Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ristoreipas - 08.11.10 - klo:15:07
-
enää olemassakaan ??? Nämä 125 A korkean malliset akut ferguun ja toisinpäin napaiset valluun ovat aika lyhyt ikäisiä akkuja .Akku ei tahdo kestää kunnolla kolmeakaan vuotta tai joskus hiukan yli ja merkillä ei ole merkitystä.
Nyt juuri hain Bannerin akun ja onhan noita eri nimisiä akkuja mennyt melko liuta .Eri merkkejä on kokeiltu kahdessa pienemässä koneessa 83 ja 90 vm pitkälti toistakymmentä.
-
enää olemassakaan ??? Nämä 125 A korkean malliset akut ferguun ja toisinpäin napaiset valluun ovat aika lyhyt ikäisiä akkuja .Akku ei tahdo kestää kunnolla kolmeakaan vuotta tai joskus hiukan yli ja merkillä ei ole merkitystä.
Nyt juuri hain Bannerin akun ja onhan noita eri nimisiä akkuja mennyt melko liuta .Eri merkkejä on kokeiltu kahdessa pienemässä koneessa 83 ja 90 vm pitkälti toistakymmentä.
ootko kokeillu optiman akkuja. On ainakin sellainen käsitys että akkumurheet voi unohtaa. En ole kokeillu työkoneissa mutta autossa ainakin hyvä.
-
Latausjännitteen kannattais tsekata.
-
Exiden akkuja on tullut viime vuosina käytettyä. Tyytyväinen olen ollut eikä ole ollut tarvetta vaihtaa merkkiä. Ja kun akkuliikkeessä palvelukin pelaa, niin on myös plussaa. Moni akku on saanut paljon lisäaikaa kun varsinkin talvella joskus on pitänyt laturin päässä vuorokauden. Traktorin laturi kun ei aina riitä kun paljon sähkölaitteita käytössä. Monesti ollut mielessä laittaa lohkolämmittimen yhteyteen laturi, olisi aina "tuoretta" virtaa.
-
Tuossa öljytopicissa tuli jo mainittua että itellä on optiman punakantinen ja myöskin sille tehty suora kilpailija exide maxxima. Aikasemmin oli juurikin noita 125 ah perusakkuja ja ferkujen nokat aika huonossa kunnossa kun on akkuhappoa vuotanu >:( Virtaa noissa rullakennoakuissa on raakasti (noin 3x kylmäkäynnistysvirta normaaliin vastaavan kokoiseen tavan akkuun), mutta ei tietenkään mitään hyvää ettei pahaakin. Ei kestä alijännitettä nuo akut, eli alle 10 voltin jos jännite tippuu niin saattaapi olla entinen tuollainen akku. Kannattaa siis olla tarkkana valojen ym. kanssa ettei akku oo entinen. Noista on olemassa ne syväpurkausmallit, mutta käynnistysvirtaa niissä ei ole ihan niin paljoa. Itellä tuossa joka päiväsessä ajossa oleva traktori on varustettu cteckin 3600 laturilla, eli aina kun on lämmityksessä niin lataa akkua. Ainakin viime talven kokemusten perusteella toimii tosi hyvin... -35 pakkasta - traktori katoksessa, muutama tunti häpeäkaapelin päässä ja starttausta. Hetken aikaa sai pyörittää, muttei merkkejä akun hyytymisestä. Kestosta ei vielä osaa sanoa kun on vasta reilu vuosi takana, mutta tarinoita oon kuullu tosi pitkä ikäisistä optimoista.
Nykyajan akkujen lyhyt käyttöikä johtuu oman käsityksen mukaan materiaalin säästämisestä ja suuremman tehon tavoittelusta. Levypareista tehdään ohuempia, jotta saavutettaisiin suurempi käynnistysvirta. Pohjalla ei ole niin paljoa "sakkatilaa" kuin entisissä hyvän ajan akuissa - oikosulku ilman mitään ennakkovaroitusta. Aikasemmin kun oli myyjänä, niin tuli vaihdettua moneen autoon akku, kun oli akku kuollut vaikka oli toiminut äsken ok. Yleisesti akkuvalmistajat ilmoittaa kestoiäksi akulle 3-5 vuotta. Voi joskus toteutuakin ::)
-
Tuli muuten vielä mieleen, että noissa "paremmissa" bannerin akuissa levykennot on laitettu pusseihin, joten sakkaa ei tipu akun pohjalle. Ainaki itellä oli/on tosi hyvät kokemukset bannerin akuista... ei tarvinu takuiden kans tapella kun varta vaihtui banneriin.
-
Tuli muuten vielä mieleen, että noissa "paremmissa" bannerin akuissa levykennot on laitettu pusseihin, joten sakkaa ei tipu akun pohjalle. Ainaki itellä oli/on tosi hyvät kokemukset bannerin akuista... ei tarvinu takuiden kans tapella kun varta vaihtui banneriin.
Nuo akut tuntuu lopahtavan aivan yhtäkkiä ,mutta niinhän niiden kanssa aina käy . Yksi harmillinen tapaus oli kesällä kun ajoimme veneellä 3 kilometrin päähän kotirannasta ja uistelimme pikku nelitahtikoneella muutaman tunnin ja sitten isomman akku olikin täysin lopahtanut puolalainen Zapp 2v ,eikä muuta kulutusta ollut kuin kaikuluotain..Onneksi pikkukoneen bensa riitti ajaa kotiin.
Tämä akku jonka tänään vaihdoin hyytyi jo keväällä ,mutta meni sitten kesän yli kun oli lämmin ja nyt väsyi nyt kun oli muutama aste pakkasta. Uusimmassa koneessa on ollut akku tehdasasennuksena 5 vuotta ,mutta akku on toisen mallinen eli navat ovat toisessa päässä .Niiden kestoikä on parempi kuin tuon 125 korkean mallin ,mutta kun muun mallinen akku ei mahdu sinne ahtaaseen tilaan.
-
Tärinä on pahasta akulle.Hiluksin akku ei kestänyt Vapolla kuin kolme vuotta ja syy oli liian kova tärinä.
Ostin uudentraktorin aikoinaan ja kun vaihdoin sen uuteen siinä oli alkuperäinen akku ja se oli 9 vuotta vanha Salama. ;D
Nykyakut on lyhyempiä kestoltaan se on tosi kuin vesi.
Muut tuotteet myös on heikompia kuin ennen se johtuu tästä kilpailuyhteiskunnasta ;D
-
mutta tietääkö kukaan missä yleensä noita akkuja tehdään? ite olen huomannu että moni tulee tuolta vinkuintiaaniasta vaikka merkki on mikä ja siellä ei taida kaikki lapset osata kasata niitä ihan oikein!
tuo optima on kyllä oma lukunsa, aikoinaan väsyin casen keulalle akkuja kärräämään ja ostin optiman ja kyllä sillä lähti, -jos oli vähänkii jäykemmät öljyt niin meinas kääntää startilla kyljelleen!
toimi kuin junanvessa mutta meni sen mukana kun vaihtin merkkiä! nyyssä on exide jo viime talvena ja välillä tuntuu että taitaa kohta männä vaihtoon!
-
Suurin työkoneakkujen tappaja on tärinä. Kennojen rakennetta on kevennetty ja ne ei kestä enää kuten ennen. Hyytelöakku kestää isältä pojalle. Optima ja Mastervolt on ainakin kestävien maineessa.
-
Suurin työkoneakkujen tappaja on tärinä. Kennojen rakennetta on kevennetty ja ne ei kestä enää kuten ennen. Hyytelöakku kestää isältä pojalle. Optima ja Mastervolt on ainakin kestävien maineessa.
Tärinä tappaa akkuja ja "kuivuus". On niinkin päässyt tapahtumaan. En ole aina kaikkia muistanut tarkastaa.. Koneissa on yleensä Exiden akut.
-
Agrimarket vastaisena täytyy kumminkin myöntää,että joskus 2004 tai sinne päin agsta
ostettu fulmen potkii hyvin edelleen.Samana aikana on monta exidee ja ainakin
yks sininen varta nostettu sivuun.
-
mullas kesti 11 vuotta optima traktoreissa ja kaivurissa. meni sitten vaihdossa. välillä seisoi yhden vuoden jopa pajalla ilman käyttöä, eikä sittenkään ollut moksiskaan. ja taidettiin se pari kertaa ajaa tyhjäksikin, ja silti toimi. kuulemma tarkka että traktorin laturin säädin kunnossa. eli ei ehkä vanhempiin koneisiin. toki mulla oli loppu ajasta 702 s:stä tehdyssä kaivurissa. toki siinä oli jo vaihtovirtalaturi. meni sitten sen mukana uudelle omistajalle.
-
Tuli muuten vielä mieleen, että noissa "paremmissa" bannerin akuissa levykennot on laitettu pusseihin, joten sakkaa ei tipu akun pohjalle. Ainaki itellä oli/on tosi hyvät kokemukset bannerin akuista... ei tarvinu takuiden kans tapella kun varta vaihtui banneriin.
Nuo akut tuntuu lopahtavan aivan yhtäkkiä ,mutta niinhän niiden kanssa aina käy . Yksi harmillinen tapaus oli kesällä kun ajoimme veneellä 3 kilometrin päähän kotirannasta ja uistelimme pikku nelitahtikoneella muutaman tunnin ja sitten isomman akku olikin täysin lopahtanut puolalainen Zapp 2v ,eikä muuta kulutusta ollut kuin kaikuluotain..Onneksi pikkukoneen bensa riitti ajaa kotiin.
Tämä akku jonka tänään vaihdoin hyytyi jo keväällä ,mutta meni sitten kesän yli kun oli lämmin ja nyt väsyi nyt kun oli muutama aste pakkasta. Uusimmassa koneessa on ollut akku tehdasasennuksena 5 vuotta ,mutta akku on toisen mallinen eli navat ovat toisessa päässä .Niiden kestoikä on parempi kuin tuon 125 korkean mallin ,mutta kun muun mallinen akku ei mahdu sinne ahtaaseen tilaan.
Keväällä ostin optiman keltaisen akun (ikh liike)tunnustaa olevan hyvä ainakin sopii korkean 125 akun paikalle!
-
Agrimarket vastaisena täytyy kumminkin myöntää,että joskus 2004 tai sinne päin agsta
ostettu fulmen potkii hyvin edelleen.Samana aikana on monta exidee ja ainakin
yks sininen varta nostettu sivuun.
Samanlaisia kokemuksia! viela parempi oli agrin edellinen akkumerkki oldham???
-
Agrimarket vastaisena täytyy kumminkin myöntää,että joskus 2004 tai sinne päin agsta
ostettu fulmen potkii hyvin edelleen.Samana aikana on monta exidee ja ainakin
yks sininen varta nostettu sivuun.
Samanlaisia kokemuksia! viela parempi oli agrin edellinen akkumerkki oldham???
Motorcraft 11 vuotta, Motorcraft 13 vuotta, kotimainen DieselPower 12 vuotta, Motorcraft 8 vuotta, Oldham 8 vuotta, Fulmen 3 vuotta, toinen Fulmen nyt 6 vuotta, edelleen käytössä. Fulmen 2 kpl 9 vuotta. John Deere 3 vuotta. Siinä akkujen kestosta omalla kohdalla. Moottorin päällä olevat akut tunnetusti kestivät pidempää, lämmin akku varautuu eri tavalla kylmällä. Nämä edessä ja kopin alla olleet eivät niin pitkäikäisiä. Exide muistuttaa paljon Fulmenia ?? NH-akut luultavasti Fulmenia ( varaosanumeroinnissa yhtäläisyyksiä Agrin Fulmenin kanssa ). http://www.exide.com/portal/server.pt/community/brands_community/212 (http://www.exide.com/portal/server.pt/community/brands_community/212)
-
Aikaisemmin oli tässä viestiketjussa jollain kokemusta ylläpito laturista mutta on kellään kokemusta akun lämmittimistä?
Eikös ne kytketä samoin kuin nuo ylläpito laturitkin eli pelaavat lokilämppärin kans yhtä aikaa.
Vois olla hyvä yhdistelmä tuo akunlämmitin ja siihen viereen ylläpito laturi, akku pysyis lämpimänä ja ottais paremmin virtaa vastaan.
-
Ainiin!!! optiman akkun myyjä sanoi, ettei akku kestä oikosulkua!
-
http://arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm
Tuolta sais niitä akun lämmittimiä...
Jostain syystä tuntuu että kuiva-akuissa ei käynnistysvirta putoa kylmässä niin radikaalisti kuin tavallisissa. Joskus on noissa halpa-akuissa ollut sellaista ominaisuutta ettei lähde käyntiin vaikka akku kaikin puolin kunnossa, mutta kun virta ei tule ulos pakkasella, niin minkäs teet ::) Akku lämpimäksi ja uus yritys ???
Ja yks asia on varma - mikään akku ei kestä oikosulkua 8)
-
Viimeisin akkuhankinta on Bocsh valkoinen.Kennojen korkit on
teipin alla "piilossa".Ei kuulemma tarvitse avata akun elinaikana,
mikä sitten lienee.Tosin puimurissa ollut Varta-akku jo ainakin 6 v
eikä siinäkään ole korkkeja.
-
Puimuri on hankala vehje kun käyttö on muutaman viikon vuodessa ja sitten pitkä seisonta-aika.Akku ei kai kestä talvea koneessa kiinni ,eikä vanha akku ainakaan. Otankin aina akun pois talveksi perunavarastoon ,mutta kosteus ei liene parasta akulle.
-
Oma käsitys akun parhaasta säilytyspaikasta on juurikin viileässä tai kylmässä. Lämpimässä varastossa purkautuu helpommin itsestään. Kaikista tärkeintä tietenkin ladata välillä... Ainakin perinteiset akut saattaa mennä varastoinnin aikana yllättävänkin äkkiä pilalle. Kokemusta asiasta parin akun osalta :( Kuiva-akut pitäis kestää varastointia parikin vuotta ilman latailua ???
-
Ylläpitolatausta jollain C-tek tms. laturilla kannattaa harrastaa. Sen voi "unohtaa" vaikka koko talveksi kiinni. http://www.ctek.com/FI/consumer/mxs-7000.aspx
-
Metsäkoneissa kestää akku keskimäärin noin 1 vuoden.
Akku on lujalla kun tehokkaat valot ym toiminnot kiehuttavat akkua jatkuvasti,silläpä moni on siirtynyt led valoihin ne kuormittavat huommattavasti vähemmän.
Nykyajan autot ovat myös valtavia sähkösyöppöjä.Jos nykyautolla
ajetaan kovilla pakkasilla pätkäajoa niin ei kauaa kestä kun akku on tyhjä.
-
Nykyajan autot ovat myös valtavia sähkösyöppöjä.Jos nykyautolla
ajetaan kovilla pakkasilla pätkäajoa niin ei kauaa kestä kun akku on tyhjä.
Niinpä ja viel kun kaupan päällä joka lähtöä varten huudatetaan webastolla kabiini lämpöiseksi..
-
Punanen Optima ollu 6-Majorissa 12 v. Käyttötunteja jotain päälle 3000. Eipä ole virta loppunu missään vaiheessa. Viime talvena kone seiso 3 kuukautta pakkasessa, mutta silti ei huomattavaa tehon laskua. Saattaa se "välillä" tärinällekin altistua ;)
-
Jos akut rikkoontuu esimerkiksi metsäkoneissa ja muissa paljon syövissä vehkeissä niin useiten vika ei ole akuissa vaan latureissa. Niitä vaan pitäisi olla useampi peräkkäin. En tiedä että pystyykö niin tekeen mutta perjaatteessa koneen pitäis käydä kaikilla sähkölaitteilla ilman akkuja eli laturit pitäis tuottaa huomattavasti enemmän virtaa mitä käyttö on.
-
Jos akut rikkoontuu esimerkiksi metsäkoneissa ja muissa paljon syövissä vehkeissä niin useiten vika ei ole akuissa vaan latureissa. Niitä vaan pitäisi olla useampi peräkkäin. En tiedä että pystyykö niin tekeen mutta perjaatteessa koneen pitäis käydä kaikilla sähkölaitteilla ilman akkuja eli laturit pitäis tuottaa huomattavasti enemmän virtaa mitä käyttö on.
Meinaat niinku kaikki tuotos kulutukseen samantien?
-
Ei nyt vielä tohori sen ihmeemmin kehua, reilu vuosi takaperin tuli autoihin laitettua poksh..eiku Boschin AGM:t. Toivotaan pitkää ikää..
-
Ei nyt vielä tohori sen ihmeemmin kehua, reilu vuosi takaperin tuli autoihin laitettua poksh..eiku Boschin AGM:t. Toivotaan pitkää ikää..
Maksoit niistä 3e kappale.... ;D
-
Jos akut rikkoontuu esimerkiksi metsäkoneissa ja muissa paljon syövissä vehkeissä niin useiten vika ei ole akuissa vaan latureissa. Niitä vaan pitäisi olla useampi peräkkäin. En tiedä että pystyykö niin tekeen mutta perjaatteessa koneen pitäis käydä kaikilla sähkölaitteilla ilman akkuja eli laturit pitäis tuottaa huomattavasti enemmän virtaa mitä käyttö on.
Meinaat niinku kaikki tuotos kulutukseen samantien?
niin tai niinpäin että koneen käydessä ei ikinä kuluteta akkua vaan aina riittää laturien tuotto kulutukseen ja jää vähän yli että akut latautuu käynnistykseen ja muuhun toimintaan missä moottori ei käy.
-
Jos akut rikkoontuu esimerkiksi metsäkoneissa ja muissa paljon syövissä vehkeissä niin useiten vika ei ole akuissa vaan latureissa. Niitä vaan pitäisi olla useampi peräkkäin. En tiedä että pystyykö niin tekeen mutta perjaatteessa koneen pitäis käydä kaikilla sähkölaitteilla ilman akkuja eli laturit pitäis tuottaa huomattavasti enemmän virtaa mitä käyttö on.
Meinaat niinku kaikki tuotos kulutukseen samantien?
niin tai niinpäin että koneen käydessä ei ikinä kuluteta akkua vaan aina riittää laturien tuotto kulutukseen ja jää vähän yli että akut latautuu käynnistykseen ja muuhun toimintaan missä moottori ei käy.
Kattelin että esim. Ponssen Ergossa on kaksi 24W 80A laturia, maksimi valaistus on 30kpl 70w työvaloja, eli tuolla maksimi valomäärällä lamput syö pikkuisen enemmän kuin yhden laturin tuottama teho, toinen jää sitten käyttöön mittalaitteelle yms.
Tuo valomäärä tuntuu äkkiseltään aika isolta, siis olen kyllä koneella hakannut puuta ja tiedän ettei valoa koskaan ole liikaa ja toisaalta on jonkinlainen tuntuma siihen kuinka pienellä valaistuksella pystyy vielä välttävästi operoimaan harvennuksellakin. Jotenkin kuvittelisin että yhdenkin laturin tuotolla vielä pystyy yölläkin hakkaamaan.
Kaveri ajaa tosimielellä AS-sarjaa ja sillä oli joku vuosi sitten Starletin konehuoneessa kaksi laturia, lisätehon tarpeen, nokalla valoa ihan riittävästi, ja varmaan rikkoutumisenkin varalta.
-
Maksoit niistä 3e kappale.... ;D
Älä ny hulluttele, 2,973 € kipaleelta!
-
Tärinä on pahasta akulle.Nykyakut on lyhyempiä kestoltaan se on tosi kuin vesi.
Muut tuotteet myös on heikompia kuin ennen se johtuu tästä kilpailuyhteiskunnasta ;D
Totta, tuo tärinänkesto :) Jontikkaan kesällä uus akku, alkuperäinen -98 mallin akku sai väistyä uuden tieltä 7500 tuntia palvelleena.
-
Maksoit niistä 3e kappale.... ;D
Älä ny hulluttele, 2,973 € kipaleelta!
Ja taas lakeuden vähäpojat saa alennusta.... ;D
-
Nyt on optiman keltainen akku melkein -25 pakkasastetta nähnyt hyvästi tuntui olevan virtaa! vartan akku ei koskaan ole noin hyvin pyörittänyt!
-
Mulla kans semmosia kokemuksia noista optimoista että eroon niistä ei pääse kuin myymällä.
-
Mulla kans semmosia kokemuksia noista optimoista että eroon niistä ei pääse kuin myymällä.
Kun vaan varastoi aina täyteen ladattuna, tyhjän akun kylmäsäilytys on myrkkyä. Tosiaan virtaa nuo antaa niin että startti oikeasti pyörii.
-
Ja täytyy sanoa että exiden maxxima on toiminu tähän mennessä ihan samoin kuin optimakin. Vähän enemmän pitäis antaa käynnistysvirtaa ja oli pari kymppiä halavempi :) Vaikea verrata kun on eri traktoreissa ja tuo missä on exide, niin siinä on startissa sanomista. Pitäis laittaa uusi startti ja solenoidi... 180€ kiitos ja hei. Ei pahan hintainen....
-
Meirän piti hyljätä noin 15 vuotta vanha Optima Red Top, kun siitä kuluu kaikes viraabelikäytös (lisävirtaa, peittaimen käyttöä jne...) navat niin huonohon kuntohon jottei normaalit akunnavat pysyneet enää kiinni. Akku sinänsä toimii loppuhun asti moitteetta. Nyt samanlaanen tilalla.
Autos mulla on Yellow Top. Älyttömän terävä startti viimme talven -35-pakkasillakin. Sinänsä akun ampeeritunniilla ei mun mielestä oo juurikaan merkitystä. Jos akku vain pyörittää muutaman sekunnin riittävän reippaasti niin terveen moottorin pitää lähtiä käyntihin. Eli akku suurella Ah-luvulla ja pienellä starttivirralla on tosi kelevotoon.
Kyllä Optima aika hyvin oikosulkuakin kestää:
http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700
-
Meirän piti hyljätä noin 15 vuotta vanha Optima Red Top, kun siitä kuluu kaikes viraabelikäytös (lisävirtaa, peittaimen käyttöä jne...) navat niin huonohon kuntohon jottei normaalit akunnavat pysyneet enää kiinni. Akku sinänsä toimii loppuhun asti moitteetta. Nyt samanlaanen tilalla.
Autos mulla on Yellow Top. Älyttömän terävä startti viimme talven -35-pakkasillakin. Sinänsä akun ampeeritunniilla ei mun mielestä oo juurikaan merkitystä. Jos akku vain pyörittää muutaman sekunnin riittävän reippaasti niin terveen moottorin pitää lähtiä käyntihin. Eli akku suurella Ah-luvulla ja pienellä starttivirralla on tosi kelevotoon.
Kyllä Optima aika hyvin oikosulkuakin kestää:
http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700
Pohjanmaalta tuo kuva? Meinaan kun peltoautossakin optima.... :D
-
Vartan akku taisi olla valmis jo ostettaessa. Uudella C-tek laturilla lykkää teholatausvaiheessa 14,6V ja ylläpitovaiheessa 13,5, niin silti akussa ei parin vuorokauden latauksella ole kuin 12,6V ja yhden vouvouhh- yrityksen jälkeen hikiset 10.
-
Meirän piti hyljätä noin 15 vuotta vanha Optima Red Top, kun siitä kuluu kaikes viraabelikäytös (lisävirtaa, peittaimen käyttöä jne...) navat niin huonohon kuntohon jottei normaalit akunnavat pysyneet enää kiinni. Akku sinänsä toimii loppuhun asti moitteetta. Nyt samanlaanen tilalla.
Autos mulla on Yellow Top. Älyttömän terävä startti viimme talven -35-pakkasillakin. Sinänsä akun ampeeritunniilla ei mun mielestä oo juurikaan merkitystä. Jos akku vain pyörittää muutaman sekunnin riittävän reippaasti niin terveen moottorin pitää lähtiä käyntihin. Eli akku suurella Ah-luvulla ja pienellä starttivirralla on tosi kelevotoon.
Kyllä Optima aika hyvin oikosulkuakin kestää:
http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700
ikh ainakin myy havemmalla!