Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalimies - 08.09.25 - klo:21:21

Otsikko: Tien hoito
Kirjoitti: Paalimies - 08.09.25 - klo:21:21
No ei toi linkki tuonne Ylen
Juttuun näköjään toiminut. Kuhmoslainen maansiirto yrittäjä meni höyläämään omalla tiekarhullaan yksityistietä omin lupineen…. Nyt ELY keskus pähkäilee mitä seuraamuksia siitä tulee. Varmaan urakoitsija menee kaivamaan tämän ukon laskuun kuopat takaisin
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: lahenvainio - 08.09.25 - klo:21:37
Kyseessä taisi valtion tie . Yksityistiellä omistajat yleensä  pitävät tien paremmassa kunnossa
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Paalimies - 08.09.25 - klo:21:44
Kyseessä taisi valtion tie . Yksityistiellä omistajat yleensä  pitävät tien paremmassa kunnossa

Niin tietysti oli ja siksi se ELY siitä hermostui
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: kihveli - 09.09.25 - klo:15:34
Mikä on tämä "Kuhmoslainen"? ei sellaista taida ollakkaan.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: jariman - 09.09.25 - klo:16:23
Ihme säätämistä elykeskukselta, kyllä ammattikuski saa tiekarhulla
Tien just, eikä melkein hyvään kuntoon.
Ei kyllä kauaa kestä kuorkin alusterällä tasattu tiet, vajaan viikon.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.09.25 - klo:17:33
kyllä tiehöylä on e illä tulee kunnollista, valitettavasti niitä ei enää käytetä, tai siis on yksitysiä eikä säästösyistä käytetä. Aikonaan kun oli vielä oikee TVH niin krhu liikkui useemman kerran kesässä ja talvellakin karras polanteen. Mistälie 60-70 luvulla rahat tuli tienhoitoon, kun nykysin ei enää teitä kunnostella vaikka polttoaineveroo ja autoveroo kerätään miljardikaupalla.  Meneekö ne varat liikenneympyröiden kukkapuskien hoitoon.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 09.09.25 - klo:19:33
ja nuo muutamat joita on käytössä ni ei osaavia kuskeja niihin löyty.   ei ennen ollu tien pientareella valleja vettä sitomassa tiehen ja kallistukset oli oikein mut nykyään on noita jokka ajaa kalliit murskeet ojiin ja tie on kuin pöytä..   vesi sit seisoo keskitiellä!!   itellä kun vanaha lana ja kevyt veturi niin meinaa joskus papu  loppua kun yrittää montut tasata mut silti mennään oikein...       tosa just katoin kuin yks mettä tie taas lanattu ja se niiin persiistä hyällä lanalla pilattu!!
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.09.25 - klo:20:29
täällä eräs urakoitsija laittoi erittäin järeän lanan jolla sitten kait oli tarkoitus saada tiehöylän kaltaista jälkeä. Jamiksi ei olisi saanutkin mutta kun se säätö ei onnistunut keskenkasvuisen pojan kun laittoi ajamaan. Tietty kun into oli kova. Mut jälki oli sitten sitä että paikoin rouhaistiin karkeasepeli routamattoa myöti ja vähän maton altakin keskelle tietä julmetuksi panturaksi. Olis varmaan ollu parempi kun pariin kertaan se veto kuin kerralla pohjia myöti.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: erppo - 10.09.25 - klo:08:40
Itsekin tein hiljattain "kuhmoslaiset". Täälläpäin vaihtui muutama vuosi siten kilpailutuksen seurauksena alueurakoitija. Halvin kaiketi valittiin. Aiemmin Destian aikana hoito oli huomatttavasti parempaa ja työnjohto tunsi sorateiden "anatomian". Sorateitä karhuttiin aina tarpeen vaatiessa, useammankin kerran kesässä. Nyt  tie lanataan traktorikalustolla keväällä heti, kun pinnassa on vähän sulaa irroitettavaksi.  Päälle suolaus.  Tasainen ehkä viikon-kaksi.  Kun routa tien kannasta sulaa, alkaa kivet ja alitusrummut ilmoittaa itsestään, vesikuopat lisääntyvät  ja tie on kesän tullessa jo siinä kunnossa, että traktorikalustolla liikennöinti on tuskallista.  Halvalla ei saa hyvää, tässäkään.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 10.09.25 - klo:15:23
tuokin saatetaan tehä ihan persiin mukaan mut kyllä oikea tr lana on ihan hyä jos käyttää sitä oikein.   yks mennen talven lanaaja teki tuolla kalustolla niiiin hyää työtä et ihan kateellisena katoin miten se tie muuttui totella hyäksi ja pitkäksi aikaan kestäväksi.      toisaalta nuo autoilijat eivät osaa ajaa kuin yhtä raitetta myöten,   kait ovat vrllä töissä.  monasti katellu et ei ole mitään tarvetta lanata kuin keskitie kun  ei ole kuin yhet raiteet koko 9 metriä leveän tien pinnassa.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: lypsyukko - 10.09.25 - klo:20:16
tuokin saatetaan tehä ihan persiin mukaan mut kyllä oikea tr lana on ihan hyä jos käyttää sitä oikein.   yks mennen talven lanaaja teki tuolla kalustolla niiiin hyää työtä et ihan kateellisena katoin miten se tie muuttui totella hyäksi ja pitkäksi aikaan kestäväksi.      toisaalta nuo autoilijat eivät osaa ajaa kuin yhtä raitetta myöten,   kait ovat vrllä töissä.  monasti katellu et ei ole mitään tarvetta lanata kuin keskitie kun  ei ole kuin yhet raiteet koko 9 metriä leveän tien pinnassa.

Mersukuski ei voi ajaa samaa raidetta, kun sen perähän heittää. Joten älä yleistä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Paalimies - 10.09.25 - klo:21:17
tuokin saatetaan tehä ihan persiin mukaan mut kyllä oikea tr lana on ihan hyä jos käyttää sitä oikein.   yks mennen talven lanaaja teki tuolla kalustolla niiiin hyää työtä et ihan kateellisena katoin miten se tie muuttui totella hyäksi ja pitkäksi aikaan kestäväksi.      toisaalta nuo autoilijat eivät osaa ajaa kuin yhtä raitetta myöten,   kait ovat vrllä töissä.  monasti katellu et ei ole mitään tarvetta lanata kuin keskitie kun  ei ole kuin yhet raiteet koko 9 metriä leveän tien pinnassa.

Mersukuski ei voi ajaa samaa raidetta, kun sen perähän heittää. Joten älä yleistä.
🤣🤣
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 11.09.25 - klo:16:16
mutta et taija LU paljon katella tiellä kuin nuo autoinsinöörit ajelee?  ite seuraan ihan viran puolestakin tien käyttöä ja aina saan hyin sen pikku lumisateen jälkeen sen mallin kuin onkaan ajeltu.      noooo, siuta vaan ketuttaa ... - jokin!
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 11.09.25 - klo:18:55
Sen nyt vielä jotenkin ymmärtää että huonosti auratulla tiellä kun yksi on ladut tehnyt niin mielellän muutkin niissä ajaa eikä jokainen kahlaa omaa umpihankeaan.

Mutta kun keväälläkin jo täysin kuivalla asvaltilla kaikki yhä jauhavat tarkalleen sitä samaa karkeaa uraa.. onhan siinä tietysti jonkinlainen automaattiohjaus - kuin kiskoilla :-)  Vaan itsehän rengaskulunsa maksavat  :o
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Viljelijä evp - 11.09.25 - klo:19:05
tosi on, kun pikkasen poikke hajujäljestä huomaa että on paljon sileempää tietä. Itellä kovin palon tuon kotteron rengasmelu kuulu, ut sen verran kuitenkin että huomaa kun emäntä ei korota ääntään vaan jutustele normaalisti arvostellen ajotapaani
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 11.09.25 - klo:19:38
varsinkin huurteisella asvaltilla tuon vr kansan ajon huomaa hyin.   vain kaks raitetta molempiin suuntiin ja tosiaan siinä hieman sivussa on niiin hiljaista ajella..      ja ensilumen satettua huomaa kuin hyin joku tekee ajolinjat.    lähellä varalaskupaikka ja siinä on lääniä ettiä linjaa.   ja kun yks auto ajelee hieman seilaten ni jo loputkin ajelee sit samoja raiteita.      monasti tuota naureskellu että ei kaista enää riitäkään..
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: AC - 13.09.25 - klo:20:19
Käsittääkseni nykyään ajetaan traktorilanalla kustannus syistä saadaan tasoitettua pinta mutta kuopat jää piiloon koska pitäisi terän kulkea kuopan pohjan tasalta ja lanalla tasoitella irronnut sora  muotoon  mutta ei saisi mennä koskemaan itse tienrunkoon, eli tehdään töitä lanalla tasoitellaan näyn vuoksi pahimmat kuopat jotka tulevat esiin seuraavan sateen jälkeen, kyllä lanallakin saisi tasoitettua jos on kunnon säädettävät järeät mallit ja ajetaan useasti ennen kuin menee liian huonoksi, luultavasti on puutetta pinta murskeesta jota tasoitella, karhulla saisi parempaa jälkeä myös talvella polanteen tasoitellussa   
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 14.09.25 - klo:09:45
noin se menee.   itellä tuo mopo veturina ja joskus saattaa yksinkertaisesti loppua pito kun menee montun pohjan mukaan mutta sit ajetaan pari kertaa lisää..    mutta pitää kait olla joku ajatuskin millainen tien profili pitäis olla..   ajetaan sit karhulla tahi lanalla..         ja alusterällä meilläpäin ajetaan polanteita ja on riittänny siihen kun ei lasketa polanteita liiaksi tulemaan..              mutta monasti kelien vaihtellessa taajaan ja kun autot ajelee vain yksiä raiteita, tulee haasteeksi nuo reunojen murskeet.    niille ei taho saaha oikeaa polannetta jotta ei auralla ajelis metikköön..   pitäis oikeiastaan laittaa pyörät myös auraan mutta ei ihan jaksa kun on jo vanha sekä kulunut rote..   reunatassu kuluu kolme kertaa nopsempaan kuin keskitien tassu.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 14.09.25 - klo:18:51
varsinkin huurteisella asvaltilla tuon vr kansan ajon huomaa hyin.   vain kaks raitetta molempiin suuntiin ja tosiaan siinä hieman sivussa on niiin hiljaista ajella..      ja ensilumen satettua huomaa kuin hyin joku tekee ajolinjat.    lähellä varalaskupaikka ja siinä on lääniä ettiä linjaa.   ja kun yks auto ajelee hieman seilaten ni jo loputkin ajelee sit samoja raiteita.      monasti tuota naureskellu että ei kaista enää riitäkään..
Kesäkelilläkin, vaikka ei olisi huurteista, niin pyrin ajamaan muualla kuin raiteissa. On rengasääniä vähemmän.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Kehveli - 14.09.25 - klo:19:04
Täällä päin puuttuu lanauskerrokset,lanatessa vain kivet paukkuu.Hallinnoivan mestarin palkkakustannuksella saisi varmaan reilu kahdeksankymmentä kasetillista mursketta.Destian omistuspohja on ulkomainen,joten välittäminen tiestöstä on heikkolaatuista ja valvova viranomainen on täysin hampaaton.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Make - 14.09.25 - klo:21:04
Tuossa kommunismissa on tärkeintä, ettei kellään ole parempaa tietä.  ::)
Elyssä pitäisi laittaa työt kiertoon: Maataloustarkastajista tietarkastajia ja päinvastoin.
Mielenkiintoista kun Elyn pitäisi suitsia vieraslajeja ja erityisesti lupiinia on erityisesti Elyn hoitamien teiden varsilla ja niiden torjumiseksi ei tehdä yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: bouli - 14.09.25 - klo:21:20
Mielenkiintoista kun Elyn pitäisi suitsia vieraslajeja ja erityisesti lupiinia on erityisesti Elyn hoitamien teiden varsilla ja niiden torjumiseksi ei tehdä yhtään mitään.
No ihan samaa olen miettinyt. Oikein pukki kaalimaan vartijana jos vanhaa sanontaa saa käyttää.
Toinen paikka missä lupiini saa rehottaa vapaasti on ratavarret, valtion instanssin hoidossa olevia alueita nekin.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Rakkine - 14.09.25 - klo:21:35
Kuluminen olisi tasaisempaa jos jokainen ajelisi kaistalla sen mukaan mikä on kuskin poliittinen suuntaus: oikeistolaiset ajelisi kaistan oikeaa reunaa,vasemmistolaiset kaistan vasenta reunaa ja kepulaiset  siinä kaistan keskellä. ;D
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 14.09.25 - klo:23:41
Kesäkelilläkin, vaikka ei olisi huurteista, niin pyrin ajamaan muualla kuin raiteissa. On rengasääniä vähemmän.

Niin minäkin. Tämä ongelma koskee tosin vain meitä joilla ei ole riittävän premium-tasoista autoa. Paremmissa peleissä kun ei rengasäänistä juuri huomaa missä ajelee, kokemusta on.

Karheaksi kuluneissa urissa renkaat kuluvatkin paljon nopeammin.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 15.09.25 - klo:08:56
ja kun nykyautot alkaa olla jo kohta kuorma-autojen painoluokissa niin renkaita harrastavat asentavat hankkii aika paljon jo kesäaikoina.   muutamiin autoihin jo kahet renkaat kesässä...   mutta kovin harva ajelee käyttäen tietä hyäkseen.   net raiteet on niiiin ihqua ajella.. 
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Viljelijä evp - 15.09.25 - klo:09:13
sateella kyllä on kiva ajella niissä urissa, vaikka olis uudehkotkin kumit, melkosesti se vesi ohjattavuuteen vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Paalimies - 15.09.25 - klo:10:22
Mutta eikö se vesikelillä ole taloudellista ajaa niissä raiteissa? Vai viekö veden poisto enemmän energiaa kuin matalampi kitka? Järkevyys on sitten eriasia
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 15.09.25 - klo:11:21
miten tuo on ummarrettava?  ite ajelen just raiteen vieressä ettei tartte sitä roiskutusta kärsiä..
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Paalimies - 15.09.25 - klo:13:07
Niin minäkin ja varmasti kaikki suht järkevät niin tekee. Mietinkin sitä että viekö se enemmän vai vähemmän polttoainetta ajaa niissä vetisissä ja karheissa urissa.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 15.09.25 - klo:15:23
Yleensä märällä tiellä ajaminen vie enemmän energiaa kuin kuivalla. Sähköautoilijat tämän hyvin tietävätkin selvinä numeroina.
Kitkalla ei tuossa juuri ole merkitystä sillä normaalissa ajossa kyseessä on vierintäkitka eikä liukukitka ja vierintäkitkaa vesi renkaan alla ei vähennä. Renkaan ja tienpinnan laadusta johtuva ajovastus koostuu lähinnä renkaan elämisestä ja muodonmuutoksista, ja näihin ei kosteus juuri vaikuta.

Ja mitä syvemmässä vesikerroksessa kahlataan niin sitä enemmän energiaa tarvitaan. Huomaahan sen kun ajaa lätäkköön, vähän on kuin jarrua painaisi. Ylimääräisen veden poistaminen tai siirtäminen renkaan alta/alla vaatii aina energiaa.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 15.09.25 - klo:17:47
Kesäkelilläkin, vaikka ei olisi huurteista, niin pyrin ajamaan muualla kuin raiteissa. On rengasääniä vähemmän.

Niin minäkin. Tämä ongelma koskee tosin vain meitä joilla ei ole riittävän premium-tasoista autoa. Paremmissa peleissä kun ei rengasäänistä juuri huomaa missä ajelee, kokemusta on.

Karheaksi kuluneissa urissa renkaat kuluvatkin paljon nopeammin.
Hyvä huomio tuo renkaiden kuluminen ja mitä painavampi kulkuneuvo sitä tehokkaammin se karkea "sandpapper" siellä uran pohjassa syö kumin pintaa.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 15.09.25 - klo:17:52
Yleensä märällä tiellä ajaminen vie enemmän energiaa kuin kuivalla. Sähköautoilijat tämän hyvin tietävätkin selvinä numeroina.
Kitkalla ei tuossa juuri ole merkitystä sillä normaalissa ajossa kyseessä on vierintäkitka eikä liukukitka ja vierintäkitkaa vesi renkaan alla ei vähennä. Renkaan ja tienpinnan laadusta johtuva ajovastus koostuu lähinnä renkaan elämisestä ja muodonmuutoksista, ja näihin ei kosteus juuri vaikuta.

Ja mitä syvemmässä vesikerroksessa kahlataan niin sitä enemmän energiaa tarvitaan. Huomaahan sen kun ajaa lätäkköön, vähän on kuin jarrua painaisi. Ylimääräisen veden poistaminen tai siirtäminen renkaan alta/alla vaatii aina energiaa.
Pitää paikkansa, pelkkä sadesää ja märkä tien pinta lisää kulutusta. Tänäänkin polttoaineen kulutuslaskuri näytti korkeampia lukemia kuin kuivalla poutakelillä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 16.09.25 - klo:09:14
ja sitten pitää ajaa jopa siellä kanalissa...  :o :o
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 16.09.25 - klo:13:47
Mitä välii... bensaa saa huoltsikalta, sähköä töpselistä ja renkaat kuuluu liisarin huoltosoppariin.
Kortilla tai luurilla. Ja antiikkirahaa saa seinästä.
:-)
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Toivo Tonta - 16.09.25 - klo:19:19
ja sitten pitää ajaa jopa siellä kanalissa...  :o :o
Kanaalin arvoitus :o
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 17.09.25 - klo:08:52
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: turkki - 18.09.25 - klo:12:00
Suomen Tieyhdistys ry ja Suomen Kylät ry järjestävät jälleen Suomen surkein kylätie -kuvakilpailun. Kahdeksan surkeinta kylätietä valitaan raadin toimesta Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivuilla tapahtuvaan yleisöäänestykseen. Finaaliin päässeet kuvat julkaistaan 13.10.2025.

Täytä lomake ja osallistu kuvakilpailuun 6.10.2025 mennessä.

Suomen surkein kylätie 2025 -kuvakilpailu (https://tieyhdistys.fi/suomen-surkein-kylatie-2025/)

Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 18.09.25 - klo:21:23
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Juu, esimerkiksi Englannin kanaali.  ;D
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: icefarmer - 18.09.25 - klo:21:28
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Juu, esimerkiksi Englannin kanaali.  ;D
tiedetäänkö siellä ruattinkielisellä alueella edes mikä on soratie ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 18.09.25 - klo:21:35
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Juu, esimerkiksi Englannin kanaali.  ;D
tiedetäänkö siellä ruattinkielisellä alueella edes mikä on soratie ;D ;D ;D ;D
Tiedetään toki, niitä käydään ihmettelemässä siellä teidän suunnalla.   ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Magia - 19.09.25 - klo:08:39
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Juu, esimerkiksi Englannin kanaali.  ;D
tiedetäänkö siellä ruattinkielisellä alueella edes mikä on soratie ;D ;D ;D ;D
Tiedetään toki, niitä käydään ihmettelemässä siellä teidän suunnalla.   ;D ;D ;D
Muistanpa ajan jolloin asfalttitie täällä suurinpiirtein aiheutti ihmetystä.Asfalttia ei ollu kuin pääteillä ja muualla.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 19.09.25 - klo:08:49
ja kun laitetaan asvaltti huonon pohjan päälle niiin moni soratie on paljon parempi kuin tuollanen.    noita näkee turhan paljon..
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 19.09.25 - klo:10:08
Täällä oli jollain tiellä myös ns. öljysoraa.

https://teilla.blogspot.com/2018/09/oljysoraa.html

Ymmärtääkseni sitä myös joskus jyystettiin jollakin (tiekarhu?) uudelleen hajalle ja tasoitettiin sitten taas uudelleen.
Eli se oli jollakin tasolla 'hoidettavissa'.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: de Citonni - 19.09.25 - klo:21:35
eikös vesiväyliä sanota kanaleiks?    kanava taitaa olla se suurenpi ja syvenpi ilmasu..          ja kun tarpeeksi ajellaan vain yksillä raiteilla niin onkin aina keväisin pikkanen haaste saaha sulavetet pois tieltä.    siinä ei paljon penkkoin kaato riitä jos tiellä on raiteet muutamia tuumia reunoja syvemmällä reunaan verraten.    ja vesi runkossa on tielle turmiollista.   huomannu tuossa kun tien profiili on "puolpyöreä" niin porukka ajelee sit keskitietä ja siten net raiteet on keskitiellä.   tien ollessa ns. kolmiomallinen ajellaan sitten enemmän omilla raiteilla joten tie kuluu tasasemmin..   
Juu, esimerkiksi Englannin kanaali.  ;D
tiedetäänkö siellä ruattinkielisellä alueella edes mikä on soratie ;D ;D ;D ;D
Tiedetään toki, niitä käydään ihmettelemässä siellä teidän suunnalla.   ;D ;D ;D
Muistanpa ajan jolloin asfalttitie täällä suurinpiirtein aiheutti ihmetystä.Asfalttia ei ollu kuin pääteillä ja muualla.
On soratie ihan kelpo vähäliikenteisenä tienä, jos sitä pidetään kunnossa.  Oli telkkarissa joku elykeskuksen, tai joku kuitenkin henkilö haastateltavana sorateiden kunnosta. Puhui että kesällä ei voi lanata kun rupee pölyämään.  Vohan nenä, pölynsidonta-aineet on keksitty.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Make - 20.09.25 - klo:08:49
Vähäliikenteisiltä valtionteiltä on poistettu päällysteitä. Jossain on sanottu vähäliikenteisillä kulkevan alle 100 ajoneuvoa vuorokaudessa. Näilläkulmilta on kahdelta valtionieltä viety päällysteet. Väyläkartan https://suomenvaylat.vayla.fi mukaan toisella kulkee 268 ajoneuvoa vuorokaudessa ja toisella 239 ajoneuvoa. Molemmat lanataan traktorivetoisella lanalla ja ovat ihan kauheata pyykkilautaa. Tuolle vilkkaammin liikennöidylle on kaikenlisäksi viitoitettu pyöräreitti. Tiellä on jyrkkiä mäkiä ja siinä ei pysty polkupyörällä kesäisin ajamaan kun nimismiehenkiharaa on ojasta ojaan. Toinen tie vie hyvinkin ruotsinkieliselle alueelle ja toinenkin on kaksikielisellä alueella.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 20.09.25 - klo:08:58
onpa aika ihmeellistä täällä tiet ei ole tasaisella vaan mäkiä tarpeeks ja silti ei ole kiharaa etes jyrkimmissä mäissä..   ja nuita lanataan kesällä..   ei talvella taho onnistua kun jäässä..  suolaa sekaan ja ei pölise kesällä..    tämä kesä oilikin yllättävän hyä näille teille.   ei ole ollenkaan lisämurskeelle tarvetta..
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Make - 20.09.25 - klo:09:04
Toinen noista haaraantuu ja muuttuu yksityisteiksi. Yksityistiet ovat oikein hyväkuntoisia.
Polkupyörälle nimismiehenkiharainen alamäki on vaarallinen.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 20.09.25 - klo:09:15
juuripa noin.   mutta millä tuo tie pinnattu?   soramurske kihartuu mutta kalliotavara kyllä pysyy paremmin.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: metsajussi - 20.09.25 - klo:09:20
Ja riittävä määrä sitovaa savea auttaa pitämään kiharat paremmin kurissa. Pelkää hiekkaa/soraa/mursketta sisältävä pinta kihartuu pahemmin.
Täällä on harvemmin kiharaa, sen sijaan syvät teräväreunaiset reiät ovat korvanneet ne.

Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 20.09.25 - klo:09:24
ei ei lanattu.     kivituhkaa reilusti murskeessa ni ei kiharru kun polkeutuu kuin asvaltiks.     joskus on ootettava kunnon sateita että pystyy mopolla lanaamaan muotoja...       mulla hoitotiessä yks paikka jossa on montun tapasia aina.   kohtaa korjattu kankaalla ja reilulla kerrostuksella mutta etelleen tietän missä on tien montut..    syytä ei tiijä kukaan.    tie kulkee hiekkaista harjua kahen lammen välissä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: SKN - 20.09.25 - klo:10:00
juuripa noin.   mutta millä tuo tie pinnattu?   soramurske kihartuu mutta kalliotavara kyllä pysyy paremmin.

Ei tuu kiharaa kun suolan määrä on riittävä, esim 2000kg kahdelle kilometrille.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: icefarmer - 20.09.25 - klo:10:14
ei ei lanattu.     kivituhkaa reilusti murskeessa ni ei kiharru kun polkeutuu kuin asvaltiks.     joskus on ootettava kunnon sateita että pystyy mopolla lanaamaan muotoja...       mulla hoitotiessä yks paikka jossa on montun tapasia aina.   kohtaa korjattu kankaalla ja reilulla kerrostuksella mutta etelleen tietän missä on tien montut..    syytä ei tiijä kukaan.    tie kulkee hiekkaista harjua kahen lammen välissä.
kiviähän siellä on, osaavat syvältäkin kymmitella tien runkoon....
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: bouli - 20.09.25 - klo:11:27
Ja riittävä määrä sitovaa savea auttaa pitämään kiharat paremmin kurissa. Pelkää hiekkaa/soraa/mursketta sisältävä pinta kihartuu pahemmin.
Täällä on harvemmin kiharaa, sen sijaan syvät teräväreunaiset reiät ovat korvanneet ne.
Savisorateitähän ne valtiontiet aikanaan olikin ja saveaminen yksi tienhoidon työvaihe. Siitä tulee kyllä kova pinta.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Make - 20.09.25 - klo:12:00
Siis nämä ovat valtion hoitamia teitä. Ei niihin sada suolaa, eikä mursketta. Muualta ei semmoisia voikaan tulla. Kun edes se vuotuinen lanaus yltäisi kiharan pohjaan asti. Valitettavasti kummankaan tien varrella ei ole kellään tiekarhua.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Magia - 21.09.25 - klo:11:46
juuripa noin.   mutta millä tuo tie pinnattu?   soramurske kihartuu mutta kalliotavara kyllä pysyy paremmin.

Ei tuu kiharaa kun suolan määrä on riittävä, esim 2000kg kahdelle kilometrille.
Suolankäyttö kesällä loppu vähän sen jäläkeen,kun valtio lopetti lentomyrkytykset metissä.Nykyään suolaa vain kesällä soratielle talojen kohalle joille on tiestä pölyhaitta.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 21.09.25 - klo:19:02
höh.   eikö se metän kohalla pöllyä kiintoaines pois?    täällä vetellään suolaa se 750 kiloa per kilsa koko matkalle ja ei ole tarvetta ajaa tavaraa tielle kuin kuluman vuoksi..  ja hyin pysyy jopa muotossa kun on suolattu murske tien pinnassa.  tuo määrä ei etes näy kaivoissa.. -vielä.   näin ykstyisteillä.    valtion tiet on vähemmistönä täälläpäin.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: SKN - 21.09.25 - klo:20:36
juuripa noin.   mutta millä tuo tie pinnattu?   soramurske kihartuu mutta kalliotavara kyllä pysyy paremmin.

Ei tuu kiharaa kun suolan määrä on riittävä, esim 2000kg kahdelle kilometrille.
Suolankäyttö kesällä loppu vähän sen jäläkeen,kun valtio lopetti lentomyrkytykset metissä.Nykyään suolaa vain kesällä soratielle talojen kohalle joille on tiestä pölyhaitta.

Ei liene yksityistie?

Minä tarkoitin yksityistietä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Rakkine - 21.09.25 - klo:21:03
KUMMA JUTTU , TALVELLA VALITETAAN  TEIDEN SUOLAAMISESTA JA KESÄLLÄ VALITETAAN KUN EI OLE SUOLATTU.  EI SE SUOLA HYVÄÄ TEE AUTOJEN PELLEILLE KESÄLLÄKÄÄN, TYPERÄÄ TOUHUA, EI SE PÖLLY NYT NIIN HAITALLISTA OLE, ETTÄ SEN TAKIA PITÄIS SUOLATA TEITÄ. JA SATEEN JÄLKEEN EI PÖLLYÄ PITKIIN AIKOIHIN. 
IHMISET ON PILALLA, KUN EI MITÄÄN EPÄMUKAVUUTTA ENÄÄ NYKYÄÄN KESTETÄ, TALVELLAKIN VALITETAAN JOS EI 2 SENTIN LUMIKERROSTA OLE   AURATTU VÄLITTÖMÄSTI LUMISATEEN JÄLKEEN VIDDU.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Magia - 22.09.25 - klo:03:07
KUMMA JUTTU , TALVELLA VALITETAAN  TEIDEN SUOLAAMISESTA JA KESÄLLÄ VALITETAAN KUN EI OLE SUOLATTU.  EI SE SUOLA HYVÄÄ TEE AUTOJEN PELLEILLE KESÄLLÄKÄÄN, TYPERÄÄ TOUHUA, EI SE PÖLLY NYT NIIN HAITALLISTA OLE, ETTÄ SEN TAKIA PITÄIS SUOLATA TEITÄ. JA SATEEN JÄLKEEN EI PÖLLYÄ PITKIIN AIKOIHIN. 
IHMISET ON PILALLA, KUN EI MITÄÄN EPÄMUKAVUUTTA ENÄÄ NYKYÄÄN KESTETÄ, TALVELLAKIN VALITETAAN JOS EI 2 SENTIN LUMIKERROSTA OLE   AURATTU VÄLITTÖMÄSTI LUMISATEEN JÄLKEEN VIDDU.
Kyllä tuo pöly ihan oikeesti ongelma on no.niille jotka siitä kärsivät.Ei ehkä asfalttiteihin tottuneet ihan kaikkee tästä tajua.Juu ja suolaa ei täällä käytetä kuin talavella pääteillä ja kesällä tuohon pölynsidontaan.Yksityisteille ei käytetä eikä koskaan olla käytettykään.Pienemmillä valtionteillä alakaa talavellä olla suurin ongelma aurauksen puute,40cm:äkään lunta tiellä ei välttämättä aiheuta auraustarvetta.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: SKN - 22.09.25 - klo:06:00
Kulttuurieroja, täällä suolataan yksityistiet aina keväällä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: kärmeskytö - 22.09.25 - klo:07:52
Kulttuurieroja, täällä suolataan yksityistiet aina keväällä.

Sama täällä.Kaupunki avustaa suolauksella ja parilla lanauksella kesäkautena.Pinta on parhaimmillaan kuin pikitietä kun sitoo irtoaineksen pintaan eikä pölyä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 22.09.25 - klo:09:02
yksityisteitä avustetaan ja sit suolataan keväällä ja aurataan talvella...  mut ei ihan 2 sentin lumia sentäs.    itelläki lähtötaso joku 7-8 senttiä...
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Viljelijä evp - 22.09.25 - klo:10:40
pohjavesi alueilla ei suolailla, oli keli mikä hyvänsä.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 22.09.25 - klo:13:31
heh,  tartteeko siitä niin hirveesti huuella..   mut mitä korvaavaa??
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: ht - 22.09.25 - klo:14:13
  mut mitä korvaavaa??

Kaliumformiaatti.
Otsikko: Vs: Tien hoito
Kirjoitti: Oksa - 24.09.25 - klo:09:02
onko toimiva ja millä annostuksella sekä hintaa varmaan löytyy..?    luulis muuten tuon käyttöä muuallakin ..