Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Maalaispoika - 14.01.10 - klo:08:50
-
Olen vähän katsellut auton perään kärryä ja eri merkkejä näyttäisi olevan markkinoilla pitkälti toista kymmentä. Muuten ei ole tarkempia kriteerejä kuin että lavan pituus saisi olla 3 metriä ja kuomu päälle. Onko eri merkeistä minkälaisia kokemuksia ja yksiakselinen vai teliversio? Teli tietysti syö kantavuutta jarruttomassa kärryssä, mutta onko se kumminkin vakaampi vedettävä?
-
http://www.farmi.fi/blueline.htm
-
TM testivoittaja Muuli 940 pro eli hitsaamalla tehty Teuvalla ,ns urakoitsija kärry ,löytyy eri vaihtoehtoja .Itellä 970 XL pro on jämäkkä kärry ja kunnon navat.
-
Mitä sää nuon pienellä. Onhan sulla se Vito. Oot voinu nähdäkin meidän porukkakärryn. Alucarry 4,25*1,85 lava. Itte kärry painaa jotain 400-450kg. Sillä menee hienosti 6m pitkä tavara, auto, suursäkit.... Erittäin hyvä vedettävä. Ainut miinus on kun lava on pyörien välis. Jos olis korkiemmalla niin sais trukkipiikeillä hyvin lastattua sivultakin.
-
http://www.trailerikeskus.fi/prod01.htm
Tuossa esim pieni lavetti kärry
http://trailerikeskus.pictures.fi/kuvat/Per%E4vaunut/147.jpg
Tuo ehkä kertoo vaunuista jotain
http://trailerikeskus.pictures.fi/kuvat/Per%E4vaunut/Videot/Adam-2.5t.flv
tuolta kun haet niin siinä kärryä loppu elämäksi. Eikä hintakaan ole paljoa kalliimpi noihin pelti kärryhin. saa trukkipiikeillä kyytiin, on kapellia ja sun muuta härpäkettä.
Itsellä 2500 dona L 210 P 415 tulee perässä kuin ajatus isollakin kuormalla ei nyi koukkua missään vaiheessa. Sopii 3 suursäkkiä kyytiin helposti. Saatavana myös ½ m korkeilla laidoilla. jolloin edellä mainitun vaunun tilavuudeksi tulee n 3 mottia.
-
Ainut miinus on kun lava on pyörien välis. Jos olis korkiemmalla niin sais trukkipiikeillä hyvin lastattua sivultakin.
Helpostihan se kuormatila nousee kun heittelee tyhjiä kuormalavoja alle.
-
Yleisimpiä ongelmia ns.valmiskärryissä on puuttuvat kuormansidonta lenkit.Itse teetin hyvinkäällä 4,5mx2,15m lavettityyppisen kärryn 2800kg:n kantavuudella.Irrotettavat kaikki laidat,lisäksi etu-ja takalaidat kääntyvät lavan jatkoiksi jolloin pituus yli 5m.Irrotettava,tukeva etusermi joka estää kuorman(esim.paalit) kaatumisen auton päälle. Yht.20 sidontalenkkiä myös edessä ja takana(joissa ei normaalisti ole ollenkaan) Hintaa tuli 4000e(sis. alv) Takuu ja korjausasiat ovat hoituneet hyvin(lamput,jarrut ym.kulutus osat) Hyvä palvelu ja kotimaassa tehty sekä täyssinkitty.Olen ollut tyytyväinen ja ne tekevät kyllä juuri sellaisen kärryn kun haluat jos valmismalleista ei löydy sopivaa.Orkesterikäytössä ollut toinenkin kärry on samasta paikasta.Jarrullinen,metrin teräslaidoilla,kuomu.Tosi hyvä ollut sekin. www.markset.fi
-
Muulissa on vakiona kuormansidontalenkit.
Ikinä ei ikinä kannatta ostaa pulteilla koottua kärryä ,kyllä se ensin uutena on kohtuu jämäkkä mutta vanhemmiten aivan letku.
Sivulaidat pitää olla keskeltä tuettu muuten vanhemmiten laidat pullottaa se on varma.Majava on kanssa hyvä kärry näistä vakiokärryistä hintaluokka 1400-1700 euroa veroineen.
Kannattaa aina verratta saman hintasia toisiinsa.
-
Jarruttomassa kärryssä pitää katsoa että on jousitus (lehti tai kierrejousi) ja iskarit.
-
Näin on;
Eli THULE
8)
-
No, kukin ratkaisee tarpeensa mutta mä en tee jarruttomalla kärryllä käytännössä mitään.Melkein joka toinen kilometri 1000-2000kg:n kuormia kun pitää kuskata.Mutta jos ei tarvi suuria kantavuuksia niin onhan se halvempi ja katsastus jää pois.
-
Jarrullisessa pitää olla erikseen kesä- ja talvirenkaat jos vetoautossa on talvella nastarenkaat.
-
toi vois olla hyvä
http://www.rkktrailer.fi
-
Itse olen tuon kärri homman tuumaillut silleen, että nykyiseen pikku Juhtaan verrattuna en kaipaisi kuin hieman pidemmän lavan ja himpun leveämmän ehkä. Ja kuomu päälle niin voisi säilyttää kärriä vaikka ulkona jos ei sattuis paikkaa järjestymään. Juhdassa on hitsattu ja kuumasinkitty putkirunko ja lehtijouset. 25V alkaa olla ikää omalla pikkukärrillä ja se on jo osoittautunut aikaa ja käyttöä kestäväksi.
Sitten jos on isompia kuljetustarpeita käyn lainaan jarrullisen autotrailerin tai kuomukärrin, sen muutaman kympin kärsii maksaa kerran tai pari vuodessa jos ei tarvi itse säädellä jarrullisen kärrin jarruja katsastusta varten tms. ylimääräistä. Minulla ei ainakaan ole ikinä mielenkiintoa alkaa rakentamaan kärin sähköjä kun pitäis lähteä pidemmälle matkalle, sitä mielellään ottaa toimivan kärrin perään ja maksaa siitä ilosta muutaman kympin.
Jokaisella on toki omanlaisensa kuljetustarpeet, mutta kyllä lehtijousinen ja kuumasinkitty yksiakselinen jarruton kärri riittää moneen tarpeeseen jos veturina on henkilöauto. Ja ei tarvi olla jatkuvasti korjaamassa ja säätämässä kärrin tekniikkaa joka joutuu toimimaan todella hankalissa olosuhteissa.
PS. koneviesti testas kärrejä joskus, oiskohan ollu viime tai toissakesällä jossain numerossa.
-
Vähän ohi kysymyksen,mutta männätalvena tuli askarreltua vanhasta
(rekisterissä olevasta) kärrystä paremmin tarvetta vastaava.
Pituus 5.5m.Rakenne vähän venetrailerin tapaan,ei laitoja eikä
pohjalevyä.Sidontakisko toimii reunana.Kantavuutta ei paljon jäänyt,
mutta on komeeta kuljettaa 6m rautoja,rumputorvia,puutavaraa. ;)
-
Kannattaa itse tehdä jos ei sattunut syntymään peukalo keskelle kinnasta. Ei ne tehdastekoiset ole oikein mistään kotoisin. Ainevahvuudet on alamittaisia, ei ole kiinnityslenkkejä, navat ei ole vesitiiviitä, korkeintaan kelvoton sähkösinkitys, sähköt hutaisemalla tehty, suojaamattomat valot hajoavat ensimmäisellä lainaajalla. Sanoisin että ne tehdastekoset on kaupunkipojille. Maalla tarvitaan aina vähän parempaa.
Itsetehty tulee samoihin hintoihin, ehkäpä jopa kalliimmaksi, mutta se tulee perässä sitten sen 30-vuotta vähintään.
Täältä löytyy kunnon osat:
http://www.teohydrauli.fi/
-
TM testivoittaja Muuli 950 pro eli hitsaamalla tehty Teuvalla ,ns urakoitsija kärry ,löytyy eri vaihtoehtoja .Itellä 970 pro on jämäkkä kärry ja kunnon navat.
Muuli Pro 940K, ei minkäänlaista moitittavaa. Teuvalainen, hitsaamalla kasattu ja uppokuumasinkitty. Nokkapyörä, kippi kahdella kaasujousella, sidontalenkit ym vakiona.
http://www.muuli.fi/Etusivu/Autoperavaunut/Teuvanmetalli/tabid/406/Default.aspx
-
Näin on;
Eli THULE
8)
Tuoksä niitäki maahan? Rellumainos puuttu ;D
-
Noita lainakärryjä kun on ollut monenlaisia, niin yksi juttu on myös etu- ja takalaidat. Joissakin malleissa on saranoidut joita ei oikein voi jättää aukikaan kun peittää valot tai jää heilumaan, ja irtisaaminen on vähän hankalaa, jolloin lautojen yms tavaroiden kuljettaminen onnistuu heikommin.
-
Kerran pisti silmään keltaisessa pörssissä ollut ostoilmoitus:ostetaan peräkärry,tehdastekoinen,ei eläinjäljitelmiä ;D
-
No en tuo
mutta hyvä kärry on,,,,,,,,
Ruottalaista laatua kuten wanhat wolvo traktoorit
Bison
Boxer
Buster
650
700
814
????????????????????????+
8)
-
Olen vähän katsellut auton perään kärryä ja eri merkkejä näyttäisi olevan markkinoilla pitkälti toista kymmentä. Muuten ei ole tarkempia kriteerejä kuin että lavan pituus saisi olla 3 metriä ja kuomu päälle. Onko eri merkeistä minkälaisia kokemuksia ja yksiakselinen vai teliversio? Teli tietysti syö kantavuutta jarruttomassa kärryssä, mutta onko se kumminkin vakaampi vedettävä?
Teuvalaanen teli-Muuli on hyvä ja tykky kärry. Pompottaa tyhyjänä, muuten mukava. Älä vain jarrullista osta, ylikuormasakko suhteutettuna saavutettuun hyötyyn on niin pieni jotta sitä ei tartte murehtia. Kärryn rakenteellinen kantavuushan riittää vaikka mihinkä.
-
970 xl muuli on kärrynä ja eipä tuosta pahaa sanottavaa ole.
Pitkä vetoaisa on kätevä jos on pidempää kuskattavaa. Tässä kulkee hyvin esim 6 m raudat (etu/takaylitys 1.25m)
Junkkarin valmistama "muuli" on vähän halvempi ja niitähän k-ketju enemmän kauppaakin. Teuvan kärryjä saa tilauksesta.
-
Olen vähän katsellut auton perään kärryä ja eri merkkejä näyttäisi olevan markkinoilla pitkälti toista kymmentä. Muuten ei ole tarkempia kriteerejä kuin että lavan pituus saisi olla 3 metriä ja kuomu päälle. Onko eri merkeistä minkälaisia kokemuksia ja yksiakselinen vai teliversio? Teli tietysti syö kantavuutta jarruttomassa kärryssä, mutta onko se kumminkin vakaampi vedettävä?
Teuvalaanen teli-Muuli on hyvä ja tykky kärry. Pompottaa tyhyjänä, muuten mukava. Älä vain jarrullista osta, ylikuormasakko suhteutettuna saavutettuun hyötyyn on niin pieni jotta sitä ei tartte murehtia. Kärryn rakenteellinen kantavuushan riittää vaikka mihinkä.
hoho!! noista rakenteellisista kantavuuksista on hyviä käytännön kokemuksia sekä itsellä että naapureilla.Esim. naapurikylän miehellä 2 apulantasäkkiä kyydissä 80km/h ja ojaan kärryn pettäessä.Tuli niiiiin pieni lasku lantojen siivoamisesta ojasta että ei mitään hätää ;D Kaikkea te pohjalaiset keksitte ;)
-
Näin on;
Eli THULE
8)
Kauppiaan puhetta!!!
On juu jouset, muuten on kyllä niin pehmee kärry, etten toista ostais. Lavalukotkin niin lapselliset ku olla voi. Jos hyppäät yhdelle kulmalle, niin koko kärry on karso. No saahan sen suoraksi kun hyppää toiselle.
-
Aku 300TL sillä korkeammalla kuomulla on ollut parikolme vuotta. Ihan hyvät kiesit ainakin hintaansa nähden. Keinuteli ja kippikin on. Virontekeleethän nuo ovat ainakin osittain.
-
Pohjanmaan seppä on aina ollut pirun perso huonekaluputkelle ja läkkipellille. Aikaansaavana kaveria vetää vielä hitsisauman vaan toiselle puolelle railoa. Tähän varmaan perustuukin pohjanmaalla tehtyjen koneiden suuri suosio Suomessa ja ympäri Eurooppaa.
Hyvää yritetään, mutta halpamarketti laatua lykkää.
-
kotimaista pitäis periaattees tukea, mutta itselle tarvitsin puolitoista vuotta sitten kärryä ja päädyin Hollantilaisvalmisteiseen Eduard - kärryyn.
Mielestäni siinä hinta / latu / kantavuus on hyvät. Oma on 2.1 x 4.1 mteriä, kantavuutta 2600 kg. pyörät lavan alla ja aukeavat alumiinilaidat, lastauskorkeus 55 cm. kaikki laidat saa auki ja pois, samoin paalikkaat. integroidut ajosillat saa jos haluaa, samoin kapellin 0.5 , 1 tai 2 m. korkuisena. leveuksiä ja pituuksia on monia, varmaan löytyy sopiva.
Aikanaan ratkaisi nimenomaan hinta laatu suhde, vaikka vetoaisa ja keskiöt on Knottin, niin koko kärry oli 2600 eur alv 0.
Alkselit on oikeassa kohdin kärryä, etupainoinenkaan kuorma ei käy kohtuuttomasti koukun päälle.
Suosittelen lämpimästi, ja kehoitan käymään katsomassa: http://www.masetti.fi/
-
kotimaista pitäis periaattees tukea, mutta itselle tarvitsin puolitoista vuotta sitten kärryä ja päädyin Hollantilaisvalmisteiseen Eduard - kärryyn.
Mielestäni siinä hinta / latu / kantavuus on hyvät. Oma on 2.1 x 4.1 mteriä, kantavuutta 2600 kg. pyörät lavan alla ja aukeavat alumiinilaidat, lastauskorkeus 55 cm. kaikki laidat saa auki ja pois, samoin paalikkaat. integroidut ajosillat saa jos haluaa, samoin kapellin 0.5 , 1 tai 2 m. korkuisena. leveuksiä ja pituuksia on monia, varmaan löytyy sopiva.
Aikanaan ratkaisi nimenomaan hinta laatu suhde, vaikka vetoaisa ja keskiöt on Knottin, niin koko kärry oli 2600 eur alv 0.
Alkselit on oikeassa kohdin kärryä, etupainoinenkaan kuorma ei käy kohtuuttomasti koukun päälle.
Suosittelen lämpimästi, ja kehoitan käymään katsomassa: http://www.masetti.fi/
Mikäs malli se on kun ei enää löydy listasta?
-
Kärryn merkki rupiaa olemaan selvillä, mutta sellainen asia pitäisi vielä päättää, että telillä vai ei. Teliversio on tietysti kalliimpi ja kantavuus hiukan pienempi.
-
paras hinta laadultaan on tekno-trailer kuomu kärry.kepittää muulin ja majavat mennen tullen.
-
paras hinta laadultaan on tekno-trailer kuomu kärry.kepittää muulin ja majavat mennen tullen.
Oli tuommoinen tekno, hukkasin pois.
Jos jotakin kiinnostaa miksi niin voin kertoa yksityisviestillä.
-
Thule on kyllä aikas kiva, lienee ainoita Ruotsalasia laitteita joita diggaan,,,,,,,,,,,
koetan kaivaa kuvaa jostain, kuormattuna ja siis tosi töissä.
8)
-
Thule on kyllä aikas kiva, lienee ainoita Ruotsalasia laitteita joita diggaan,,,,,,,,,,,
koetan kaivaa kuvaa jostain, kuormattuna ja siis tosi töissä.
8)
Ihan paska kärry. Mulla semmoien on. On pehmee ja taipuu ku pärekoppa.
-
Jonkun vuoden on ollut Saris 2x4m kippaava lavettikärry.
Kantaa loistavasti sen mitä tuolla kotterolla saa vetää(3tn)
-
paras hinta laadultaan on tekno-trailer kuomu kärry.kepittää muulin ja majavat mennen tullen.
Oli tuommoinen tekno, hukkasin pois.
Jos jotakin kiinnostaa miksi niin voin kertoa yksityisviestillä.
Oletko tehnyt vaitiolon sisältävän diilin kaupan purkamisesta? :)
Laitatko yv;n (jos et julkisesti aio kertoa) kun olen vakavasti harkinnut kyseistä kärryä, ja monet ovat jopa kehuneetkin.
18mm vanerirunkoon pulteilla kasattuhan se on, eipähän tarvitse ainakaan suuremmista koneista tuttuja punatovereiden hitsausten parsimisia tehdä :P ;D
-
Oletko tehnyt vaitiolon sisältävän diilin kaupan purkamisesta? :)
Laitatko yv;n (jos et julkisesti aio kertoa) kun olen vakavasti harkinnut kyseistä kärryä, ja monet ovat jopa kehuneetkin.
18mm vanerirunkoon pulteilla kasattuhan se on, eipähän tarvitse ainakaan suuremmista koneista tuttuja punatovereiden hitsausten parsimisia tehdä :P ;D
Ei oo mitään tuommosia amerikka-sopimuksia tehty. :D
-
Itselläkin ollut vuoden verran Sariksen 4x2m lavettikärry 2700kg kokonaismassalla, kantavuus 2100kg. Ei mitään valittamista, kuten ei kaverillanikaan jolla on ollut vastaava jo noin 10 vuotta.
-
No nyt löytyi tuo kuva suoraan töistä;
-
No nyt löytyi tuo kuva suoraan töistä;
Sull on ihan uus kärry, lavalukotki ihan hapettumattomat. Kaikki on niin köykästä tekoo, alumiini popniiteillä kasattu. Hyppääs kulman päälle, niin kärry jää karsoksi!!
-
No nyt löytyi tuo kuva suoraan töistä;
Sull on ihan uus kärry, lavalukotki ihan hapettumattomat. Kaikki on niin köykästä tekoo, alumiini popniiteillä kasattu. Hyppääs kulman päälle, niin kärry jää karsoksi!!
Helpot on työhommat jos pahvikuormia saa kuskailla. :D