on mennyt misukat laittamaan alle. Sen seurauksena voiman tiehen välittävä ominaisuus on hävinnyt.
Tuossa videossa huomaa toisenkin jutun.... JD ei savuta yhtään, Vallua ei alussa edes näe savun takaa ;) Ikäero koneilla on kuitenkin melkoinen.
-
http://www.youtube.com/watch?v=xujZ_RRbgQE
Siinä vanha kuutosjontikka kiihdyttää.
Valtra ei jää sen takia jälkeen että jenku loppuisi koneesta, vaan siitä syystä että joku perkele on mennyt misukat laittamaan alle. Sen seurauksena voiman tiehen välittävä ominaisuus on hävinnyt.
Tuossa videossa huomaa toisenkin jutun.... JD ei savuta yhtään, Vallua ei alussa edes näe savun takaa ;) Ikäero koneilla on kuitenkin melkoinen.
No ainahan ne valmetit savuttaa, oli sitten uus tai vanha. Saa pirtin ikkunasta kattella kun naapurista tulee savumerkkiä valmetin tulille täräyttäessään hän :D
-
JD Liemiveto 3130 sekura hytillä,älä sekaannu.3040 on jo hyvä peli SG hytillä vain vähä hidas tiellä.3050 sarja jo tosi hyvä, liikkkuukin 50km.Se täytyy kyllä sanoa että yli kolmekummentä vuotta vanhat vaihteistot ja varsinkin pikavaihde on ilo käyttää.Taisi olla jopa 60 luvulla jontikas.Sais nykypäivän insinöörit tutkia millain nopeus kytkeytyy ilman minkäänlaista nykimistä,käteen sopiva. ;D
-
Sais nykypäivän insinöörit tutkia millain nopeus kytkeytyy ilman minkäänlaista nykimistä,käteen sopiva. ;D
Ja ilman sähköä... Ynnä muuta turhaa hilpetööriä. Naapurilla oli joskus 3350 sg2 hytillä, ei voi huono kone olla, naapurin koneet näyttäs joskus kokevan lievää väärinkäyttöäkin.
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
Mites verkun +100heppaset tuohon aikaan? Montako liikkuu viel?
-
Joutuuko 4-mukisesta jontikasta maksamaan vähemmän rojaltia kun 6-mukisesta? Kai se traktoreissakin pätee sama kun TOSsissa? Eli kun tarpeeksi kauan korjaa konetta ja siinä vaiheessa kun itse vaihdettujen osien määrä ylittää jonkun tietyn prosentin, siis sen mitä ei kerrota, niin joutuu maksamaan JONNU-TOSSIA?
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
Mites verkun +100heppaset tuohon aikaan? Montako liikkuu viel?
Ne ovat kaikki kovassa käytössä!
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
No no,eipäs taas aleta,kyllä se vetää raskaita taakkoja ihan oikeasti 8) 8)
-
No niin...
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=24002.0
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
Mites verkun +100heppaset tuohon aikaan? Montako liikkuu viel?
Ne ovat kaikki kovassa käytössä!
15 vuotta ja sitä vanhemmilla verkuilla ei aja kuin masokistit. ;D
-
Kyllä näin,meillä jonnu ollu 15v 3-5 koneena, ja on aina paikkansa täyttäny.
Suokuopan täytteenä! ;D
Mites verkun +100heppaset tuohon aikaan? Montako liikkuu viel?
Ne ovat kaikki kovassa käytössä!
15 vuotta ja sitä vanhemmilla verkuilla ei aja kuin masokistit. ;D
Se on kyllä totta,hyvät hartiat ja selkä terästä pitää olla että mokoma liikkuu! ;D
-
Rattorirallista lisää;
http://mk2001.kotisivukone.com/10
http://mk2001.kotisivukone.com/19
http://mk2001.kotisivukone.com/21
http://www.youtube.com/watch?v=l7dhOmDh63Q&feature=related
Jontikalla voitettiin näköjään nelivedot myös 2010.
Verkumiehet näppäimistöjensä takaa kisaan mukaan ensi talvena?.