Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: lahenvainio - 11.10.25 - klo:07:09
-
Satuin paikalle , kun puolalaista mullirekkaa hinattiin tielle Pihtiputaalla. Oli mennyt ojaa nurmipellon kohdalla ja charolaiset ( ainakin hämärässä siltä näyttivät ) oli aidattu laitumelle. Rekka ehti kai olla ojassa noin vuorokauden ja meni rikki . Tuli mieleen ,että kuinka paljon viedään nautoja ulkomaille ? Nämä oli tänä vuonna syntyneitä , ehkä noin 80 kpl.
-
kiva kun ei ollut mitään moisesta touhusta juttua uutisissa, vain maininta että elikkoauto nurin. mihin lie kuolleet joutuu ja kuka netkin maksaa.. mutta hyä kun sattui karjatilan kohalla eikä jossain viljaheikin kohalla..
-
Haapajärvi-Elämäjärvi väli on 95% metsää , joten tuurit oli siinä mielessä puolella . Karjatilallinen oli vienyt säilöpaaleja syötäväksi pellolle .https://yle.fi/a/74-20187806?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp On näköjään päässyt jo Ylellekin ja nautoja ollut kyytissä 69 . Mikä mahtaa olla hintaero Puolan ja Suomen välillä ?
-
Ei niitä nautoja juurikaan ole viety sen jälkeen kun hiehovienti Venäjälle katkesi. Suomessa on kyllä nuorkarjan hinnat olleet tosi alhaalla että vientihalut on helppo ymmärtää. Jos tiineestä lypsyhiehosta puhutaan, niin siitä saa enemmän teurastamolta + teurashiehopalkkiona kuin myymällä maidontuotantoon. Ja paljon pienemmällä vaivalla.
-
Haapajärvi-Elämäjärvi väli on 95% metsää , joten tuurit oli siinä mielessä puolella . Karjatilallinen oli vienyt säilöpaaleja syötäväksi pellolle .https://yle.fi/a/74-20187806?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp On näköjään päässyt jo Ylellekin ja nautoja ollut kyytissä 69 . Mikä mahtaa olla hintaero Puolan ja Suomen välillä ?
Kaks tillaa on koko välillä,mutta Veijolle on tuttua jo rekka pihamaalla.
-
kiva kun ei ollut mitään moisesta touhusta juttua uutisissa, vain maininta että elikkoauto nurin. mihin lie kuolleet joutuu ja kuka netkin maksaa.. mutta hyä kun sattui karjatilan kohalla eikä jossain viljaheikin kohalla..
Joku otsikko osui eilen silmiini ja jutun luin. Sain käsityksen , että yksi kuoli vai jouduttiinko lopettamaan ja yksi karkas ja se ammuttiin sen takia. Mutta sitä ihmettelen, että miten ehkä aitoihin tottumattomat elukat pysyy laitumella. Vai oliko tottuneita ? Vai onko mun käsitys aidasta hieman toisen moinen ;D
-
kiva kun ei ollut mitään moisesta touhusta juttua uutisissa, vain maininta että elikkoauto nurin. mihin lie kuolleet joutuu ja kuka netkin maksaa.. mutta hyä kun sattui karjatilan kohalla eikä jossain viljaheikin kohalla..
Joku otsikko osui eilen silmiini ja jutun luin. Sain käsityksen , että yksi kuoli vai jouduttiinko lopettamaan ja yksi karkas ja se ammuttiin sen takia. Mutta sitä ihmettelen, että miten ehkä aitoihin tottumattomat elukat pysyy laitumella. Vai oliko tottuneita ? Vai onko mun käsitys aidasta hieman toisen moinen ;D
Jostain jäi semmoinen käsitys, että emolehmien viimetalvisia vasikoita. Eli olleet laitumella kesän.
Elukoiden vienti sai ehkä julkisuutta mitä ei välttämättä olisi haluttu. Pitkät ajomatkat ja jauhelihapulan aikaan vienti ei ehkä lämmitä
suuren yleisön mieltä.
-
kiva kun ei ollut mitään moisesta touhusta juttua uutisissa, vain maininta että elikkoauto nurin. mihin lie kuolleet joutuu ja kuka netkin maksaa.. mutta hyä kun sattui karjatilan kohalla eikä jossain viljaheikin kohalla..
Joku otsikko osui eilen silmiini ja jutun luin. Sain käsityksen , että yksi kuoli vai jouduttiinko lopettamaan ja yksi karkas ja se ammuttiin sen takia. Mutta sitä ihmettelen, että miten ehkä aitoihin tottumattomat elukat pysyy laitumella. Vai oliko tottuneita ? Vai onko mun käsitys aidasta hieman toisen moinen ;D
Jostain jäi semmoinen käsitys, että emolehmien viimetalvisia vasikoita. Eli olleet laitumella kesän.
Elukoiden vienti sai ehkä julkisuutta mitä ei välttämättä olisi haluttu. Pitkät ajomatkat ja jauhelihapulan aikaan vienti ei ehkä lämmitä
suuren yleisön mieltä.
Juu,mutta nämä ulkomaiset toimijat maksaa semmosta hintaa näistä elukoista ettei suomihinnat ole lähellekkään noita.
-
markkinatalous nääs. ohan se kumma kun tuonne kannattaa jopa kuskata matkan päästä ja suomesa ei kannata hintaa etes nostaa... kun se kepap kait kuiteskin jossain pakataan...
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
-
kiva kun ei ollut mitään moisesta touhusta juttua uutisissa, vain maininta että elikkoauto nurin. mihin lie kuolleet joutuu ja kuka netkin maksaa.. mutta hyä kun sattui karjatilan kohalla eikä jossain viljaheikin kohalla..
Joku otsikko osui eilen silmiini ja jutun luin. Sain käsityksen , että yksi kuoli vai jouduttiinko lopettamaan ja yksi karkas ja se ammuttiin sen takia. Mutta sitä ihmettelen, että miten ehkä aitoihin tottumattomat elukat pysyy laitumella. Vai oliko tottuneita ? Vai onko mun käsitys aidasta hieman toisen moinen ;D
Jostain jäi semmoinen käsitys, että emolehmien viimetalvisia vasikoita. Eli olleet laitumella kesän.
Elukoiden vienti sai ehkä julkisuutta mitä ei välttämättä olisi haluttu. Pitkät ajomatkat ja jauhelihapulan aikaan vienti ei ehkä lämmitä
suuren yleisön mieltä.
Tunnen itseni "kaupunkilaiseksi" tuossa laidun ajatuksessa.
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
Uzbekistanissa näin pari vuotta sitten nautoja jotka oli tuotu sinne loppukasvatettavaksi Virosta, että kaikki on suhteellista.
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
Uzbekistanissa näin pari vuotta sitten nautoja jotka oli tuotu sinne loppukasvatettavaksi Virosta, että kaikki on suhteellista.
Virossa tuntuu ulkomaille myynti olevan ainoa vaihtoehto.Eikä täälläkään kukaan valita Pohjois-Suomen nautojen elävä kulettamisesta Jyväskylään.Toivon vaan ettei nuo kolarielukat jää tuohon Putaalle vaan siirretään mahdollisimman nopeasti pois.
-
Tämä eläinten vienti Viroon, Puolaan , turkkiin yms on kyllä monisäikeinen juttu. Jos he maksavat kolmanneksen enempi kuin Suomessa saa välityksessä. Houkutus on kyllä suuri. Mutta sitten tämä toinen puoli, eläinten hyvin vointi ja tuotannon hyväksyttävyys. Mutta suhteellisen pienilläkin vientimäärillä saadaan luotua painetta teurastamoiden ja kaupan suuntaan.
Itse näkisin kyllä tällä ojaan ajolla saatavan positiivista julkisuutta. Tulee ilmi että Suomalainen maanviljelijä saa tuotteistaan niin huonon hinnan että kannattaa viedä enemmin Puolaan.
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
Uzbekistanissa näin pari vuotta sitten nautoja jotka oli tuotu sinne loppukasvatettavaksi Virosta, että kaikki on suhteellista.
Niin, Uzbekistan on muslimimaa, eläimet pitää viedä elävinä, että teurastus voidaan tehdä ”oikealla” tavalla. Niistä muslimimaihin tehtävistä eläinten rahdeista oli joskus paljonkin juttuja. Melko hurjilta näyttivät lammaskuljetukset Australiasta ja nautakuljetukset Euroopasta. Aika surullista katseltavaa se oli. Paljon oli juttua EU tasolla, että eläinten rahtaukseen pitäisi säätää tiukempia sääntöjä, tainneet jo unohtua.
-
24 h on eläinlääkärin leimaama vientitarkastus voimassa . Joten uuden tarkastuksen vaatii . Eilen ajoin takasinpäin ja elukat oli syömässä paalia tyytyväisen näköisinä . Vientiin houkuttaa myydä , jos tuosta laumasta saa viisinumeroisen summan enemmän Puolasta kuin kotimaasta .
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
Uzbekistanissa näin pari vuotta sitten nautoja jotka oli tuotu sinne loppukasvatettavaksi Virosta, että kaikki on suhteellista.
Niin, Uzbekistan on muslimimaa, eläimet pitää viedä elävinä, että teurastus voidaan tehdä ”oikealla” tavalla. Niistä muslimimaihin tehtävistä eläinten rahdeista oli joskus paljonkin juttuja. Melko hurjilta näyttivät lammaskuljetukset Australiasta ja nautakuljetukset Euroopasta. Aika surullista katseltavaa se oli. Paljon oli juttua EU tasolla, että eläinten rahtaukseen pitäisi säätää tiukempia sääntöjä, tainneet jo unohtua.
Nämä maat joissa ruoka ei ole itsestäänselvyys,maksaa no.näistä jalostuseläimistä.Virolaisilla vasikoilla on kaksi vaihtoehtoa joko lopetus heti syntyessä tai vienti ulkomaille.
-
miten net lisää karjoja?
-
Eikö teuraseläimille ole joku maksimi kuljetusaika? Nämä nyt ei taida olla teuraaksi kuljetettavia, mutta kai ne samat säännöt pitäisi olla kaikille eläimille. Minusta ei vaikuta kovin eettiselle toiminnalle kuljettaa eläviä nautoja rekkalastina Suomesta Puolaan saakka.
Uzbekistanissa näin pari vuotta sitten nautoja jotka oli tuotu sinne loppukasvatettavaksi Virosta, että kaikki on suhteellista.
Niin, Uzbekistan on muslimimaa, eläimet pitää viedä elävinä, että teurastus voidaan tehdä ”oikealla” tavalla. Niistä muslimimaihin tehtävistä eläinten rahdeista oli joskus paljonkin juttuja. Melko hurjilta näyttivät lammaskuljetukset Australiasta ja nautakuljetukset Euroopasta. Aika surullista katseltavaa se oli. Paljon oli juttua EU tasolla, että eläinten rahtaukseen pitäisi säätää tiukempia sääntöjä, tainneet jo unohtua.
Nämä maat joissa ruoka ei ole itsestäänselvyys,maksaa no.näistä jalostuseläimistä.Virolaisilla vasikoilla on kaksi vaihtoehtoa joko lopetus heti syntyessä tai vienti ulkomaille.
Noinhan se on, että rahasta sitä tehdään. Muistelin vaan sellaista dokumenttia kun tuli joskus noista teuraseläinten kuljetuksista. Siellä ei paljon sääliä tunnettu, lampaita menehtyi laivakuljetuksissa Saudeihin, kuolleet ruhot heiteltiin mereen. Taisi olla jokin etukäiteisarvio jo kuinka suuri hukkaprosentti kuljetuksissa tulee. Nautakuljetus olikohan Libanoniin, niin ruumasta nosturilla takajalasta ylös ja laiturille. Oli aika surkeassa kunnossa olevia eläimiä. Jos ei eläin noussut jaloilleen niin tehostettiin potkimalla ja hakkaamalla tai kaivelemalla sormella silmästä yms. Maksun kun sai elävästä eläimestä niin jotain liikettä siihen piti saada niin pitkäksi aikaa että ehdittiin kaula viiltää auki ja rukoilla samalla allahin nimeen.
-
Kaikissa kuljetuksissa on maksimiaika Eu-sisällä. EU rajalta eteenpäin ei enää mitkään lait suojele eläimiä.
Noin yleisesti pitkien kuljetusten rytmi menee niin, että kello käy kun lastaus aloitetaan ja 14 tuntia saa kuljettaa
pienillä tauoilla ja sitten pitää olla pidempi tauko jonka jälkeen taas 14 tuntia. Tuon jälkeen pitää ottaa eläimet ulos ja vähintään 24 tunnin lepotauko. Kuljetuksen aikana tulee tarjota vettä ja ruokaa suunnitelman mukaan.
Laivakuljetuksen aikaa ei yleensä lasketa mukaan ajoaikaan ja PUolaan varmaan mennään suoraan suomalaisesta satamasta. Joten Sievistä ehtii tuon aikataulutuksen mukaisesti ajaa Puolaan ilman välipurkua, jos ei satu onnettomuutta.
Onnettomuuksien varalle pitää tehdä ennakkoon katastrofisuunnitelma.
Pienille vasikoilla ja karitsoille ja lypsäville lehmille jne on omat säännöt.