Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: wagner - 24.02.11 - klo:21:29
-
Vanha vm on tullut matkan päähän. Olen ajatellut hankkia uuden lanan, hydraulisella käännöllä työleveys 2,5-2,7m. Sorateitä tarkoitus tasailla ja talvella ensilumia pois. Kokemuksia eri merkeistä ja mitäpä suosittelette.
-
Naapurilla tälläinen, ihan asialliselta vaikuttaa http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/koneet/tyokoneet/tienhoitokoneetjamurskaimet/takalanat/Sivut/ba2800af.aspx
Ittellä mallia "kyläpaja" vm 89. Kyntövakoja, ojavallia ja mursketta tasaillaan.
-
itte ostin kip mannin syksyllä... kokemusta vaan vielä lumelta,vaikuttaas terä maahommiin passelimmalta (kylläksi kaarevuutta)
-
Jykevä.
-
Jykevä.
Komppaan tätä ja samantien sitten H20 3m ;) 3m on vähän turhan soukka mutta juuri juuri pärjää :P
-
Jos haluaa kirveellä vestetyn nii valinta on jykevä ja jos taas hyvin rullaavan ja ihan asiallisen kamppeen nii kipa.
-
Jos haluaa kirveellä vestetyn nii valinta on jykevä ja jos taas hyvin rullaavan ja ihan asiallisen kamppeen nii kipa.
Höpö höpö tuo kipa on niin matala että siitä tulee lumet samantien yli :P Jykevä kyllä pyörittää lunta oikeen hyvin ja kestää hiukan toisella tavalla kuin nuo kevyehköt kipat....
-
Mitenkäs toi MT-tukun "huippulaadukas" takalana? ???
-
ite ky...... n kipaan juuri sen matalan siiven takia ja miksi ei voi tehdä kaarevaa jolla tavara rullaa kun kerran lanaa tekee? ite ole tyytyväinen vamaan johon hankin syskyllä pyöräsarjan joka on kyllä aika ehdoton kun jotain meinaa tehdäkin! eikä niin hirmuhinnoissa laatuun nähden, onhan niitä kaikenlaisia kjelmanneja mutta ei niillä töitä kehtaa tehdä! vm on mielessä ollut kyllä aiemmin mutta nuot pyöräkiinnikkeet on kivat sohjolla, aina jäässä ja estävät lumen liikkeet alkutalvesta kun tavara kosteampaa kuin lopummalla! näin minun mielestä! kuka tykkää tyttärestä .......!
-
ite ky...... n kipaan juuri sen matalan siiven takia ja miksi ei voi tehdä kaarevaa jolla tavara rullaa kun kerran lanaa tekee?
Ihan samaa ihmetellyt. Itsellä on kaksi. Toinen VM ja toinen itse tehty VM mallilla, mutta levy 10mm paksua, pyöreästä teollisuuskattilasta leikattu 2,5metrin viipale. Ero on kun yöllä ja päivällä. VM kerää vaan lunta eteensä, ja meno loppuu jossain vaiheessa.
-
vm siitä paree että tiän aurauksis siipi on heittävämpi" verrattuna esim kipaan
-
Hydraulisesti hallittavien kolmimetristen takalanojen levyjen korkeuksia pikaisesti zoomattuna
Kipa 720 mm
VM 730 mm
Jykevä 650 mm
Tempo 630 mm
Kellfri 700 mm (2700 leveä)
Laakson Metalli / Esko 600 mm
Trejon 700 mm
Sami 700 mm
Teko 630 mm
Vama 710 mm
Joku fiksumpi olis varmaan googlannu jonkun valmiin vertailun :)
-
sitten sen rullauksen täytyy olla se ominaisuus jolla esim. lumi ja sohjo lentää esim. vamasta kauemmas kuin kipassa. tuo terän kulmakin saattaa olla se tekijä, tiedä häntä. jotain on tullut kokeiltua mutta on siitä jo muutama vuosi joten kehitys on tuntematon...!
-
heinosen pajan 3,0m hydraulisella käännöllö eikä sekään huono ole. ensilumi lentää kivasti ja sora tie tasoituu parilla ajokerralla.
-
Hydraulisesti hallittavien kolmimetristen takalanojen levyjen korkeuksia pikaisesti zoomattuna
Kipa 720 mm
VM 730 mm
Jykevä 650 mm
Tempo 630 mm
Kellfri 700 mm (2700 leveä)
Laakson Metalli / Esko 600 mm
Trejon 700 mm
Sami 700 mm
Teko 630 mm
Vama 710 mm
Joku fiksumpi olis varmaan googlannu jonkun valmiin vertailun :)
En oo kyllä noin korkeeta kipan levyä nähnyt.... En oo kyllä uusia kipan levyjä nähnyt oikeen missään ???
-
Hydraulisesti hallittavien kolmimetristen takalanojen levyjen korkeuksia pikaisesti zoomattuna
Kipa 720 mm
VM 730 mm
Jykevä 650 mm
Tempo 630 mm
Kellfri 700 mm (2700 leveä)
Laakson Metalli / Esko 600 mm
Trejon 700 mm
Sami 700 mm
Teko 630 mm
Vama 710 mm
Joku fiksumpi olis varmaan googlannu jonkun valmiin vertailun :)
En oo kyllä noin korkeeta kipan levyä nähnyt.... En oo kyllä uusia kipan levyjä nähnyt oikeen missään ???
Emmääkään oo nähny...minkäänlaista levyä paitti meidän vanhan, joka on 500 mm korkea ja 2 m leveä.
Noi tiedot poimin nettiesitteistä viidessä minuutissa. Nyt harmittaa, etten sevvertaa ymmärtäny, että olisin linkit samantien kopsannu tohon :)
-
Hydraulisesti hallittavien kolmimetristen takalanojen levyjen korkeuksia pikaisesti zoomattuna
Kipa 720 mm
VM 730 mm
Jykevä 650 mm
Tempo 630 mm
Kellfri 700 mm (2700 leveä)
Laakson Metalli / Esko 600 mm
Trejon 700 mm
Sami 700 mm
Teko 630 mm
Vama 710 mm
Joku fiksumpi olis varmaan googlannu jonkun valmiin vertailun :)
En oo kyllä noin korkeeta kipan levyä nähnyt.... En oo kyllä uusia kipan levyjä nähnyt oikeen missään ???
Emmääkään oo nähny...minkäänlaista levyä paitti meidän vanhan, joka on 500 mm korkea ja 2 m leveä.
Noi tiedot poimin nettiesitteistä viidessä minuutissa. Nyt harmittaa, etten sevvertaa ymmärtäny, että olisin linkit samantien kopsannu tohon :)
http://www.kipman.fi/hydraulisaatoiset.htm Oho tuolla näyttää olevan 800mm korkeakin :D Olis kiva vaan kun olis kuvia kans...
-
Miten tuo polanneterän uutukainen takalana mahtaa hinnaltaan asettua verrattuna näihin perinteisiin malleihin? Mielenkiintoinen värkki mutta olisi hauska päästä ihan käytännössä joskus kokeilemaan, ainakin mielestäni ajatusta tuossa värkissä on.
-
Joskus koulussa tein Vama takalanasta kopion, levyllä korkeutta reilut 70 cm + terä, leveyttä lanalla tosin vain 250, mielessä ollut levittää parilla soirolla johonkin 275 leveyteen.
Lanan terän kulma ja kaarevuus myös kopioitu 1:1 vamasta, hyvin rullaa raskaampaa lunta ja lumipolannetta.
-
Miten tuo polanneterän uutukainen takalana mahtaa hinnaltaan asettua verrattuna näihin perinteisiin malleihin? Mielenkiintoinen värkki mutta olisi hauska päästä ihan käytännössä joskus kokeilemaan, ainakin mielestäni ajatusta tuossa värkissä on.
Se on vaan hiukka huono kun sitä ei saa käännettyä kauheen soukaksi... Vama R3 ajaa saman ;D
-
Mielestäni 45 astetta tekee siitä riittävän soukan ja vama:n ongelma on juurikin se rungon pituus joka taas on se pointti tuossa polanteen systeemissä, samoin kuin myös tuo terän ottavuuskulman säätö molempiin suuntiin on ehdoton plussa monissakin töissä ( mielestäni kun noi talvihommat ei yksinään ole se peruste minkä mukaan perälevy valitaan) . Mielestäni tuossa on enemmän ajatusta kuin heti alkuunsa mieleen tulee ja juuri tästä syystä olisikin mielenkiintoista päästä henkilökohtaisesti testaamaan että lunastaako tuo kampe ne odotukset jotka ainakin itse siihen kohdistaa.
-
Mielestäni 45 astetta tekee siitä riittävän soukan ja vama:n ongelma on juurikin se rungon pituus joka taas on se pointti tuossa polanteen systeemissä, samoin kuin myös tuo terän ottavuuskulman säätö molempiin suuntiin on ehdoton plussa monissakin töissä ( mielestäni kun noi talvihommat ei yksinään ole se peruste minkä mukaan perälevy valitaan) . Mielestäni tuossa on enemmän ajatusta kuin heti alkuunsa mieleen tulee ja juuri tästä syystä olisikin mielenkiintoista päästä henkilökohtaisesti testaamaan että lunastaako tuo kampe ne odotukset jotka ainakin itse siihen kohdistaa.
Sen levyn täytyy kääntyä niin soukaksi ettei ole juuri traktoria leveämpi ja jos pihoja vetee niin päätylevyt täytyy olla myös... FMG taka-aura olis meitin hommiin hyvä... Mutta tarpeen ja kukkaron mukaan jokaisen on kalustonsa ostettava :D Ja vaman 3800R3 irrottaa kyllä polannetta pirun hyvin kun sellainen joskus oli mutta se vaihdettiin etu-auraan...
-
Mielestäni 45 astetta tekee siitä riittävän soukan ja vama:n ongelma on juurikin se rungon pituus joka taas on se pointti tuossa polanteen systeemissä, samoin kuin myös tuo terän ottavuuskulman säätö molempiin suuntiin on ehdoton plussa monissakin töissä ( mielestäni kun noi talvihommat ei yksinään ole se peruste minkä mukaan perälevy valitaan) . Mielestäni tuossa on enemmän ajatusta kuin heti alkuunsa mieleen tulee ja juuri tästä syystä olisikin mielenkiintoista päästä henkilökohtaisesti testaamaan että lunastaako tuo kampe ne odotukset jotka ainakin itse siihen kohdistaa.
Sen levyn täytyy kääntyä niin soukaksi ettei ole juuri traktoria leveämpi ja jos pihoja vetee niin päätylevyt täytyy olla myös... FMG taka-aura olis meitin hommiin hyvä... Mutta tarpeen ja kukkaron mukaan jokaisen on kalustonsa ostettava :D Ja vaman 3800R3 irrottaa kyllä polannetta pirun hyvin kun sellainen joskus oli mutta se vaihdettiin etu-auraan...
3 metrinen 45 astetta käänettynä on alle 2 metriä kuljetus/työ leveyttä ajateltuna. (karkea arvio, tuohon olemassa joku laskukaavakin mutta ei riitä pelimerkit moiseen)
-
Mielestäni 45 astetta tekee siitä riittävän soukan ja vama:n ongelma on juurikin se rungon pituus joka taas on se pointti tuossa polanteen systeemissä, samoin kuin myös tuo terän ottavuuskulman säätö molempiin suuntiin on ehdoton plussa monissakin töissä ( mielestäni kun noi talvihommat ei yksinään ole se peruste minkä mukaan perälevy valitaan) . Mielestäni tuossa on enemmän ajatusta kuin heti alkuunsa mieleen tulee ja juuri tästä syystä olisikin mielenkiintoista päästä henkilökohtaisesti testaamaan että lunastaako tuo kampe ne odotukset jotka ainakin itse siihen kohdistaa.
Sen levyn täytyy kääntyä niin soukaksi ettei ole juuri traktoria leveämpi ja jos pihoja vetee niin päätylevyt täytyy olla myös... FMG taka-aura olis meitin hommiin hyvä... Mutta tarpeen ja kukkaron mukaan jokaisen on kalustonsa ostettava :D Ja vaman 3800R3 irrottaa kyllä polannetta pirun hyvin kun sellainen joskus oli mutta se vaihdettiin etu-auraan...
3 metrinen 45 astetta käänettynä on alle 2 metriä kuljetus/työ leveyttä ajateltuna. (karkea arvio, tuohon olemassa joku laskukaavakin mutta ei riitä pelimerkit moiseen)
3600 se pitäis vähintään olla jos uutta nyt tarttis...
-
Ei kai nyt tässä ketjussa mitään zetkamiehen tarpeista ollutkaan tarkoitus keskustella vaan haettiin vaihtoehtoja tuolle wagnerille jonka työleveyspyyntö oli luokkaa 2,7m.
-
Ei kai nyt tässä ketjussa mitään zetkamiehen tarpeista ollutkaan tarkoitus keskustella vaan haettiin vaihtoehtoja tuolle wagnerille jonka työleveyspyyntö oli luokkaa 2,7m.
Ei niin mutta joku otti tuon scrofan esille... Ja minä jo ilmoitin että jykevän H20 kun ostaa niin ei kadu ostostaan ;D Ja siitä saa levy osan vaihdettua jälkeen jos haluaa leveyttä muuttaa.... 3m kannattaa silti ostaa samantien kun jos tietä auraa niin sen saa tosi vinoon ja silti on traktorin leveys käytössä....
-
Jykevään saa monenmoista värkkiä kiinni .
Nimerkki: vuodesta 83 jykevä talossa.
-
Jykevään saa monenmoista värkkiä kiinni .
Nimerkki: vuodesta 83 jykevä talossa.
Niimpä ;D Ja oli halpa ainakin muutama vuosi sitten 2000€ 0%alv....
-
3 metrinen 45 astetta käänettynä on alle 2 metriä kuljetus/työ leveyttä ajateltuna. (karkea arvio, tuohon olemassa joku laskukaavakin mutta ei riitä pelimerkit moiseen)
45 asteen kulman kanssa suhdelukuna 1.41. Eli 3m/1.41=2.13m. (voit pitää pelimerkkis)
-
Paljonko teräkulma kannattaisi olla maahan nähden ? tai on yleensä tehdastekoisissa lanoissa ? Itse juuri tein lanan ja tuntuu että tuli liian ottava.
-
Paljonko teräkulma kannattaisi olla maahan nähden ? tai on yleensä tehdastekoisissa lanoissa ? Itse juuri tein lanan ja tuntuu että tuli liian ottava.
Hydraulisesti säädettävä sen pitäisi olla...
-
Ostin vuodenvaihteessa tempon 3m hydraulilanan.Asensin siihen itse shokkiventtiilit.Ovat aika tarpeelliset varsinkin jos työskentelee siten että voimat menevät sylinterien -puolelle.Kaveri halkaisi sylinterin VMn lanasta lumitöissä.
Saisi levy olla kyllä hiukan korkeampi ja ehkä muutenkin koko värkki hiukan järeämpi,tosin meikäläisen käyttöön tuo on ihan riittävä.Pääasia on hydrauliset säädöt,vanha kun oli täysin mekaaninen.
-
Paljonko teräkulma kannattaisi olla maahan nähden ? tai on yleensä tehdastekoisissa lanoissa ? Itse juuri tein lanan ja tuntuu että tuli liian ottava.
Hydraulisesti säädettävä sen pitäisi olla...
Harvoinpa tuo ite lanassa on hydraulisesti säädettävä ? Työntövarsi sitten siinä apuna jolla sitä voi jonkuverran muutella.