Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 06.09.10 - klo:15:49
-
Niitin navigaattorin kanssa 9 ha.Työkone 3m hinattava,yhdeltäpuolelta niittävä.Lohko 11 ha(suorakaide).Niittonopeus max 29km/h.Aikaa kului 1,5h.Liikekeskinopeus n.23km/h.kokonaismatka 34,5km.Teoreettinen niittomatka(maksimityöleveydellä) 30km.Hukka(päisteajoa) 4,5km,eli käytännössä vähän vähemmän,koska maksimityöleveydellä ajaminen käytännössä aika hankalaa.Reaalinen työsaavutus 6 ha/h. Pellolla on 4 tolppaa,yksi lato ja pellon pinta tasainen.
Tällä ei nyt varsinaisesti mitään tee tällä tiedolla,mutta ompahan mitattu ja ilmoitettu 8)
-
Tuosta työleveyestä tuli mieleen... Elhon 370 meno-paluulla todellinen työleveys asettuu n.355cm:iin. Tätä leviämmällä edulla alkaa jäämään jo raitaa. Opastimeen kun laittaa 345cm työleveyeksi, niin kaistojen aukasu onnistuu 30-40m välein ilman, että jää lopuksi vajaaetuja. Mittasin vielä palkista leveyen, niin leveimmillään terien kärkiväli oli 369cm. Huijausta?
Miten muun merkkisillä/levyisillä koneilla on todelliset työleveydet?
-
;D aika hyvä - taisit tuntea lohkon aika tarkkaan
-
Miten muun merkkisillä/levyisillä koneilla on todelliset työleveydet?
Pöttinger 8600 perhosella kun laittaa 8.10 m ajo-opastimeen niin 99% onnistuu ajamaan ilman haukia. Teoreettinen työleveys 8.30 m
-
Mittasin vielä palkista leveyen, niin leveimmillään terien kärkiväli oli 369cm. Huijausta?
Miten muun merkkisillä/levyisillä koneilla on todelliset työleveydet?
Kuhnin palkissa (JF) lautasten keskipisteitten väli on 38 cm: 2400=2350, 2800=2730, 3200=3110 ja 3600=3490.
Insinöörin logiikkana ilmoitetulle työleveydelle lienee se, että eihän sitä riviväliä tarvitse niittää ;D :P
-
;D aika hyvä - taisit tuntea lohkon aika tarkkaan
No, onhan sitä koluttu jo koko pieni ikä :) Kuhnin omassa teräpalkissa teoreettinen työleveys on aika lailla 300cm.Täytyy vielä tarkistaa ennenkuin vetoa lyö...
-
Sormipalkkikoneesta sais hienoja tilastoja: Monenko kissan jalat ajettu poikki, mikä sormi tänä vuonna jäi väliin, ruotaa ylös nostaessa. Montako kertaa laukasulaite petti, montako metriä pääsi tukkeentumatta....Paljonko paloi norttia, ja kossua hehtaaria kohti.
-
Sormipalkkikoneesta sais hienoja tilastoja: Monenko kissan jalat ajettu poikki, mikä sormi tänä vuonna jäi väliin, ruotaa ylös nostaessa. Montako kertaa laukasulaite petti, montako metriä pääsi tukkeentumatta....Paljonko paloi norttia, ja kossua hehtaaria kohti.
Mun jäi sormi väliin... mutta ei niittäessä 8)
Laukaisulaite toimi joka kerta 8)
"Kissa" tuli melkein poikkinaitua 8)
-
Mullakin on TOMTOM sekä Navigon,mutta taitaa olla karvalakkimalleja,kun ei ole lainkaan niittokonetta. ;D
-
Mullakin on TOMTOM sekä Navigon,mutta taitaa olla karvalakkimalleja,kun ei ole lainkaan niittokonetta. ;D
Joo, tosiaankin itse itseäni lainaten" Niitin navigaattorin kanssa." Täytyis kyl aina oikolukea ajatuksen kanssa ennenkuin täällä mitään julkaisee! ;D ;D
-
Vitsi,vitsi! ;D
-
Tänään paalasin nuo em. lauantaina kaadetut heinät.Eli kyseessä oli huono kasvusto(ei lannoitettu) ja kerran pöyhitty ja karhoitettu.36 paalia(118cm) tuli ja aikaa meni sama 1,5 tuntia.Karho oli 6,5 metrin leveydeltä koottu. :)
-
Tuosta työleveyestä tuli mieleen... Elhon 370 meno-paluulla todellinen työleveys asettuu n.355cm:iin. Tätä leviämmällä edulla alkaa jäämään jo raitaa. Opastimeen kun laittaa 345cm työleveyeksi, niin kaistojen aukasu onnistuu 30-40m välein ilman, että jää lopuksi vajaaetuja. Mittasin vielä palkista leveyen, niin leveimmillään terien kärkiväli oli 369cm. Huijausta?
Miten muun merkkisillä/levyisillä koneilla on todelliset työleveydet?
Jaa ettei ookkaa 370cm? No emmä oo sitä mittaallukkaa. Pääasia, että heinää kaatu, jotta noukkarikuskilla oli töitä. Neljänä päivänä 87ha nurin, muutama pikkulohko ja pari isompaa. Suurin lohko piti tapansa mukaan jakaa kahdelle päivälle, ettei kuiva liikaa. Elholla ajaes pienellä riskillä (ei ihan keskellä karhetta) pääsee maksimi työleveyteen, mutta pitää olla mieluusti kohtuullisen tasaanen pelto. Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
-
Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
Mä en taas ymmärrä sitä, että jos koneessa on joku "erityisominaisuus" (ees-taas-ajomahollisuus), sitä olis sitte aina pakko käyttää :P
Ainakin vähemmän polkee päistekarheita kun ajaa kaistoina. Kiilat ajan silti ees-taas.
-
Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
Mä en taas ymmärrä sitä, että jos koneessa on joku "erityisominaisuus" (ees-taas-ajomahollisuus), sitä olis sitte aina pakko käyttää :P
Ainakin vähemmän polkee päistekarheita kun ajaa kaistoina. Kiilat ajan silti ees-taas.
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
-
Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
Mä en taas ymmärrä sitä, että jos koneessa on joku "erityisominaisuus" (ees-taas-ajomahollisuus), sitä olis sitte aina pakko käyttää :P
Ainakin vähemmän polkee päistekarheita kun ajaa kaistoina. Kiilat ajan silti ees-taas.
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Mutta poletuista päistekarhoista ei tule satotappiota? Entä laatutappio? Jos nyt tosikoksi on alettava, mulle on aivan sama miten kukin tekee. Nää on tilakohtasia juttuja.
Kääntöauralla hajen joskus peruuttamalla lyhyitä etuja ja pellon muotoilun vaatiessa, kynnän jopa sarkoina. Eli vastaus on, joskus. Ei se, että aura on paluuaura, poista mahollisuutta käyttää sitä kuin sarka-aura :P
-
Onhan se noinkin. Tuossa nyt isoimmalla lohkolla sai päisteet pois ennen lopun niittoa, joten ei haitannu päistekarhot.
-
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Kun niittokone on kunnossa ja pelto on tasainen, ei siitä mitään satotappiota tule
-
Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
Mä en taas ymmärrä sitä, että jos koneessa on joku "erityisominaisuus" (ees-taas-ajomahollisuus), sitä olis sitte aina pakko käyttää :P
Ainakin vähemmän polkee päistekarheita kun ajaa kaistoina. Kiilat ajan silti ees-taas.
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Mutta poletuista päistekarhoista ei tule satotappiota? Entä laatutappio? Jos nyt tosikoksi on alettava, mulle on aivan sama miten kukin tekee. Nää on tilakohtasia juttuja.
Kääntöauralla hajen joskus peruuttamalla lyhyitä etuja ja pellon muotoilun vaatiessa, kynnän jopa sarkoina. Eli vastaus on, joskus. Ei se, että aura on paluuaura, poista mahollisuutta käyttää sitä kuin sarka-aura :P
ainahan kaikki on v*tun tilakohtasia asioita.. mulle on tietysti aivan sama miten niität, vaikka viikatteella, mutta sitä ihmettelen miksi konetta ei voi käyttää niinkuin sitä on ajateltu käytettäväksi?
-
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Kun niittokone on kunnossa ja pelto on tasainen, ei siitä mitään satotappiota tule
Sulla on sitten poikkeuksellisen hyvä niittokone. ??? Heinä kun tiljataan pellon pintaan, se ei yleensä nouse sieltä ,kun kelasilppurilla imemällä. Eihän ne terät, yleensä maanpinnasta leikkaa. Ja miksi kukaan leikkaisikaan liiaan lyhyeen sänkeen, ja paskois nurmensa.
-
Tuota kaistoina ajelua en ymmärrä meno-paluu koneella. Eikö se riitä, että ympärystöjen ajon jälkeen ajaa eestaas pisimmän tms. suoran sivun mukaan?
Mä en taas ymmärrä sitä, että jos koneessa on joku "erityisominaisuus" (ees-taas-ajomahollisuus), sitä olis sitte aina pakko käyttää :P
Ainakin vähemmän polkee päistekarheita kun ajaa kaistoina. Kiilat ajan silti ees-taas.
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Mutta poletuista päistekarhoista ei tule satotappiota? Entä laatutappio? Jos nyt tosikoksi on alettava, mulle on aivan sama miten kukin tekee. Nää on tilakohtasia juttuja.
Huono noukin, ja huono karho, jos ei niitä renkaan levyisiä suikaleita kykene rehumassan mukana nostamaan ??? Vai ajeletko pituussuunnaskin karhojen päällä? Itse en ole kyllä moiseen niittäissä törmänny.
-
mutta sitä ihmettelen miksi konetta ei voi käyttää niinkuin sitä on ajateltu käytettäväksi?
Toki voi. Itekki käytän :)
Huono noukin, ja huono karho, jos ei niitä renkaan levyisiä suikaleita kykene rehumassan mukana nostamaan ??? Vai ajeletko pituussuunnaskin karhojen päällä? Itse en ole kyllä moiseen niittäissä törmänny.
Ees-taas ajaessa päistekäännöksistä tulee myös jyrkempiä, jollonka eturenkaat herkästi murtaa pellon pinnasta murakokkareita.
Meillä tehään rehut paaliin iliman happua, joten yritän kaikin mahollisin tavoin välttää maan joutumista paaliin.
-
mutta sitä ihmettelen miksi konetta ei voi käyttää niinkuin sitä on ajateltu käytettäväksi?
Toki voi. Itekki käytän :)
Huono noukin, ja huono karho, jos ei niitä renkaan levyisiä suikaleita kykene rehumassan mukana nostamaan ??? Vai ajeletko pituussuunnaskin karhojen päällä? Itse en ole kyllä moiseen niittäissä törmänny.
Ees-taas ajaessa päistekäännöksistä tulee myös jyrkempiä, jollonka eturenkaat herkästi murtaa pellon pinnasta murakokkareita.
Meillä tehään rehut paaliin iliman happua, joten yritän kaikin mahollisin tavoin välttää maan joutumista paaliin.
Seitsemän kierrosta pellon ympäri ensin, niin saa tehdä laakeita käännöksiä...
-
Tuosta työleveyestä tuli mieleen... Elhon 370 meno-paluulla todellinen työleveys asettuu n.355cm:iin. Tätä leviämmällä edulla alkaa jäämään jo raitaa. Opastimeen kun laittaa 345cm työleveyeksi, niin kaistojen aukasu onnistuu 30-40m välein ilman, että jää lopuksi vajaaetuja. Mittasin vielä palkista leveyen, niin leveimmillään terien kärkiväli oli 369cm. Huijausta?
Miten muun merkkisillä/levyisillä koneilla on todelliset työleveydet?
Kronen mitattu niittokaista 4.8m, samoin ilmoitettu työleveys.
-
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Kun niittokone on kunnossa ja pelto on tasainen, ei siitä mitään satotappiota tule
Sulla on sitten poikkeuksellisen hyvä niittokone. ??? Heinä kun tiljataan pellon pintaan, se ei yleensä nouse sieltä ,kun kelasilppurilla imemällä. Eihän ne terät, yleensä maanpinnasta leikkaa. Ja miksi kukaan leikkaisikaan liiaan lyhyeen sänkeen, ja paskois nurmensa.
Ei ole mikään ongelma kun ne jäljet niitetään vastakarvaan, ei huomaa mitään. Noin minäkin tein ennen etukonetta.
-
mutta kaistoina ajaminen polkee niittämätöntä kasvustoa josta tulee satotappiota..
jatkokysymyksenä, ajatko sitten paluuauroillaki samalla tyylillä?
Kun niittokone on kunnossa ja pelto on tasainen, ei siitä mitään satotappiota tule
Ainahan sitä joutuu niittämään tallottua nurmea.Ei siinä meno-paluukonekaan auta.Etu-tai peruutuksella ajettava takaniittokone ovat ainoat millä ajamisen niittämättömällä voi välttää.Mutta ei se tosiaan ole mikään ongelma ollut,kyllä ne vastakarvaan niitettäessä nousee 95%:sti.
Sulla on sitten poikkeuksellisen hyvä niittokone. ??? Heinä kun tiljataan pellon pintaan, se ei yleensä nouse sieltä ,kun kelasilppurilla imemällä. Eihän ne terät, yleensä maanpinnasta leikkaa. Ja miksi kukaan leikkaisikaan liiaan lyhyeen sänkeen, ja paskois nurmensa.
Ei ole mikään ongelma kun ne jäljet niitetään vastakarvaan, ei huomaa mitään. Noin minäkin tein ennen etukonetta.
-
Päisteissä on huomattu tuo eturenkaan nurmen pintaa rikkova ongelma kun nopeus on hirmuisen kova ja käännös jyrkkä.
Kun tuollaisen niiton jälkeen karhotetaan niin ei voi enään puhua puhtaasta rehusta valitettavasti. >:( Olisko tr2 rengas ratkaisu.?
-
Päisteissä on huomattu tuo eturenkaan nurmen pintaa rikkova ongelma kun nopeus on hirmuisen kova ja käännös jyrkkä.
Kun tuollaisen niiton jälkeen karhotetaan niin ei voi enään puhua puhtaasta rehusta valitettavasti. >:( Olisko tr2 rengas ratkaisu.?
Ei ole.Nurmi juuresta märkää melkein poikkeuksetta,puskee vauhdikkaammin ajaessa ja murtaa jossain vaiheessa pintaa.Näin itsellä kun oli vielä tm190 palapinnat edessä ja takana.
-
Päisteissä on huomattu tuo eturenkaan nurmen pintaa rikkova ongelma kun nopeus on hirmuisen kova ja käännös jyrkkä.
Kun tuollaisen niiton jälkeen karhotetaan niin ei voi enään puhua puhtaasta rehusta valitettavasti. >:( Olisko tr2 rengas ratkaisu.?
Kuten aloituksesta voi havaita, on päisteissä ajettu huomattavasti hitaampaa vauhtia. Kyllä siihen tietysti vaikuttaa pellon märkyys ja maalaji. Ei siinä tosiaan muu auta kuin nopeutta alas käännöksissä.Pellon pinnan kyntäminen on tyhmimpiä juttuja mitä heinäpellolla voi tehdä :) (tai riippuu tietysti minkälaista mätästä siellä kyntää)
-
Tänään paalasin nuo em. lauantaina kaadetut heinät.Eli kyseessä oli huono kasvusto(ei lannoitettu) ja kerran pöyhitty ja karhoitettu.36 paalia(118cm) tuli ja aikaa meni sama 1,5 tuntia.Karho oli 6,5 metrin leveydeltä koottu. :)
6ha 45min ja 42 paalia (130cm) 10.5 metrin tavarat samas karhos
-
Yritetty urakoitsijalle vihjata että voisko nopeutta pudottaa päisteissä EI MITÄÄN vaikutusta !
-
Yritetty urakoitsijalle vihjata että voisko nopeutta pudottaa päisteissä EI MITÄÄN vaikutusta !
Anna selkään! :(
-
Onneksi ei karhoteta niin ei siitä niin suurta haittaa ole ,mutta vois
työn kunnollakin tehdä ;)
-
Niin, ainahan sanotaan että "tilaa urakoitsija pellolle niin saat ammattimiehen töihin" ;D
-
Niin, ainahan sanotaan että "tilaa urakoitsija pellolle niin saat ammattimiehen töihin" ;D
Mutta minkä ammatin" ammattimies" ;D