Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: juumassi - 07.08.09 - klo:19:48
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
empä tiedä, monessa firmassa kauluspaitoja kohtuuton määrä suorittavaan joukkoon verrattuna ja eipä niitä kovim usein saneerata pihalle eikä työehtoja heikennetä.sama äijä marisi kun lentäjien hotellit käydään tarkistamassa ja patjat tsekkaamassa etukäteen jne jne. mutta itekki joitaki vuorokausia traktorinkopissa istuneena suon kyllä mieluusti lentäjälle kunnon patjan ja viihtyisän huoneen, että on lennolla virkeänä. nämä kokoomusjupit laittas lentäjät varmasti telttamajotukseen jos vain ois laillista >:( >:( >:( >:(tai parempi idea ois lanseerata uus makuuohjaamollinen konetyyppi :D :D :D :D
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
MTK uudistuu, kun viimeisen navetan ovelle laitetaan pönkä ;D
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Koskee myös MTK:ta. Viimeinen sammuttaa valot ;D
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Koskee myös MTK:ta. Viimeinen sammuttaa valot ;D
koskee myös sepeä. ;D ;D
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Täh ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
Osaamaton pomo ei muistanut, että kaikki henkilöstöryhmät - paitsi kenttätekniikka - tarjosivat linnarauhana kahden vuoden sopimusta samalla liksalla ja 10% palkanalennusta :o :o :o :o
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
Osaamaton pomo ei muistanut, että kaikki henkilöstöryhmät - paitsi kenttätekniikka - tarjosivat linnarauhana kahden vuoden sopimusta samalla liksalla ja 10% palkanalennusta :o :o :o :o
10 prossaa ei riitä, lentoyhtiöt rämpivät pahasti suossa. Halpalentoyhtiöt porskuttavat.
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
Osaamaton pomo ei muistanut, että kaikki henkilöstöryhmät - paitsi kenttätekniikka - tarjosivat linnarauhana kahden vuoden sopimusta samalla liksalla ja 10% palkanalennusta :o :o :o :o
10 prossaa ei riitä, lentoyhtiöt rämpivät pahasti suossa. Halpalentoyhtiöt porskuttavat.
Ei töitä ilmaiseksi tehdä... et sinäkään !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
Osaamaton pomo ei muistanut, että kaikki henkilöstöryhmät - paitsi kenttätekniikka - tarjosivat linnarauhana kahden vuoden sopimusta samalla liksalla ja 10% palkanalennusta :o :o :o :o
10 prossaa ei riitä, lentoyhtiöt rämpivät pahasti suossa. Halpalentoyhtiöt porskuttavat.
Ei töitä ilmaiseksi tehdä... et sinäkään !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maataloudessa joutuu tekemään lähes ilmaiseksi. Lentäjien keskiansio on n. 11.000 e/kk.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/08/07/hienonen-ajattelin-kokeilla-totuutta/200917800/139
-
ay-liikkeen pitäisi uudistautua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24660
Bolsevisminen sosialismi ja omaan napaan tuijotus koituu ton toiminnan tuhoksi.... ::) Eli AY-toiminta tappaa terveenkin yrityksen.
Finnair
Osaamaton pomo ei muistanut, että kaikki henkilöstöryhmät - paitsi kenttätekniikka - tarjosivat linnarauhana kahden vuoden sopimusta samalla liksalla ja 10% palkanalennusta :o :o :o :o
10 prossaa ei riitä, lentoyhtiöt rämpivät pahasti suossa. Halpalentoyhtiöt porskuttavat.
Ei töitä ilmaiseksi tehdä... et sinäkään !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maataloudessa joutuu tekemään lähes ilmaiseksi. Lentäjien keskiansio on n. 11.000 e/kk.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/08/07/hienonen-ajattelin-kokeilla-totuutta/200917800/139
Ammatinvalinta on tärkee juttu :P :P :P :P ...ja privapostia lootassas... ;D
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Myös MTK/kepun linja siirtää maataloutemme tundralle on tuossa tiensä päähän, rahoittajaa ei enää löydy: esim. meillä maksetaan suurimmillaan tundralla jo pelkästään maidon lisähintaa 32 s/l muut kansalliset tuet ja EU-tuet päälle, kun keskimäräinen EU:n tuottajahinta heiluu 25 s/l kieppeillä......ilman lisähintoja tai kansallisia tukia. Ainoa vaatimus tämän tundratuen saamiselle on, että pitää äänestää kepua ja maksaa ämteekoon jäsenmaksu.
Myös sellainenkin hulluttelu, että tundran maitutila saa 100 000 e/v kansallista tukea, jotta vieraalla töissäkäyvä isäntäväki voi pyörittää maituharrastustaan yhteiskunnan rahoilla, on tulossa tiensä päähän.
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Suomi ottaa ensi vuonna lainaa kiinalaisilta 11 mrd euroa.
-
Otas veeti toinen aspiriini mää meen mittaan Bambsen ruuveja..m kasi norminousulla...
***** se oliki vastakierretappi..
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Menes Aulis kysyyn Finnairista eronneelta johtajalta mitä mieltä hän on SUOMALAISESTA AY LIIKKEESTÄ . Raamatuspaksuinen työehto sopimus ei kovin järkevältä kuulosta . :o :o :P :P :P
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa.
Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ????
Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa.
Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ????
Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni.
Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon.
Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Kiinaan ja Portugaliin.
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.
Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan :P :P :P :P :P :P :P
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.
Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan :P :P :P :P :P :P :P
Hyvää yötä!
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article314566.ece
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.
Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan :P :P :P :P :P :P :P
Hyvää yötä!
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article314566.ece
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
-
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Suomi ottaa ensi vuonna lainaa kiinalaisilta 11 mrd euroa.
joko meni auliksella löysät housuun ;D
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Suomi ottaa ensi vuonna lainaa kiinalaisilta 11 mrd euroa.
joko meni auliksella löysät housuun ;D
No mikäli ne on dollareita ja dollari laskee samaan tahtiin kuin tähän asti, niin se maksaa takaisin euroilla maksimissaan puolet tuosta summasta ...
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.
Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan :P :P :P :P :P :P :P
Mistä snyt kukko kusee? Eikö teille riitä katkennu flyygelin jalka?
-
Länsimaissa on pian edessä totuuden aika, kiinalaiset lykkäävät tavaraa markkinoille ja rahoittavat länsimaiset AY-laiskottelijat.
Hölöhölö !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Menes Aulis kysyyn Finnairista eronneelta johtajalta mitä mieltä hän on SUOMALAISESTA AY LIIKKEESTÄ . Raamatuspaksuinen työehto sopimus ei kovin järkevältä kuulosta . :o :o :P :P :P
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24664&sort=false
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24689
-
Muistatteko Kalevi Keihäsen joka vei Suomalasia halvalla etelänaurinkoon . Dokumentti joka hänestä tuli kertoi Finnairin olevan se pääpukari joka Keihasen lopulta kaatoi . Sellaista Suomessa .
-
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(
-
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(
Jooo, näin on, syyttely on turhaa.
Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...
Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
-
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(
Jooo, näin on, syyttely on turhaa.
Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...
Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
minkähän verran prosentteina nuo työntekijäkulut on. luulis että kovin kuluerä on kuitenki pöolttoaine ja finnairhan on uusinut kalustoa voimakkaasti ettei vain jopa liian voimakkaasti
-
Storan pomo Jouko Karvinen sanoi taannoin, että ei Suomessa ole mitään sellaista osaamista mitä ei olisi myös Kiinassa, meillä on aina uhottu, että Suomen pärjäämisen takaa huippuosaaminen ja korkea koulutustaso, mutta kun se ei auta, Kiinassa,Intiassa ja muuallakin Aasiassa on kaikki sama huippuossaminen kuin meillä, kansan koulutustaso ei ole näin korkea kuin Suomessa, mutta ei sen tarvitsekaan olla, kun iso väkimäärä korvaa keskimääräisen alhaisemman koulutustason. Joten mitä valttikortteja Suomelle jää globaalissa kilpailussa? vastaus on yksinkertainen: Ei mitään, Hyvää Yötä Suomi. sun päiväs ei enää koita, vaan aurinko laskee Suomelle.
-
Jooo, näin on, syyttely on turhaa.
Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...
Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
minkähän verran prosentteina nuo työntekijäkulut on. luulis että kovin kuluerä on kuitenki pöolttoaine ja finnairhan on uusinut kalustoa voimakkaasti ettei vain jopa liian voimakkaasti
[/quote]
Näinhän se on, suurimmat kulut on kalusto, polttoaineet ja työntekijäkulut.
Polttoaineisiiin ei voi vaikuttaa muuten kuin polttoainekuluja leikkaamalla, eli kalustoa uusimalla, kalusto kumminkin on aika uutta Finnarilla, joten sekin on vielä kuolettamatta.
Eikä maksamatonta kalustoa kannata myydä lama-aikana poiskaan, eihän sillä todennäköisesti saa edes niitä velkoja kuitattua mitä niistä on jäljellä ...
Joten mitä jää jäljelle, työvoimakulut ja muut henkilöstökulut, koska muita merkittäviä kulueriä ei tälläisessa palveluyhtiössä ole olemassa.
Finnairi on aina uusinut kalustoa nopeasti, siihen sen imago turvallisena yhtiönä on perustunut ja sillätavalla on saatu myös kilpailuetua pitkillä Aasian reiteillä, joissa on kovat polttoainekulut.
Mikäli tämä lama olisi ollut tiedossa, niin todennäköisesti kalustoa ei olisi uusittu ihan niin nopeasti, koska kohtahan tuota on myynnissä joka puolella maailmaa ....
-
Storan pomo Jouko Karvinen sanoi taannoin, että ei Suomessa ole mitään sellaista osaamista mitä ei olisi myös Kiinassa, meillä on aina uhottu, että Suomen pärjäämisen takaa huippuosaaminen ja korkea koulutustaso, mutta kun se ei auta, Kiinassa,Intiassa ja muuallakin Aasiassa on kaikki sama huippuossaminen kuin meillä, kansan koulutustaso ei ole näin korkea kuin Suomessa, mutta ei sen tarvitsekaan olla, kun iso väkimäärä korvaa keskimääräisen alhaisemman koulutustason. Joten mitä valttikortteja Suomelle jää globaalissa kilpailussa? vastaus on yksinkertainen: Ei mitään, Hyvää Yötä Suomi. sun päiväs ei enää koita, vaan aurinko laskee Suomelle.
Ehkä, mutta sellaista alaa ei ole olemassakaan, jossa Suomi pärjäisi Kiinalaisten kanssa esim. työvoimakuluissa, ei maataloudessa eikä missään muussakaan toiminnassa.
Siinä mielessä on vain erikoistuttava yhä pitemmälle ja jätettävä suureen volyymiin perustuvat pulkkituotteet Kiinalaisille, kuten sellunkeitto on, siinä mielessä Karvinen on oikeassa ja myös väärässä.
-
onkohan finnairin johtoporras valmis laskemaan palkkojaan, yleensä nämä johtajat nostaa palkkojaan kun menee huonosti,sitä perustellaan haastellisella ajalla ja kun ajat paranee kuitataan miljoonaoptiot. onkohan tämä pomo elänyt säästeliäästi työmatkoillaan, nukkunu aina edukkaasssa hotellissa, syöny noutopöydästä päivän keittoa, ajanu bussilla taksin sijasta jne jne... jos on kuitit näyttää äijän puheet voi ottaa vakavasti :D :D ;D ;D
No palkan-alennukset tuskin oli ainoa asia, joka närästi, eiköhän se ollut koko kuvio, jossa AY liike sekaantui yhtiön ostotoimintaan, esim. valitsemalla hotellit missä henkilökunta yöpyy.
Finnair on kriisissä ja kriisi ei ratkea, jos kustannuksia ei leikata.
Mitä vaihtoehtoja itse ehdottaisit ????
hankala on maan matosena mennä neuvomaan ilmailuyritystä samassa tilanteessa ovat kun metsäteollisuus, erikoistua täytys jotenki sinne sektorille missä huippuosaamisella ja laadulla tulosta saa aikaan. joka kivi on käännettävä ja sentti säästettävä mistä voidaan. mutta tuommosella veetimäisellä syyttelyllä ei saada mitään aikaan. kokoomuskaverit kyllä taputtelee viikon selkään ja hymistelee myötämielisenä mutta mitäs sitte ku tämä lööppi on unohtunu ja pitäis alkaa katella uutta työpaikkaa ;D ;D >:( >:(
Jooo, näin on, syyttely on turhaa.
Onhan ala yleisesti kustannuskriisissä, kuten metsäkin, näissä tilanteissa vahvat yhtiöt yleensä ovat voittajia ja heikot karsiutuu, ehkä pitäisi vaan järjestää valtion puolesta pieni osakesijoistus yhtiöön ja antaa toimivan johdon luotsata yhtiö kuiville ...
Toisaalta, mikäli hintataso ei palaudu, niin säästöjä on vaan löydettävä ja kun tälläisessä palveluja tuottavassa yhtiössä melkein ainoa kohde jossa voi merkittäviä säästöjä saada aikaan, on henkilökunnan palkat ja muut edut, niin kysyn vaan että miten homma hoidetaan, jos liitot ei hyväksy minkäänlaisia leikkauksia omiin etuihinsa.
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
-
täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla.
Tästähän sopimusyhteiskunnassa on kyse.
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(
-
Jooo, tommosessa pienessä avainryhmässä liitto kykenee kyllä ajamaan läpi sellaisiakin asioita, jotka ei ole aina järjellä perusteltavissa. Finnairin kaltainen yhtiö on helisemässä, kun se ei oikein saa niitä kuriin.
Ehkä Finnairin pitäisi perustaa tytäryhtiö toiseen maahan joka lentää samoja reittejä niillä toisilla koneilla, mutta palkkaa työvoiman sieltä toisesta päästä, ehkä se pistäisi AY-miehet miettimään, kannattaako lypsävä lehmä lopettaa vai lypsää ???? Esim. Finnairilla olisi kaksi yhtiötä, toisen koneet olisi Thaimaassa ja miehistö sieltä, toisen Suomessa, koneet lentää Thaimaan ja Suomen välistä liikennettä, kummassakin yhtiössä toteutetaan kyseisen maan työehtosopimuksia.
Onhan meillä jo näyttöä ennestään, Merimiesunioni. Sumen lipun alla ei ole enää montaakaan laivaa.
Finnairin kannattaisi siirtyä Viroon. Tampereella suuri firma Tamfelt ajaa alas kotimaan toimintoja, siirtyy Viroon ja Portugaliin.
Älä ota enää... ja me välillä nukkumaan :P :P :P :P :P :P :P
Mistä snyt kukko kusee? Eikö teille riitä katkennu flyygelin jalka?
Siinon vaan Auliksella ja Veetillä menossa pieni perheriita. Aamuun mennessä ovat jo leppyneet toisilleen. :D :D :D
Leppyykö ne makuuhuoneessa?
Kumpi käyttää utareliivejä?
Jäämme mielenkiinnolla
kuulostelemaan. :D ;D :D
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(
Ei voi tehdä, vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen, pienillä ei samaa oikeutta ole olemassa, ne ei voi tehdä minkäänlaisia paikallisia sopimuksia.
Eli isot toimijat tekevät ensin yleisen työehtosopimuksen ja jos eivät ole siihen tyytyväisiä tekevät paikallisia sopimuksia joilla heikentävät sitä, tai muuten muuttavat, pienten on pakko noudattaa sitä paskasopimusta minkä ne näille pienille säätivät.
-
mutta täytyy myös muistaa että ay-liike yhtenäistää aika paljon palkanmaksukriteerejä mistä hyötyy työnantajaki kun säännöt on samat toimialalla. nythän esim pienyrittäjävetoisessa maanrakennus, rakennus ja kuljetusalalla tilanne on hyvin eriarvoinen yritysten osalta. osa hoitaa palkanmaksun niin kuin laissa sanotaan, maksaa ylityölisät ja noudattaa työaikalakia jolloin varallisuus jakautuu useammalle. toiset taas teettää työtä tyyliin mitää lisiä ei makseta mutta niin paljon saa tehdä kuin jaksaa... tästä hyötyy työnantaja mutta kärsii kaikki muut :o :o :o :o
elikkä iso työnantaja sortaa pientä työnamtajaa :-X :-\ :-\ :-\ :-\
Joo, mutta tuohan on vaan ammattiyhdistysliikkeen versio nykyisestä sopimusjärjestelmästä, joka on itseasiassa luotu suurissa pörssiyhtiöissä ja niiden ammatiliittojen toimesta, tosiasiassa ne suosivat suuria toimijoita pienten kustannuksella, hyvä esim. tästä on ns. oikeus tehdä erillisiä sopimuksia työnantajan ja työntekijäpuolen kesken, se ei koske alle 150 hengen yrityksiä, joiden pitää aina noudattaa yleistä työehtosopimusta.
mutta muisteleppa esimerkiks kuljetusalaa vielä vuosi -kaks takaperin mikä oli tilanne... kuljettajapula oli kova, ala ei kiinnostanu ja suurimmaks osaks syynä oli palkkaus. ylityölisät, öy- ja viikonloppulisät melko tuntematon käsite näillä pienyrittäjillä alalla missä öisin vain tahti kiihtyy. rakennusalalla kiusana töitten ketjuttaminen joilloin kukaan ei ole selvillä vastuuhenkilöistä, työntekijä ei välttämättä tiedä kellä on töissä ja kuka palkan maksaa jos maksaa vai käytetäänkö puolalaisia orjia >:( >:( >:( >:(
Niin, mutta miksi pienyrityksillä ei ole oikeutta tehdä yrityskohtaisia sopimuksia, joita suurilla on, miksi jako vuohiin ja lampaisiin, sillä ainahan kun näistä neuvotellaan niin on vastakkin ammattiliitto ja yritys, eihän tilanne miksikään muutu oli sitten yritys iso tai pieni.
Miksi suuri kuljetusalan yritys voi tehdä sopimuksia, jotka poikkeavat yleissitovasta mutta pienet kuljetusyritykset ei voi tehdä ????
voiko ne tehdä yleissopimuksia heikompia :-\ :-\ :-\ :-\ millois päästäis tilanteeseen että joku valvois ja sakottais näitä pienyrityksiä jos ei ys:n linjoja noudateta >:( >:( >:( >:(
Ei voi tehdä, vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen, pienillä ei samaa oikeutta ole olemassa, ne ei voi tehdä minkäänlaisia paikallisia sopimuksia.
Eli isot toimijat tekevät ensin yleisen työehtosopimuksen ja jos eivät ole siihen tyytyväisiä tekevät paikallisia sopimuksia joilla heikentävät sitä, tai muuten muuttavat, pienten on pakko noudattaa sitä paskasopimusta minkä ne näille pienille säätivät.
elikkä iso työnantaja sortaa pientä työnantajaa polkemalla työläisten palkkoja :-\ :-\ :-\ :-\
-
vain isot eli yli 150 henkilön yritykset voi tehdä yleistä työehtosopimusta heikomman tai siitä poikkeavan sopimuksen,
Otsikossa kaikki... ja lisäyksenä, että ihan täyttä roskaa... taas kerran - eikö siellä korpikommunistien kiertokoulussa opeteta yhtään mitään... tai hällä ja väliä :o :o :o :o :o :o :o :o
-
elikkä iso työnantaja sortaa pientä työnantajaa polkemalla työläisten palkkoja :-\ :-\ :-\ :-\
Niin, en itse sitä ihan noin sanoisi, mutta nykyinen sopimusjärjestelmä on sellainen, että isoilla ja pienillä on eri säännöt tässä yhteiskunnassa.
Ehkä räikeimmin tämä tulee esiin metalliliiton alaisissa yrityksissä, valtaosa yrityksistä on varsin pieniä, mutta koko säännöstö ja työehtosopimus on tehty muutaman todella suuren toimijan ehdoilla, joilla sitten on omat paikalliset sopimukset, eli niiden ei itse tarvitse noudattaa yleistä työehtosopimusta, niiden täytyy noudattaa vain sitä omaa sopimusta.