Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: valmet900 - 03.08.09 - klo:20:25
-
Tervehdys! Katselin vetokoukun pohjaa näytti menneen sallittujen millien alle. Tohtiskohan tuota tavallinen poropeukalo täytehitsata? :)
-
Pistä puumerkki viereen.Tietää onnettomuustutkius lautakunta ottaa yhteyttä. ;)
-
Laita hitsia vaan. Peräkärrin vetolenkkiin on tullu täytehitsiä laitettua ja perässä on ainakin toistaseks pysyny... ;D
-
Joo ja jos hifistellä haluaa niin lämmitä hitsattava alue ensten pilleillä ja hitsaat sitten siihen täyttöä.
-
Joo se tuntu olevan harvinainen asia valtralla että olis koukkuja uusittu :-\
-
Joo ja jos hifistellä haluaa niin lämmitä hitsattava alue ensten pilleillä ja hitsaat sitten siihen täyttöä.
Kannattaa myös kysyä joltain ammattimieheltä millaista lankaa/puikkoa tulis käyttää ja millaisella virralla.
En tod. oo ammattihitsaajaa ja poropeukalonakin keskiverto mut tuli vaan mieleen. :D
-
ok 75.75 puikko. lämmitä niin kauan että räkä kiehuu hitsaa ja sen jälkeen villaa päälle että jäähtyy hitaasti.
-
Pistä puumerkki viereen.Tietää onnettomuustutkius lautakunta ottaa yhteyttä. ;)
Just noin
Jos on joku kyydissä ( kuorman lastaus porukkaa ) tai vastaan tuleva joka vahingoittuu / kuolee kun vetokoukku katkee mikään vakuutus ei korvaa... - artisti maksaa kaiken
-
Minä oon ainakin vedelly ennen normi 48:lla ja nykyään migillä ilman lämmitystä jos tarve on vaatinu, eikä vielä oo ykskään koukku katkennu. Mutta kaikki tietty vastaa omista tekosistaan
-
Nimenomaan omista tekosistaan. Tommosen hitsaamisesta aiheutuneista vahingoista vakuutusyhtiönkin on hyvä luistaa. Mää suosittelisin marmoritiskille marssimista niin ei tarvi pitää onnettomuusarpajaisia tien päällä...
-
Nimenomaan omista tekosistaan. Tommosen hitsaamisesta aiheutuneista vahingoista vakuutusyhtiönkin on hyvä luistaa. Mää suosittelisin marmoritiskille marssimista niin ei tarvi pitää onnettomuusarpajaisia tien päällä...
Sepä se kun on jäänyt koulut käymätä ja muutenkin alaan tutustumatta, niin silloin on varminta todella mennä niiden marmoristenpöytien ääreen ja ennen kuin menee edes liki ovea on syytä katsoa ensin että visalla on vastinetta tai sitten siellä toisella puolella on niitä kunnonkokoisia seteleitä reilu nippu.
Kun tuntee terästen ominaisuudet ja osaa myös analysoida perus erot niin korjaus hitsaamisen suorittaminen oikein ei aiheuta mitään riskejä lujuuksiin verrattuna kuluneeseen koukkuun, luulo ei ole seosterästen kanssa minkään arvoista tietoa :o
-
Tilanne on sama kuin jos olisi kirveitä ja miehiä.Ei niistä saa yhdistämällä kirvesmiehiä.
Omat rajat tulee ymmärtää ja antaa oikealle hitsarille,jos on epävarma omista taidoistaan.
Marmoritiskin takana ei ole mitään suurempaa ammatiitaitoa.Ihan pihalla ovat lähestulkoon kaikesta.
Tosi ammattilaiset (jotka ovat harveneva joukko) ovat muualla.
-
Ei se mitään auta vaikka veis koukun maailman parhaalle hitsarille jos koukkua EI SAA HITSATA. On siinä onnettomuustutkijoilla ihmeteltävää kun on aisa takalasista sisällä läpi äijän selän.. tai vastaantulevan auton nokassa.
-
Ei se mitään auta vaikka veis koukun maailman parhaalle hitsarille jos koukkua EI SAA HITSATA. On siinä onnettomuustutkijoilla ihmeteltävää kun on aisa takalasista sisällä läpi äijän selän.. tai vastaantulevan auton nokassa.
Taas on byrokraatti herännyt, valvomaan etuoikeuksiaan, lieneekö suolahden työnjohdosta ?
Ja mitenkäs sen vanhan majorin koukun ;) ;D ilman kemppi liimaa ::) ::)
-
T 160 Valtra ja joka vuosi uusittu vetokoukku kuluneisuuden takia, koukussa maansiirtokärri W 160.
-
Joo kyllä se varmaan semmonen jännä paikka olis sen hitsauksen jälkeen että vieläkö kärry on matkassa samoissa raktorin urissa...varaosa kauppaan vaan! :)
-
No eiköhän tämmönen harrastelija kerran kymmenessä vuodessa sitten uusia?
-
Miten olis vaseliinin käyttö siinä koukus jos se kerran meinaa pästä niin kulumaan.. Ite ainakin tuloo harvasepäivä pökättyä köntti vaseliiniä sinne jos enempi kärryajoa ja nyt rakensin vielä putken jotta pikaliittimien vuotoöljy valuu koukulle.
-
ainakin tuloo harvasepäivä pökättyä köntti vaseliiniä sinne jos enempi kärryajoa ja nyt rakensin vielä putken jotta pikaliittimien vuotoöljy valuu koukulle.
Jessus, parhaat ideat on usein yksinkeraisia!
Pisteet Analle!
-
täpinä reiskan hommia hankkia uus vetokuokku "kuluneen sijalle" ;D
-
Mikä on vaseliinin merkitys pölyisissä oloissa ajettaessa? Hiekka ja paska tarttuu hyvin kiinni, onko loppupeleissä merkitystä?
-
Saattaa olla jopa haitallisempi, hiekka ja muu kuluttava jää paremmin hieromaan....
-
Saattaa olla jopa haitallisempi, hiekka ja muu kuluttava jää paremmin hieromaan....
MMMMMMM. Krhanuttaa mukavasti :D ;)
-
Eikö kannattaisi jo harkita jotain kuulavetolaitetta jos vuoteen menee koukku
-
Nimenomaan omista tekosistaan. Tommosen hitsaamisesta aiheutuneista vahingoista vakuutusyhtiönkin on hyvä luistaa. Mää suosittelisin marmoritiskille marssimista niin ei tarvi pitää onnettomuusarpajaisia tien päällä...
Sepä se kun on jäänyt koulut käymätä ja muutenkin alaan tutustumatta, niin silloin on varminta todella mennä niiden marmoristenpöytien ääreen ja ennen kuin menee edes liki ovea on syytä katsoa ensin että visalla on vastinetta tai sitten siellä toisella puolella on niitä kunnonkokoisia seteleitä reilu nippu.
Kun tuntee terästen ominaisuudet ja osaa myös analysoida perus erot niin korjaus hitsaamisen suorittaminen oikein ei aiheuta mitään riskejä lujuuksiin verrattuna kuluneeseen koukkuun, luulo ei ole seosterästen kanssa minkään arvoista tietoa :o
Joo... voi kauheesti anteeksi, kun on jääny toi ammattikoulukin aikoinaan käymäti... ja maamieskouluakaan en oon käyny päivääkään... Jaa nii joo... joskus pääkaupunkiseudun ammatillises kurssikeskukses käytiin tutustumas hitsaukseen ja muuhun metallin työstön saloihin. Pari puikkoa on vuosien varrella tullu sulatettua (se toinen jäi jumiin) Ja puolen metrin verran on tullu migillä vedettyä saumaa... siis puoli metriä sitä lankaa.
Joo-o siinä mitkään hitsausmetallimieskoulut ja terästen tuntemiset auta, kun on kuskilta tai joltain muulta henki pois sen taitavasti hitsatun vetokoukun takia. Säästö vääräs paikas on monesti kalliimpaa kuin tärkeeseen paikkaan uuden osan ostaminen.
Niin sitte *****ilusta itte asiaan. Totta helkkaris kaikkee voi hitsata, kun tietää mitä tekee ja jos ei tiä, teettää työn sellasella, joka osaa. En mäkään pojan umpisuolta leikannu itte vaan vein sairaalaan leikeltäväks. Onhan noita traktoreiden vetovarsiakin hitsailtu maailman sivu jos on katkennu ja täytyyhän ne pallopäät/kouratkin siihen varteen jotenkin hitsata. Kyllä varmasti sen koukun voi hitsata, mutta ei sitä ny tommosen metalliasiantuntijan tartte seinille hyppiä, jos joku ihan turvallisuussyistä ehdottaa vaihtoehdoksi uutta varaosaa.
Että Statuksellekki vaan tieroksi, että on muutakin koulua tullu käytyä ku vain kiertokoulua, sen jätin kesken, kun siä oli vaan hitsausopetusta.
Ainiin... oon mä hitsausta opettanutkin, mutten missään ammattikoulus.
Pysyn edelleen sanoissani eli uusi koukku vaan. Voi tuntuu kalliilta, jos ei oo tottunu rahaa käsittelemään...
-
>>>jos koukkua EI SAA HITSATA.
Valamallako ne teitin kokut on tehty?
Ainakin ne koukut mitä itse käpälöinyt hitsattuja ne alunperinkin ovat olleet.
-
>>>jos koukkua EI SAA HITSATA.
Valamallako ne teitin kokut on tehty?
Ainakin ne koukut mitä itse käpälöinyt hitsattuja ne alunperinkin ovat olleet.
Valamallapa hyvinkin. Jos joskus kuluu loppuun niin sokat irti ja uusi tappi tilalle..
-
Mikä on vaseliinin merkitys pölyisissä oloissa ajettaessa? Hiekka ja paska tarttuu hyvin kiinni, onko loppupeleissä merkitystä?
On naapuri ajoi kuivana kesti vuoden rasvattuna kolme vuotta ja edelleen hyvässä kunnossa.
Ilman vasukka lenki leikkaskiinni koukkuun.
-
niin jos se on valua niin sit verkonpanoks valun hitsaus on vähän mitä on mut melkein uskallan luvata ettei tule parempi saatika halvempi meinaan puikolla on hintaa.
-
Ainiin... oon mä hitsausta opettanutkin, mutten missään ammattikoulus.
;D ;D ;D toi opettaminen ei kyllä todista mitään ;D ;D ;D ;D ;D
Pysyn edelleen sanoissani eli uusi koukku vaan. Voi tuntuu kalliilta, jos ei oo tottunu rahaa käsittelemään...
[/quote]
:o :o :o tää jälkimmäinen on taas pelkkää asiaa 8) 8) 8) 8)
-
Koukku on maailman helpoimmin hitsattavia aineita! Yleensä ne on alunperinkin hitsattuja. Jos onkin joku koukku valua niin silloin se on niin sitkeää valua että sen hitsaus onnistuu ihan vähäiselläkin kokemuksella. Koukussa on niin vahvat ainevahvuudet että vaikka lujuus olisi 20% rakenneteräksistä niin silloinkin kestäisi.
Jos haluaa hyviä saumoja niin silloin hitsataan puhtaaseen lämpimään materiaaliin kohtuullisella virralla kauniita pieniä saumoja vieri viereen.
>:( Onhan se kulunutkin koukku kestänyt!! Jos kuluma kohtuullisella järjellä täytetään niin lujuus lisääntyy. Kaikkein viksuinta olisi ottaa kuluma kiinni heti kun sellaista ilmenee.
-
Ainiin... oon mä hitsausta opettanutkin, mutten missään ammattikoulus.
;D ;D ;D toi opettaminen ei kyllä todista mitään ;D ;D ;D ;D ;D
Pysyn edelleen sanoissani eli uusi koukku vaan. Voi tuntuu kalliilta, jos ei oo tottunu rahaa käsittelemään...
:o :o :o tää jälkimmäinen on taas pelkkää asiaa 8) 8) 8) 8)
Joo ei sen ollu tarkotuskaan todistella mitään. Seuraavan kerran, ku mun traktorin koukkua tarvis hitsata, mää vien sen tatukselle hitsattavaks ja sillä aikaa kun se sitä koukkua hitsailee, mä käyn hakemas marmoritiskiltä uuden koukun.
Ja sitte taas asiaan... Jokku koukut on valettuja, osa jostain räkäraudasta ja osa vähä paremmasta taivutettuja ja jotkut vetimet taitaa olla muottiin taottuja saattaen näyttää valetulta. Järkyttävintä kategoriaa taitaa esittää kotimainen Fiiatin koukku jostain 80-90 luvulta.
Oikeesti toi satakuusvitosen koukku on jossain ylön verstaas hitsailtu kasaan ja samoin 690:n koukkukin. 8130:n ja 5465: koukut näyttää valetuilta, mutta voi olla taottujakin. Pointti on siinä, ettei materiaalia ja sen ominaisuuksia välttämättä asiantuntijakaan näe päälle päin meikäläisestä tavallisesta tumpuloijasta puhumattakaan. Jospa sitä sitten tiedustelee jostain maahantuojalta tai valmistajalta sen materiaalin sukujuuria, voi olla varma vastauksesta. Varmasti nää vanhat jo tehtaalla hitsaillut koukut on hyvinkin hitsailtavis, mutta nuo nykymallin tappikiinnitteiset ja jopa käännettävät (maatalousvetolaite toises pääs) ovat kuitenki niin yksinkertaista roinaa, ettei kilohinta voi olla päätä huimaava.
Siis jos tila kaatuu vetokoukun hintaan, on konkurssi saanu alkunsa jo jostain muusta... tai sit toisinpäin eli ei se uus koukku sitä konkurssia kaada.
Rene puhuu tuos toki asiaa noista ainevahvuuksista ja vielä kun soppaan lisätään varmuuskertoimet, kyllähän ne koukut tuppaa kestämään kuluneenakin varsin pitkään. Kärryjen vetosilmukatkin kestää yllättävän pitkään - jopa Junkkarin kärryissä. Suurin osa koukusta pois luiskahtamisista tapahtuu syystä, että koukun ja "ylähuulen" väli on jostain syystä kasvanu liian suureksi suhteen vetosilmukan paksuuteen/ohuuteen.