Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Rakkine - 11.11.25 - klo:22:23
-
Nastarenkaita alle vaihtaessani panin taas merkille että niin kesä- kuin talvirenkaiden aluvanteista oli taas tasapainotuspalasia irronnut. En oo koskaan stressiä asiasta ottanut eli en ole vienyt renkaita tasapainotettaviksi enkä ole liimaillut irronneiden tilalle uusia, ne ei kuitenkaan kauaa kestäisi kiinni.
Toinen juttu, kun irrotan ja kiinnitän renkaiden pultit ja toisessa autossa mutterit ruuvinvääntimellä, niin tiukkaamisessa käytän momenttivartta enkä momenttiavainta, se on kätevämpi kuin momenttiavain, kumpaas te käytätte?
Luotan kyllä että momenttivarsi on riittävän tarkka.
-
Pääasia, että pultit jälkikiristää, jos aluvanteet.
Ne liimapalat lähtevät vahvoilla vannepesuaineilla ja painepesurin yhteisvaikutuksella. Renkaan asentaja ei ole välttämättä puhdistanut vanteen sisäpuolen pinnassa olevia pikitahroja, ja liimaus jää vaillinaiseksi.
Jossakin yhdeksässäkympissä esiintyvä vähäinenkin epätasapainon aiheuttama vapina väsyttää pitkää matkaa ajaessa. En tykkää.
-SS-
-
on noita renkaita tullut vaihdettua jo monta vuotta kaksi kertaa vuodessa. en ole mitään momenttiavaimia käyttänyt.Ihan käsivaralla vääntänyt. koeajolenkki ja sitten tarkistus että on kiinni siinä se. Nii on tuollamoenttiavain mutt en osaa sitä käyttää, puolen metrin vääntiövarsi siinä on sopiva momentti.
-
ja se on kait jotain.....? mut ohan noissa virmoissakin tartsanin poikia töissä. naapuri just valitti et ei saa pulttia auki kun joku vetäny pikkasen tiukkaan. vie kait sen korjaamooon ja sanoo että : aukase!! sääli on sairautta. pultit voipi vetää kiinni kunnolla tahi hampaat irvessä..
-
No oletpa tupelo, paa jatkovartta avaimeen niin aukeaa tai sitte menee pultt ipoikki. Eikö siellä päin oletuota huomattu. Metrin jatkovarsi, niin yleensä silläi irtoopi. Toki hyvä homma mös kun tietää kummin päin kiertääpi. Savossa saattaa olla aivan erilaiset ohjeet. älä kiännä oikeelle vuan kiännä vasempaan mutta kiännä kuitennii sinne päin kun aukeaa-
-
Eikö sopiva tiukkuus ole, jenka paskaks ja vartti takasin
-
Eikö sopiva tiukkuus ole, jenka paskaks ja vartti takasin
Meillä on yksi vanha kuorma-auton alustainen kärry jossa on joku etuakseli akselina. Käynyt sepällä pieni kämmi ja laittanut akselin väärin päin. Eli vasenkätinen kierre on väärällä puolella
-
Eikö sopiva tiukkuus ole, jenka paskaks ja vartti takasin
Meillä on yksi vanha kuorma-auton alustainen kärry jossa on joku etuakseli akselina. Käynyt sepällä pieni kämmi ja laittanut akselin väärin päin. Eli vasenkätinen kierre on väärällä puolella
Eikös se sillon ole oikealla puolella ;)
Vetäviä akseleita aikoinaan käännettiin, säästi suunnanvaihtajan laitolta.
-
suotta sitä ite särkeä jos virmassa on joku leikkinä .... voimamiästä. virma vastaa teoistaan ja sen metrisen voip jättää vaikka oven pönkäks. mutta tuokin juttu kuvaa hyin nykyitä työmoraalia...
-
suotta sitä ite särkeä jos virmassa on joku leikkinä .... voimamiästä. virma vastaa teoistaan ja sen metrisen voip jättää vaikka oven pönkäks. mutta tuokin juttu kuvaa hyin nykyitä työmoraalia...
Missä tilanteessa sen yli kiristyksen huomaa? Rengasta irroittaessa, kuka sitä huollossa tai muualla eri paikassa lähtee mihinkään viemään.
-
suotta sitä ite särkeä jos virmassa on joku leikkinä .... voimamiästä. virma vastaa teoistaan ja sen metrisen voip jättää vaikka oven pönkäks. mutta tuokin juttu kuvaa hyin nykyitä työmoraalia...
Missä tilanteessa sen yli kiristyksen huomaa? Rengasta irroittaessa, kuka sitä huollossa tai muualla eri paikassa lähtee mihinkään viemään.
Niin no, no niin, ainakin jos välillä itse vaihtaa rengasta / renkaita ...
Mä en ole firmassa tainnut renkaita vaihdattaa ikinä muuten kuin siinä tapauksessa että on samalla ostettu uudet.
-
ite olen minäkin pyörät vaihtanut, renkaat sitten kumikorjaamolla on laitettu vanteille. Aina on mutterit tai pultit auenneet, ja nykysin on melkosen nopee homma kun on pulttipyssy. Aikonaan hiukan hitaampaa kun oli ristikkoavain tai sitte veiviavain, niilläkin onnistui. Pitäs täss nyt laittaa taas talvipyörät kun roippas lumenhärmää eikä sulamisesta ole tietoa.
-
joku kuulema joutuu jopa jarrupaloja vaihatttaan ja se ei taija kovin hyin helposti onnata jos on pyörä kiinni... en tiijä teistä muista mut miun kosliin on jopa nuita joutunna joskus vaihattaan.. ei ihan kymmeniä vuosia nuokaan kuulema kestä. mutta eihän sitä kolmessa vuotessa kerkiä ajella paloja loppuun kun on aika vaihtaa koko kosla uuteen...
-
suotta sitä ite särkeä jos virmassa on joku leikkinä .... voimamiästä. virma vastaa teoistaan ja sen metrisen voip jättää vaikka oven pönkäks. mutta tuokin juttu kuvaa hyin nykyitä työmoraalia...
Missä tilanteessa sen yli kiristyksen huomaa? Rengasta irroittaessa, kuka sitä huollossa tai muualla eri paikassa lähtee mihinkään viemään.
Niin no, no niin, ainakin jos välillä itse vaihtaa rengasta / renkaita ...
Mä en ole firmassa tainnut renkaita vaihdattaa ikinä muuten kuin siinä tapauksessa että on samalla ostettu uudet.
Samoin.
Tarkoitin siis pyörää irroittamatta, yleensä se jumi on jonkun huollon jäljiltä siinä yhdessä pyörässä ja olet jo 2 tai 3 vaihtanut, lähde siinä nyt sitten hakemaa oikeutta liian tiukkaan kiristetystä vanteesta.
-
Juu päältä katsoen ylikiristystä on mahdoton huomata.
Varmaan ainoa keino olisi heti tuoreeltaan kokeilla momenttiavaimella avata jokaista mutteria - huomioiden että avatessa liikkeellelähtömomentti lienee aina jonkinverran suurempi kuin mitä kiristyksessä on ollut. En osaa antaa tarkkaa arvoa että kuinka paljon suurempi. 10% ?
Mitään järkeähän tuollaisessa puuhassa ei ole ellei nimenomaan halua tarkastaa korjaamon työtä ihan verekseltään.
-
Mielenkiintoinen keskustelu. Harvoin olen käyttänyt renkaita tasapainotuksessa, mutta jos ratissa tuntuu tärinää niin sitten. Renkaat kiristän käsituntumalla, ilman jatkovartta. Ei siinä kannata hirveästi ylimääräistä voimaa alkaa käyttää. Kuitenkin viidellä pultilla kiinni on pitävä kokonaisuus. HHS:ää ruiskin kierteille, voipi olla etua kierteen kestävyydelle.
-
jos niihinmuttereihin tai pulteihin jotain pitää laittaa, niin se on tervasuihke, ihan ammattilaisten ohje. Jatkovarsi ? ei tietenkään mikää julmetun pitkä putki vaan mää tarkotin jatkovarrella sellasta nivelvartta olisko nyt illeen 50cm pitkä. Tosin tuntuu pulttipyssyllä riittävän tiukkaan menevän, jopa sillä akkumutterivääntimellä, kunhan siinä on virtaa.Ite käytän paineilmajuttua.Mut varmaan nytkin moni on vääntänyt pultit poikki tai sitte ne on jääny löysälle. Rengasliikkeissä kyllä kiristetään sopivasti. Mut näitä ruuareita kun on joka lähtöön jotkut eivä aukase edes oikeeseen suuntaan.
+
-
Onko tosiaan momenttisauva porukoille tuntematon?
https://www.motonet.fi/tuoteryhmat/tyokalut/hylsytyokalut-ja-vaantotyokalut/momenttiavaimet-ja-momenttisauvat/momenttisauvat?category=6e1b1df7-e49f-4fc8-babb-76f590fb1362
Tuollainen siis, saatavilla eri momenteille. Hyvä kumppani ruuvinvääntimelle.
Pitäähän nyt kunnollinen ruuvinväännin olla joka ukolla, joka vähänkin jotain "rassailee"
Itse luotan tuohon, hyvin on renkaat pysyneet, helppokäyttöisempi kuin käsikäyttöinen momenttiavain. Jos epäröi tuota, voihan vielä käsipelillä tehdä pienen lisäkiristyksen, mutta vain pienen. Ja se tervasuihke on tosiaan asiaa.
-
Rengasliike on renkaat tasapainottanut kun on uudet renkaat laitettu. Epätasapaino myöhemmin on johtunut epätasaiseta liasta vanteen sisällä. Aluvanteet on ollut tapana loppukiristää momenttiavaimella. Kerran oli Tranporterin etupyörät tiukassa. Tarvitsi hankkia 19 mm 3/4" hylsy ja siinäkin tällainen satakiloinen tarvitsi 1,5 m vartta. Oli ollut merkkiliikkeessä jarruremontissa. :o
-
Kaveri kerran vaihtoi akkansa Mersuun renkaita. Menin sattumalta paikalle. pirunmoosella pulttipyssylä paukutti eikä irronnu millään. Sitten ristikko avain parin metrin varsilla . Se paino ja mää nostin , ei hievahtanut. Sitten toisin päin. Mää painoin ja se nosti, ja heleposti aukes ;D Ihan joka mutteri vai oliko siinä pultit, mutta kireellä oli.
Nooh renkaan pulteista muuhun ... Takuu aikana massikkaan vaihdeltiin etuakselin stefoja kuin sukkia. en edes enää muista miten etuakselin boori tai haarukka oli lukittu. Alkujaan kait peltiräkkyisellä mutterilla mutta räkyn hajottua normi lukkomutterila ja liimalla. Kerran sitten sen mutterin edelliskerralla sinne ruuvannut ja liimannut yritti sitä pois. Lämmitti liimattua mutteria ja paukutti norsupyssyllä sen mitä jaksoi aina kerralla ja jatkoi. Hetken tätä tehtyään tajus kokeilla miten päin se pyssy pyörikään ja voilaa ... kun käänsi vipua niin mutterihan singahti auki. Nooh ... sattuuhan sitä. Kuten joskus sanoin , niin aina se lähin mahdollinen paja ei oo paras. Nykyään toki helpotttunut, kun noita lähipajoja ei enää oo.
-
Mä kyllä kirosin tervasuihkeen alimpaan hornaan kun sattumalta jouduin kiertelemään traktorin pyörän pultit käsipelillä auki. Joka hemmetin pultti piti kiertää avaimella auki asti, terva pisti just sen verran hanttiin ettei pyörinyt sormin yhtään.
-
nii sillä pulttipyssyllä voi ihan kokonaan sen mutterin/pultin kiertää auki. näkyyvät korjaamoillakin niin tekevän, miksi ihmeessä niitä pitää loput sormin pyöritellä.
-
kun sattumalta jouduin kiertelemään traktorin pyörän pultit käsipelillä auki
Luetun ymmärtäminen Viljelijä EVP;D
-
Yksi tutu tapasi laittaa pyörän mutterin pultti pyssyn hylsyyn ja sillä sohi mutterin kohdalleen ja painoi liipasinta .
Kerran sitten mutteri lähtikin vinossa väärille kierteille ja meni pyörän pultti pilalle .
-
Onko tosiaan momenttisauva porukoille tuntematon?
https://www.motonet.fi/tuoteryhmat/tyokalut/hylsytyokalut-ja-vaantotyokalut/momenttiavaimet-ja-momenttisauvat/momenttisauvat?category=6e1b1df7-e49f-4fc8-babb-76f590fb1362
Tuollainen siis, saatavilla eri momenteille. Hyvä kumppani ruuvinvääntimelle.
Pitäähän nyt kunnollinen ruuvinväännin olla joka ukolla, joka vähänkin jotain "rassailee"
Itse luotan tuohon, hyvin on renkaat pysyneet, helppokäyttöisempi kuin käsikäyttöinen momenttiavain. Jos epäröi tuota, voihan vielä käsipelillä tehdä pienen lisäkiristyksen, mutta vain pienen. Ja se tervasuihke on tosiaan asiaa.
Ei ole tuntematon, en ole akkukoneilla käyttänyt kun jossain mainittiin momentin menevän akkukoneella väärin. Pitänee joskus kokeilla jollei jollain ole parempaa tietoa?
-
mikä mahtaa olla normimomentti nuilla henkilöauton pulteilla/muttereilla ? peltivanteella. joku toinen mahtaa olla aluilla..
-
siinä 100 nm vaiheilla.
-
Yksi tutu tapasi laittaa pyörän mutterin pultti pyssyn hylsyyn ja sillä sohi mutterin kohdalleen ja painoi liipasinta .
Kerran sitten mutteri lähtikin vinossa väärille kierteille ja meni pyörän pultti pilalle .
Noin minä teen useimmiten - autossakin mutterit ovat niin syvällä aluvanteen koloissa että sormin on hyvin hankalaa saada edes alkuun.
Pyssyllä voi kyllä aloittaa hyvinkin hitaasti ja hellästi - jos älyää :-)
Muutaman kerran yrittänyt mennä väärille mutta ei siinä ole muuta tapahtunut kuin uusi yritys.
Noista momenttivarsista... en tiedä miten tarkkoja ovat, riippuu varmaan myös pulttipyssystä. Toki ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Luulisin että tulos on erilainen jollain nopeasti ja terävästi naputtavalla kuin sellaisella 1" kahden käden mallilla joka riittävän paksulla letkulla antaa laaki per sekunti mutta siinä laakissa on sitten mukana Woima & Wääntö. No ei kai kukaan sellaisella henkilöauton pultteja kiristelekään, eihän..?!?
Yleensä kiristän loppuun ihan käsiavaimella, pyssy on säädetty noin puoleen loppumomentista. Silloin tällöin oikein momenttiavaimellakin että saa hauiksen kalibroitua.. :-)
Ei kyllä ole kerta eikä toinenkaan kun jonkun firman jäljiltä on ollut 'riittävä' tiukkuus. Tiedä sitten ovatko vetäneet sen mitä pyssystä lähtee, väärällä momenttivarrella vai mistä on ollut kyse. Joskus vaihdoin kaverin autoon ja piti kyllä hakea parempia avaimia (¾" vääntiöllä ja siihen 70 cm jatkoa). Vahva kaveri olisi tietysti saanut ilman jatkoakin mutta mä säälin käpäliäni.. alkaa tuntua kämmenpohjassa kun parikymmentä ylitiukkaa painaa liikkeelle. Tietysti voisi painaa jalalla...
Omilla pienillä ja vähän lelulaatuisilla avaimillaan ei ollut saanut auki. Hyvää ainetta ne pultit kuitenkin ovat kun mitään vaurioita ei näkynyt. Peltivanteen kartiot näyttivät vähän leikkaantuneilta / liiskaantuneilta.
-
Ihan Milwaukeen kakkos asennolla olen renkaat kiristänyt, momenttiavaimella en enää aikoihin :P
Momenttiavaimessa tärkentä on muistaa käytön jälkeen pyörittää se nollaan, tiedä onko merkitystä jos sillä vaan renkaita kiristelee.
-
Ihan Milwaukeen kakkos asennolla olen renkaat kiristänyt, momenttiavaimella en enää aikoihin :P
Momenttiavaimessa tärkentä on muistaa käytön jälkeen pyörittää se nollaan, tiedä onko merkitystä jos sillä vaan renkaita kiristelee.
Hikokilla ykkösellä tai kakkosella. Mutta viime talvena kerran ajattelin, että mikä piru pitää autossa ihmeelllistä ääntä. Loppui aina kääntyessä tai kiihdyttäessä. Pysähdyin ja ruuvailin osaa pyörän muttereista käsin ja loput sitten avaimella ::) Sen jälkeen kokeillut vielä räikkä vääntimellä käsin, mutta ei oo pahemmasti nytkyny. En tiedä oliko noita jotka klopaji, edes kiristetty koneella vai olinko vaan pyöritellyt ne paikalleen mutta en kireelle. Ei voi muistaa eikä tajuta 8)
-
hoppu ja hyä mieli tahtoo tuohon vaikuttaa.. ite en jälkikiristä pyöriä kun vetelen net mtx pyöräavainräikällä sopivaan tiukkuuteen ... lähtis jopa tien päällä tojon omilla avaimilla auki.. varapyörän irrotusta sit en kyllä menis vannomaan...
-
Onko tosiaan momenttisauva porukoille tuntematon?
https://www.motonet.fi/tuoteryhmat/tyokalut/hylsytyokalut-ja-vaantotyokalut/momenttiavaimet-ja-momenttisauvat/momenttisauvat?category=6e1b1df7-e49f-4fc8-babb-76f590fb1362
Tuollainen siis, saatavilla eri momenteille. Hyvä kumppani ruuvinvääntimelle.
Pitäähän nyt kunnollinen ruuvinväännin olla joka ukolla, joka vähänkin jotain "rassailee"
Itse luotan tuohon, hyvin on renkaat pysyneet, helppokäyttöisempi kuin käsikäyttöinen momenttiavain. Jos epäröi tuota, voihan vielä käsipelillä tehdä pienen lisäkiristyksen, mutta vain pienen. Ja se tervasuihke on tosiaan asiaa.
On tuollaiset momenttisauvat olleet käytössä jo kauan. Pyöränpultteihin näkyy toi renki pensselöivän kupparitahnaa.
-
Hommasin tuollaiset momenttisauvat Biltemasta ja akkupultinkiertäjällä ruuvasin pyöränpultit kiinni. Tarkistin momenttiavaimella niin jäivät ihan löysälle, ainoa hyöty lienee niistä ettei pulttipyssy vedä liian tiukalle. Mutta käsipelin momenttiavaimella pitää lopullinen kireys säätää. En tiedä missä oli vika, oliko pulttipyssy liian rimpula, vai onko momenttisauva liian herkkä asennolle että pitää olla täysin suorassa linjassa ruuvin kanssa.
-
oliko tuon sata momenttia vai joku muu? tosa naapuri; joka niiiiiin tarkka kaikesta ni valitti et nuo momenttipuikot ei pitä paikaansa..
-
Siinä momenttipuikkosarjassa on useampi puikko eri momentteja varten, 10 Nm välein.
Tavoitekireys oli 120 Nm, vastaavaa momenttipuikkoa käytin, mutta pultit jäivät järkyttävän löysiksi .Onneksi tuli tarkistettua momenttiavaimella.
-
ehkäpä tuo pilteeman laatu mitä on. kannattaako sieltä oikeesti muuta ostaa kuin pissipojun nestettä.
-
Joku nimim. farmex oikein yksityisviestillä heitti ja julisti ettei ole 60 vuotisen autoiluhistoriansa aikana käyttänyt mitään voiyelua mersunsa pyöränpultteihin,oli oikein lukenut ohjekirjaakin missä kyseiseen autoon kielletään rasvojen käyttö. Ja nyt sitte jotkut vetää kupparitahnaa ym tököttiä pultteihin. Kyllä ää on kaikesta huolimatta tirauttanut tippakannusta hiukan öljyä tai sitte tervasuihketta. Kuinka kulloinkin, eipälie haittaakaan ole ollut.
-
Tervaa joo, (tai jotain muuta sopivaa ainetta, punainen vaseliini tms.) mutta vain kierteisiin, EI VANNETTA VASTEN TULEVAAN KARTIOPINTAAN.
Pulttien kireydestä sen verran että olennaista ei ole just oikea Nm -arvo, vaan se, että kaikki pultit on yhtä kireällä. Tämän takia käytän itse aina momenttiavainta loppukiristyksessä, ei ole niin iso vaiva.
-
Taidettiin joskus Volkkarinkin kirjassa öljyäminen kieltää. Kerran on pultit löystyneet, olin juuri maalannut vanteet ;)
-
höh, et kait nyt sit enne kiinnitystä? ihan kelpo kerroksella maalia... ei nuita tartte niiiin hirveesti huolehtia, kun laittaa kiinni ensin.
-
höh, et kait nyt sit enne kiinnitystä? ihan kelpo kerroksella maalia... ei nuita tartte niiiin hirveesti huolehtia, kun laittaa kiinni ensin.
Kyllä minä ainakin maalaan vanteet ennen paikalleen laittoa enkä jälkeen, kele.
-
höh, et kait nyt sit enne kiinnitystä? ihan kelpo kerroksella maalia... ei nuita tartte niiiin hirveesti huolehtia, kun laittaa kiinni ensin.
Kyllä minä ainakin maalaan vanteet ennen paikalleen laittoa enkä jälkeen, kele.
Näppärä tietysti myös hiekkapuhaltaa paikallaan... ;D ;D
Sisäpuoli olisi myös hieman hankala maalata paikalleen laitettuna...
-
höh, et kait nyt sit enne kiinnitystä? ihan kelpo kerroksella maalia... ei nuita tartte niiiin hirveesti huolehtia, kun laittaa kiinni ensin.
Kyllä minä ainakin maalaan vanteet ennen paikalleen laittoa enkä jälkeen, kele.
Näppärä tietysti myös hiekkapuhaltaa paikallaan... ;D ;D
Sisäpuoli olisi myös hieman hankala maalata paikalleen laitettuna...
Upotusmaalaus
-
mutta kuin paljon tarvitaan maalia että ei saa kerralla, kun laittaa pyöriä alle, kireälle?
-
mutta kuin paljon tarvitaan maalia että ei saa kerralla, kun laittaa pyöriä alle, kireälle?
En nyt osaa sanoa montako myytä oli, uudet peltivanteet on sisäpuolelta hitsin kohdalta jo valmiiksi ruosteessa.
Pidin tuota aikoinaan ihan järkeen käypänä selityksenä, tästä on jo kymmeniä vuosia aikaa 2 koppanen kolopallokärry oli kyseessä.
-
mutta kuin nuo sit löysällä oli hetken päästä? eiks se maali ja muu muhju poistu kiilan alta kun kiertää kiinni? ite en moista ole koskaan kokenu..