Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Husokki - 29.01.11 - klo:18:55
-
Noista uusista traktoreista on puhuttu paljon, niin puhutaan välillä 70-luvun traktoreista. Niissä ei ollut portaatonta vaihteistoa, nelivetoa eikä ilmapenkkiä. Jos vertaillaan kolmea 70-luvun traktoria Valmet 702, Ford 5000 ja MF 165, niin mikä näistä oli ominaisuuksiltaan ja ergonomialtaan paras? Jos jonkun näistä ostaisitte nyt uutena mikä se olisi? Tai minkä jättäisitte ostamatta nyt? Kokemukemuksia ja kommentteja kyseisistä koneista.
-
fiat 850 :)
-
Ursus 385 8)
-
702 S ;D
-
fiat 850 :)
Olen sellaista paljon ajanut . Kankee nelivetoisena , mut voima tai vääntö ei loppunut .
-
Noista uusista traktoreista on puhuttu paljon, niin puhutaan välillä 70-luvun traktoreista. Niissä ei ollut portaatonta vaihteistoa, nelivetoa eikä ilmapenkkiä. Jos vertaillaan kolmea 70-luvun traktoria Valmet 702, Ford 5000 ja MF 165, niin mikä näistä oli ominaisuuksiltaan ja ergonomialtaan paras? Jos jonkun näistä ostaisitte nyt uutena mikä se olisi? Tai minkä jättäisitte ostamatta nyt?
Nuorena viljelystä kiinnostuneena pojanloppina vuonna 1978 antoi isäukko valtuudet valita seuraava traktori. Silloin vielä höylisti sai koeajoon koneita. Harjoittelutilalla oli 702S ja koeajossa useamman päivää 6600 ja 590, lisäksi käytiin kattomassa tarkkaan 780 fiatti. 590 tuli koska siinä oli paras kyntöhydrauliikka ja hydraulinen voa, väljin ohjaamo ja toimivaksi jo koettu multi-power. Traktori on yhä meillä vaijeritunteja 560h toisella kierroksella eikä moottoria aukastu, voa kytkinakseli kylläkin laitettu useamman kerran samoin voa levy mutta syy lienee 540r hakkuri jota pyöritettiin puolenkymmentä vuotta aika raa´asti. Nykyinen työ on täyttövaunun ja ruuvin pyöritys sekä kevyet ek-työt. Fiiatti vaivasi senjälkeen monta vuotta, ja sen ois voinu ottaa. Kavereilla vain myönteistä niistä lukuunottamatta pimeää ohjaamoa.
-
Viistonnivoorti pesee ainakin verkun ergonomialtaan 6-0. Fergun koppi on sellainen säilykepurkin kokoinen koppero jossa on lattia täynnä polkimia. Talvihaalareissa kun änkeytyy sisälle niin on työ ja tuska päästä ulos. Kauhea keksintö. >:( ;D
-
Viistonnisen vois joskus vielä hommata taloon uudestaan 8) Vaikkei siitä niin kauaa ole, kun sellainen oli vielä talon ykkösraktorina... tais lähteä 2001.
-
Kovia äijiä on kun ajavat 185 Massikalla vuodesta toiseen 1000h/y. Itsestäni ei olisi siihen leikkiin. :)
-
John Deere. Aivan ylivoimainen tuolla vuosikymmenellä. En sano mallista mitään.
-
John Deere. Aivan ylivoimainen tuolla vuosikymmenellä. En sano mallista mitään.
4430
;;;;;;;;;;;;;Å
-
Ehdottomasti viistonninen Hara-kopilla, hyvä ergonomia ja vahva kone.
Satakuusvitosessa joutuu istumaan sikiöasennossa, polkimet on ilmassa ja jaloille tehty kannakkeet polkimien alle, nostolaitteet toimii "väärinpäin", vääntöä ei löydy kun tyhjäkäynnillä ja käyntiääni muistuttaa sähkövatkainta.
Seitennollakakkosesta ei kokemusta, mutta melkoiselta honkotukselta kuulostaa käyntiääni ainakin niissä joissa on tsekkoslovakialainen syöttöpumppu.
-
Kovia äijiä on kun ajavat 185 Massikalla vuodesta toiseen 1000h/y. Itsestäni ei olisi siihen leikkiin. :)
Meillä on tuollainen. Tehty kääpiöille. Oikea ihminen kuolee tuonne hyttiin tunnissa. 5 vuotta sitten tehtiin kaikki työt tuollaisella, mm. 12 ha kyntöä. 240 Elhon niittomuskaintakin veti hyvin mäkipelloilla. Nyt se seisoo tuolla ja tunteja tuli viime vuonna 34. Jos tuo olisi ainoa vaihtoehto traktoriksi niin..... Mä en olisi maanviljelijä...
-
1000 dts Fiat, ajoin pari sellaista sisään,,,, en siis loppuun
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;Å
-
Kovia äijiä on kun ajavat 185 Massikalla vuodesta toiseen 1000h/y. Itsestäni ei olisi siihen leikkiin. :)
Meillä on tuollainen. Tehty kääpiöille. Oikea ihminen kuolee tuonne hyttiin tunnissa. 5 vuotta sitten tehtiin kaikki työt tuollaisella, mm. 12 ha kyntöä. 240 Elhon niittomuskaintakin veti hyvin mäkipelloilla. Nyt se seisoo tuolla ja tunteja tuli viime vuonna 34. Jos tuo olisi ainoa vaihtoehto traktoriksi niin..... Mä en olisi maanviljelijä...
Ja perkinssi hönkii hyttiin kuumaa ilmaa ja perä/ vaihteisto sulattaa nokialaiset kesähelteellä, vai. ;D
-
1000 dts Fiat, ajoin pari sellaista sisään,,,, en siis loppuun
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;Å
Onko niitä kukaan ajanut vielä ulos ???
-
viistonninen ehottomasti! siinä oli jo tekemisen makua kun sai päästellä, terveen teräksen raksutus!
olen aikoinani ajellu tollasella 590 verkulla ja siinä oli kanssa kuormaaja edessä! tosi keveisiin ek.hommiin! kun kauha edes puolillaan nin kevyt perä eikä kulje just mihinkään ja kun kauha tyhjä ei edelleenkään kulje kun keula puskee! ja sen ovet oli karseita hehtaariläpiä, pikkasenkii kallelaan niin sai olla veiderin virhe että sai oven punnerrettua auki tai kiinni!
-
mukava vertailu :D. meillä on ollut vanhan isännän aikaan kaikki nuo, jopa yhtäaikaa. valmet + tehokas, vaihdekepit hytin oikeassa laidassa, tasalattia, kohtuullinen porrastus vaihteistossa, hydrauliikka, lämmitys hytissä, välirunko polttoaine tankkina - jäykkä kytkin leveää poljinta tosiaan tarvittiin ;D, hidas, ei pikavaihdetta, ei kunnollista tuuletusta. mf +multipower :D, nopea tiellä, sopivat vaihteet, kevyempi ja paremmin suunniteltu kytkinpoljin. -pieni hydrauliikka teho, keskellä olevat vaihdekepit, ei tasaista lattiaa, jälkiasenteinen hytti oli surkea kylmä ja epämukava. ford + jouheva vaihteisto, kevyt kytkin, ihan hyvä hytti. -vahdekepit keskellä.
noilla on tullut traktorilla ajot aloitettua, kaikissa on omat puolensa, silloin ei parempia ollut. . nuo koneet olivat aikoinaan hyviä kyllä niillä sai työt tehtyä apukoneena menee vielä tänä päivänäkin. valmet olisi valinta kuitenkin, turbolla tietenkin jo äänen takia :D.
-
VOLVO BM. 350, 470, 600, 650, 700, 800, 810, 814 ,2650, 2654 aikakautensa erelläkäviät ;)
-
Tuon ajan Fergujen kopeista karmeita kokemuksia, vaikka kone muuten onkin luja ja laadukas. Viistonnifordista ei kokemusta, nelitonnisesta sen verran, ettei tule ikävä; se ohjaamoergonomia ei oikein napannut. Nytkin pihassa 803 Vallu, kone aikaansa edellä (OK, ollaan jo 80-luvulla). Erityisesti hytti ja hallintalaitteet sitä kytkintä lukuunottamatta hyvät ja kyllähän tuo kestääkin. Kytkin muuten paranee rajusti, kun ottaa sen hydrauliikan pois siitä välistä ja laittaa suoraan mekaaniseksi (muutossarja yhdeltä valmet-huoltomieheltä). Itse tuon muutoksen jälkeen tuntui siltä, että "kytkinhän on epäkunnossa", oli muuttunut niin kevyeksi... Lisäksi siitä 70-80 -lukujen kieppeiltä kokemusta 880 viiusta. Muuten ihan näppärän oloinen laitos, miinusta keskivaihteet, huono sitkeys eikä tienopeuskaan loista.
Petri
-
Jos ei noista tarvi valita niin Ford OK 6 sellanen oli meillä rahtikoneena ,lähinnä puutavaraa ajettiin.
-
Ford 5000 käyntiääni hirveä, ei voi hetkeäkään olla edes lähellä ilman kuulosuojaimia, saatikaan sitten hytissä.
-
Ford 5000 käyntiääni hirveä, ei voi hetkeäkään olla edes lähellä ilman kuulosuojaimia, saatikaan sitten hytissä.
Siis hirveän hieno käyntiääni 8) Eihän missään tuon ajan traktorissa voi/kannata olla ilman kuulosuojaimia. Jotkut pitää vielä näissä nykykoneissakin peltoreita päässä.
-
VOLVO BM. 350, 470, 600, 650, 700, 800, 810, 814 ,2650, 2654 aikakautensa erelläkäviät ;)
Tostahan puuttuu t 500. Se on muuten paras 70 lukulainen
-
Fiat 780 . Ajoin paljon . Kieroskone , heikkoperä , kyntökoneena hyvä , kylvökoneena hyvä , äestysvehkeenä heikko .
-
Fiat 780 . Ajoin paljon . Kieroskone , heikkoperä , kyntökoneena hyvä , kylvökoneena hyvä , äestysvehkeenä heikko .
***heikko perä?
mun mielestä 780 ei kuulu tuohon kastiin... sehän on aivan ylivoimanen jos se otetaan mukaan!
-
Fiat 780 . Ajoin paljon . Kieroskone , heikkoperä , kyntökoneena hyvä , kylvökoneena hyvä , äestysvehkeenä heikko .
***heikko perä?
mun mielestä 780 ei kuulu tuohon kastiin... sehän on aivan ylivoimanen jos se otetaan mukaan!
Ristitappeja niistä meni LipsuKynnöllä usein,,,,,,,,,,,å
;;;;;;;;;;;;;;;Å
-
MF 1080 vm. 1973 5.2L n 90 hv palmun ohjaamolla(lue äänenvahvistajalla) talossa vielä, on saatellut monta Vallua hautaan... ;D
-
Ford 5000 käyntiääni hirveä, ei voi hetkeäkään olla edes lähellä ilman kuulosuojaimia, saatikaan sitten hytissä.
Joku joskus mainitsi Fordien käyntiäänen muistuttavan märkien rukkasten yhteen hakkaamista.
http://www.youtube.com/watch?v=mCi0NnaZ-A4&feature=related
Siitäkin huolimatta paras 70-l traktori oli Ford 5000 Hara-kopilla.
-
Fiat 780 . Ajoin paljon . Kieroskone , heikkoperä , kyntökoneena hyvä , kylvökoneena hyvä , äestysvehkeenä heikko .
***heikko perä?
mun mielestä 780 ei kuulu tuohon kastiin... sehän on aivan ylivoimanen jos se otetaan mukaan!
-76 ylöspäin -78 tai 79 peräviat vaivas fiateissa , ei kaikissa .
Valmet 700 mark 2 , kohtalainen . kynnössä hyvä peli jos painonsiirron sääsi oikein , herkkyys kun oli kohdallaan toimi hyvin . Kylvökoneena jonkunlainen ,näkyvyys hytistä heikko , kaasun painallus et kylvökoneen sai nousemaan oli välttämätön , jarru jäi lukkoon .
1000 fiat , jee , kierroskone mutta terhakka , vääntö hyvä vaikka muuta väitetään , jes .
-
kyllä ääni 70-lukulaisista menee ursus / zetor crystal akselille. Toki jontikan jenkkimallit sg hytillä oli vielä näitä kovempia, mutta tuskin realistisia vaihtoehtoja tuohon aikaan.
-
Fiat 1000 tai 1300 tai isoo setori. Joku niistä
-
VOLVO BM. 350, 470, 600, 650, 700, 800, 810, 814 ,2650, 2654 aikakautensa erelläkäviät ;)
Tostahan puuttuu t 500. Se on muuten paras 70 lukulainen
500, eikös se oo natikka ??? Perkinssi ja natikan perä/vaihteisto.
Uutena tullut -75 fiat 640, TERÄ-turvaohjaamolla. Edelleen talossa 11000(vaijeri)tuntia ajettuna. Hidas tiellä, onneton hydrauliikka, Hyvät vaihteet (välitykset ja lukumäärä), ketterä, kevyt keula (sekä +että-). Kytkin laitettu monesti ja ykkösen/viitosen rattaat. Muuta ei ole tehty ja edelleen täydessä iskussa.
Jos nyt uus 70-lukunen niin ehkä se olis ursus/zetor...
-
kyllä ääni 70-lukulaisista menee ursus / zetor crystal akselille. Toki jontikan jenkkimallit sg hytillä oli vielä näitä kovempia, mutta tuskin realistisia vaihtoehtoja tuohon aikaan.
Ei ne oo sitä tänä päivänäkään...
-
natikan 434 diesel, edelleen alkuperänen kytkinkin, ajettu varmaan 15 000h, on se aspesti hienoa ainetta ;)
ei vaan ei oo mitään tarvinnu tehdä tohonkaan koneeseen mitään remppaa ja vedot on kyllä tallella tänään viimeksi kuoputettiin jäätyneen lumen seassa takarenkaat n.20cm lumen alla ja nokka pystyssä, meinaan ei ihan kovin isolla vaihteella olis voinu sitäkään tukkikuormaa vetää :-\
-
824 Natikka :o Loistava...
-
824 Natikka :o Loistava...
En epäile, olis ajatuksissa joskus EHKÄ päivittää kalustoa tältä osin, ja samalla päivittää takapotku nelikkoon ;)
-
Valmetti olisi noista kaikista itselle mieluisin. Ohjaamoergonomia loistava. Hytin ahtaus katsojan silmissä. Perusvaihteisto melko köykäinen käyttää, poislukien kertojan omaleimainen jäykkyys. Mutta se on tietysti sitä aikautta. Ei esim. Ferkussa yhtään parempi. Massikka olisi myös koneena muuten mieluisa, mutta tosi vaikeat olosuhteet kuskille. Käytettävyyttä heikentää hankala hyttiin kiipeäminen ja se kytkimen käyttö jotain uskomatonta. Perkinssi moottorina ehkä traktorimaailman paras. Pieniruokainen, sitkeä ja lähes huoltovapaa. Ei voi käsittää kuinka joku sisu-kiisseli on noussut nykyään sellaiseksi valtamerkiksi, sillä käsittääkseni uudemmatkin perkinssit vielä hyviä moottoreita.
-
Valmet 700 mark 2 , kohtalainen . kynnössä hyvä peli jos painonsiirron sääsi oikein , herkkyys kun oli kohdallaan toimi hyvin . Kylvökoneena jonkunlainen ,näkyvyys hytistä heikko , kaasun painallus et kylvökoneen sai nousemaan oli välttämätön , jarru jäi lukkooon.
Juu mutta kaikki sitä painonsiirtoa ei osannut säätää ja haukkui valmetin nostalaitteet. Valmet 700 hydraulipumpun tuotto on vähän pieni tyhjäkäynnillä ja ohjaus vie paljon. Ohjauksen muunnossarja välttämätön jos meinaa tiellä pysyä. Kytkin akseleita meillä meni kolme lyhyellä aikavälillä, oli jotain ongelmaa tehtaalla karkaisun kanssa. Vaihto vaati katkaisun ja huoltomies katkaisi koneen 20 minuuttiin. Huoltomies osasi asiansa ja rautalangalla koukki öljyntäyttöaukosta kerran yhden painonsiirtoon vaikuttavan osan paikalleen. Vaihteistosta löytyy, joka hommaan sopiva vaihde, kyntö, äestys, kylvö. Sitkeävetöinen kone, nelosella menee mihin vaan ja maantiellä kasilla ei hätkahdä mäkiä.
-
Täptäptäp 8)
Mitähän 70 luvulla traktoreita vaadittiin... Joku järki juttuihin.
-
natikan 434 diesel, edelleen alkuperänen kytkinkin, ajettu varmaan 15 000h, on se aspesti hienoa ainetta ;)
ei vaan ei oo mitään tarvinnu tehdä tohonkaan koneeseen mitään remppaa ja vedot on kyllä tallella tänään viimeksi kuoputettiin jäätyneen lumen seassa takarenkaat n.20cm lumen alla ja nokka pystyssä, meinaan ei ihan kovin isolla vaihteella olis voinu sitäkään tukkikuormaa vetää :-\
***meidän talossakin on ollu tommonen natikka. se ei kyllä montaa ehjää päivää nähny. 2 kertaa moottori 6000:h aikana. pikavaihde,vaihteisto etuakselimurheita. lähti talosta vasta 2007? oli tosin viimiset 15v lähes käyttämättömänä ulkona.
fiat 780 kesti kyllä hyvin sen 14000h vaijjeritunteja joo, mutta kaasupohjassahan vaijerimittariin voi tulla riuskaankin tunteja. voimansiirrolle ei tehty koskaan mitään. eikä moottorille tietenkään. kytkimiä,sähköjä ja hydr.pumppuja meni ku leipää. vm oli 84.
ei ollu ristitappimurheita tässä.
-
Ilman muuta valmetti.vielä viime kesään asti oli apukoneena ja sillä teki vieläkin melkein kaikkea.riukuakselin uusin kerran ja kytkimen.simssin pumpulla käynnistyi pakkasella kuin palmun alta.kone oli tasaisen laiska joka vaihteella.
-
Nimimerkkini kertoo kaiken ;D
-
Nimimerkkini kertoo kaiken ;D
Oli niitä hyviäkin joukossa ;)
-
natikan 434 diesel, edelleen alkuperänen kytkinkin, ajettu varmaan 15 000h, on se aspesti hienoa ainetta ;)
ei vaan ei oo mitään tarvinnu tehdä tohonkaan koneeseen mitään remppaa ja vedot on kyllä tallella tänään viimeksi kuoputettiin jäätyneen lumen seassa takarenkaat n.20cm lumen alla ja nokka pystyssä, meinaan ei ihan kovin isolla vaihteella olis voinu sitäkään tukkikuormaa vetää :-\
***meidän talossakin on ollu tommonen natikka. se ei kyllä montaa ehjää päivää nähny. 2 kertaa moottori 6000:h aikana. pikavaihde,vaihteisto etuakselimurheita. lähti talosta vasta 2007? oli tosin viimiset 15v lähes käyttämättömänä ulkona.
fiat 780 kesti kyllä hyvin sen 14000h vaijjeritunteja joo, mutta kaasupohjassahan vaijerimittariin voi tulla riuskaankin tunteja. voimansiirrolle ei tehty koskaan mitään. eikä moottorille tietenkään. kytkimiä,sähköjä ja hydr.pumppuja meni ku leipää. vm oli 84.
ei ollu ristitappimurheita tässä.
Vanha isäntä körröötteli viiatilla pintakaasulla, edes tiellä ei yli 2000rpm huudateta ;D Olikohan viiatissa niin että 1700rpm tuli mittariin tunti tunnissa...
-
Ursus/Zetor oli tuohon aikaan laadukkaita pelejä ja jossain asiassa jopa kehityksen kärkipäässa. Valitettavasti kehitys ei sitten enää mennytkään paljoa eteenpäin....
-
M-F 185 on paras. Edelleen on käytössä esim. kuvan mukaisissa hommissa. Yllättävän hyvin liikkuu metsässäkin kun lähes koko traktorin paino on pöllikuorman kanssa vetävillä pyörillä ja ketteryydessä tulee takaisin mitä etenemiskyvyssä häviää isommilleen. Olihan siinä joitan kyseenalaisia pieniä yksityiskohtia, kuten ohjaamo hallintalaitteineen, mut tuollaiset pikkuharmithan voi helposti hoitaa pois häiritsemästä. 8)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/Rockmaple_album/001.jpg)
-
Noista kolmesta se neljäs, fiiatti 780. On tosin vuosikymmenen lopun kampe. Myös 165 Ferku oli aikoinaan, näppärästi napautti kytkimellä sääreen, kun pikkukuskilta jalka lipes kytkimen päällä seisoessa ;D
-
Samaan aikaan kun meillä ajettiin rahtipuutavaraa Ford OK 6 oli Ferkuja samoissa hommissa ,mutta ei olleet murheettomia ,panjot ei kestäneet niitä feku miehet vaihto viikottain.
Myös monta Nuffia ajettiin loppuun rahtihomissa.
Ford OK 6 teho 113 din hv 6 sylinterinen ,sama kuin 5000 ,mutta Orasvuon Konepaja vaihtoi siihen 6 sylinterisen Fordin teollisuusmoottorin ,niitä valmistettiin noin 20 kappaletta.
Ostettiin uutena vuonna 69 ,vaihtoehtona oli Valmet 700.
Ajettiin sillä 1600 tuntia sitten myytiin ja melkein heti uudellla omistajalla meni moottorista mäntä.
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/merkeitt_in/album03/OK6.jpg.html
-
Fergu tai Ford ilman muuta. 5000:n henki elää edelleen, eikä ihme...http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/76104wddoble.htm (http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/76104wddoble.htm)
-
702-S Valmetilla hauska ajella välillä, siinä kun on puhtia koneessa niin että varsinkin perävetomallissa, joke meiltäkin löytyy, tuntuu että ei missään uudessa ole samaa voimaa, myönnettään että on yksi kierros syöttöä lisätty.
-
Eikai 70-luvulla muita traktoreita ollukkaa ku Verkun 100 ja 500 sarja.. En mää ainaka oo kuullukkaa? :o
-
Eikai 70-luvulla muita traktoreita ollukkaa ku Verkun 100 ja 500 sarja.. En mää ainaka oo kuullukkaa? :o
Olikko edes olemassa sillon kun Suomessa alkoi traktorit tulemaan pelloille tositeolla. ;D
-
Eikai 70-luvulla muita traktoreita ollukkaa ku Verkun 100 ja 500 sarja.. En mää ainaka oo kuullukkaa? :o
Merkkikirjo oli laajempi kuin nykyään, mutta POLKURATTOREISSA tarjonta oli vähäisempää, "oletettavasti siksi et muista".
-
Valmetissa oli kaikki hallintalaitteet oikeassa paikassa ja ihan lysti ja kodikas käyttää, kestävyydessä pesee kaikki nykytraktorit mennen tullen ja tuollaisella kyllä saa työt tehtyä vielä nykyäänkin jos vaan ominaisuudet riittää. Mukava käyntiäänikin kuskin paikalta kuunnellen, ilman suojaimia pärjää kyllä.
Foorttista sen verran että jos mustan t-mallin jälkeen jokin onnistunut innovaatio on merkille osunut niin se on tuo viistonnisen moottori ;D
-
Senkin ne pilas kun laittoivat jakajapumpun,ainakin vapolla oli sellainen ei laiskempaa ja huonommin käyntiin lähtevää traktoria ollut kun se 5000:n
-
Olikko edes olemassa sillon kun Suomessa alkoi traktorit tulemaan pelloille tositeolla.
En oo sillon ollut.. Mutta 100 sarjan massikat ja muut aikalaiset on hyvin tuttuja mulle..Maataloustöistä kotitilalta ja nykyään kun omistan korjaamon nii sitä kautta.. Ja onpa noita tullu kymmeniä 70/80 luvun koneita omistettua, myynti/kunnostus tarkoituksessa.
-
Olikko edes olemassa sillon kun Suomessa alkoi traktorit tulemaan pelloille tositeolla.
En oo sillon ollut.. Mutta 100 sarjan massikat ja muut aikalaiset on hyvin tuttuja mulle..Maataloustöistä kotitilalta ja nykyään kun omistan korjaamon nii sitä kautta.. Ja onpa noita tullu kymmeniä 70/80 luvun koneita omistettua, myynti/kunnostus tarkoituksessa.
Mitä tyyppivikoja on ollut tai "ominaisuuksia"?
-
Ai 100 ja 500 sarjassa? Nostolaitteet pilkkii paljon ajetuis missä ei oo vielä tehty remonttia.. Tarttee uusia nostolaitepumpun, nostosylinterin tiivisterenkaat.. Pumpus venttiilit alkaa päästää. 500 sarjalaisista jositaki menny voimanoton pakkaa uusiks.. Tekee sen että ei pysähdy enää. Kytkinremontteja nyt tehään mennen tullen mutta sehän on "huoltoa" Moottoreille ei tartte tehdä juuri koskaan mitää toisin kuin muissa:D Aamulla pitäs alkaa tehdä koneremppaa 3500h ajettuu Fiattii..Huohottaa ja vie öljyä.. ehkä kiehutettu pahasti tms.
-
5000 ehdottomasti koska kestävin tekniikka. Kylä pulling kisoosaki torettu. Ja helppohuoltoisuus mitä voorti noudatteli autoissaki pitkälti ja samaa kaavaa aina 40 sarjaan asti. Valmetin ko pisti äkeen etehen ni rupes mukavasti peräöljyt kiehuu.
-
Leyland 272 synchro-lootalla(78->). Yksi parhaista moottoreista ominaisuuksiltaan ja kestoltaan. Kohtalainen ohjaamo, mutta vaihteisto: Myös pakki synkronoitu. Tehtaan optiona mm. lisätunkki, jolla NOUSEE melkoinen kone. Muutenkin hydrauliikaltaan hyvä. Rakenne huoltojen ja korjausten suhteen myös näpsäkkä, hydrauliikka, moottori ja kytkin huollettavissa erikseen, ei tarvitse paljoa purkaa ylimääräistä saati katkaista. Jämäkkä veturi kaikenkaikkiaan :)
-
5000 ehdottomasti koska kestävin tekniikka. Kylä pulling kisoosaki torettu. Ja helppohuoltoisuus mitä voorti noudatteli autoissaki pitkälti ja samaa kaavaa aina 40 sarjaan asti. Valmetin ko pisti äkeen etehen ni rupes mukavasti peräöljyt kiehuu.
Kai muissakin traktoreissa peräöljyt lämpenee kovassa ajossa. Eikai ne nyt valmetissakaan koskaan kiehunut, vaikka ne välillä aika kuumia olivatkin. Hönkii lämpöä hyttiin mukavasti moottorista ja perästä.
-
Leyland 272 synchro-lootalla(78->). Yksi parhaista moottoreista ominaisuuksiltaan ja kestoltaan. Kohtalainen ohjaamo, mutta vaihteisto: Myös pakki synkronoitu. Tehtaan optiona mm. lisätunkki, jolla NOUSEE melkoinen kone. Muutenkin hydrauliikaltaan hyvä. Rakenne huoltojen ja korjausten suhteen myös näpsäkkä, hydrauliikka, moottori ja kytkin huollettavissa erikseen, ei tarvitse paljoa purkaa ylimääräistä saati katkaista. Jämäkkä veturi kaikenkaikkiaan :)
Synkro loota on kyllä hyvä ja moottori mielyttävä käyntinen ja vie vähän polttoainetta.
-
5000 ehdottomasti koska kestävin tekniikka. Kylä pulling kisoosaki torettu. Ja helppohuoltoisuus mitä voorti noudatteli autoissaki pitkälti ja samaa kaavaa aina 40 sarjaan asti. Valmetin ko pisti äkeen etehen ni rupes mukavasti peräöljyt kiehuu.
Kai muissakin traktoreissa peräöljyt lämpenee kovassa ajossa. Eikai ne nyt valmetissakaan koskaan kiehunut, vaikka ne välillä aika kuumia olivatkin. Hönkii lämpöä hyttiin mukavasti moottorista ja perästä.
Juu tota perä öljyn tilavuutta ajoin takaa eikse ollu mahottoman pieni, ainakin 903 sama ko 502 sesa?
-
Ford 5000:ssa on tuo kuuluisa kuutonen-pakkilinja. Ihan omiaan esimerkiksi ojavallin levityksessä ja muissa tasaus töissä. Voi lukea lisää 5000:sen ergonomiasta http://sarkisi5000.wordpress.com/2007/04/24/viistonnisen-hehkutusta/ Valmet 700:ssa ja 702:ssa nelonen-pakkilinja ajaa saman asian. Mutta mikä oli Ferkussa?
-
Ford 5000:ssa on tuo kuuluisa kuutonen-pakkilinja. Ihan omiaan esimerkiksi ojavallin levityksessä ja muissa tasaus töissä. Voi lukea lisää 5000:sen ergonomiasta http://sarkisi5000.wordpress.com/2007/04/24/viistonnisen-hehkutusta/ Valmet 700:ssa ja 702:ssa nelonen-pakkilinja ajaa saman asian. Mutta mikä oli Ferkussa?
R-H1
-
Viistonnisen vois joskus vielä hommata taloon uudestaan 8)
mullapa on niitä kaks, toinen harahytillä ja toinen ylioppilasmalli.
meillä on vieläki uutena ostettu 4000, joka on toinen traktori. ensimmäinen oli dexta..
-
Kuka on tehnyt 70-luvun Fergun hydraulipumppu- tai MultiPowerremontteja? Ei tule ikävä, EI. Ja Nakkilan koppi "taka taka taka ta".
Dynan vielä joskus ostan, jos olen varma, ettei siinä ole kyseisiä Fergun heikkouksia enää mukana.
-
MF 1080 vm. 1973 5.2L n 90 hv palmun ohjaamolla(lue äänenvahvistajalla) talossa vielä, on saatellut monta Vallua hautaan... ;D
Eipä juuri isompi tilavuuksisempaa nelosta taida olla...?
-
näkkyyhän noita olevan pitkin eurooppaa...
http://www.agriaffaires.fi/kaytetty/maataloustraktori/1/4029/david-brown.html
osiakin saa vielä
http://www.victoryfield.se/Victoryfield.se/Hem.htm
http://www.youtube.com/watch?v=hYYZ8dirG60&feature=more_related
paikanpäältä ..siis täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=9oKgBLpqWqQ&feature=related
-
MF 1080 vm. 1973 5.2L n 90 hv palmun ohjaamolla(lue äänenvahvistajalla) talossa vielä, on saatellut monta Vallua hautaan... ;D
Eipä juuri isompi tilavuuksisempaa nelosta taida olla...?
http://www.tractordata.com/farm-tractors/006/3/0/6303-kubota-m135x-engine.html