Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:15:33

Otsikko: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:15:33
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: SKF - 28.01.08 - klo:16:02
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Penkin alla vajaa kossupullo irrallaan ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:16:58
Täällä onkin erittäin asiallisia konemiehiä.Kossupullojen kanssa touhuileevat.
Fergun penkin alle ei mahdu sitäpaitsi ko esine.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.01.08 - klo:17:02
Onkos massikassa kitkalukko etuaksilassa? Jontikassa tekee samoin, kun kääntyy neliveto päällä, tai kun painaa jarrua.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: renki68 - 28.01.08 - klo:17:10
Eihän kardaanin ja etuakselin välissä oleva holkki ole väljä? Tai siis poorit kulunu ko akselista? Sellanen vika oli yhdessä massikassa ja kolahteli ilkeästi. ???
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: oltsik - 28.01.08 - klo:17:40
Onkos massikassa kitkalukko etuaksilassa? Jontikassa tekee samoin, kun kääntyy neliveto päällä, tai kun painaa jarrua.

Ei kaitpitäs tehdä, ei tee ainakaan meillä kummassakaan.

En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Timppa - 28.01.08 - klo:18:18
Hammaslukkohan aina rytisee.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:19:21
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.01.08 - klo:19:25
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Timppa - 28.01.08 - klo:19:28
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.

Hammaslukollinen etuakseli voi pitää jotain lonksumista käännettäessä.

Ei siin ol välttämättä mittään vikkaa.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: oltsik - 28.01.08 - klo:19:42
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.

Sama juttu, jyrkkään käännettäsessä nelikko päällä tuntuu et ahdistas, mutta ei se ääntele. Ja nelikko pois päältä ei ahdista. Liittyskö jotenki et etupyörien pyörimisen suhde muuttuu takapyöriin nähtynä jyrkkään käännettäessä? 
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.01.08 - klo:19:45
50-sarjassa se olikin kumma, kun nelivedon päälläoloa ei huomannu edes käännyttäessä. Tekiköhän eturenkaiden "kaatuminen" sen, vai mikä?
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:20:09
Mitä tuo LS öljy on,suosituksena  on shellin spiraxsia etuakselille ja sitä siellä on. nytkin.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: KJL - 28.01.08 - klo:20:11
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.

Sama juttu, jyrkkään käännettäsessä nelikko päällä tuntuu et ahdistas, mutta ei se ääntele. Ja nelikko pois päältä ei ahdista. Liittyskö jotenki et etupyörien pyörimisen suhde muuttuu takapyöriin nähtynä jyrkkään käännettäessä? 

Samoin ahdistaa etuveto kytkettynä 8130:s ja 5465:s eli jotenkin tuntuis, ettei noi nelivetojen tasauspyörästöt täysin ymmärrä tehtäväänsä, kun etuveto on päällä, mutta hydr. kytkettävä hammaslukko ei oo päällä. Vaikutusta voi asiaan olla myös pyörimissuhteilla, kun etupyörien kehänopeus pitäis olla aavistuksen takapäätä suurempi siksi, ettei käännöksis pistäisi vastaan. Testi... ajettaes pyörät ääriasentoonsa käännettynä etuveto päällä ja tietenkin pitävällä alustalla nappaa etuvedon pois päältä ja siinä ainakin tuntuu lonksahdus ja traktori kääntyy paremmin.


Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.

Hammaslukollinen etuakseli voi pitää jotain lonksumista käännettäessä.

Ei siin ol välttämättä mittään vikkaa.

Automaattisella etupään hammaslukolla on aikoinaan katkottu  muutamia vetoakseleita ympäri maata sekä Ferguista, että Fiateista.

50-sarjassa se olikin kumma, kun nelivedon päälläoloa ei huomannu edes käännyttäessä. Tekiköhän eturenkaiden "kaatuminen" sen, vai mikä?
Tää negatiivinen Caster-kulma oli tarkoitettu parantamaan nelivetoisen kääntyvyyttä.

Eihän kardaanin ja etuakselin välissä oleva holkki ole väljä? Tai siis poorit kulunu ko akselista? Sellanen vika oli yhdessä massikassa ja kolahteli ilkeästi. ???
Toi vois olla syyllinen. Vanhas 600-sarjas oli holkis rasvanippa, mutta uudemmis ei oo nippaa, eikä saa laitettuakaa, kun ei pora pysty.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:20:50
Kyllä sen huomaa selvästi kaikissa nelivedoissa että päällä ollessa kääntyminen on  jäykempää.Mut eiköös noissa ferkuissa ole  nykyisin sellanen paineakku joka päästää hammaslukon auki jos liian koville ottaa lukon ollessa päällä.Sellainen oli 300 sarjan koneissa ja näkyy tuollakin sellaset mokkulat olevan hytin alla.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: jariman - 28.01.08 - klo:20:55
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: erppo - 28.01.08 - klo:20:56
Luultavasti etuakselissa keskiölaakeroinnin päittäisvälystä. Keula ylös ja vääntele kangella niin välyksen huomaa. Säätölevyjä väliin niin johan vaikenee.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: TriSixVario - 28.01.08 - klo:20:58
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: KJL - 28.01.08 - klo:20:59
Kyllä sen huomaa selvästi kaikissa nelivedoissa että päällä ollessa kääntyminen on  jäykempää.Mut eiköös noissa ferkuissa ole  nykyisin sellanen paineakku joka päästää hammaslukon auki jos liian koville ottaa lukon ollessa päällä.Sellainen oli 300 sarjan koneissa ja näkyy tuollakin sellaset mokkulat olevan hytin alla.
Jaa emmä tommosista oo kuullu, paitsi, ettei meillä oo ollu 300 eikä 4000 sarjalaisia. Vois se tietysti noinkin vaikuttaa... Kasitonnises on paineakku tietääkseni tasaamas matalapainepiirin paineiskuja/-vaihteluja pikavaihteita vaihdettaes ja muita sähköhydraulisia kytkentätoimintoja käytettäes.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:21:15
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)
Tsekattu on ja nimenomaan kaverin kanssa ajamalla.Ja öljyt on,eli ei ole nyt mitään hajua missä vika on.Siitä sais nyt edullisesti kolisevan ferkusoonin hyvään kotiin pikkurahalla.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: KJL - 28.01.08 - klo:21:19
Tsekkaa etuakselin ristinivelet, voi kuulua ääni loppuunkuluneesta
ristinivelestä, mielellään niin, et toinen ajaa hiljaa ja toinen
kuuntelee mistä kolina kuuluu
onkohan etuperässä /navoissa ööliä ::)
Tsekattu on ja nimenomaan kaverin kanssa ajamalla.Ja öljyt on,eli ei ole nyt mitään hajua missä vika on.Siitä sais nyt edullisesti kolisevan ferkusoonin hyvään kotiin pikkurahalla.

Nii emmä sitä sulta ny just oo ostamas, mutta tulipa mieleeni kysyä mikä malli se on, kun ei taira käyrä ilimi tuolta alakupäästäkää.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: mike - 28.01.08 - klo:21:35
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D
  On se hyvä että tällä herralla on millä mällätä profiilista päätellen. Vai mitä köyhät  ???
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: MF4000 - 28.01.08 - klo:21:44
Kiitoksia vinkeistä pitää huomenna tarkistella.Asiallisia juttuja täällä tulee noita kahta lukuunottamatta.Kertoilen sitten mistä häikkä johtui.
PS Valmetin miehille vinkiksi tuo on sama etuakseli jota on valmeteissakin useammassa mallissa.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: ROOVER - 28.01.08 - klo:22:05
Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Hervast - 28.01.08 - klo:22:09
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.

PS Valmetin miehille vinkiksi tuo on sama etuakseli jota on valmeteissakin useammassa mallissa.

Nuo kaksi lausetta nyt eivät oikein passaa toisiinsa, Valmetissa joko kitkalukko tai kytkettävä levylukko ja kytkentä tapahtuu vaihdelaatikon päässä.

Massikka ja hiivattimiehet aina brassailee noiden hammaslukkojen paremmuudella, mut kyllä normi kitkalukko Valmetissa on huolettomampi käytössä ja ei ainakaan hajoita paikkoja. Jos se nyt ei olekaan 100% pitävä niin pitäisin sitä pienempänä murheena.

PS. Massikassa kannattaa kuulemma se etuakselille menevä hydrauliletku suojata metsäajoa ajatellen, eräällä tutulla 3060 tjsp. mallissa oli se letku katkennut nipasta ja öljyt oli tullut pihalle. Seurauksena myös melko hintava laakeriremppa laatikkoon.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Timppa - 28.01.08 - klo:22:09
Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.

Sielt kuluu poorit tosiaan loppuun ja alkaa "hyppiä yli". Paukkuu.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Heino Leino - 28.01.08 - klo:22:16
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Niin se on massikka eipä oo yllätys  ;D
Osta VARIO loppuu ne kolinat ;D ;D ;D ;D

Sitte alakaaki aenaenen kitinä, keittijöstä....
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: ijasja2 - 28.01.08 - klo:22:23
Mitä tuo LS öljy on,suosituksena  on shellin spiraxsia etuakselille ja sitä siellä on. nytkin.

Tarkoitettu nimenomaan kitkalukollisiin etuakseleihin. Punainen purkki,stanan kallista verrattuna normi spiraxiin. Purkit hallilla ja niissä hinnat tussilla,piti kirjata ostohinta ylös että hillittee punaisen purkin öljyn käyttöä. Olikohan hinta noin nelinkertainen normaali spiraxiin verrattuna. Loppui kitkalukon natina,ei ihan turhaa litkua...
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.01.08 - klo:22:32
Olikohan hinta noin nelinkertainen normaali spiraxiin verrattuna.

Ei nyt sentäs ihan niin suurta eroa. Mä ostin molempia lokakuussa ja Spirax A 90 LS 95 euroa 20 litraa ja Spirax AX 80W-90 60 euroa 20 litraa. Oliko toinen halpaa, vai toinen kallista... ???
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: KJL - 29.01.08 - klo:00:00
Massikka ja hiivattimiehet aina brassailee noiden hammaslukkojen paremmuudella, mut kyllä normi kitkalukko Valmetissa on huolettomampi käytössä ja ei ainakaan hajoita paikkoja. Jos se nyt ei olekaan 100% pitävä niin pitäisin sitä pienempänä murheena.

PS. Massikassa kannattaa kuulemma se etuakselille menevä hydrauliletku suojata metsäajoa ajatellen, eräällä tutulla 3060 tjsp. mallissa oli se letku katkennut nipasta ja öljyt oli tullut pihalle. Seurauksena myös melko hintava laakeriremppa laatikkoon.

Automaattinen hammaslukko oli oman aikansa kukkanen, jolla rikottiin vetoakseleita just 600 sarjas ja xx-90 viiateis, siis murtopultteja, taitamattomalla käytöllä. Nykyisissä on hydraulisesti kytkettävä hammaslukko siis kolmetonnisista alkaen ja niinkun aina, kuskilla pitää olla järki pääs ajettaes. Erityisesti tuolla em. autom.hammaslukolla... Tullaan pyörät linkus liukkaalta pinnalta pitävälle pinnalle raskas taakka etukuormaimessa ja ilman riittävää takapainoa. Siinä vaihees vetoakseli tai nivelristikko antaa periksi. Kitkalukkoiset antaa moises periksi ihan muuten vaan, silloinkin, kun pitoa todella tarvittais. Lukkoa tulee muuten käytettyä todella harvoin, vaikkei ookkaa automaattista kitkalukkoa vaan just toi hydr. kytkettävä.

Hammaslukko ei riko paikkoja, kun sitä käyttää oikein...

Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.

Sielt kuluu poorit tosiaan loppuun ja alkaa "hyppiä yli". Paukkuu.

Holkin kuluminen on muuten yleensä vinkki muustakin.

Etuakselin keinunnan liukulaakeroinnin huolimaton rasvaus/rasvaamattomuus aiheuttaa sen keinunivelen kulumisen, mikä taas aiheuttaa asentovirheen booriakselille, josta taas tämä kuluminen.
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kirjoitti: oltsik - 29.01.08 - klo:07:35
Olikohan hinta noin nelinkertainen normaali spiraxiin verrattuna.

Ei nyt sentäs ihan niin suurta eroa. Mä ostin molempia lokakuussa ja Spirax A 90 LS 95 euroa 20 litraa ja Spirax AX 80W-90 60 euroa 20 litraa. Oliko toinen halpaa, vai toinen kallista... ???

Toi hinta tuli ilmeisesti alaspäin tuossa kesällä. AS-öljytukun hinnastossa joka on vuoden 2007 alusta niin hinta on joku 140 eur. Samoin koneosapalvelun myyjä sanoi ensiks hinnaks 135 eur, sitte korjas hinnan 91 euroon ;D ;D
Otsikko: Vs: Massikassa kuuluu kolinaa,vaan eipä kuulu enää
Kirjoitti: MF 4000 - 24.02.08 - klo:10:51
Kiitoksia vinkeistä pitää huomenna tarkistella.Asiallisia juttuja täällä tulee noita kahta lukuunottamatta.Kertoilen sitten mistä häikkä johtui.
PS Valmetin miehille vinkiksi tuo on sama etuakseli jota on valmeteissakin useammassa mallissa.
No nyt loppui kolahtelu etuvedosta,ja syykin melko pieni;Booriholkkien urat kuluneet eli boori löi välillä yli nimenomaan kääntyessä.Ovat kardaanilla kuulemma eräänlaiset varosulakkeet ei riko enemmälti paikkoja jos etupää joutuu koville,onhan siinä hammaslukko etuakselilla.