Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 15.01.11 - klo:16:27
-
Tarvis vissiin tota heinänkuljetuskalustoa vähän järeyttää. Tähän asti vienyt pakulla+trailerilla tai traktorilla+kärryllä. Paku ei oikein ole osoittautunut taloudelliseksi vaihtoehdoksi ja traktorilla ei viitsi ihan joka paikkaan/pienten määrien takia lähteä, joten mitä mieltä raati on linkin tyyppisestä ratkaisusta jonka sais pelkästään pakun arvonalennuksen+korjauskulujen hinnalla koko auton. Ja kuljetuskapasiteetti olis kuitenkin ihan eri luokkaa. Mitä tulee ottaa huomioon kuorma-autoa ostaessa? Tollasta kattelin yhtenä vaihtoehtona: http://www.nettikone.com/volvo/fl-6-14/895985 Tollaselle lavalle sais 12 paalia yhteen tasoon ja riittäis kantavuus. Käyttövoimavero ja vakuutukset? Kiitoksia mielipiteistänne :)
-
Mitäs jos harkitsisit samalla vaihtolavalaittein varustettua, voisit esim. umpikaapilla viedä tarpeen tullen huonommallakin kelillä, sekä sitten saat lavan alas, monessa hommassa hyvä. Käyttökulut ovat kaksiakselisella kutakuinkn samat, kolmiakselisella on sitten rankemmat verot, mutta kantavuus heiniin riittää hyvin kaksiakselisella.
-
Parhaan mahdollisen löysit,Volvo on panostanut paljon näihin pieniin kuormaautoihin.
-
Kolme akselisella pääsee pahempaan paikkaan ja pois. Kaksi akselinen on aika onneton huonoissa olosuhteissa. Kaikenlaisia sähkövikoja yms.niihin tulee ja huolto korjaamossa maksaa äkkiä monta tuhatta.
-
Vaikuttaa aika asialliselta peliltä. Itse en kuorma-autosta helpolla luovu, vaikka ajot on vain muutaman tuhannen km:n luokkaa vuodessa. Nosturilla kylläkin on käyttöö pihapiirissä useastikin. Käyttövoimaveron laskukaavan löydät sivulta www.trafi.fi. Vakuutusmaksut täytyy kysästä yhtiöstä. Osta pois vaan. Ei tolla hintaa saa edes peräkärryä traktoriin.
-
Mitäs jos harkitsisit samalla vaihtolavalaittein varustettua, voisit esim. umpikaapilla viedä tarpeen tullen huonommallakin kelillä, sekä sitten saat lavan alas, monessa hommassa hyvä. Käyttökulut ovat kaksiakselisella kutakuinkn samat, kolmiakselisella on sitten rankemmat verot, mutta kantavuus heiniin riittää hyvin kaksiakselisella.
En oikein tiedä vaihtolavalaitteiden tarpeellisuudesta, nostaa lavakorkeutta ja omapainoa jonkun verran. Tossa esimerkkiautossa olis takalaitanostin jonka kautta vois purkaa kuormaa jopa Roclalla. Umpikoppi oli kyllä monesti kiva, tosin pääasiassa tulee kuskattua muovitettuja, joten keli ei sinänsä haittaa. Ja tollaseen avolavaan sopii kaksi paalia rinnakkain, umpikoppiin ei välttämättä sovi. Lava pitäis aina vaihtaa sitten. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/81ED2E7E-4DA5-4799-977C-FF777CE3DD0D/7359/Kuormaautojenkyttvoimavero.pdf Ton mukaan käyttövoimavero laskisi vuoden päästä. 12 tonnissa näköjään aika iso porras...
-
Mun mielestä ei kannata ollenkaan karsastaa vaihtolavalaitteita, lavanvaihto kun ei paljoa taitoa vaadi. Eikä lisäpainonkaan takia kannattaisi jättää unholaan ko. vaihtoehtoa.
Vaijerilaitteilla tietty pitää olla tasainen paikka mutta koukkulavalaitteella saa olla jo hieman kaltevampikin paikka lavaa kyytiin otettaessa/laskettaessa.
-
Niin, ja sitten jos on useita vaihtokoppeja niin jotkuthan tekee silleen että ne vie täyden kontin perille ja tuo tyhjän tullessaan. Tosin sit saattaa hintakin pompsahtaa taas?
-
Ja tollaseen avolavaan sopii kaksi paalia rinnakkain, umpikoppiin ei välttämättä sovi.
Autossa kuorma ei saa ( "saisi" ) ylitää auton leveyttä.
-
Kirjoitan kuten entinen pomoni sanoi aikoinaan "Ruotsin perustuslakiin olisi pitänyt lisätä kohta jossa Volvoa kielletään rakentamasta kuorma-autoja". Sen verran monella on tullut ajettua eikä niistä ole hyvää sanottavaa. Noissa pienenmissä koneet on kierroskoneita, ovat ahtaita hytiltään ja äänieristys hytissä olematon. Edellä mainitut on ne pienimmät viat, suurin vika lukee siellä auton keulassa.
-
Tuskimpa on "mönkkäristi" muulla ajellut kuin mönkkärillä.
Volvo kuormaautot on maailman kuuluja laadustaan,samoin Scania.
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
-
VOLVO= Valitamme Ostostasi, Lähetämme VaraOsia ;D
VOLVO= Voimaa On Liikaa Vammaisille Omistajille ;D
Joo oikeasti ikinä edes ajanu volvon kuorma-autolla, mut pakko oli kommentoida :D
-
Kun näytti menevän vitsipuolelle niin tiedättekös miksi Volvo teki Glopetrotter mallin ? Siksi että aasi voi ajaa autoa korvat pystyssä.
-
Mitäs jos harkitsisit samalla vaihtolavalaittein varustettua, voisit esim. umpikaapilla viedä tarpeen tullen huonommallakin kelillä, sekä sitten saat lavan alas, monessa hommassa hyvä. Käyttökulut ovat kaksiakselisella kutakuinkn samat, kolmiakselisella on sitten rankemmat verot, mutta kantavuus heiniin riittää hyvin kaksiakselisella.
En oikein tiedä vaihtolavalaitteiden tarpeellisuudesta, nostaa lavakorkeutta ja omapainoa jonkun verran. Tossa esimerkkiautossa olis takalaitanostin jonka kautta vois purkaa kuormaa jopa Roclalla. Umpikoppi oli kyllä monesti kiva, tosin pääasiassa tulee kuskattua muovitettuja, joten keli ei sinänsä haittaa. Ja tollaseen avolavaan sopii kaksi paalia rinnakkain, umpikoppiin ei välttämättä sovi. Lava pitäis aina vaihtaa sitten. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/81ED2E7E-4DA5-4799-977C-FF777CE3DD0D/7359/Kuormaautojenkyttvoimavero.pdf Ton mukaan käyttövoimavero laskisi vuoden päästä. 12 tonnissa näköjään aika iso porras...
Itse hommasin pari vuotta sitten vanhan MANnin, jossa koknaispaino 12500 kg. Se verohan kiristyy siinä 12 tonnin kohdalla, mutta se kalliimpi maksu menee vain siitä ylimenevästä osasta, eli ei paljon lisää kustannuksia. 470e muistaakseni tuo vero vuodessa, omassa autossa. Ei tuota kyllä pois antaisi, ei tule yhtään ikävä traktorilla ajelua... :)
-
Ja on helppo ottaa pois rekisteristä jos tietää ettei tarvi esim, seuraavaan pariin kuukauteen. Netissä vaan ilmoitus ja kun haluaa takas niin netissä vaan ilmoitus käyttöönotosta.
-
Kolme akselisella pääsee pahempaan paikkaan ja pois. Kaksi akselinen on aika onneton huonoissa olosuhteissa. Kaikenlaisia sähkövikoja yms.niihin tulee ja huolto korjaamossa maksaa äkkiä monta tuhatta.
2 akselisella Volvo FL7:lla ainakin tuntuu pääsevän aika pehmosiin paikkoihin ja vielä poiskin. Johtuen varmaankin kyseisen ajokin iänikuisesta 5 vaihteisesta automaattilootasta (Morse?) joka venyy kuin kuminauha eikä päästä ihan helpolla muutenkin tehottoman auton pyörää kuopasemaan 8) 6*2 114 Scania sen sijaan jää helposti kiinni, mutta muutenhan noista ei voi puhua samana päivänäkään.
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
-
Tässä olisi "munaa".
0:50 eteenpäin paaleja lavalla.
http://www.youtube.com/watch?v=IRevMSZPrTA&feature=related
-
Mitäs jos harkitsisit samalla vaihtolavalaittein varustettua, voisit esim. umpikaapilla viedä tarpeen tullen huonommallakin kelillä, sekä sitten saat lavan alas, monessa hommassa hyvä. Käyttökulut ovat kaksiakselisella kutakuinkn samat, kolmiakselisella on sitten rankemmat verot, mutta kantavuus heiniin riittää hyvin kaksiakselisella.
En oikein tiedä vaihtolavalaitteiden tarpeellisuudesta, nostaa lavakorkeutta ja omapainoa jonkun verran. Tossa esimerkkiautossa olis takalaitanostin jonka kautta vois purkaa kuormaa jopa Roclalla. Umpikoppi oli kyllä monesti kiva, tosin pääasiassa tulee kuskattua muovitettuja, joten keli ei sinänsä haittaa. Ja tollaseen avolavaan sopii kaksi paalia rinnakkain, umpikoppiin ei välttämättä sovi. Lava pitäis aina vaihtaa sitten. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/81ED2E7E-4DA5-4799-977C-FF777CE3DD0D/7359/Kuormaautojenkyttvoimavero.pdf Ton mukaan käyttövoimavero laskisi vuoden päästä. 12 tonnissa näköjään aika iso porras...
Itse hommasin pari vuotta sitten vanhan MANnin, jossa koknaispaino 12500 kg. Se verohan kiristyy siinä 12 tonnin kohdalla, mutta se kalliimpi maksu menee vain siitä ylimenevästä osasta, eli ei paljon lisää kustannuksia. 470e muistaakseni tuo vero vuodessa, omassa autossa. Ei tuota kyllä pois antaisi, ei tule yhtään ikävä traktorilla ajelua... :)
Jaa, toihan on ihan hyvä tieto toi että vero menee vain yli menevästä osuudesta! No, sittenhän se myyjä puhu totta kun hän sanoi että se on siinä 500-600 euroa vuodessa. Ja tosiaan laskee vuoden päästä n. 40%. Kiitos tiedosta! :)
-
Tässä olisi "munaa".
0:50 eteenpäin paaleja lavalla.
http://www.youtube.com/watch?v=IRevMSZPrTA&feature=related
Aika näppärästi purkaantu kuorma. Sanoiskohan Suomessa poliisisetä mitään tuollaisen kuorman kuljettamisesta tiellä niinkuin oli n. 1:25 kohdalla ::)
-
Kyllähän volvo osaa kuormurin tehdä ja on hyvä ajaa, on aina ollut. Itselläni oli pari vuotta ajossa f12 koukkulaitteella. En tiedä vaikka joskus laittaisin vielä ajoon tuon auton, koukkulaitteesta aion rekentaa kärryt traktorikäyttöön. Vaan isoja eroja ei ole noissa autoissa, vähempään käyttöön ei voi ehkä hienoimpia sähköjuttuja suositella. Tuossa ikäluokassa ehkä iveco voisi olla vaihtoehto. Tai kyllä varmaan muutkin.
Jos vaihtolava-auto mietityttää niin tyollainen koukkuauto pystyy auttamaan itseään eteenpäin vaikka pyörät ei pitäisi yhtään. Miinuksena se että lava nousee melko pystyyn vedettäessä kyytiin.
Olen kaksi kertaa käynyt tuolla koukkulaitteella "koukkaamassa" traktorikärryt ojasta, kyllä nostaa :)
-
Noi FL6:set tais olla Renun kanssa suunniteltuja ja yhteisiä osia, hytti ainakin. Lähipiirissä oli niitä joskus pari: 615 ja 614 , ja vanhemmiten niissä oli todella paljon murhetta, varsinkin ne jarrut. Kalliit varaosat. Isommat aidot volvot lienee parempia...
Itte kattelisin 93 - sarjan scaniaa. Ja jos tulee pyörittyä ahtaissa paikoissa, niin akselinväliin kannattaa kiinnittää tosissaan huomiota, joku 4 metrinen on näppärä, mutta hiukan kun pitenee niin on sitten ikävä peruutella nurkkien taa yms kapeita teitä pitkin.
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.
-
Tommonen pienehkö vaihtolavalaitteilla ja Hiabilla varustettu kuorma-auto olisi kyllä kätevä kun tuonne Itä-Suomeenkin niitä koneita välillä tulisi saada, kun 29 asteen helteellä 17 tuntia ilmastointilaitteettomassa traktorissa ei ole mitään herkkua..
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.
kyllähän sinä ilman vöitäkin siinä penkissä pysyt ::) ja voihan sitä aina "muokata"
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.
Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.
Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.
ainakin Mesen sprintteri bussissa on ihan penkissä kiinni.
-
Enhän mä oo ajellut ammatikseni kuin 25v joten ei sitä kokemusta niin kauheasti ole kertynyt. Scaniasta olen kanssasi samaa mieltä mutta niillä on 16t pienimpiä. Niin ja onhan Volvolla huomattavasti laajempi huoltoverkosto kuin esim. Scanialla, miksiköhän ;D
Ootko nyt ihan ***** tosissas että kunnon huoltoverkko on joku huono asia?
"Ammattimies"
;D ;D ;D
Hyvä asia se laaja huoloverkosto on, hinauskulut ovat edullisemmat kun huolto on joka kylässä. Onkos "ammattimies" Volvo fanaatikko kun oikein voimasanojen kera tekstiä suoltaa ? Itse ajan tällä hetkellä Volvolla, vikoja on ollu neljän vuoden aikana vaidelaatikko, ruiskupumppu, kompressori, tässä suurimmat. Pikkuvikoja joka päivä eikä auto ole kuin 6 vuotta vanha, kevyessä ajossa. Volvon suunnittelutaidosta kertoo jotain se että autoon jossa on ilmajousitettu penkki ankkuroidaan turvavyöt lattiaan jolloin penkin jousitusta ei voi käyttää kun kuristuu vöihin.
Ne on jokaisella valmistajalla rungossa/lattiassa joilla vyöt on Tüv hyväksytyt liikennekäyttöön.
ainakin Mesen sprintteri bussissa on ihan penkissä kiinni.
Kuormuri sprinterissä myös.
-
viesti oli hätiköity, unohtui painottaa että tuolla ajalla.
itse olen ajanut ensimmäisen kerran 1998 valmistettua penkkivöistä
-
Kuorma-auton kanssahan käy helposti myös niinkuin mudenkin konehankintojen kanssa, että hetki hankinnan jälkeen huomaakin ostaneensa liian pienen. Eli suosittelisin vähintään 16-18 tonnin kokonaispainoista autoa.
-
Kuorma-auton kanssahan käy helposti myös niinkuin mudenkin konehankintojen kanssa, että hetki hankinnan jälkeen huomaakin ostaneensa liian pienen. Eli suosittelisin vähintään 16-18 tonnin kokonaispainoista autoa.
No vähintään ;D Tuosta tuli mieleen, että raskaan kaluston katastuspaikkojen määrä harvenee. Lähes puolet katsastusyrittäjistä aikoo luopua raskaan kaluston katsastamisesta.
-
Kuorma-auton kanssahan käy helposti myös niinkuin mudenkin konehankintojen kanssa, että hetki hankinnan jälkeen huomaakin ostaneensa liian pienen. Eli suosittelisin vähintään 16-18 tonnin kokonaispainoista autoa.
Heinänajoon 7,5 tonnin kantavuus on ihan riittävä. Traktori on sitten jos jollain asiakkaalla on tilaa/varaa ostaa isompi kuorma kerralla! Tuntuu että 1500 kg:n maksamisessakin on omat haasteensa... :)
-
Kuorma-auton kanssahan käy helposti myös niinkuin mudenkin konehankintojen kanssa, että hetki hankinnan jälkeen huomaakin ostaneensa liian pienen. Eli suosittelisin vähintään 16-18 tonnin kokonaispainoista autoa.
Heinänajoon 7,5 tonnin kantavuus on ihan riittävä. Traktori on sitten jos jollain asiakkaalla on tilaa/varaa ostaa isompi kuorma kerralla! Tuntuu että 1500 kg:n maksamisessakin on omat haasteensa... :)
Mitenkäs kuorma-auton hankinta etenee? Tuo Volvo-esimerkki tuossa aloituksessa on varmasti hyvä vaihtoehto. Tarpeeksi suuri ainakin heinän kuskausta ajatellen. Harvemmin nuo tallien pihat on edes niin suuria, että traktorilla ja 10m:n kärryllä siellä olis helppo käännellä. Kaksi akselinen kuorma-auto on yleensä yllättävänkin näppärä kääntymään.
Ja tuo mitä sanot tuosta ostajien maksukyvystä.... tai halusta, on ihan tosi :(
-
2Xakselinen kuorma-auto on tosi miesten peli,ja miehekäs sellainen
kostuu emäntien ja kylän naisten jalkoväli kun tuollaisen bongaa
-
http://www.nettikone.com/volvo/fl-7/907885 Komia 8)
-
MAN
on
paras myös KA luokassa kuten traktoreissakin ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,å
-
http://www.ojalamachine.com/index.php?page=hae&ilmoitus_id=38734 Tuosta noin auto alle ja puolikas perään :D saattaa olla laiton mutta tartteeko aina olla niin laillinen ;D
-
Näppärä lumikoneeksi
Vois vaatia painoa vetopöydälle 15 Tn ,,,,,,,,,,,,
;;;;;;;;;;;;;;;;Å
-
2Xakselinen kuorma-auto on tosi miesten peli,ja miehekäs sellainen
kostuu emäntien ja kylän naisten jalkoväli kun tuollaisen bongaa
Juu, ja voi liittyä Rahtarit ry:n jäseneksi. On meinaan kuningas fiilis kun kurvaa Esson baarin pihaan rekkaparkkiin täysperäyhdistelmien väliin ja menee tempasemaan mustan kahvin. "Kun poikkeen kahville, saan istuu pahville..." Ja tietysti persevaon paljastavat paskaset farkut ja puukengät kuuluvat asiaan. Lisäksi Rahtarit ry:n tummansininen takki. Ja rahtari-alennus! ;D