Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nautafarmari - 03.06.10 - klo:12:51

Otsikko: Elho 1520
Kirjoitti: nautafarmari - 03.06.10 - klo:12:51
Onnistuuko tuolla käärimellä kahden paalin kuskaus varastopaikalle, onko kuin kestäviä? Uskaltaako käytettynä ostaa? Millainen käärintänopeus 1010 verrattuna? Onko jotain tyyppivikoja?
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: oltsik - 03.06.10 - klo:14:51
Onnistuuko tuolla käärimellä kahden paalin kuskaus varastopaikalle, onko kuin kestäviä? Uskaltaako käytettynä ostaa? Millainen käärintänopeus 1010 verrattuna? Onko jotain tyyppivikoja?

1620:lla jossa käsittääkseni samanlainen lastaushaarukka onnistuu. Mutta haarukka on vähän rimpula, meillä meni 8000 paalin kohdalla niveltappi toisesta sakarasta poikki. Tappi sen verran tiukilla että päätettiin vaihtaa koko poikkipalkki jossa tapit kiinni. Käärintänopeuteen en ota kantaa, epäilisin että ei liene paljoakaan nopeampi tai saa antaa varrelle reippaasti kierroksia.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: realisti - 03.06.10 - klo:15:19
aika rimpula, aikanaan tuli ensimmäisestä valmistus-sarjasta olikohan 2000. kaksi kautta ajettiin ja vaihdettiin mchale 991 be:n. elho pehmeni kyllä todella nopsaan, mc halessa ei samalla ajolla näkynyt mitään kulumisen merkkiä.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: lypsyukko - 03.06.10 - klo:16:30
aika rimpula, aikanaan tuli ensimmäisestä valmistus-sarjasta olikohan 2000. kaksi kautta ajettiin ja vaihdettiin mchale 991 be:n. elho pehmeni kyllä todella nopsaan, mc halessa ei samalla ajolla näkynyt mitään kulumisen merkkiä.

Samaa sarjaa mulla  ;D  Ensimmäiset pari vuotta sitä sai parannella , vieläkin käytössä ja pelittää. Vuosittain kääritään noin 700 Claassin myttyä. Varmaan suuremmilla ja painavilla paaleilla loppuis äkkiä. Ei varmaankaan nopeampi kuin 1010 mutta huontkin paalit se käärii toisinkuin 1010 . Jos pitää nopea kone olla niin 1620 jo luultavasti onkin . Ja saa kuljetettua tosiaan kahta, ensin tosin pitää kääriä toinen . Kahden paalin kanto ja käärintä yhtäaikaisesti ei onnistu. 1520 Säästää kyllä niskoja sillä se kulkee tr. oikealla puolella ja kippaakin sinne , toisin kuin 1010 kuskit joutuvat kääntämään päätä sen pakolliset 270 astetta ;D
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: nautafarmari - 04.06.10 - klo:10:22
Samaa elhon laatua sitten 1010, hiukkasen remonttia saanu tehdä. Vasta 10 000 paalia mittarissa.  ::)
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: nautafarmari - 10.12.10 - klo:16:14
Kestääkö tuo kahden paalin kuskausta miten pellon laitaan? Painuuko yksillä renkailla? Taitaa olla saman kokosilla renkailla kuin 1010?
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: erik - 10.12.10 - klo:16:19
kahta paalia ei pahemmin olla kuskattu elholla kun kääritään pellolle leviäks mutta onnistuu kyllä jopa 150 cm paaleilla
10 000 paalia kääritty eikä oo tarvinnu viel kemppiliimaa käyttää

ps. olis muuten tuo 1620 automat myynnissä yhdistelmään siirtymisen takia
pistä privaa jos kiinnostaa
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: TDK - 10.12.10 - klo:18:19
Aika monta vuotta on 1520 kääritty. Yhtään remonttia ei mieleen tule, ollut todella positiivinen yllätys. Kaks paalia kulkee samalla eikä sitä ensimmäistä ole pakko ensin kääriä voi sen kääriä myöhemminki... ;D
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: nautafarmari - 10.12.10 - klo:19:00
Aika monta vuotta on 1520 kääritty. Yhtään remonttia ei mieleen tule, ollut todella positiivinen yllätys. Kaks paalia kulkee samalla eikä sitä ensimmäistä ole pakko ensin kääriä voi sen kääriä myöhemminki... ;D

Onko hydraulinen aisankääntö omalla vivulla ohjainvivustossa?

Varastoiko kaikki paalit pystyyn? Onko noissa säilyvyydessää eroa verrattuna lappeelleen varastoituna?
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: ravenlord - 10.12.10 - klo:19:14
oliskohan 2500 paalia kääritty ja kääriällä viety kahta paalia kerralla rutiininomaisesti. Tämä kääriä on tämän tulevan konkurssipesän ainut laite joka toimii. mittarissa noin 7500 paalia. Kertaakaa käärimen takia ei ole pellolta tarttenu kesken lähtiä. Muovn katkaisijaan vaihdettu terät, muuta remonttia ei ole tehty. Konet on muistakseni 2004 vuodelta..

Hyvää; laadukas, kestävä, ohjainloota toimii pattereilla, ei tarvitse rattorista sähköjä, jos paalin saa nostettua pöydälle, sen saa käärittyä. Ei haittaa karvapääpaalit, eikä kartiopaalit. Notkia konet, oikealle ei saa käätää jyrkästi, mutta vasemmalle saa kääntää pyörät tappiin, kone kun kulkee sivussa, ei suoraa perässä.    

Huonoa; kovat&kevyet olkipaalit luistaa niissä pihdeissä, ja se muovin katkaasulaite on semmonen et tarttis jotain parannusta. Keveillä ja/tai pehmoosilla mailla pystyynkääntäjän tukipyörä sukeltaa, ja paali pyörähtää koneen kyyttistä pois oman tahtonsa mukaan..

Rahamiehet ostelee mchaleja...  ei sovellu varattomille...

Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: TDK - 11.12.10 - klo:02:36
Aika monta vuotta on 1520 kääritty. Yhtään remonttia ei mieleen tule, ollut todella positiivinen yllätys. Kaks paalia kulkee samalla eikä sitä ensimmäistä ole pakko ensin kääriä voi sen kääriä myöhemminki... ;D

Onko hydraulinen aisankääntö omalla vivulla ohjainvivustossa?

Varastoiko kaikki paalit pystyyn? Onko noissa säilyvyydessää eroa verrattuna lappeelleen varastoituna?

Hydraulinen aisankääntö oli muistaakseni lisävaruste. Löytyy semmonen ja toimii raktorin 2-toimisella lohkolla. Myöskin paalinkääntäjä oli lisävaruste, vakiona pudottaa lappeelleen. Säilyvyydestä en sano mitään mutta paalin muodon säilyttäminen ja käsiteltävyys ihan eri luokkkaa pystyssä säilytetyillä.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: ravenlord - 11.12.10 - klo:13:42
Aika monta vuotta on 1520 kääritty. Yhtään remonttia ei mieleen tule, ollut todella positiivinen yllätys. Kaks paalia kulkee samalla eikä sitä ensimmäistä ole pakko ensin kääriä voi sen kääriä myöhemminki... ;D

Onko hydraulinen aisankääntö omalla vivulla ohjainvivustossa?

Varastoiko kaikki paalit pystyyn? Onko noissa säilyvyydessää eroa verrattuna lappeelleen varastoituna?

Hydraulinen aisankääntö oli muistaakseni lisävaruste. Löytyy semmonen ja toimii raktorin 2-toimisella lohkolla. Myöskin paalinkääntäjä oli lisävaruste, vakiona pudottaa lappeelleen. Säilyvyydestä en sano mitään mutta paalin muodon säilyttäminen ja käsiteltävyys ihan eri luokkkaa pystyssä säilytetyillä.

Muodon säilymiseen vaikuttaa suurelta osin kosteus. Kuivat paalit säityttää muotonsa olivat kuinkapäin tahansa, Ja jos märän paalin laittaa pystyyn, ja toisen märän paalin päälle, niin alempi on pian litteä ko pannukakku..
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Pohojalaanen - 11.12.10 - klo:20:05
Onnistuuko tuolla käärimellä kahden paalin kuskaus varastopaikalle, onko kuin kestäviä? Uskaltaako käytettynä ostaa? Millainen käärintänopeus 1010 verrattuna? Onko jotain tyyppivikoja?
Onnistuu sillä kuskaus.

Tosi kestävä kones se on, jos ei lasketa parin ekan vuoden koneita (-99-01 paikkeilla). Ne on vientimarkkinoolle tehtyjä, kevyille heinä- ja olkipaaliille suunniteltuja konehia. Uudemmis ainut "tyyppivika" on tuo edellä mainittu nostohaarukan tappi, joka on pienellä melekeen näkymättömällä muokkauksella vahvistettu -08 (vanhempi rikkoontuu 8000 paalin jommalla kummalla puolella). Ei sekään paha juttu oo, saa hitsaamalla korjattua, mutta siis uusi versio on luja.

Jos 1010 yhdellä muovirullalla, niin nopeudes ei suurta eroa, 1520 hiukan nopiampi kun ei tartte varoa jotta paali lentää pyörivältä pöydältä pois.

1620 käärintävarsien nivelöönti on aika palio järiempi ku 1520, mutta 1520 kestää sieltä kans.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Teroman - 11.12.10 - klo:22:09

Elholta ei oo tainnut koskaan tull mitään hyvää laitetta ?


 ???
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: 3070 E - 12.12.10 - klo:00:21

Elholta ei oo tainnut koskaan tull mitään hyvää laitetta ?


 ???

Olet keskitttynyt vaan liikaa kylvö ja muokkaus koneisiin, eikä se ole välttämättä ollenkaan huono asia ainakaan näin nurmiviljelykoneiden osalta...,,,
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Mika_k - 18.06.11 - klo:14:23
Meillä kanssa toiminut hyvin kyseinen käärijä. Ainoa ongelma, joka on ilmaantunut on että on aika tarkka muovin laadusta... Rani, farmfilm ja trioplast on toiminut yleensä hyvin, mutta agrimarketin muovia repii katkaisuvaiheessa.. Liekkö vika sitten säädöissä, vai muovissa?!

Tarviiko tuota muovin esikiristäjää huoltaa muuten kun rasvaus?? Tuli mieleeni, että jos repii muovia  siksi kun kumisissa kiristysvalsseissa on kolhuja, jotka tekee toisinaan muoviin reikiä.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: ravenlord - 19.06.11 - klo:20:09

Elholta ei oo tainnut koskaan tull mitään hyvää laitetta ?


 ???

Nyt sekoitat junkkarin ja elhon.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Agronautti - 20.06.11 - klo:21:21
Onnistuuko tuolla käärimellä kahden paalin kuskaus varastopaikalle, onko kuin kestäviä? Uskaltaako käytettynä ostaa? Millainen käärintänopeus 1010 verrattuna? Onko jotain tyyppivikoja?


Mitenkähän toimisi etunostin traktorissa Elhon käärin eteen&taakse (http://www.elho.fi/WebRoot/1000211/ProductPage.aspx?id=1000253&MainCategory=2&SubCategory=36&ItemIndex=100).  ???

Tuo käärin ei varmaankaan kovin kallis ole vrt. hinattavat???
Kokemuksia?
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: 3070 E - 20.06.11 - klo:22:24
Onnistuuko tuolla käärimellä kahden paalin kuskaus varastopaikalle, onko kuin kestäviä? Uskaltaako käytettynä ostaa? Millainen käärintänopeus 1010 verrattuna? Onko jotain tyyppivikoja?


Mitenkähän toimisi etunostin traktorissa Elhon käärin eteen&taakse (http://www.elho.fi/WebRoot/1000211/ProductPage.aspx?id=1000253&MainCategory=2&SubCategory=36&ItemIndex=100).  ???

Kuvassa ilmiselvästi kääritään ensimmäisen sadon paaleja paalatessa toista satoa.  ;D
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Kukkoo - 22.06.11 - klo:00:36
Tuli mieleen ketjua lukiessa, että minkälainen näkemys teillä on käärinvarsien pyöritysnopeuden vaikutuksesta muovin esikirsitykseen ja sitä kautta paalin säilymiseen?

Ja toinen kysymys: Onko muut huomannu 1620 automatikis käärinnän loppuvaiheitten hidastumista peräöljyjen ollessa kuumat. Varsinki hidas käärintä ennen ja jälkeen muovin leikkauksen yrittää olla takkuavaa. Leikkauksen jälkeen varsinki käärinvarsien viimeistä pulssiväliä voi joutua odottelemaan monia sekuntteja ennenkö pystyy kippaamaan paalia pois pöydältä. Jotta voiskohan asiaa parantaa asetuksia muuttamalla kapulasta vai onkahan mitää tehtävis.. onko se vain ominaisuus ko. kamppeelle?
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: oltsik - 22.06.11 - klo:08:06
Tuli mieleen ketjua lukiessa, että minkälainen näkemys teillä on käärinvarsien pyöritysnopeuden vaikutuksesta muovin esikirsitykseen ja sitä kautta paalin säilymiseen?

Ja toinen kysymys: Onko muut huomannu 1620 automatikis käärinnän loppuvaiheitten hidastumista peräöljyjen ollessa kuumat. Varsinki hidas käärintä ennen ja jälkeen muovin leikkauksen yrittää olla takkuavaa. Leikkauksen jälkeen varsinki käärinvarsien viimeistä pulssiväliä voi joutua odottelemaan monia sekuntteja ennenkö pystyy kippaamaan paalia pois pöydältä. Jotta voiskohan asiaa parantaa asetuksia muuttamalla kapulasta vai onkahan mitää tehtävis.. onko se vain ominaisuus ko. kamppeelle?

Aina välillä tuntuu olevan just tuo hidas käärintä todella hidasta mut enemmänki se on liittynyn kylmiin öljyihin miulla. Ei kai siulla ole sitä jälkikiristystä päällä eli leikkauksen jälkeen vielä liikuttaa varsia ennen pudotusta? Mitä siitä hyötyy, jätä kokonaan pois valikoiden kautta
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Kukkoo - 23.06.11 - klo:00:16
Tuli mieleen ketjua lukiessa, että minkälainen näkemys teillä on käärinvarsien pyöritysnopeuden vaikutuksesta muovin esikirsitykseen ja sitä kautta paalin säilymiseen?

Ja toinen kysymys: Onko muut huomannu 1620 automatikis käärinnän loppuvaiheitten hidastumista peräöljyjen ollessa kuumat. Varsinki hidas käärintä ennen ja jälkeen muovin leikkauksen yrittää olla takkuavaa. Leikkauksen jälkeen varsinki käärinvarsien viimeistä pulssiväliä voi joutua odottelemaan monia sekuntteja ennenkö pystyy kippaamaan paalia pois pöydältä. Jotta voiskohan asiaa parantaa asetuksia muuttamalla kapulasta vai onkahan mitää tehtävis.. onko se vain ominaisuus ko. kamppeelle?

Aina välillä tuntuu olevan just tuo hidas käärintä todella hidasta mut enemmänki se on liittynyn kylmiin öljyihin miulla. Ei kai siulla ole sitä jälkikiristystä päällä eli leikkauksen jälkeen vielä liikuttaa varsia ennen pudotusta? Mitä siitä hyötyy, jätä kokonaan pois valikoiden kautta

Jahah joo kyllä tuo hidastelee yleensä kuumilla öljyillä... aluksi toimii paremmin ja päivän pidetes huonommin. Oon toki kokeillu ottaa poiskin sitä jälkikiristystä, mutta sitte jossaki vaihees valittaa jottei käärinvarret ole positios jos yrittää kipata paalia pois tai ottaa uutta tilalle... sen takia niinku oon katsonu varmemmaksi jotta vähä vielä pyöräyttää eteenpäin varsia jotta positioanturi haistaa sen magneetin sielä varsien yläosassa....
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: oltsik - 23.06.11 - klo:06:56
Tuli mieleen ketjua lukiessa, että minkälainen näkemys teillä on käärinvarsien pyöritysnopeuden vaikutuksesta muovin esikirsitykseen ja sitä kautta paalin säilymiseen?

Ja toinen kysymys: Onko muut huomannu 1620 automatikis käärinnän loppuvaiheitten hidastumista peräöljyjen ollessa kuumat. Varsinki hidas käärintä ennen ja jälkeen muovin leikkauksen yrittää olla takkuavaa. Leikkauksen jälkeen varsinki käärinvarsien viimeistä pulssiväliä voi joutua odottelemaan monia sekuntteja ennenkö pystyy kippaamaan paalia pois pöydältä. Jotta voiskohan asiaa parantaa asetuksia muuttamalla kapulasta vai onkahan mitää tehtävis.. onko se vain ominaisuus ko. kamppeelle?

Aina välillä tuntuu olevan just tuo hidas käärintä todella hidasta mut enemmänki se on liittynyn kylmiin öljyihin miulla. Ei kai siulla ole sitä jälkikiristystä päällä eli leikkauksen jälkeen vielä liikuttaa varsia ennen pudotusta? Mitä siitä hyötyy, jätä kokonaan pois valikoiden kautta

Jahah joo kyllä tuo hidastelee yleensä kuumilla öljyillä... aluksi toimii paremmin ja päivän pidetes huonommin. Oon toki kokeillu ottaa poiskin sitä jälkikiristystä, mutta sitte jossaki vaihees valittaa jottei käärinvarret ole positios jos yrittää kipata paalia pois tai ottaa uutta tilalle... sen takia niinku oon katsonu varmemmaksi jotta vähä vielä pyöräyttää eteenpäin varsia jotta positioanturi haistaa sen magneetin sielä varsien yläosassa....

Joo sitä joskus harvoin itselläkin tehnyt, se on kyllä korjaantunu ketjua kiristämällä. Sitä magneetin paikkaa ylhäällä voi säätää jos tuo meinaa tulla ongelmaksi. Sitte kun se sanoo et ei ole kohdallaan varret niin itellä korjautuu kun painaa hidaskäärintä -napikalla varret leikkauspositioon niin pikkasen nytkäyttää sillee.
Otsikko: Vs: Elho 1520
Kirjoitti: Kukkoo - 23.06.11 - klo:23:59
Tuli mieleen ketjua lukiessa, että minkälainen näkemys teillä on käärinvarsien pyöritysnopeuden vaikutuksesta muovin esikirsitykseen ja sitä kautta paalin säilymiseen?

Ja toinen kysymys: Onko muut huomannu 1620 automatikis käärinnän loppuvaiheitten hidastumista peräöljyjen ollessa kuumat. Varsinki hidas käärintä ennen ja jälkeen muovin leikkauksen yrittää olla takkuavaa. Leikkauksen jälkeen varsinki käärinvarsien viimeistä pulssiväliä voi joutua odottelemaan monia sekuntteja ennenkö pystyy kippaamaan paalia pois pöydältä. Jotta voiskohan asiaa parantaa asetuksia muuttamalla kapulasta vai onkahan mitää tehtävis.. onko se vain ominaisuus ko. kamppeelle?

Aina välillä tuntuu olevan just tuo hidas käärintä todella hidasta mut enemmänki se on liittynyn kylmiin öljyihin miulla. Ei kai siulla ole sitä jälkikiristystä päällä eli leikkauksen jälkeen vielä liikuttaa varsia ennen pudotusta? Mitä siitä hyötyy, jätä kokonaan pois valikoiden kautta

Jahah joo kyllä tuo hidastelee yleensä kuumilla öljyillä... aluksi toimii paremmin ja päivän pidetes huonommin. Oon toki kokeillu ottaa poiskin sitä jälkikiristystä, mutta sitte jossaki vaihees valittaa jottei käärinvarret ole positios jos yrittää kipata paalia pois tai ottaa uutta tilalle... sen takia niinku oon katsonu varmemmaksi jotta vähä vielä pyöräyttää eteenpäin varsia jotta positioanturi haistaa sen magneetin sielä varsien yläosassa....

Joo sitä joskus harvoin itselläkin tehnyt, se on kyllä korjaantunu ketjua kiristämällä. Sitä magneetin paikkaa ylhäällä voi säätää jos tuo meinaa tulla ongelmaksi. Sitte kun se sanoo et ei ole kohdallaan varret niin itellä korjautuu kun painaa hidaskäärintä -napikalla varret leikkauspositioon niin pikkasen nytkäyttää sillee.

Magneetin paikan siirto ei mun käsittääkseni auta ku sehän stoppaa ennen leikkausta justiin siihen positiomagneettiin... vai stoppaako... jos stoppaa niin silloin ei kai vaikuta. Leikkuun jälkeen varsinki jos ketju on vähän löyhällä voi päästä varret kääntymään takaasi sen verran jotta herjaa jottei oo positios...
Tuo on kyllä hyvä pitää mieles tuo hidas käärintä -nappi jotta sillä saa tilanteen korjattua. Voin kokeilla kyllä ottaakin sen loppukiristyksen pois.. Kiitos hyvistä vastauksista muuten kaikille!