Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Wejjo - 01.03.10 - klo:18:29
-
Tuossa kirjanpitoja tehdessä tuli jälleen huomioitua kuinkä sietämättömän vaikeaa suurimmalle osalle (lue kaikille) asiallisen ajopvkirjan pito on.
Siihen pitääs olla kone, niin vois onnistuakin. Markkinoilla olevat ratkaisut perustuvat lähes kaikki periaatteessa yksinkertaiseen gps-loggeriin, mutta ne on pilattu rahastusmeiningillä, eli niistä pitäisi tiedot lähettää ko.valmistajan palvelimelle joka muodostaa sitten niistä tiedoista ajopäiväkirjat halutulla tavalla.
Onko kukaan löytänyt standalone-ratkaisua, jossa olisi esim. tuollainen yksinkertainen gps-loggeri, joka tallentaisi liiketiedot muutamaan muistipaikkaan (esim. työ1, työ2, omat ajot) yksinkertaisella nappivalinnalla, ja josta voisi sitten omalle tietokoneelle purkaa tiedot ja siinä softa jolle voisi yleisimmät paikat opettaa ja se tekisi niiden perusteella raportin muistipaikoittain?
Vai onko noiden naiivigaattoreiden ajopvkirja-sovelluksista mihinkään?
Oleellista on ajonaikainen äärimmilleen viety yksinkertaisuus, mikä tahansa lisätietojen syöttötarve noiden muistipaikkojen lisäksi on haitallista.
-
Tämän päiväsessä OP lehdessä oli juttua, täältä lisää :
http://www.helpten.fi/ (http://www.helpten.fi/)
-
Tämän päiväsessä OP lehdessä oli juttua, täältä lisää :
http://www.helpten.fi/ (http://www.helpten.fi/)
juuri tuota tarkoitin rahastusmeiningillä. Nyt olis tarkoitus löytää ratkaisu ilman kuukausimaksuja, itsenäinen laite
-
Tämmönen?
http://kauppa.erikoistekniikka.com/mapfactor-vtu009-ajoneuvoseurantajarjestelma-p-800.html
http://www.trippi.fi/ET-50.htm
-
Varmatoiminen:
(http://www.lamk.fi/material/vihko_1.jpg)
:D
-
Tämmönen?
http://kauppa.erikoistekniikka.com/mapfactor-vtu009-ajoneuvoseurantajarjestelma-p-800.html
http://www.trippi.fi/ET-50.htm
Edelleen turhaan palvelinyhteyden vaativa. Optimi olis koko vuoden tallentava loggeri muutamalla muistipaikalla, ja purku kerran vuodessa tietokoneelle, jossa ohjelma joka muodostaa tuon raportin. Liian kalliiksi tulee tuollaiset reaaliaikaiset systeemit, kun ei tähän tarkoitukseen saa mitään lisäarvoa siitä online-ominaisuudesta
-
Lisää tyhmiä vastauksia. Auto kalustoon,ei murheita ajopäiväkirjasta.
Muuten hiton kova homma tehä ajopäiväkirjaa joka täsmää kuitteihin,tammi/helmikuulla ;D
-
Ite käytän kirjanpito-ohjelman päiväkirjaa, teen sen aina, kun kirjaan kuitit kirjanpitoon, tulee samalla ja täsmää tuo kalenteri/kuitti. :-\ ei siihen niin tuhottomasti aikaa mene.
-
Näin se menee,mutta miksi ihmeessä ajaa niitä maatalous ajoja yksityisautola,laittaa maatalousauton ja sen kuluyt menoiksi eikä sekoittele yksityisautoa lainkaan verojuttuihin asia on melkoisen selkeä.
-
Lisää tyhmiä vastauksia. Auto kalustoon,ei murheita ajopäiväkirjasta.
Samat sävelet täälläkin. Todennäköisesti ajopäiväkirjalla saisi paremman korvauksen, mutta helpommalla pääsee, kun pakettiauto on kalustossa.
-
Edelleen turhaan palvelinyhteyden vaativa. Optimi olis koko vuoden tallentava loggeri muutamalla muistipaikalla, ja purku kerran vuodessa tietokoneelle, jossa ohjelma joka muodostaa tuon raportin. Liian kalliiksi tulee tuollaiset reaaliaikaiset systeemit, kun ei tähän tarkoitukseen saa mitään lisäarvoa siitä online-ominaisuudesta
Toi olis pelkkä loggeri josta purku tietokoneelle...
http://www.trippi.fi/ET-50.htm
-
mä merkkaan manuaalisesti kynällä raaputtain ajopäiväkirja
nimiseen vihkoon aina kun reissusta pihalle asti pääsee
km. pvm. missä käyty ja miksi
viimeki vuojelta melekee autonhinta km. korvauksija :P
systeemi ollu käytössä jotaki 10 vuotta
-
Iphoneen on itellä käytössä Milebug lite, muutamalla eurolla saa laajemman version,kevytversiokin tekee raportin ja voit lähettää sen itelle vaikka sähköpostiin.
Kertoo mistä mihin ja kilometrit ja voi merkata ajon tarkoituksen ja muut tähelliset tiedot
Samalla saat hyvän puhelimen
-
Lisää tyhmiä vastauksia. Auto kalustoon,ei murheita ajopäiväkirjasta.
Samat sävelet täälläkin. Todennäköisesti ajopäiväkirjalla saisi paremman korvauksen, mutta helpommalla pääsee, kun pakettiauto on kalustossa.
Kylläpä verottaja osaa pyytää myös kalustoon kirjatun auton käytöstä selvityksen, useampia selvityksiä olen jo tehnyt. Siis ei se, että se on kalustossa millään tavalla automaattisesti takaa sen menojen vähennyskelpoisuutta 100% maatalousajona. Ellei ole osoittaa ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä, käytännössä aina joku osuus arvioidaan yksityiskäytön osuudeksi.
Ja toisaalta, useimmissa tapauksissa todelliset toteutuneet kulut jää alle tuon 45 snt, jonka saa vähentää yksityistalouteen kuuluvasta autosta kilometrien perusteella. Kalustoon kirjatusta autosta ei tuota arvioinvaraista vähennysoikeutta ole.
-
Iphoneen on itellä käytössä Milebug lite, muutamalla eurolla saa laajemman version,kevytversiokin tekee raportin ja voit lähettää sen itelle vaikka sähköpostiin.
Kertoo mistä mihin ja kilometrit ja voi merkata ajon tarkoituksen ja muut tähelliset tiedot
Samalla saat hyvän puhelimen
Ilmainen ajopäiväkirja Iphoneen
Automilez - Mobile GPS Mileage Logging 2.1
http://downloads.zdnet.com/abstract.aspx?docid=1510661
-
http://www.gisteq.com/TripBook/
Tuos jotain sinnepäin, sais olla laitteessa mahdollisuus napilla valita ajon tyyppi, mutta vois mennä noinkin
-
Minä olen monet vuodet hoitanut kirjanpidon ekselillä. Taulukkoon kuitit numeroituna ja alvien mukaan, sekä vielä viereen omasarake kilometreille, ei kukaan pysty kiistämään ettei ajoa ole ajettu.
-
Sama juttu että oon kuittien mukaan kirjannu kilometrit, voittaako tuos sitten vai häviää kun monta kertaa sillä maatalous reissulla puuhataan kuitenkin jotain yksityispuolellekkin liittyvää. Kokonaiskilometrit ainakin joutuu valehteleen ettei verottaja vain noita tonnin autoja käske maatalousajoneuvoksi laittaa ::)
-
Minä olen monet vuodet hoitanut kirjanpidon ekselillä. Taulukkoon kuitit numeroituna ja alvien mukaan, sekä vielä viereen omasarake kilometreille, ei kukaan pysty kiistämään ettei ajoa ole ajettu.
Asiakkaille olen tavannut kirjanpitoja tehdessä tallentaa käteiskuittien vastakirjaustiliviennin selitteeksi kaupan nimen, niin sitten on nopea tilinpäätösvaiheessa tulostaa käteiskassa-tilin tiliote päivämääräjärjestyksessä, siihen vain sitten nopeasti kynällä kilometrit ja yhteenlasku. Lisäksi "kuitittomista" ajoista laskelma tyyliin 1krt/vk lähin kaupunki.
Mutta siis nyt etsin juurikin tuolle vaihtoehtoa, osalla asiakkaita olisi käyttöä. Etenkin niillä, joille tulisi noita yli 6h "päivärahapäiviä".
Joo, ja tässä ei mitenkään auta se, että kymmenen kertaa toistetaan kuinka sen voisi tehdä käsin. 15 vuotta olen asiakkaille tuosta ajopvkirjan merkityksestä puhunu: tänä vuonna 3kpl niitä sain 70 asiakkaalta, ja niistäkin yhden heitin roskikseen ja tein kuittien mukaan uusiksi
-
Yleensä sellainen isäntä joka tarvitsee kirjanpitäjän on avuton muutenkin eli ei hallitse liikeelämän alkeellisimpiakaan perusasioita eli muistiinpanot ym.Ei heiltä voi odottaa ajopäiväkirjan ajantasalla pitoa ,koska se on jo kohtuutonta. ;D
-
Mulla työkännyssä suonentiedon ajopäiväkirja. laitat lähtiessä mitä ajoa. ajon loputtua lähetät sähköpostilla tiedot koti koneelle ja sieltä suoraan kirjanpitoon, vaivatonta ja helppoa. saa myös nuo päiväraha hommelit.
Löytyy vastaava t-aika ohjelmistosta myöskin.
T-ajasta lisä informaatiota löytyy myös suonentiedon sivuilta.
-
Joko se Weijo löysi sopivan kamppeen tuohon kuitittomien kilometrien kirjaamiseen.
On muuten tosi, että jää melkomoni keikka vähentämättä kun ei ole tullut sitä laitettua muistiin. Tyyliin tuo löpöä, tai evästä, tai eläinten valvontaa, tai viljelysten seurantaa. Onhan näitä kuitittomia ajoja kumminkin aika paljon.
-
Yleensä sellainen isäntä joka tarvitsee kirjanpitäjän on avuton muutenkin eli ei hallitse liikeelämän alkeellisimpiakaan perusasioita eli muistiinpanot ym.Ei heiltä voi odottaa ajopäiväkirjan ajantasalla pitoa ,koska se on jo kohtuutonta. ;D
Tai sitten sillä on niiden kuittien laskemisen ja naputtamisen sijaan jotain rahakasta muuta tehtävää, että kannattaa ammattilaisen antaa tehdä hommat, tai sitten ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta tai sitten jne.. Ja onhan se nyt aivan ääliömäistä että joka jamppa istuu pitkin syksyä jollain verokursseilla juomassa kaffetta ja tekee sitten omia räpellyksiään exceliin, kun asioihin kerran jo perehtynyt tulee kerran paikalle ja tekee homman pulkkaan yhdellä istumalla ja kunnon työkaluilla.. Huoh.. ;D ;D ;D
-
Yleensä sellainen isäntä joka tarvitsee kirjanpitäjän on avuton muutenkin eli ei hallitse liikeelämän alkeellisimpiakaan perusasioita eli muistiinpanot ym.Ei heiltä voi odottaa ajopäiväkirjan ajantasalla pitoa ,koska se on jo kohtuutonta. ;D
Tai sitten sillä on niiden kuittien laskemisen ja naputtamisen sijaan jotain rahakasta muuta tehtävää, että kannattaa ammattilaisen antaa tehdä hommat, tai sitten ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta tai sitten jne.. Ja onhan se nyt aivan ääliömäistä että joka jamppa istuu pitkin syksyä jollain verokursseilla juomassa kaffetta ja tekee sitten omia räpellyksiään exceliin, kun asioihin kerran jo perehtynyt tulee kerran paikalle ja tekee homman pulkkaan yhdellä istumalla ja kunnon työkaluilla.. Huoh.. ;D ;D ;D
Navigon navigaattorissa on mahdollisuus pitää ajopäiväkirjaa. Helppo kuin mikä. Muutamalla painalluksella saat aikaseksi ajopäiväkirjan jonka voi tulostaa exelissä.
-
Mulla on Navmanin navigaattori,nykyään Mio merkiltään.
Siinä on ajopäiväkirjan pitosysteemi.Vaatii käytännössä Exceliin siirron ja 'stilisointia'.
Helppo kyllä navigaattorissa käyttää.
Lopetin sen käytön kun avolava laitettiin kalustoon,kirjanpitäjä oli mieltä jotta ajopäiväkirjaa ei kuulu silloin pitää.Verotsto kohtainen juttu,tosin valmisteluahan tehdään nykyään ihan missä tahansa...
-
Mulla on Navmanin navigaattori,nykyään Mio merkiltään.
Siinä on ajopäiväkirjan pitosysteemi.Vaatii käytännössä Exceliin siirron ja 'stilisointia'.
Helppo kyllä navigaattorissa käyttää.
Lopetin sen käytön kun avolava laitettiin kalustoon,kirjanpitäjä oli mieltä jotta ajopäiväkirjaa ei kuulu silloin pitää.Verotsto kohtainen juttu,tosin valmisteluahan tehdään nykyään ihan missä tahansa...
Joo, voit varautua jollakin tapaa selvittämään auton käyttöä jos verotarkastus iskee... http://www.skatt.fi/print.asp?article=8779&language=FIN&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437#Auto%20maatalouden%20kalustossa%20ja%20auton%20yksityisk%C3%A4ytt%C3%B6
Itse olen käytännössä tehnyt jonkinlaisen 10-15% yksityiskäytön oikaisun, ellei ole ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä, jolla voisi 100% perustella. Poikkeuksena muutama niin iso tila, joilla kuljetustarve niin ilmeinen, että 100% on realismia.
On ihan eri asia väitellä periaatteesta 100% vai ei, kuin siitä onko jako-% oikea. Käytännös osoittautunut, että pienikin yksityiskäytön osuus kelpaa arvioitunakin, mutta 100% vaatii jo kunnon perustelut.
-
Joko se Weijo löysi sopivan kamppeen tuohon kuitittomien kilometrien kirjaamiseen.
On muuten tosi, että jää melkomoni keikka vähentämättä kun ei ole tullut sitä laitettua muistiin. Tyyliin tuo löpöä, tai evästä, tai eläinten valvontaa, tai viljelysten seurantaa. Onhan näitä kuitittomia ajoja kumminkin aika paljon.
Joo, onhan noita yksinkertaisia GPS-loggereita paljon, vielä en ole löytänyt mallia jossa olisi useampia muistipaikkoja. Ja noiden pariksi tarvitsisi jonkun ohjelman joka tulkitsisi ajot taulukkomuotoon.
Tutkin ja hutkin edelleen, katsotaan löytyisikö?
-
Joo, voit varautua jollakin tapaa selvittämään auton käyttöä jos verotarkastus iskee... http://www.skatt.fi/print.asp?article=8779&language=FIN&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437#Auto%20maatalouden%20kalustossa%20ja%20auton%20yksityisk%C3%A4ytt%C3%B6
Mulla on se hyvä puoli, että kirjanpitäjä on itse veroviranomainen. Ainakin pitäisi tietää, miten tekee. ;)
-
Joo, voit varautua jollakin tapaa selvittämään auton käyttöä jos verotarkastus iskee... http://www.skatt.fi/print.asp?article=8779&language=FIN&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437#Auto%20maatalouden%20kalustossa%20ja%20auton%20yksityisk%C3%A4ytt%C3%B6
Mulla on se hyvä puoli, että kirjanpitäjä on itse veroviranomainen. Ainakin pitäisi tietää, miten tekee. ;)
Eivät välttämättä tiedä. Yhellä isännällä oli valtio maksanut haittakorvausta tiestä. Valtakunnallisessa veroneuvonnassa oli neuvottu laittamaan se maatalouden tuloksi. Verotoimistossa olivat laskettaneet myyntivoitto laskelman ja siitä napsastaan 28 prosentin vero.
-
Joko se Weijo löysi sopivan kamppeen tuohon kuitittomien kilometrien kirjaamiseen.
On muuten tosi, että jää melkomoni keikka vähentämättä kun ei ole tullut sitä laitettua muistiin. Tyyliin tuo löpöä, tai evästä, tai eläinten valvontaa, tai viljelysten seurantaa. Onhan näitä kuitittomia ajoja kumminkin aika paljon.
Tiedotathan sitten kun sen löydät, itse en jaksa kyllä enempää asiaa pöyhiä, vaikka ymmärränkin asian taloudelliset pointit.
Optimi koje olisi, kun astut autoon se kysyisi tallennetaanko matka,,, ja se mittaisi matkan. Ajon loputtua se taasen kysäsis, että tallennetaanko ja mikä oli ajon syy. Ihminen on keksivää sorttia ja ajattelee tavallaan, mutta säästetty veroeuro on sellainen jota vouti ei peri.
Joo, onhan noita yksinkertaisia GPS-loggereita paljon, vielä en ole löytänyt mallia jossa olisi useampia muistipaikkoja. Ja noiden pariksi tarvitsisi jonkun ohjelman joka tulkitsisi ajot taulukkomuotoon.
Tutkin ja hutkin edelleen, katsotaan löytyisikö?
-
oletko katsonut www.mastercom.fi. heillä on paikannin, jolla kiinteistöhuollot kirjaavat tehdyt työt. siinä on neljä "muistipaikkaa", vaikkapa lumityöt, hiekoitus, ... työvaihe valitaan neliasentoisella kytkimellä.
perusversiossa on kaksi asentoa: työ- ja yksityisajo.
reportointi nettisivun kautta joko karttana tai listauksena, joka myös ladattavissa exceliin, jolloin sitä voi myös muokata.
-
oletko katsonut www.mastercom.fi. heillä on paikannin, jolla kiinteistöhuollot kirjaavat tehdyt työt. siinä on neljä "muistipaikkaa", vaikkapa lumityöt, hiekoitus, ... työvaihe valitaan neliasentoisella kytkimellä.
perusversiossa on kaksi asentoa: työ- ja yksityisajo.
reportointi nettisivun kautta joko karttana tai listauksena, joka myös ladattavissa exceliin, jolloin sitä voi myös muokata.
Jep jep, näissä kaikissa vastaavissa nyppii suhteellisen korkea kuukausimaksu periaatteessa aivan tarpeettomasta palvelinyhteydestä - nykyisillä kotikoneilla vastaava toiminnallisuus ajopäiväkirjan suhteen olisi toteutettavissa, kun reaaliaikaista seurantaa ei tässä yhteydessä tarvita.
Eli laitepuoli olisi juurikin tuollainen, mutta tallennus paikallisesti muistikortille tai flash-muistiin, josta purku omalle tietokoneella jatkokäsittelyyn. Varsin pienellä tietokannalla olisi toteutettavissa yleisimpien kohteiden tunnistus paikannustiedoista ja niiden perusteella raportin muodostus.
-
Vaatiikohan tuo jtn lisenssiä tai palvelumaksua?
http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx (http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx)
-
Vaatiikohan tuo jtn lisenssiä tai palvelumaksua?
http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx (http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx)
Eksy on hyvä nimi GPS vehkeelle.
-
Vaihtoehtoja on tietenkin paljon erilaisia, mutta jos ei saa maksaa mitään ja pitää olla helppokäyttöinen,
niin silloin alkaa lista lyhentyä.
Tässä pari tapaa jota joskus olen käyttänyt:
1. Nokian kännykässäni on exel ja siihen olen valmiiseen pohjaan kirjannut tiedot.
2. Nokian kännykässäni on navigointi ja siihen saa muistiin ajetun reitin. Siinä näkyy kartta reitistä, päiväys, kilometrit, ajoaika, jne. Sen voi sitten siirtää tietokoneelle myöhempää
käsittelyä varten.
-
Vaatiikohan tuo jtn lisenssiä tai palvelumaksua?
http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx (http://www.telko-elektroniikka.com/Tuotteet/Turvaalantuotteet/ExyLogsähköinenajopäiväkirja/tabid/399/language/fi-FI/Default.aspx)
Bingo! tämähän äkkiäkatsoen alkaa olla lähelle sitä mitä haen, tutkitaanpa lisää....
-
Itse olen käytännössä tehnyt jonkinlaisen 10-15% yksityiskäytön oikaisun, ellei ole ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä, jolla voisi 100% perustella. Poikkeuksena muutama niin iso tila, joilla kuljetustarve niin ilmeinen, että 100% on realismia.
On ihan eri asia väitellä periaatteesta 100% vai ei, kuin siitä onko jako-% oikea. Käytännös osoittautunut, että pienikin yksityiskäytön osuus kelpaa arvioitunakin, mutta 100% vaatii jo kunnon perustelut.
[/quote]
--tämä kantani asiaan ei ole omani,vaan monille tiloille kirjanpitoja tekevän henkilön.Olen ymmärtänyt,että jos yksityiskäyttöä laitetaan kalustoautolle niin myös ALV pitäisi oikaista ja sen jälkeen kuulemma autokaupassa osoitetaan ovea kun autosta tulee osaverollinen.
--en ryhdy tästä kinaamaan,tulkinta voi vaihdella ja tiedän jonkinlaisen riskin olemassaolon.On vaan helkutin vaikea aihe,takavuosina verottaja urakalla siirsi autoja kalustosta yksityispuolelle ja nyt päinvastoin tulouttaen sitten yksityisajoa.