Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Valtramies - 29.09.10 - klo:22:27

Otsikko: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 29.09.10 - klo:22:27
Onkos noista kärryiksi? Olis tarvetta avattavilla laidoilla oleville kärryille ja Junkkarin ja Tuhdin tekeleet ei oikein innosta... Malli olis se 3170. Mitä mieltä eri laitamateriaaleista, onkohan alumiiniset hyvät? Niitä ei olisi tarkotus käyttää mihinkää maan/hiekanajoon, siihen on loimaalaiset.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Turkka - 29.09.10 - klo:23:05
ei tierä sanua..   mutta 170 tuhdit ollu 6 vuotta,ei moitittavaa!!  keinun laakeri vaihdettu viime vuonna,meni takuuseen ja lähettivät varooksi kaks-hyvä palvelu :)
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 30.09.10 - klo:07:15
ei tierä sanua..   mutta 170 tuhdit ollu 6 vuotta,ei moitittavaa!!  keinun laakeri vaihdettu viime vuonna,meni takuuseen ja lähettivät varooksi kaks-hyvä palvelu :)

Ei oikein Tuhdit kiinnosta sen kamalan maalauksen (runko ja lava) takia... Mä maalaisin ittekki pensselillä paremmin ;D
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: mlahti - 30.09.10 - klo:08:05
on meillä ollu 12 t kipa jo parikymmentä vuotta.. vähän sitä on pitäny parsia, mutta ei kai se mikään kestä viljalaidat täynnä sepeliä ajaa..
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Oksa - 30.09.10 - klo:08:40
hyvin porukka sisäistää luetun!   ihan kuin kouluista päässeet!   eikös kipa ole uusinnu tuotantolinjoja muutama vuosi sitten joten parikymmentä vuotta vanha on ihan eri kuin nykykärri!     maalausta en tidä kun vain kaukaa katellu mutta yleensä terästyö ollut siistiä joten epäilen että eiköhän kestä . alumiini arveluttaa laidoissa kun on niitä muutamias onkelmia, -esim. liitokset!
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: pötsjölööm - 30.09.10 - klo:11:30
Ainakin vanhemmissa ponttilauta laidat on ihan parhaat. Harvassa kärrissä kestää vesi sisällä niin, kun tässä ;D Sen verta paksua lankkua, että kestää kovempaakin käsittelyä. Rautaosat on tosin kertaalleen maalattu uudelleen, kun oli tehtaalla maalanneet rasvan päälle, ja rasvanippoja sais olla.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: mlahti - 30.09.10 - klo:11:34
hyvin porukka sisäistää luetun!   ihan kuin kouluista päässeet!   eikös kipa ole uusinnu tuotantolinjoja muutama vuosi sitten joten parikymmentä vuotta vanha on ihan eri kuin nykykärri!     maalausta en tidä kun vain kaukaa katellu mutta yleensä terästyö ollut siistiä joten epäilen että eiköhän kestä . alumiini arveluttaa laidoissa kun on niitä muutamias onkelmia, -esim. liitokset!

mie nyt meinasin että jos kerran parikytä vuotta sitte kesti vähällä korjauksella sepeliä ajaa niin miksei nytkin?

ja opettele kirjoittaan, se on kärry eikä kärri ;)
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: maraani - 30.09.10 - klo:12:05
Jos meillä olis uusien kärryjen osto ajankohtainen, olisi Kipa tarkoin tutkittava vaihtoehto sen vuoksi, että niitä tehdään tuossa melko lähellä. Multivaa tehdään vielä lähempänä, mutta eix ne oo vähän toisenlaisia kärryjä?

Kipat säilyttänevät arvonsa hyvin. Ostin vuonna 2006 käytetyt viiden tonnin KIPAt kaksin puulaidoin (=matalat ja korkeat). Maksoin 2000 € alv 0. Kärryt olivat tuolloin ehkä 30 vuotta vanhat ja silloin 70-luvulla maksaneet ehkä 10000 mk. Tosin toi kymppitonni oli paljon isompi raha silloin.

Pappa pruukaa käyttää mittarina sitä, että 70-luvulla hyvän vehnäkuorman viljan hinnalla sai peräkärryt kaupasta. 10 t vehnää á 1,50 mk = 15000 mk. Saakoos nyt? 10 t á 200 € = 2000 € ei saa uusia ainakaan eikä 10 t kärryjä käytettyjäkään.

Onko siis vilja halpaa vai kärryt kalliita?
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: pötsjölööm - 30.09.10 - klo:14:08
Jos meillä olis uusien kärryjen osto ajankohtainen, olisi Kipa tarkoin tutkittava vaihtoehto sen vuoksi, että niitä tehdään tuossa melko lähellä. Multivaa tehdään vielä lähempänä, mutta eix ne oo vähän toisenlaisia kärryjä?

Kipat säilyttänevät arvonsa hyvin. Ostin vuonna 2006 käytetyt viiden tonnin KIPAt kaksin puulaidoin (=matalat ja korkeat). Maksoin 2000 € alv 0. Kärryt olivat tuolloin ehkä 30 vuotta vanhat ja silloin 70-luvulla maksaneet ehkä 10000 mk. Tosin toi kymppitonni oli paljon isompi raha silloin.

Pappa pruukaa käyttää mittarina sitä, että 70-luvulla hyvän vehnäkuorman viljan hinnalla sai peräkärryt kaupasta. 10 t vehnää á 1,50 mk = 15000 mk. Saakoos nyt? 10 t á 200 € = 2000 € ei saa uusia ainakaan eikä 10 t kärryjä käytettyjäkään.

Onko siis vilja halpaa vai kärryt kalliita?


Sillon kun kivimäen konepaja ajautu vaikeuksiin, uudet 9t kipat sai alle 3000eurolla  ;D
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 30.09.10 - klo:14:14
Jos meillä olis uusien kärryjen osto ajankohtainen, olisi Kipa tarkoin tutkittava vaihtoehto sen vuoksi, että niitä tehdään tuossa melko lähellä. Multivaa tehdään vielä lähempänä, mutta eix ne oo vähän toisenlaisia kärryjä?

Kipat säilyttänevät arvonsa hyvin. Ostin vuonna 2006 käytetyt viiden tonnin KIPAt kaksin puulaidoin (=matalat ja korkeat). Maksoin 2000 € alv 0. Kärryt olivat tuolloin ehkä 30 vuotta vanhat ja silloin 70-luvulla maksaneet ehkä 10000 mk. Tosin toi kymppitonni oli paljon isompi raha silloin.

Pappa pruukaa käyttää mittarina sitä, että 70-luvulla hyvän vehnäkuorman viljan hinnalla sai peräkärryt kaupasta. 10 t vehnää á 1,50 mk = 15000 mk. Saakoos nyt? 10 t á 200 € = 2000 € ei saa uusia ainakaan eikä 10 t kärryjä käytettyjäkään.

Onko siis vilja halpaa vai kärryt kalliita?


Sillon kun kivimäen konepaja ajautu vaikeuksiin, uudet 9t kipat sai alle 3000eurolla  ;D

Pitääköhän siis odotella seuraavaa konkkaa ja ostaa sitte, jos kerran noin halvalla on saanu ;D
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Strimari - 30.09.10 - klo:17:49
Ainakin vanhemmissa ponttilauta laidat on ihan parhaat. Harvassa kärrissä kestää vesi sisällä niin, kun tässä ;D Sen verta paksua lankkua

Sama kokemus, olisivat vaan saaneet laittaa takalaitaan jonkun kahvan mistä vetää sitä auki, kaikissa näkemissäni isännät on kiskoneet siitä lukituskahvasta, mikä on pultattu yhteen lautaan, sillä seurauksella että lauta on halki.
 
Jos tarttet avattavalaitaiset kärryt ja vaadit kunnon rungon ja akseliston, niin mees uudestaan sinne Loimaalle, Tumen laidat Multivan alustalla.
Lienevät tiemmä pirkkahallissa parin viikon päästä..
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: zetor8045 - 30.09.10 - klo:17:59
Ainakin vanhemmissa ponttilauta laidat on ihan parhaat. Harvassa kärrissä kestää vesi sisällä niin, kun tässä ;D Sen verta paksua lankkua

Sama kokemus, olisivat vaan saaneet laittaa takalaitaan jonkun kahvan mistä vetää sitä auki, kaikissa näkemissäni isännät on kiskoneet siitä lukituskahvasta, mikä on pultattu yhteen lautaan, sillä seurauksella että lauta on halki.
 
Jos tarttet avattavalaitaiset kärryt ja vaadit kunnon rungon ja akseliston, niin mees uudestaan sinne Loimalle, Tumen laidat Multivan alustalla.
Lienevät tiemmä pirkkahallissa parin viikon päästä..
Ohi ajaessani katselin että ovat keksineet pyörän uudestaan ja ihan yhtä heikkon näköisenä kuin muutkin vastaavat oli jo 20 vuotta sitten...
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 30.09.10 - klo:18:39
Ainakin vanhemmissa ponttilauta laidat on ihan parhaat. Harvassa kärrissä kestää vesi sisällä niin, kun tässä ;D Sen verta paksua lankkua

Sama kokemus, olisivat vaan saaneet laittaa takalaitaan jonkun kahvan mistä vetää sitä auki, kaikissa näkemissäni isännät on kiskoneet siitä lukituskahvasta, mikä on pultattu yhteen lautaan, sillä seurauksella että lauta on halki.
 
Jos tarttet avattavalaitaiset kärryt ja vaadit kunnon rungon ja akseliston, niin mees uudestaan sinne Loimalle, Tumen laidat Multivan alustalla.
Lienevät tiemmä pirkkahallissa parin viikon päästä..

Mikäs lehti se olikaa, jossa joku isäntä moitti että Dometalilla (Multivaa tekevä firma, jos joku ei vielä tiedä) ei oltu oikein yhteistyöhaluisia isännän haluamille pikku muutoksille? Luulis, että ei se nyt niin iso firma oo, etteikö maksavan asiakkaan haluamia juttuja pystyisi toteuttaan...
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: pötsjölööm - 30.09.10 - klo:18:47
Ainakin vanhemmissa ponttilauta laidat on ihan parhaat. Harvassa kärrissä kestää vesi sisällä niin, kun tässä ;D Sen verta paksua lankkua

Sama kokemus, olisivat vaan saaneet laittaa takalaitaan jonkun kahvan mistä vetää sitä auki, kaikissa näkemissäni isännät on kiskoneet siitä lukituskahvasta, mikä on pultattu yhteen lautaan, sillä seurauksella että lauta on halki.
 
Jos tarttet avattavalaitaiset kärryt ja vaadit kunnon rungon ja akseliston, niin mees uudestaan sinne Loimalle, Tumen laidat Multivan alustalla.
Lienevät tiemmä pirkkahallissa parin viikon päästä..

Mikäs lehti se olikaa, jossa joku isäntä moitti että Dometalilla (Multivaa tekevä firma, jos joku ei vielä tiedä) ei oltu oikein yhteistyöhaluisia isännän haluamille pikku muutoksille? Luulis, että ei se nyt niin iso firma oo, etteikö maksavan asiakkaan haluamia juttuja pystyisi toteuttaan...

Tais olla koneviesti. Pohojalaaset halus pitsireun...eiku helavyökuvion kärrin laitoihin  ;D
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Strimari - 30.09.10 - klo:19:40
No jaa, miten tuonkin nyt oikein ymmärtäis, Dometal on tehnyt kiinteälaitaisia kärryjä, kun ne ei valskaa ja tulee kipatessa tyhjäksi. Nuo Tumen kanssa kimppaan tehdyt on juurikin mallistossa, koska asiakkaat ovat avattavalaitaisia halunneet. Että se siitä väitteestä. Joskus vuosia sitten siellä tehtiin myös asiakkaiden toivomuksesta sarja vaneri- avattavalaitaisia kärryjä, mutta niiden tekemiseen meni niin paljon työtunteja, että hinta nousi liian korkeaksi.
Niitä taitaa olla muuten SKN:n naapurissakin pari kipaletta, toiset muistaakseni edelleen hiiltyneellä sivulaidalla..
Tosiasiahan on, että kun tuollaisilla pokattupeltisillä kärryillä kippaa kuorman tyhjäksi, ja laskee kipin alas, niin pokkauksien nurkista valahtaa kärryn pohjalle ämpärillinen viljaa..
Ja sen verran olen itsekin nähnyt firman protoja, että tiedän siellä kuunneltavan asiakkaiden toivomuksia hyvinkin herkällä korvalla.
Helavyön voi toki itsekkin maalata jälkeenpäin.. ;)
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 30.09.10 - klo:22:58

Tosiasiahan on, että kun tuollaisilla pokattupeltisillä kärryillä kippaa kuorman tyhjäksi, ja laskee kipin alas, niin pokkauksien nurkista valahtaa kärryn pohjalle ämpärillinen viljaa..

Juuri tuon takia kiinnostaiski ne alumiinilaidat... Pitääköhän sinne Huittisiin oikein soittaa joku päivä ja lähtee käymäs...
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: zetor8045 - 01.10.10 - klo:00:35

Tosiasiahan on, että kun tuollaisilla pokattupeltisillä kärryillä kippaa kuorman tyhjäksi, ja laskee kipin alas, niin pokkauksien nurkista valahtaa kärryn pohjalle ämpärillinen viljaa..

Juuri tuon takia kiinnostaiski ne alumiinilaidat... Pitääköhän sinne Huittisiin oikein soittaa joku päivä ja lähtee käymäs...
Naapuri oli sieltä käynyt jotain hakemassa niin oli kävelyttäneet tehtaan ympäri ja olleet oikeen mukavia muutenkin eli asiakaspalvelu on ainakin kunnossa  :D
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: maraani - 01.10.10 - klo:07:00
Naapuri oli sieltä käynyt jotain hakemassa niin oli kävelyttäneet tehtaan ympäri ja olleet oikeen mukavia muutenkin eli asiakaspalvelu on ainakin kunnossa  :D
Ostin sieltä pari vuotta sitten juontokouran ja mieleen jäi mukavan idyllinen (lue: helevetin vanha) toimisto ja muutenkin mukava meininki. Oli silloin myyntipäällikön kanssa juttua noista vanhoista kärryistäkin ja kyllä mielestäni ihan mukavan tarjouksen uusista silloin sain.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Puraat - 01.10.10 - klo:08:32
3150:set Kipalaiset on ollu käytössä muutaman vuoden. Huomaa kyllä, että tehty viljan ajoon. Kippaus kulma maan ajoon liian pieni, myös rehunajossa sais olla suurempi kulma. Ei ihan paras valinta karjatilan yleiskärryiksi em. syystä. Muuten ihan hyvät kärryt, vahva runko, maalitkin on pysyneet. Puulaidat tiiviit, mutta painavat. Viljalaitojen perälauta hajosi heti kättelyssä. Aivan mitättömiin peltilipuskoihin hitsatut saranat syynä. Piti korjata ihan itse, nyt kestää. Uusissa ilmeisesti korjattu ko. kohta, sen verran kitkerää palautetta tuli laitettua tehtaalle.

Kuorma-auto puolella alumiinilaitojen kanssa joutunu jonkinverran pelaamaan. Ryskähommiin niistä ei ole. Kolhiintuu helposti, seurauksena tiiviys ongelmat. Vaurioiden korjaus hankalampaa kuin puu- tai teräslaitoihin. Alumiinin hitsausvehkeitä ei kaikilla käytössä. Etuna tietysti laitojen keveys. Autopuolellakaan ei ole vanhoihin vanerilaitoihin paluuta, sen verran hyvät alulaidat on.
Naapurissa käytössä vanhat AluVelsat, näkyyhän noissa vieläkin viljakuormat pysyvän. Kannattaa varmaan harkita vakavasti alulaitoja.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: nestori2 - 01.10.10 - klo:11:30
Itselläni on teräslaitainen Velsa ja sitten puulaitainen Kipa, kummatkin varmaan tuolta 80-luvulta. Jos viljanajoa ajattelee, niin kyllä puulaita on ihan ehdoton juttu, ei ole lava "taskuja" täynnä, johon ainakin kosteampi vilja jää. Ja jos kolhiintuvat, helpommat korjata.Alumiini ei varmaankaan ruostu, mutta aika pehmeää tavaraa eli kolhuarempi kuin teräs.
Muuten nuo kärryt aika samaa tasoa, ehkä teli on Velsassa hieman parempi, on epäsymmetrinen ja tuettu myös sivuttaisväännölle. Dometalia tuossa ylistävät. Maansiitokäytössä kerran katselin, kun urakoija ko. kärryllä käänteli täydellä kuormalla asfalttipinnalla. Kyllä ihan hirvitti katsella, kun teli myötäsi sivusuunnassa(toinen pyörä kallistui oikealle ja toinen vasemmalle) ja myöhemmin sitten  pyörän pultit lensivät mäkeen eli katkesivat.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Teroman - 02.11.10 - klo:13:25
Onkos noista kärryiksi? Olis tarvetta avattavilla laidoilla oleville kärryille ja Junkkarin ja Tuhdin tekeleet ei oikein innosta... Malli olis se 3170. Mitä mieltä eri laitamateriaaleista, onkohan alumiiniset hyvät? Niitä ei olisi tarkotus käyttää mihinkää maan/hiekanajoon, siihen on loimaalaiset.

Valtumies hiffanut jo mistä Kärryt tulee

Husqvarnan jälkeen parhaita nuot Kipat

niin ja Palmsit

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :o
 ::)
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Strimari - 02.11.10 - klo:17:33
Eahhhahhhaaaaaaa...ysk...pier....ehhehhhaahhaaa
syksyllä just yks setä toi viljakuormaa tuliterillä palmsseilla, ja repeli siinä jutellessa ilmastointieteippejä pois nurkista, jotka oli pakko laittaa ettei viljat valu tielle.
Siis uudet kärryt.
Tämä on sitä palmssilaatua.
voi herrajjumala sentään...
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: 3070 E - 02.11.10 - klo:17:37
Eahhhahhhaaaaaaa...ysk...pier....ehhehhhaahhaaa
syksyllä just yks setä toi viljakuormaa tuliterillä palmsseilla, ja repeli siinä jutellessa ilmastointieteippejä pois nurkista, jotka oli pakko laittaa ettei viljat valu tielle.
Siis uudet kärryt.
Tämä on sitä palmssilaatua.
voi herrajjumala sentään...

Et ihan naapurissa taida asua kun Palmsseilla tuli täällä ainakin ihan moittetta ajettua rypsiäkin.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Strimari - 02.11.10 - klo:18:31
No se nyt vielä puuttuis että ne tekis paskaa ihan yhtenä putkena! Vaihteleva laatukin on ihan tarpeeksi huonoa mainosta. ;)
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: 3070 E - 02.11.10 - klo:18:33
No se nyt vielä puuttuis että ne tekis paskaa ihan yhtenä putkena! Vaihteleva laatukin on ihan tarpeeksi huonoa mainosta. ;)

Olen minäkin kuullut joistain renkaiden yhteen hiertämisistä, mutta sellaista ongelmaakaan ei ole tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: iskra - 02.11.10 - klo:19:03
No se nyt vielä puuttuis että ne tekis paskaa ihan yhtenä putkena! Vaihteleva laatukin on ihan tarpeeksi huonoa mainosta. ;)

Olen minäkin kuullut joistain renkaiden yhteen hiertämisistä, mutta sellaista ongelmaakaan ei ole tullut vastaan.

  Onks tuohon ikään tullut paljon muitakaan ongelmia??
Otsikko: Vs: Kipa
Kirjoitti: Valtramies - 02.11.10 - klo:19:13
Onkos noista kärryiksi? Olis tarvetta avattavilla laidoilla oleville kärryille ja Junkkarin ja Tuhdin tekeleet ei oikein innosta... Malli olis se 3170. Mitä mieltä eri laitamateriaaleista, onkohan alumiiniset hyvät? Niitä ei olisi tarkotus käyttää mihinkää maan/hiekanajoon, siihen on loimaalaiset.

Valtumies hiffanut jo mistä Kärryt tulee

Husqvarnan jälkeen parhaita nuot Kipat

niin ja Palmsit

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :o
 ::)


En moiti Multivoita, kahdet niitä löytyy ja lisääki sais tulla, jos vaan sais avattavilla sivulaidoilla... Semmosille olis tarvetta.