Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nalle - 21.01.11 - klo:09:10
-
Jos Valta 8150- 8450 ht on ajettu 10000 h. Onko se paljon vai sopivasti tunteja? Onko remppaa odotettavissa? :-\
-
Ei mitään onkelmaa, ajat sen keskosen suoraan Kuusakosken laaniin "sillä se maailma pelastuu" ! ;D
-
8400 -95 löytyy. 16500 h tähän mennessä. Kytkin vaihdettu kahdesti, pikavaihteiden pakat kerran, jarruremppa kerran. Raitetankojen päät, laturi, startti ja muutama akku. Siinä suurimmat. Päivittäistä käyttöä - aika raakaakin välillä. Kestävin traktori, millä olen touhunnut. (ei kuormaajaa)
6750 ht 2 (ålö 960) kokemusta 8000 h. Oli sitkeä 4 sylinteriseksi. Startin "hammaskehä" oli vaihdettaessa loppu, eli vaati katkaisuhoidon. Yleistä 6000 sarjalle.
8050 ht 2 (ålö 970) ajettu 6000 h. Mun käsissä 1500 h tuosta. Ei mitään vaivaa tähän mennessä. Stanadyneen vaihdoin isommat elementit. Nyt noin 150 hp.
Uskallan suositella ht 2:sta. Pikavaihteiden pakat, jarrut, ja etuakseli on ehkä herkimmät paikat noilla tunnilla. 10000 h ajetuissa isoja eroja. Kunto riippuu käyttäjästä ja huollosta.
-
Ei ole paljon tunneilla väliä. Kunnolla on :)
-
Eräs ukko oli ajanut 24000 tuntia ja aina vaan oli ajossa.
Siitä oli juttua Valtran lehdessä taannoin.
Tässä kylällä oli Sisun moottori pienessä valmetin motossa siinä oli tunteja 25000 kun laittoivat menemään vaihtoon eikä moottorille ollut tehty mitään remonttia . ;DMuutakuin normaalit huollot.
-
Tässä kylällä oli Sisun moottori pienessä valmetin motossa siinä oli tunteja 25000 kun laittoivat menemään vaihtoon eikä moottorille ollut tehty mitään remonttia . ;D
Jopa on olleet nuukia ;D
-
kyllä valdemeerissa pöyrii tuo kellomittari niin vinhaa vauhtia verratuna zetterin konetunteihin että onneks on digitaali ettei mene laakerit jumiin ;D ;D,
joten vanhaan kymppitonniin taitaa joutua ajamaan ainakin ton 15000 h...
-
kyllä valdemeerissa pöyrii tuo kellomittari niin vinhaa vauhtia verratuna zetterin konetunteihin että onneks on digitaali ettei mene laakerit jumiin ;D ;D,
joten vanhaan kymppitonniin taitaa joutua ajamaan ainakin ton 15000 h...
No siihen tulee tunti tunnissa,pitäiskö tulla jotain muuta.
-
kyllä valdemeerissa pöyrii tuo kellomittari niin vinhaa vauhtia verratuna zetterin konetunteihin että onneks on digitaali ettei mene laakerit jumiin ;D ;D,
joten vanhaan kymppitonniin taitaa joutua ajamaan ainakin ton 15000 h...
No siihen tulee tunti tunnissa,pitäiskö tulla jotain muuta.
no lähinnä että 10 000 h on pidetty joskus kipurajana tuolle suuremmalle remonttimäärälle, lähinnä että kellotuntikoneella kestää mennä melko kauas yli tuosta...
-
kyllä valdemeerissa pöyrii tuo kellomittari niin vinhaa vauhtia verratuna zetterin konetunteihin että onneks on digitaali ettei mene laakerit jumiin ;D ;D,
joten vanhaan kymppitonniin taitaa joutua ajamaan ainakin ton 15000 h...
No siihen tulee tunti tunnissa,pitäiskö tulla jotain muuta.
no lähinnä että 10 000 h on pidetty joskus kipurajana tuolle suuremmalle remonttimäärälle, lähinnä että kellotuntikoneella kestää mennä melko kauas yli tuosta...
Ihan oikea rauta ei mene miksikään noilla tunneilla. Teoriassa. Jos menee niin silloin sellaisista paikoista jotka voi milloin tahansa hajota pitkin matkaa. Eri asia on sähköt ja hydrauliikat, niissä voi jonkun tuntimäärän jälkeen olettaa korjaustarpeen todella kasvavan.
-
kyllä ainakin natikassa on sitä huomattavissa kun yli 10 000h ajettu on, pumppu vetää kyllä kesällä mutta talvella ei oikeen nouse jossei oo poljin lattiassa kiinni minuutin kaksi. Toisessa koneessa ko. ongelmaa ei ole (kone on täysin kunnostettu)
-
kyllä ainakin natikassa on sitä huomattavissa kun yli 10 000h ajettu on, pumppu vetää kyllä kesällä mutta talvella ei oikeen nouse jossei oo poljin lattiassa kiinni minuutin kaksi. Toisessa koneessa ko. ongelmaa ei ole (kone on täysin kunnostettu)
Pumppu vielä on kätevä uusia, hydrauliikka kokonaisuudessaan sisältää vain aika paljon muutakin. Kun on monenlaista magneetti ja muutakin venttiiliä, kumia monessa paikassa ja sitten vielä hydrauliset pakat, vaihteisto ja jarrut samassa hydrauliöljyssä...
-
Totta. Luojankiitos ei tarvitse uusia niin paljoa (kuivat levyt) sihdit putsattu syksyllä, kai se täytyy kesällä purkaa ja katsoa mitä se on syönyt.
-
Jos huollot on tehty edes suunnilleen niinkuin ohjeissa lukee niin 10000 tuntia ei ole isolle Valtralle mitään. Noissa tuntimäärissä alkaa näkymä hyvin miten mm. rasvaushuollot on hoidettu. Joskus oli huollossa tuonverraan ajettu kalkinlevityskone josta oli vahvana pidetty sige-akseli kulunut käyttökelvottomaksi kun ei oltu rasvattu.
Huoltohenkilöstö osaa kyllä kertoa kauhutarinoita siitä millasia hämminkejä on tiloilla käynyt tai miten huolettomia käyttäjiä sitä onkaan ;D
-
Jos huollot on tehty edes suunnilleen niinkuin ohjeissa lukee niin 10000 tuntia ei ole isolle Valtralle mitään. Noissa tuntimäärissä alkaa näkymä hyvin miten mm. rasvaushuollot on hoidettu. Joskus oli huollossa tuonverraan ajettu kalkinlevityskone josta oli vahvana pidetty sige-akseli kulunut käyttökelvottomaksi kun ei oltu rasvattu.
Huoltohenkilöstö osaa kyllä kertoa kauhutarinoita siitä millasia hämminkejä on tiloilla käynyt tai miten huolettomia käyttäjiä sitä onkaan ;D
siinäpä se lyhykäisyydessään tuli. Palttiarallaa vuosimallit 99-03 teollisuusetuakselit ovat heikohkoja esityksiä (carraro), varsinkin raskaammassa ek-käytössä rasvauksesta huolimatta noissa tunneissa saattaa olla remonttia tiedossa.
-
Kuten jo sanottukin, etuakselin niventen tarkastus/vaihto. Jos on paljon kynnetty 4-5 teräisellä nostolaitepaluuauralla nostelaite kyllä väljistyy lähes joka puolelta.
Jos moottorin ja vaihteiston huolloista (öljyt+suodattimet) on huolehdittu ei muuta kun ajoa. Joissain valtroissa on tuntimittari kuin mustalaisen kello: "ei kauan tuntia pyyhkäse"
-
Jos on valtraliikkeestä niin voi olla muutamia tuhansia tunteja ruuvattu pois. Tämmöistä näkkyy siellä tapahtuvan!
-
Jos on valtraliikkeestä niin voi olla muutamia tuhansia tunteja ruuvattu pois. Tämmöistä näkkyy siellä tapahtuvan!
Ai niinkuin eräs oli hakessa saabia saksasta, ja oli käynyt etukäteen autoa katsomassa (välitysliike toi suomeen ja hoiti kilpiin) eivätkä tieneet että asiakas oli käynyt autoa katsomassa, oli kuulemma laivamatkan aikana haihtunut mittarista 200tkm ;D
-
Jos on valtraliikkeestä niin voi olla muutamia tuhansia tunteja ruuvattu pois. Tämmöistä näkkyy siellä tapahtuvan!
Nyt juksaat. ;D
-
Jos on valtraliikkeestä niin voi olla muutamia tuhansia tunteja ruuvattu pois. Tämmöistä näkkyy siellä tapahtuvan!
Nyt juksaat. ;D
Näin yksi tuttu väitti... Siltä menneestä paljon ajetusta vaihdokista oli ruuvattu tunteja pois kun ei ollu menny muuten kaupaksi. Ja heti oli menny vähemmillä tunneilla. Itse ottaisin kyllä ko. tapauksessa uuden omistajan selville ja ilmoittaisin asiasta.
-
Jos on valtraliikkeestä niin voi olla muutamia tuhansia tunteja ruuvattu pois. Tämmöistä näkkyy siellä tapahtuvan!
Nyt juksaat. ;D
Näin yksi tuttu väitti... Siltä menneestä paljon ajetusta vaihdokista oli ruuvattu tunteja pois kun ei ollu menny muuten kaupaksi. Ja heti oli menny vähemmillä tunneilla. Itse ottaisin kyllä ko. tapauksessa uuden omistajan selville ja ilmoittaisin asiasta.
Taannoin eräs autoilija kehui ostaneensa 800t ajetun volvon ollen auton kolmas omistaja. Oli kerran tavannut sitten sen ekan omistajan joka oli kehunut että 1 500 000 heillä autoihin ajetaan ennen kun laitetaan eteenpäin :D
-
Jos huollot on tehty edes suunnilleen niinkuin ohjeissa lukee niin 10000 tuntia ei ole isolle Valtralle mitään. Noissa tuntimäärissä alkaa näkymä hyvin miten mm. rasvaushuollot on hoidettu. Joskus oli huollossa tuonverraan ajettu kalkinlevityskone josta oli vahvana pidetty sige-akseli kulunut käyttökelvottomaksi kun ei oltu rasvattu.
Huoltohenkilöstö osaa kyllä kertoa kauhutarinoita siitä millasia hämminkejä on tiloilla käynyt tai miten huolettomia käyttäjiä sitä onkaan ;D
Montko rasvauskohdetta on Sige akselissa?
-
Taitaa olla kuusi, jos oikein muistan
-
Taitaa olla kuusi, jos oikein muistan
Jossakin oli siinä laajakulman keskipalassa 2 nippaa molemmin puolin, oli minusta sigen akseli.
Olkatapin laakereille ei ole ainakaan ennen ollut nippoja, reikä m10 kierteellä ja siinä vain pidätinruuvi. Minullakin on yksi tuollainen nippa ja sitä kierrätän rasvatessa. Kolme sigen akselia on ja yhdessäkään ei ole nippoja.
-
stanaan vaihdetaan pienemmät elementit jos voimaa halutaan ;Dsuurilla kasvaa vain lasku
-
Em. Sigestä oli mennyt tuo keinun laakerointi senverran huonoon kuntoon että akseliputki olis pitänyt vaihtaa jos hyvää olis halunnut tehdä. Saavutus tuokin...
Carrarossa on sentään olka-akselin laakeroineille rasvanipat ja rasvaten pysyy laakeroinnit aika hyvin välyksettömänä. Pari vuotta sitten myös noiden carraron osien hinnat laskivat, joten remppaaminen ei ole mitenkään poskettoman kallista. Perimmäinen ongelma noissa carraro akseleissa oli että olka-akselin laakerikupin ympärillä on nuukasti ainetta (rakenne sama kuin jo -05 sarjalaisissa aikoinaan). Uudemmat joissa on olkatappi kiinni 4 pultilla ovat kuulemma kestävempää tekoa.
Maxxumeissahan on ollut saman valmistajan akseleita ja ongelmia on ollut niissäkin.