Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: skuutteri - 07.05.26 - klo:11:20

Otsikko: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 07.05.26 - klo:11:20
Pieni pakkasvaurio lohkossa on nyt viiden vuoden jälkeen alkanut vaivata toden teolla, nyt vuotaa jo pyttyjen välistä ulospäinkin eikä vaan öljytilaan, kohta pitää nostaa kuution pytty vettä paisuntasäiliöksi ja tynnyri öljyä öljypohjaksi. Kone on fiatin uudempi 8051-I-05, onko kellään jäänyt moista moottoria nurkkiin pyörimään, markkinoilla ei ole noita oikein saatavilla ilman puimuria ympärillä. Pohjanmaan varastolla on yksi mutta se on vanhempaa fiattimallia, voi ehkä käydä suoraan mutta siinä on tietty parikytä heposta vähemmän, tunneista/huollosta ei tietoa, eikä tietty ole ilmainen. Voisin hommata myös koko rottelon varaosiksi jos siinä olisi toimiva moottori.

Markkinoilla on muutama kelvollinen kokopuima mutta kiinnostaisi joku vaihtoehto jossa rahanmeno olisi alle 20 tonnia. Toisaalta jos ostaisi toimivan puiman niin olisihan se komiaa puida kahdella nyykkärillä rinnakkain (niin kauan kun tuo vanha kone jaksaa).

Vinkkejä ja tarjouksia voi laittaa yv:llä tai tähän ketjuun. Kiitos ja olkoot sateet suosiolliset niille vähille viljoille jota maassa on sekä runsaille saneeraus- ja maisemakasveille  ;)


Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: klapikasa - 07.05.26 - klo:12:16
.....tai muuta hinattavaksi......
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: klapikasa - 08.05.26 - klo:08:14
Täs nyt muissa jutuissa niin tuli mieleen, puimuri moottorin suhteen suht helppo vaihtaa tyyliin mitä vaan. Poislukien että se on korkealla, mutta siihen ei mitään laippoja sovittaa linjaan vaihteistoa vasten. Niin noita tohon moottori ja tyyliin 2kk aikaa niin kyllä noita moottoreita liikuu ja ne on jotenkin tuoretavaraa että edes joku videoo että se käy ennen irtiottoa. Ja onhan ruotsissa ja tanskassa isoja purkaamoita, pakulla käyt hakee ja lomareissu samalla?
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Kaikki - 08.05.26 - klo:09:29
Kannattaa myydä koko roska puolan pojille .
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 08.05.26 - klo:17:43
ostaa sanpo!
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 08.05.26 - klo:17:54
ostaa sanpo!

Ojasta allikkoon.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 08.05.26 - klo:17:56
älä nyt!   ohan se sentäs.... intialainen..
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Paalimies - 08.05.26 - klo:22:37
Eikö Oksan kavereilla siellä korjaaminen kasveilla ole tiedossa moottoria?
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: bouli - 09.05.26 - klo:07:08
Nyt täytyy oikein kysyä että onko toi kone siis kestänyt 5 puintikautta siten että vettä menee öljyjen sekaan?
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 09.05.26 - klo:08:40
vallun moottorille tuosta paljonkaan huolta.   tunnen kaverin jolla noin on tapahtuna jo vuosia ja silti kone pelaa ihan hyin..   nesteitten vaihton jälkeen joka syksy..
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 09.05.26 - klo:16:59
Nyt täytyy oikein kysyä että onko toi kone siis kestänyt 5 puintikautta siten että vettä menee öljyjen sekaan?

Juu, ei tuollanen vapari kone ole niin tarkka. Ekana vuonna vuosi aika reilusti niin vaihdoin suodattimet ja öjyt kesken puintien, sitten keittelin koneessa taika-aineita ja se vuoto vähän väheni niin oon menny ihan kertavaihdolla. Ei tuolle noita tunteja niin kauheesti tule kun tuolla voi 390 pöydälläkin puida aika reipasta vauhtia riippuen tietty kasvustosta.
Mutta viime syksynä repsahti vuotamaan jo ulospäinkin niin arvelin että se olisi pieni vihje että näin ei voi jatkaa loputtomiin  ;D
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 09.05.26 - klo:17:13
Täs nyt muissa jutuissa niin tuli mieleen, puimuri moottorin suhteen suht helppo vaihtaa tyyliin mitä vaan. Poislukien että se on korkealla, mutta siihen ei mitään laippoja sovittaa linjaan vaihteistoa vasten. Niin noita tohon moottori ja tyyliin 2kk aikaa niin kyllä noita moottoreita liikuu ja ne on jotenkin tuoretavaraa että edes joku videoo että se käy ennen irtiottoa. Ja onhan ruotsissa ja tanskassa isoja purkaamoita, pakulla käyt hakee ja lomareissu samalla?

Kotimaasta kyselin sillon 5v sitten ja ois ollu useampikin tarjolla, nyt ei ole kun yksi. Ruotsista kysyin kolmesta paikasta juurikin leppoisa lomareissu ransiitilla-hengessä mutta eipä löydy sieltäkään. Svanssoneilla tuntuu olevan vähemmän tuota museorautaa liikenteessä.
Suomessa taitaa aika harva puimakone päätyä purkaamolle kun ei noita raatoja kannata kovin kauas rahdata jos romuvastaanotto (tai puolan pojat) on lähempänä.
Mietin kyllä vaihtoehtona että ottaa jonkun 6 pyttysen koneen ja alkaa leikkelemään kannakkeita mutta on sinä hommaa siinäkin, hihnapyörästön/kytkinkopan sovitus, linjaus, hydrauliikkapumppu ja syylärin sovitus jos ja kun ei mahdu. Sähköjen puolestahan tuohon riittää about 4 johtoa plus startin kaapeli.

Vois olla helpompi polttaa tuo ihan suoraan pihalla kun hitsatessa viimeisiä pellinsoiroja 2 kuukauden ähellyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: klapikasa - 09.05.26 - klo:17:45
Kattelin joo, siellä on se kytkin ja tukilaakeri jutut. Sopiiko "joku" muuten rikki, mutta moottori ehjähkö nostaa sinne esm deutzi tai muu?

Täs nyt kaverin puolesta, valmet oisko 605? kolmepyttyinen, kansivikaa. Missä sampossa semmonen kone?
500sessa on eri, sopii kuulema 02 sarjaan ja jotan siirtää ristiin.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: icefarmer - 09.05.26 - klo:18:49
Nyt täytyy oikein kysyä että onko toi kone siis kestänyt 5 puintikautta siten että vettä menee öljyjen sekaan?
paljas vesihän on voiteista vanhin eikä kovin vaarallista mutta glykoli on kyllä myrkkyä laakeriliuskoille.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: jariman - 09.05.26 - klo:21:02
Yks vaihtoehto, 10 W moottoriöljyä jäähdytinjärjestelmään, ei vaikutusta
Meneekö sekaisin,  näitäkin joskus tehty ehtoopuolen moottoreille.

Mistä kohtaa moottori on pakkasvaurio, sylinterkansi, lohko?

Taitaa olla ostajan markkinat tällähetkellä puimurikaupoilla.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Make - 09.05.26 - klo:21:16
Ensimmäinen vuosimalli 8030 oli Fordin 6-pyttyisellä jos niitä on helpommin saatavilla. Luulisi olevan helpommin sovitettavissa kuin joku muu.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: bouli - 10.05.26 - klo:07:56
Nyt täytyy oikein kysyä että onko toi kone siis kestänyt 5 puintikautta siten että vettä menee öljyjen sekaan?

Juu, ei tuollanen vapari kone ole niin tarkka.
Okei. Tuli mieleen kun meni just ruiskun pumpusta kalvo ja öljyä sinne ruiskutusveden sekaan. Veti imusuotimen ihan tukkoon ja muutenkin aika paljon sai ajaa läpi vettä että alkoi taas toimimaan kun se öljy-vesi moska kiusasi.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: klapikasa - 10.05.26 - klo:09:28
Jos vesi ja öljyt menee sekasin, tarkemin kuin pahasti ja meneekö myös palotilaan?

Ja jos ihan kymmeniä tunteja /vuosi puitavaa niin toi öljyt jäähdytäjään vois olla kokeiemisen arvoinen, kuullut just museokoneissa jossa osat vaikeesti saatavilla ne tekee tälleen

Vaikka fordin koneita helpommin saatavana, niin se kytkinkoppa/tukilaakeri saatavuus.

Iveco? Otko jutellu tapimer keravalta, genu mies, hän tietää missä nää liikuu ja ja osia, helpoitenhan se ois pultaa vaan kone siihen?

Mitä traktoria teillä on? Moottorin poisto ja iso kulmavaihde kylkeen, vetoaisa ja muutama hydrauli letku.....
Onhan näitä keskusteltu ennenkin, ois uudehko koppi, puitavaa vähän ja kamerat ym muuta helpotais asiat, jos niin nyky ja isohko öljy tilavuus niin vetao avustusta sen portaatoman vedon avuksi......

https://www.agrarheute.com/sites/agrarheute.com/files/styles/lightbox/public/2018-07/Ma%CC%88hdrescher_5.jpg?itok=5vBrl9Zt
Linkissä kuva hinatavan fahr vetoaisasta

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1256275-troska-deutz-fahr-m-66-ts/
Huutokaupasta kuvat jääneet, saa isoksi, en tunne nää puimurit lainkaan, mutta akseli on hieman taaemin, ja veto menee vasemalle puitikelan alle, Ja nyyskyssähän on runko johon sais liitetty alta vetoaisan.....
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 10.05.26 - klo:12:33
Iveco? Otko jutellu tapimer keravalta, genu mies, hän tietää missä nää liikuu ja ja osia, helpoitenhan se ois pultaa vaan kone siihen?

Täytyypä pirauttaa tuonne maanantaina. Kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 12.05.26 - klo:08:43
saitko apuja?     olis kiva jos kertoisit miten tuossa menee..   joku muukin voi tarvita neuvoa...
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: klapikasa - 14.05.26 - klo:18:41
Täs nyt puhuin yhden koneen rakentajan kanssa, vetolevty ja ne on tod näköisesti std jako ja saatavana eri juttuihin melko laajasti. Ja noita väli viipaleita tehty vaikka mitä ja mihinkin, ei ole ylivaikeeta sekään.
Niin sopivahko moottorin sovittelu ei pitäis olla ylivaikeeta? Jos vaan mielenkiinto löytyy.

Sitten nää kuorma auto purkaamot, niilläkin iveco jakeluautot melko yleisiä?
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 21.05.26 - klo:12:13
saitko apuja?     olis kiva jos kertoisit miten tuossa menee..   joku muukin voi tarvita neuvoa...
Huonosti löytyy sopivia koneita ilman puimuria joten olen käynyt katsomassa läpi muutaman puimurin ja pari on tuossa tinkivaiheessa. Jääpähän sitten varaosia jos saa tuon vanhan johonkin jemmattua suojaan. Tai sitten puolaan.
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 22.05.26 - klo:08:43
jep.   eiks sit kannata purkaa varaosat irto-osiks kun ne vie vähemmän tilaa..  ja kaikkea ei kannata säilöä,   vaan laittaa romu-ukon huoleks..     itellä rojekti joka olis tarkoitus tehä tänä kesänä,   kun viime kesä meni jo... ;)
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: lypsyukko - 22.05.26 - klo:22:15
Mistä tuon etukäteen tietää minkä pellin palan tarve seuraavaksi tulee. Mullakin oli joskus halpa varaosapuimuri, myin sen vielä halvemmalla eteenpäin ja vuosia myöhemmin ostin sen varsinaisen jolla puin. Onneksi en oo tarvinnut vielä yhtään mitään, mutta arvaa harmittaako miksi vi77uunnuksissani pistin romun heti kiertoon. Ihan varmasti sitä vielä joskus kaipaan  :(
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Paalimies - 22.05.26 - klo:22:35
Vanhoilla koneilla kun ajelee niin mitä ihmeellisimpiä osia joskus tarttee. Mulla on noita Vicon pohjaisia remmipaalaimia ollut purettuna pari ja yksi kone toimii tällä hetkellä varaosa pisteenä. Kyllä niistä monenmoista menee. Jos jotakuta kiinnostaa niin noukkimia ja sullojia on ja jotain muutakin
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 23.05.26 - klo:18:28
juuu.  noila vanhoilla onkii hyä pitää y,leisempii mekaanisia osia varastossa..   peltei harvemmin tarttee..
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: skuutteri - 25.05.26 - klo:09:11
juuu.  noila vanhoilla onkii hyä pitää y,leisempii mekaanisia osia varastossa..   peltei harvemmin tarttee..
::) Kunnes peruuttaa silppurin puuhun tai huomaa kantapään kautta että kohlinvaroitin ei toimi ja silppurin remmi antautuu päivän viimeisillä tunneilla. Tulee mieleen kun oli olevinaan niin tärkeä poutajakso että piti vanhalla jontikalla puinteja jatkaa vaikka kytkinvaijeri katkesi, ei siis millään olisi kerennyt pistää jotakuta 2 tunnin reissulle saloon hakemaan uutta vaijeria käyttämään tuntia vaihtoon. Puinti sujui ihan nätisti kun jätti koneen aina tyhjennykselle vähän alamäkeen ja sitten vaihde päällä startaten käyntiin, sain lohkon puitua ja sitten sateen uhatessa sovittelin puimaa konehalliin niin rappuset jäi vähän karmeihin kun tulikin pieni arviontivirhe. Jalka kyllä kävi tyhjällä kytkinpolkimella kovasti mutta virta-avaimelle ei käsi käynyt samaan tahtiin. Sitten saikin odotella päivän sitä sadetta ja vaijeriremontin yhteydessä murjoa rappusia suoraksi.

Mutta joo, ei noita muita peltejä kovin usein tarvii, kaikki kulutuspaikat kuten elevaattorit yms on aika helppo napsia talteen. Ehkä jemmaan tuon vuodeksi kokonaisena ja katon josko tuohon siunautuisi edullinen moottori jostain ja vaihdan sen paikalleen ja myyn kokonaisena pois. Puimurien myynti lähtee kuitenkin ihan just nousuun, niinkuin talouskasvukin. Isoa tiliä odotellessa...
Otsikko: Vs: NH 8030 moottori
Kirjoitti: Oksa - 26.05.26 - klo:09:36
eikös puolan pojat nuita huoli jopa ilman moottoria?   kun net sentäs osaa laittaa vaikka pelastuksen koneen tilalle..   ja aika rieskoja koneitakin vievät..   yks hinattava niittomurskain seisoi tien poskessa vuosia kunnes yks yö katos..  rahat oli jo juotu tuohon mennessä..