Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: m127302 - 28.11.09 - klo:22:12

Otsikko: Sähkötraktori
Kirjoitti: m127302 - 28.11.09 - klo:22:12
No nyt ku ryssä teki veturista rattorin niin antakaapa mielikuvituksen lentää ja ideoikaa millaisia mahdollisuuksia tuo sähköinen voimansiirto ja ERITYISESTI sähköinen voimanulosotto luokaan tulevaisuudessa.

Voimme(ko) unohtaa nivelaksilat, kiilahinnat ja kulmavaihteet.
Piuhat vaan ja sähkömoottorit pyöriin...
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: KAri - 29.11.09 - klo:08:29
No nyt ku ryssä teki veturista rattorin niin antakaapa mielikuvituksen lentää ja ideoikaa millaisia mahdollisuuksia tuo sähköinen voimansiirto ja ERITYISESTI sähköinen voimanulosotto luokaan tulevaisuudessa.

Voimme(ko) unohtaa nivelaksilat, kiilahinnat ja kulmavaihteet.
Piuhat vaan ja sähkömoottorit pyöriin...

Olin kuuntelemassa Saksassa Landteknik-seminaarissa esitelmää, jossa oli kultivaattorin piikit laitettu sähkön avulla värisemään ultraäänitaajuudella. Labraolosuhteissa tällä saatiin piikkien kitka puolitettua ja näin ollen vetokoneen _vetotehoksi_ riittäisi puolet "perinteisestä". Toisaalta taas ultraäänivärähtelyn tuottamiseen tarvittiin se "säästynyt" teho, joten kokonaistehontarve pysyi suunnilleen samassa.
Kaupallisessa sovelluksissa tuskin näkymään vielä tällä vuosikymmenellä laajemmin, mutta sähkötraktoreissa toimisi helposti ja samalla pienentäisi koko koneen voimansiirron rasituksia ja isompia koneita voitaisiin rakentaa kevyemmin ja kevyemmiksi.

Yksi yksinkertaisempi sovellus tästä sähkön käytöstä oli portaattomasti säädettävä ulosoton toteutus - saa ulostosta aina halutun pyörimisnopeuden riippumatta vetokoneen nopeudesta ja moottorin kierrosnopeudesta.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: kantola - 29.11.09 - klo:08:36
Eilisessä Top Gearissa myös kovasti ylistettiin sähkömoottoreita, joissa ovat liikkuvat osat minimissä ja huollon tarve olematonta verrattuna polttomoottoreihin. Kehitys kehittyy.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: Hervast - 29.11.09 - klo:11:30
No yksi suuri etu olisi miltei täydellinen komponenttien sijoittelun vapaus työkoneen rungossa. Painopisteestä saa helposti optimaalisen ja mm. maavaran säätö tulee helpommaksi toteuttaa kun pyörännapoihin ei tarvi siirtää voimaa mekaanisesti. Raide- ja akseliväliä voisi säätää vaikka ajon aikana. Osa näistä ominaisuuksista on jo metsäkoneissa joissa on hydrauliset napamoottorit.

Ohjaamon sijoituksen vapauden seurauksena ergonomia voisi parantua työkoneissa vielä huomattavasti. Ohjaamoahan voisi siirtää vaikka työtehtävän mukaan, eteen taakse sivulle ym..
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: koivumaki - 29.11.09 - klo:16:24
Onkos joku nähny jossain hyötysuhdevertailua sähkö vastaan nykykonstruktiot?
Ei sähkökäytön hyötysuhde sentään 1 ole.

Kehitys kehittyy se selvä ja varmaan sähköisiä voimansiirtoratkaisuja tulee.

Autossa vaan sähkömoottorin käyttö on paljon helpompaa kuin traktorissa.auton kulku muuttuu
ilmanvastuksen kautta nopeuden kanssa raskaammaksi.Samalla moottorin vetomootorien kierrosluku kasvaa ja samalla teho sekä jäähdytys paranevat.

Traktorissa asiat menevät toisin päin,hitailla ajonopeuksilla tarvitaan suurta tehoa jolloin napamoottoriratkaisussa hitaaseen pyörimiseen yhdistyy suuri vääntömomentti.Samalla jäähdytys huononee.No tottaikai erillistuuletin on keksitty,mutta kun pyörimisnopeus menee riittävän alas loppuu sähkömoottorista tehokin.

Ehkä sähkösysteemi yhdistettynä esim portaattoman mekaanisen osuuden kanssa tuo aikanaan tuloksen.

Olen ollut tekemässä paperikoneiden käyttöjä jossa on periaatteessa samat ongelmat kuin traktorissa,pienillä nopeuksilla valtavat momentit ja sitten suurilla pyörimisnopeuksilla pienet momentit.
Yksi ongelma traktorin voimansiirrossa sähkökäytön kannalta on suuri välityssuhdealue.VOA onkin jo paljon helpompi ratkaista.Välityssuhdealue on reilusti rajallisempi.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: pajapoju - 29.11.09 - klo:22:45
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 29.11.09 - klo:23:35
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.

Saa olla melkoinen piuha että voisi olla nivelakselia vaarallisempi.

Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: Wejjo - 30.11.09 - klo:07:00
Ensimmäisenä tulee mieleen sähkötraktorissa työturvallisuus, jos sen nivelakselin paikalla on korkeajännitteinen piuha, joskus niitä oikosia tulee kuitenkin.

Saa olla melkoinen piuha että voisi olla nivelakselia vaarallisempi.



http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/   
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: sakkuli - 07.12.09 - klo:17:53
Sähkökäyttöjen suurinpina etuina voidaan pitää säädettävyyttä sekä momentin riippuvuutta kierroslukuun.

Smoottorin momentti nousee kun kierrosluku laskee -> automaaginen takasin kytkentä

Säädettävyys on helppo toteuttaa, teollisuudessa ~kaikki käytöt on sähköisiä

Tulevaisuudessa traktoriin tulee varmasti sähkökäyttöjä, tällöin eduksi tulee myös hinta. Sähkön ulosotto säätöineen on paljon halvempi kuin mekaaninen vaihdelaatikko ja mekaaninen yhteys ulosotto tapille.

Ongelmana ko systeemissä on sähkön tuottaminen tai varastointi. Polttomoottori-generaattori yhdistelmä tulisi kalliiksi vain tuota käyttöä varten ja sähkön varastointi on aikasta alkutekijöissään.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: oltsik - 07.12.09 - klo:19:06
Sähkökäyttöjen suurinpina etuina voidaan pitää säädettävyyttä sekä momentin riippuvuutta kierroslukuun.

Smoottorin momentti nousee kun kierrosluku laskee -> automaaginen takasin kytkentä

Säädettävyys on helppo toteuttaa, teollisuudessa ~kaikki käytöt on sähköisiä

Tulevaisuudessa traktoriin tulee varmasti sähkökäyttöjä, tällöin eduksi tulee myös hinta. Sähkön ulosotto säätöineen on paljon halvempi kuin mekaaninen vaihdelaatikko ja mekaaninen yhteys ulosotto tapille.

Ongelmana ko systeemissä on sähkön tuottaminen tai varastointi. Polttomoottori-generaattori yhdistelmä tulisi kalliiksi vain tuota käyttöä varten ja sähkön varastointi on aikasta alkutekijöissään.

Syntyykö siinä tehoa tyhjästä? Eli jos momentti nousee kierrosten laskiessa niin eikös se pyri noudattamaan samaa kaavaa kuin vakiotehoinen polttomoottori? Teho=momentti*kierrosnopeus?

Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.

Ei sitä tarvii varastoida kun ei tuoteta kuin tarvittava määrä. 
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: jko - 07.12.09 - klo:20:44
Syntyykö siinä tehoa tyhjästä? Eli jos momentti nousee kierrosten laskiessa niin eikös se pyri noudattamaan samaa kaavaa kuin vakiotehoinen polttomoottori? Teho=momentti*kierrosnopeus?

Tuossa tapauksessa teho nousee. Momentti kasvaa suhteessa nopeammin kuin pyörimisnopeus pienenee. Oikosulkukoneen (teollisuuden yleisin moottori) ottama virta riippuu jättämästä (tahtinopeus - tod. pyörimisnopeus). Kun jännite pysyy vakiona, kasvaa myös teho. Tämä tietysti edellyttää, että verkko kykenee syöttämään kasvaneen tehon. Mikäli sähkömoottoria syöttää pieni dieselgeneraattori, rajoittaa sen max. teho tottakai myös sähkömoottorin tehon kasvua ja sitä kautta momentin kasvua kuormituksen kasvaessa. Jostainhan sen lisätehon olisi tultava...
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: Timppa - 07.12.09 - klo:20:50
Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.


***Ja tuo sähkö voidaan tulevaisuudessa tuottaa esim. pienoistuulivoimalalla taikka pienellä fuusioreaktorilla.

 ;D
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: bdr-529 - 07.12.09 - klo:21:12
Propelli katolle ja mitä kovempaa ajaa niin sitä enemmän tehoa. Mutta kuinkas peruuttaessa? :D :D
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: 1065 - 07.12.09 - klo:21:38
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: kotivalo - 07.12.09 - klo:21:55



[/quote]

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/   
[/quote]

Eläkeläismies oli valmistanut pistotulpasta, sähköjohdosta ja kahdesta ruuvimeisselistä myyränkarkotuslaitteen, jossa toinen meisseli oli kytketty vaihejohtimeen ja toinen nollajohtimeen. Tuntemattomasta syystä hän oli tarttunut jännitteisiin meisseleihin tai paljaisiin johtimiin silloin, kun pistotulppa oli kytkettynä pistorasiaan. Mies sai sähköiskun, jonka aiheuttamiin vammoihin hän kuoli myöhemmin sairaalassa.

Kaikenlaista saattaa sattua, varsinainen meisseli-setä
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: icefarmer - 07.12.09 - klo:21:57
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.
kyllähän polttomoottoria on aina pystytty kehittämään eteenpäin kun sille on löytynyt varteenotettava haastaja. huvikseen voi käydä tutkailemassa noita wärtsilän merimoottoreita on ahto ja työpaineet kohdillaan, muuttuvapuristeiset moottorit vasta tulossa jne jne. kaks ongelmaa tulee mieleen tuossa sähkön käytössä työkoneissa. ensimmäinen on lämpö ja siitä seuraa pölyn ja lian sietokyky. öljyhän on helppo kierrättää lauhduttimen läpi mutta sähkömoottorin jäähdytys vähän kinkkisempi
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: apilas - 07.12.09 - klo:22:47
Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.


***Ja tuo sähkö voidaan tulevaisuudessa tuottaa esim. pienoistuulivoimalalla taikka pienellä fuusioreaktorilla.

 ;D

timpalle biokaasu reaktori letku vain p###### ;D
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: Verku - 08.12.09 - klo:22:32
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.
kyllähän polttomoottoria on aina pystytty kehittämään eteenpäin kun sille on löytynyt varteenotettava haastaja. huvikseen voi käydä tutkailemassa noita wärtsilän merimoottoreita on ahto ja työpaineet kohdillaan, muuttuvapuristeiset moottorit vasta tulossa jne jne. kaks ongelmaa tulee mieleen tuossa sähkön käytössä työkoneissa. ensimmäinen on lämpö ja siitä seuraa pölyn ja lian sietokyky. öljyhän on helppo kierrättää lauhduttimen läpi mutta sähkömoottorin jäähdytys vähän kinkkisempi


Isot suljetulla rakenteella tehdyt servot nestejäähyllä.

Momentti 100% nolla rpm ja ylöspäin, ainakin näin oon tajunnu... ???

Oisko poikaa, suunnanvaihto olis ainakin aivan mahtavaa.... ;)
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: 1065 - 09.12.09 - klo:12:55
Kyllähän se polttomoottori tosiaan kehittyy mutta rajat tulee vastaan ja polttokenno/sähkö on ehkä varteenotettavin seuraava kehitysaskel.Koska tuo kehitysaskel otetaan on tulevaisuutta jota on mahdoton ennustaa mutta ensimmäiset sovellukset on jo esitelty joten pää on avattu.
Pölyn ja liansietokyky ei liene ongelma kun kerran teollisuudessakin sähkömoottoreita käytetään huomattavasti pölyisemmissäkin kohteissa kuin maataloudessa.Kuivurissakin on sähkömoottoreita eikä sielläkään se pöly moottoreita ihan hirmuisesti tuhoa eikä lämpökään ole mitenkään isommin ongelmana. Lämpö on hoidettavissa nesteellä silloin kun puhutaa suurista rasituksista  mutta aika koville saa rasitus nousta jotta lämpö todella nousee kynnyskysymykseksi. Työkonekäyttö ei kuitenkaan ole niin erikoisen likaista ja pölyistä(kohteissa joissa hydrauliikka korvattaisiin sähkömoottorilla) kuin joku tuntuu ajattelevan. Esimerkiksi niittokoneen voimalinjan korvaaminen sähkömoottorilla olisi aika simppeli juttu. Jyrsimen käyttö sähkömoottorilla  onnistuisi varmasti helposti sekin. Sontakärryn levittimien ja kuljettimien korvaaminen sähkömoottoreilla ei vaatisi suuriakaan muutostöitä mutta mekaanisia kulmia ja akseleita vähenisi aika kivasti.Onhan näitä kohteita helppo löytää mutta ensin tarvitaan se traktori joka tuottaa sen sähkön.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: Hasse - 09.12.09 - klo:13:19
Fakta on se että venäjän mailla on ollut jo kauvan isomman luokan maansiirtokoneita sekä dumppereita missä sähköinen voimansiirto.Elikkä venäjällä ei mitenkään uutta teknologiaa.Uusi asia on ainoastaan että on sovitettu sähköinen voimansiirto traktoriin, Belaruksen ansiosta.
Myös Ruottalaiset on kehitellyt metsäkonetta missä pyörissä sähkömoottorit.
Tottakai yleistyy myös muilla merkeillä,kuinka nopeasti riippuu tietenkin kulissien takaisista asioista.
Se että vain lännessä kehitetään huipputeknologiaa on väärä väite,tosin valuutalla on pystytty ostamaan muilta markkinoilta helposti innovaatioita josta on sitten otettu kunniaa itselleen.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 09.12.09 - klo:16:12
Fakta on se että venäjän mailla on ollut jo kauvan isomman luokan maansiirtokoneita sekä dumppereita missä sähköinen voimansiirto

Varhaisempaa sähköistä voimansiirtoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elefant
Natseja voi siis syyttää tuostakin keksinnöstä..

Kuormaaja:
http://www.letourneau-inc.com/mining/pdf/L-2350.pdf

Ja kuorma-auto:
http://en.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T_282B

Valkovenäläinen versio:
http://www.belaz-export.com/pdf/75600_en.pdf

Napavaihteellahan saa sähkömoottoriin lisää kierroksia ja lisää momenttia, moottorin ei tarvitse pyöriä yhtä hitaasti kuin pyörä.

Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: 1065 - 09.12.09 - klo:17:58
Oleellista ei liene tuo sähkön käyttäminen voimansiirrossa vaan se että traktori toimii kokonaisuutena ilman polttomoottoria.Sähkö on varhaisempi keksintö ajoneuvon kuljettamiseen kuin polttomoottori joten koko sähköinen voimansiirto on keksitty jo kauan sitten. Polttokenno mahdollistaa sen ettei sähkön käyttö vaadi kahdennettua moottorointia eli ei tarvita polttomoottoria tuottamaan sähköä.On täysin totta että suurissa maansiirtokoneissa on jo kauan ollut sähköinen voimansiirto ja sellainen oli myös vaikkapa taistelulaiva Ilmarisessa ja esimerkkejä löytynee melko pitkä lista. Tuo ruotsalaisten kehittämä metsäkone on jännä sovellus ja ehkä juurikin metsässä pyöriin sijoitettu moottorointi antaa eniten vapautta suunnitella tehokas etenijä.Maavaraa ei rajoita akselistot tai telien rakenteet ja kaikista pyöristä voidaan tehdä kääntyviä. Veto voidaan optimoida ja kaikki pyörät saadaan vetämään ilman luisto-ongelmia.
Ainoa hidastava tekijä näiden sähköisten sovellusten yleistymiselle on hinta. Tällä hetkellä polttomoottoriset ja perinteiseen tekniikkaan nojaavat koneet ja laitteet ovat ylivoimaisesti halvempia.Polttoaineen hinta määrittää sen millä tavalla liike-energiaa tuotetaan ja toistaiseksi öljylle ei ole yhtä tehokasta ja edullista korvaajaa.Sitten kun öljyn hinta alkaa nousta yli kipurajan alkaa tosissaan se halvemman polttoaineen etsintä. Öljyntuottajat kyllä osaavat lisätä ja vähentää tuotantoa jotta hinta pysyy heille sopivana. Öljyntuottajathan ohjaa markkinoita tuotantoa säätelemällä ja käyttäjällä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tanssia nöyrästi tuottajien pillin mukaan. Kokonaisuutena ajatellen tämä on aika ikävää ja jo tämän riippuvuussuhteen katkaisemiseksi olisi korvaavia polttoaineita syytä tosissaan kehittää.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 09.12.09 - klo:19:50
Polttokennon polttoaineeksi yleensä suunnitellaan vetyä. Teoriassa vetyä voisi valmistaa sähkövirralla vedestä, käytännössä vety valmistetaan maakaasusta. Riippuvuus öljyfirmoista ei siis katoa mihinkään vaikka polttomoottorin korvaa polttokennolla. Hyötysuhde vedystä sähköksi on polttokennolla parempi, mutta etu alkaa häviämään kun laskee mukaan myös vedyn valmistuksessa häviävän energiamäärän.

http://www.fuelcelltoday.com/reference/image-bank/History/Allis-Chalmers-Fuel-Cell-Powered

Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: 1065 - 09.12.09 - klo:20:26
Öljylle ei näillä hinnoilla ole yhtään varteenotettavaa kilpailijaa mutta jos öljyn hinta nousee vaikkapa 20% tai 30% niin kilpailijoita jo alkaakin ilmestymään(tämä hieman pidemmällä aikavälillä tietenkin). Polttokennon taloudellinen mielekkyys tulee juurikin siitä että sillä päästään lähimmäksi öljyn tarjoamia ominaisuuksia eli riittävän suuria toiminta-aikoja suhteessa mukana kuljetettavaan polttoainemäärään. Akut ovat liian raskas ja hidas(latausaika) tapa tuottaa sähköä työkonekäytössä jotta sovelluksista saadaan oikeasti toimivia. Kaikki tämä kokosähköinen traktorihöpinäni nojaa siihen tulevaisuuden tosiasiaan että öljyn hintakehitys on  nousujohteinen samalla kun uusien tekniikkojen tuotekehitys menee eteenpäin ja jossain vaiheessa öljyn kilpailuetu kapenee riittävän pieneksi muihin polttoaineisiin nähden.Dieselmoottorin rajat alkaa olla jo kartoitettu ja merkittäviä kulutus-säästöjä ei enää ole näköpiirissä joten kilpailevilla tekniikoilla on selkeä taso mihin pyrkiä.Toki polttomoottoritkin kehittyy mutta kulutuspuolen säästöt on enää marginaalisia.Polttomoottorin hyötysuhde ei ole mitenkään kovin hyvä ja tekniikkansa vuoksi se ei siitä radikaalisti parempaan voi edes muuttua.
Kyllä vety tietyllä tavalla vapauttaa riippuvuuden öljy-yhtiöistä (tai oikeammin se vapauttaa riippuvuudesta öljyyn) koska sitä pystytään valmistamaan ilman öljyä.Jos öljy-yhtiöt tuottavat sitä halvimmalla niin siitä vaan mutta ainakaan ne eivät pysty sanelemaan kuinka paljon tuotetta markkinoilla on koska se ei ole samalla tavalla vain tiettyjen alueiden yksinoikeus.
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: apilas - 09.12.09 - klo:20:31
http://www.youtube.com/watch?v=QnmwE70FC58&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=QnmwE70FC58&feature=related) uusiutuvaa energiaa käyttävää tekniikkaa tarjolla jo tänä päivänä ;D
Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: oltsik - 09.12.09 - klo:21:42
Öljylle ei näillä hinnoilla ole yhtään varteenotettavaa kilpailijaa mutta jos öljyn hinta nousee vaikkapa 20% tai 30% niin kilpailijoita jo alkaakin ilmestymään(tämä hieman pidemmällä aikavälillä tietenkin). Polttokennon taloudellinen mielekkyys tulee juurikin siitä että sillä päästään lähimmäksi öljyn tarjoamia ominaisuuksia eli riittävän suuria toiminta-aikoja suhteessa mukana kuljetettavaan polttoainemäärään. Akut ovat liian raskas ja hidas(latausaika) tapa tuottaa sähköä työkonekäytössä jotta sovelluksista saadaan oikeasti toimivia. Kaikki tämä kokosähköinen traktorihöpinäni nojaa siihen tulevaisuuden tosiasiaan että öljyn hintakehitys on  nousujohteinen samalla kun uusien tekniikkojen tuotekehitys menee eteenpäin ja jossain vaiheessa öljyn kilpailuetu kapenee riittävän pieneksi muihin polttoaineisiin nähden.Dieselmoottorin rajat alkaa olla jo kartoitettu ja merkittäviä kulutus-säästöjä ei enää ole näköpiirissä joten kilpailevilla tekniikoilla on selkeä taso mihin pyrkiä.Toki polttomoottoritkin kehittyy mutta kulutuspuolen säästöt on enää marginaalisia.Polttomoottorin hyötysuhde ei ole mitenkään kovin hyvä ja tekniikkansa vuoksi se ei siitä radikaalisti parempaan voi edes muuttua.
Kyllä vety tietyllä tavalla vapauttaa riippuvuuden öljy-yhtiöistä (tai oikeammin se vapauttaa riippuvuudesta öljyyn) koska sitä pystytään valmistamaan ilman öljyä.Jos öljy-yhtiöt tuottavat sitä halvimmalla niin siitä vaan mutta ainakaan ne eivät pysty sanelemaan kuinka paljon tuotetta markkinoilla on koska se ei ole samalla tavalla vain tiettyjen alueiden yksinoikeus.

Järkevän käyttöajan saavuttaminen traktoreissa polttokennolla vaatii kuutioden kokoisen polttoainesäiliön joka on vielä vähän muuta toista nykyiset muovipytyt. POlttokenno kuulostaa hienolta ja on varmasti sitä, mutta käytännön haasteet sen matkalla standardiksi liikkuvassa kalustossa tekevät matkasta pitkän ja kivisen.

Vedyn käyttö tuo samanlaisen kartellin tuotantoon kuin öljynkin tuotto. Vaikka itse vedyn lähde onkin vapaammassa jaossa, yritykset jotka voivat tuottaa vetyä SUURIA määriä taloudellisesti ja hoitaa sen loppukäyttäjälle ovat harvassa. 

Otsikko: Vs: Sähkötraktori
Kirjoitti: 1065 - 09.12.09 - klo:22:20
Aivan totta,minkä tahansa muun tekniikan kuin polttomoottorin matka yleiseksi standardiksi liikkuvassa kalustossa on pitkä ja kivinen muttei tarkoita sitä ettei se ole mahdollinen ja jopa todennäköinen.Vedyssä on se hyvä puoli ajatellen traktorikäyttöä että se voidaan varastoida isoon tankkiin paineistettuna ja tankkaus on nopeaa ja tämä on iso etu vaikka toiminta-aika jäisikin rajalliseksi. Öljyllä on se huono ominaisuus että sitä on aina vain vaikeampi saada ja tuotantokustannukset ovat rajussa nousussa koska uusia kenttiä löytyy harvakseltaan vaikka etsintäkalusto ja menetelmät koko ajan kehittyy.Itse en ainakaan usko öljyn loputtomaan riittävyyteen joten joku muu tapa liikkua kuin öljyn voimalla on tulevaisuutta. Vetyä ei ole tar***** suuria määriä joten sen jalostaminenkaan ei ole juuri kehittynyt mutta jos vedyn markkinat kasvavat toki jalostus kasvaa samassa suhteessa.Tuotanto varmasti keskittyy mutta samallaiseksi kartelliksi kuin öljy se ei muodostu. Tämä alkaa olla jo kaukana itse aiheesta.