Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: klapikasa - 13.08.25 - klo:15:24
-
Niin, hankin sitten 1080, on siinä ihmetelemistä kun on sr500sesta siirtynyt.
Parit, onko niin että silppurin pitää sammuttaa pois kun sammuttaa moottorin ja mustettava käynnistää sen myös kun koneiston käynnistää? Tossa sähköä ihmetelin, niin säikähdin kun silppuri oli päällä kun käynnistin moottorin, se kolina että hajosiko nyt jotain.
Toinen, onhan se sakemanni, niin DIN kaikki laakerit hihnat jne, mutta mistä sitten ne muuta osia tomoseen?
-
purkaamot ja ikh sekä latvala on hyiä hankintapaikkoja... hihnat on kait ihan tavan tavaraa... itellä niiin vähän ollu tarvetta et ihan ikhlta ostannu..
-
Latvalalla tuskin on enää oikein mitään puimuriin viittaavaankaan. Ainakin purkukoneet on sulatettu ja raskaat maansiirtokoneet täyttäneet tontin.
-
Latvalla ei ole mitään Vaariin ja Kurikassakin on purkuosat jo aika vähissä. En tiedä miten varaosahuolta toimii nykyisellä maahantuojalla . Ikh ja esim Marjakangas Alavieskasta välittää jotain . Silppuri toimii sähkönapin takaa ja elää omaa elämäänsä . Jos sen sähkökela hajoaa , niin pultilla saa aina pyöriväksi jolloin kiilahihna laitetaan ennen käynnistystä tarpeen mukaan päälle tai pois .
-
Latvalan pihassa käynti kun muu perhe pyörii siinä naapuri talossa, totta että puimurit vähenee ja valtamerkki maarakennuskoneta on enemän. Sattui silmään kun sr680? varsta silta poistettu polttamalla reikä kylkeen, sitten heräsin, eihän tolla enää pui... Jotenkin sisäistä risti riitaa, mutta, nehän antaa lisää elämää muille noi raadot.
Ja onhan mulla suht lähellä Janno tossa käyttökoneessa, hänellä hyvät balttian kontaktit
Lähinnä jossain kohtaa elevaattorin ja kolan ketjut, rattaat, niin kai ne suht yleis? Niin uus vielä mulle, et ei ulkomaalaiset paikat tälle vielä tutut.
Jotenkin pelottava se sähkönappi semmoinen ku sillppuri. Ei hirveesti ajatuskatkosta tarvii. On merkkejä että kohlimet oijottu, ja vanhaisäntä luetteli mitä hän korjannut "vävykokeliaitten" tuhoja.
Tosi hiljainen koneisto kun käynnissä, ei vatkaa, hypi, nirise jne. Siinä sähköt, n, puolet ei toimi, takerruin laturin murtuneeseen häiriösuojan piuhaan eilen vaikka ei liity mitenkään. Laturin valo palaa, sammu välillä, ja esm kaikki valot vilkut ei toimi. Kaavake, selkee semmonen olemassa, töötti ja se punainen valo toimii, kuten myös öljypainevalo sammuu kun käynnistää.
Ihan nyt, nyt vielä kuivahko. Siinä on vakiot 23 x26? etuset, ja minulla on muutama cm rivoilla olevia vantineilla michelin xm28 600/65? x28. On ne muutan cm matalempii, mutta eläis ja kantais todenäköisesti paremmin. 600 vissin levein joka tohon mahtuu, ja yllä mainitut sais käyttöön sen kuin levyleikkaamosta teetäis levyt fahr pulttijaolla.
-
sähköjen häiriöt on paljolti liittimien hapettumisia ja löystymisiä. Voi olla että rotat syöneet johtoja poikki. Sähköpuoli kannattaa tutkia kuitenkin ettei siitä aiheudu mitään kipinöintiä ja sitten pala koko puima. Itellä yleensä noi valo + muut systeemit pitää läpitte käydä talven seisonnan jälkeen. Vanhaan tulee niitä hapettumia vaikka toimintakuntoon jäisi.
-
En kuulu Fahr-kerhoon mutta voi olla että silppurin kytkin on esim. pultetilla vedetty kiinni asentoon jolloin silppuri pyötii aina kun moottorikin. Silloin kun sähköisiä silppurin kytkimiä tuli niin harmaiden muistikuvien mukaan ainakin osa kykimistä tehtiin jo tehtaalla sellaisiksi että ne sai helposti mekaanisesti kiinni asentoon sitten jos tai kun sähköt pettivät. Tai tuollainen muutos tehtiin itse.
Tuolla korjataan Claysonin sähköistä kytkintä ja kuviin on päässyt myös tarra jossa neuvotaan mitä tehdä jos sähköongelmia tulee
https://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch1
Nykyisessä puimurissa silppurin sähköinen kytkin pitää erikseen laittaa päällä mutta silppurin kytkeytyy päälle vasta sitten kun käynistää puimakoneen vaikka silppurin kytkimessä olisi virta päällä. Silppurin saa käynistää vain tyhjäkäynillä.
-
Joo, kuullut että on ajettu jumiin vastaavanlaisia kun unohdettu tai ei opastettu.
Laturi ei lataa, purin sen hiilet ja takas, ei on ei, saan uuden tos joskus iltapäivämmällä. Laurin valo paloi jatkuvasti, joskus eilen se lakkas palamasta ajoittain, mutta saatoi että ei saanut virtaakaan silloin. Nyt perehtyä eneäen ja aikaa tutkii sähköö, joku pieni siellä on, ei vilkun rele naksu, ja silloin keväällä se kyllä toimi. Ei kopin puhalinkaan toimi.
Todella selkee sähkökaava, mutta mikä sulake on mikä ei ihan ole merkitty, tai en tajuu.
Sr500, sen sähöt niinyksikertaisia ja just siinä sivuluukussta käsin kaikki ja jopa valot toimi, vilkut ei toiminnut varmaan pariinkymenen vuoteen, mutta avokopilesella seisomaan ja viitoittaa kädellä minne menossa
Suppeampi ohjevihkopsessakin on miten sähkökytkin kytketään mekaanisesti ja silpurin hihnalle on kuten sampossakin paikkaa silleen ettei hankaa kun ei käytössä, siis silppuri ales taittetuna.
-
No rupes löytyy valoja, mutta vilkun rele ei edeleen. Noh, siinä sitten vähän enemän tutkin, niin peltiluukku puintikelan edestä puuttuu. Myyjä onneksi löysi sen, tunnin ajomatkan päässä se on.
-
Saksalaisissa on elektroninen vilkkurele, jossa on kaikenlaisia erikoistoimintoja pöytävaunulle ym. Tuo Fahr on valtavan painava, 6700 kg, ja säiliö on vain 22 hl. Isot renkaat tarvitaan, ja kääntöympyrä on suuri, jotain 13 m (Sampo 600 jotain 9m) , ehkä suuret takapyörät rajoittavat kääntymistä ?
Vakolan koetusselostuksessa (https://jukuri.luke.fi/server/api/core/bitstreams/b1982b90-2432-44cf-aee9-c1de62dddab3/content) on Fahr 1080 :n ominaisuuksista yhteenveto: voi olla, että raskas pöytä auraa lakoisella multamaalla varsinkin ohranjuurakkomultaa edellään. Puhdistettavuus on kuulemma hyvä, ja hytti on ylellinen.
Faarista saa puimakoneen eläkkeeseen asti. Voi olla köntyksen oloinen Sampon jälkeen, mutta 500 ei oikein taida olla laatukoneen maineessa.
-SS-
-
18,4 x26 ja 11,5 x15 rengastus nyt, Katoin mixhelinin xm kuormitetavuus taulokkoa tolle 600/65 x28, jotka mulla on puoli jouten, jos kelit niin vaatii, niin yllä manittu fahr ja yllämaintut michelin renkailla etuakseli painon voi pitää jopa alta puoli baaria, luulis että puhdistuis ja kantais.
Minulla on alavia multapeltoja jolla ei ihan ole asiaa liian painavilla pilaa taas salaojitukset.
Ja nyt tänään ne haluaa iltapäivä kuuroja..... ja huomenna, ja sunnuntaina.
-
mut eiks jo poutalla kantsi puita nuokin..? ja ei taija tuo niiin paljon painaa et uppois noillakaan... kokeilitko??
-
mut eiks jo poutalla kantsi puita nuokin..? ja ei taija tuo niiin paljon painaa et uppois noillakaan... kokeilitko??
Värisokeus helpottaisi asiaa, voisi alkaa jo heinäkuussa ;D
-
18,4 x26 ja 11,5 x15 rengastus nyt, Katoin mixhelinin xm kuormitetavuus taulokkoa tolle 600/65 x28, jotka mulla on puoli jouten, jos kelit niin vaatii, niin yllä manittu fahr ja yllämaintut michelin renkailla etuakseli painon voi pitää jopa alta puoli baaria, luulis että puhdistuis ja kantais.
Minulla on alavia multapeltoja jolla ei ihan ole asiaa liian painavilla pilaa taas salaojitukset.
Ja nyt tänään ne haluaa iltapäivä kuuroja..... ja huomenna, ja sunnuntaina.
Tuollainen 1080 oli kasarin lopulta ysärin loppupuolelle. Sen jälkeen tuli 58 Claas, ja paljon tuli takapakkia monessa asiassa, jos jotain edistystäkin.
23.1/26 renkailla, muistaakseni eivät olleet vyörenkaat ja "mammuttirenkaina" myytiin uuteen koneeseen. Joku 600/65R28 tai 30, jos vain mahtuu, taitaa olla loistava valinta. Mulla nykyisessä puimurissa takarenkaina 600/65R28 , etenemiskyky ihan eriluokkaa kuin tuolla Fahrilla aikoinaan. Mutta on sitä painoakin, varmaankin enemmän taka-akselilla täydellä säiliöllä kuin Fahrilla koskaan etuakselilla :-X
Sellainen pikkujuttu noista isommista renkaista seurasi, että taka-akselilla olleet leveämmät renkaat hajotti akselin navan. Muistan hyvin kun isä vei konetta latoon etäämmälle talvisäilytykseen ja lähes perillä putosi toinen takarengas :D Edessä ei ollut mitään ongelmaa, kai paino kertoo riittävästä järeydestä. -91 oli todella märkä vuosi ja yhdellä multamaalohkolla puitiin kauraa "vedestä", niin että vedin pahimmissa paikoissa 110 fiiatilla leikkuupöydän nurkan alta puimuria eteenpäin. Silloin oli sadolla jotain arvoakin, mutta sitä en tiedä oliko hommassa mitään järkeä.
Toiko kesko ns. loppuun saakka Fahrien rinnalla Claysonia/nyykkäriä, kunnes vaihtui Claasiin? Ja siksi ei koskaan tuotu isompia fahreja? Loppuajasta ts. ysärillä ei tuotu enää lainkaan 1080 kokoluokkaakaan, vaan pienempiä malleja. Olisi ollee kovia pelejä, ne isommatkin koneet, ja haluttuja vaihtokoneita. Kuten on 1080, legendan maineessa ainakin näillä nurkin.
-
Niin, hankin sitten 1080, on siinä ihmetelemistä kun on sr500sesta siirtynyt.
Parit, onko niin että silppurin pitää sammuttaa pois kun sammuttaa moottorin ja mustettava käynnistää sen myös kun koneiston käynnistää? Tossa sähköä ihmetelin, niin säikähdin kun silppuri oli päällä kun käynnistin moottorin, se kolina että hajosiko nyt jotain.
Toinen, onhan se sakemanni, niin DIN kaikki laakerit hihnat jne, mutta mistä sitten ne muuta osia tomoseen?
Jätä se nappi päälle vaan, kyllä se jaksaa käynnistyä ja kolina vituttaa paljon vähemmän kuin tiivis kasa olkea tai jos oikein jää huomaamatta kohlimen katkeaminen siihen kun paakku olkea vain kasvaa ja kasvaa... ;D
-
Oli kyllä niin lähellä eilen että olisin vaan ottanut sr500 ja sillä rupenut puimaan.
Fahr ei ladannut. latausvalo paloi, uusi laturi, sama juttu. Sitten sähköt hävis kokonaan, pää plussan virtalukoon, kopin liitos oli hitsannut itsensä heikoon kuntoon. Myös muita liitoksia, mutta sain sen lataamaan, ja menoksi. Kaatokela ja kierukka rupes kerää ja aika herkästi, vaikka ei nyt kovin paljon rikkoja seassa ollut, pöydän kytkin ei irronnut, koko koneisto piti sammuutaa kun sitä repi irti, ei semmosisa ikinä ollut sammossa. Pöydön kulma maata vasten jotenkin silleen että noi kurkien ja peurojen talaamat ei saanut nostettua, mutta savee laahas kyllä pöydän alla, lopulta tukkien terän? Noi laon nosto piikit kai vois vääntää alemas?
Ohjevikonen tietty jäi kotiin, ja säädöt nyt ihan miten oli, ensin tikkuja ja se heitti yli, reilusti, mutta kyll se siitä
Nyt sataa ja jarrut sun muuta korjausta täytyy harrastaa.
-
Joo, kuullut että on ajettu jumiin vastaavanlaisia kun unohdettu tai ei opastettu.
(silppurin kytkennän unohdus)
Merkkiin katsomatta se olkikopan hälytin kannattaa pitää toimivana. Silppurin hihnakin voi katketa ja muitakin mokia sattua... minäkin olen Claysonissa vahingossa tuupannut silppurin kytkimen pois päältä. Onneksi tuo hälytin toimi, pääsin hyvin vähällä. Riitti kun pudotti silppurin alas ja antoi olkikasan pudota pellolle ja silppuri vaan takaisin paikalleen.
Hauskin kohdalle osunut oli JF:n sivupuimuri. Siinä oli yhtenäinen heittokohlin. Ja hihnan saattoi laittaa kummalle puolelle hihnapyörää tahansa. Väärällä puolella se vaan ei oikein tuonut olkia kelalta eteenpäin vaan vinttasi niitä takaisin kelalle... ongelma vaati alkuun pientä funtsimista :-)
Kai Fahrissakin sellainen on...
-
Seps just, kun aika vähissä ne sähköt joka siinä toimii. Se kojelaudan alla, siellä on ne piuhat hyvikni ahtaasti.
Voishan sen noista liitimista irroitaa ja puhdistaa, voidella liitimet ja taikaisin. Kun siinä on abikon näköiset, oisk 6 vai 8 yhdessä nipussa, sitten pidike joka kiinni puimurissa, ja vastaavaa sitten toisella puolella, ulkopuolella, siinä aika monta pinniä jotka voi jättä kontaktia ottamatta ja sulakerasia noilla pyöreillä, onneksi oli rasia semmosia kotona vielä. Niin, vikapaikkoja tosi monia miksi vain osa toimii ja sekin ajoitain.
-
Liitokset, sulakkeet, maadoitukset ja kytkimet. Siinä yleisimmät jos ei rotat ole syöneet.
Jos sulakkeina on niitä päistään pituussunassa puristettavia posliinipötkylöitä niin ne kontaktit hapettuvat erittäin usein. Tavallisesti riittää kun pyörittelee niitä siinä paikoillaan muutaman kierroksen ellei pidikejouset ole jo kovin palaneita. Virtakynällä tms on kyllä helppoa löytää niiden ongelmat.
Muille liittimille irrotus, CRC ja takaisin auttaa tavallisesti. Samalla näkee jos niissä on löysyyttä ja/tai lämpenemisen merkkejä - silloin voi pahimmillaan joutua jopa vaihtamaan.
-
Koko kojelauta irti nytten, paineilamaa ja contakt cleaneria litoksiin. Mittailin vähän nyt ja ehkä, vilkun relen kiinitys sattaa otaa kiinni sulakeen liitokseen, tarkuutta. Kylla ne orkkis valojen johdot ainakin toimi ja oli yhteyttä ihan littimeen asti. Nyt ois tlaa ja valoisaa kun se on irti mittailla, mutta kun ei ihan taitoa riitä mittailla.
Ei ole merkkejä rotista, mutta johtoja, just väli johtoja on uusittu, sen erottaa kun eri abikoja kun orkkikset. Ne kyllä toimi.
Ja kute arvaatte, toi kolo just se kojelauudan alla kerty hirveesti moskaa, jo eilisen kärrylisen puinti niin oli paljon moskaa, kun tietty oli puhdistettu nyt tässä kun oli auki ennen eilistä
-
Kannattaa kattoo et hälyttimet toimii, ainakin silppurin ja moottorin puhaltimen remmin.
-
Kannattaa kattoo et hälyttimet toimii, ainakin silppurin ja moottorin puhaltimen remmin.
Tärkeä asia. Myöntää täytyy, että Sampossa on ollut huolettomat sähköt, ja kotitekoisen näköisenä avoimia ruuviliitinrimoja on sopivasti, mittauksia varten.
Claasissa lattian alla oleva sähkörelekaappi on suorastaan luotaantyöntävän näköinen. Varsinkin kun se on aina umpiseen täynnä ohranpurua. Koko puimurin yli ulottuva virtapiiri on kytketty ensimmäiseksi hälytinsireeniin. Sen jälkeen jokainen haaroitettu hälytinrele, joka yhdistää maihin, hälyttää. Lisäksi jokainen maavuoto hälyttää. Tietenkin hälytys tulee satunnaisesti, ehkä tärinän yhteydessä, vaikka jokainen hälytinkytkin, syylärin termostaattikytkin ja ohjauspylvään tööttäkytkin on irrotettu. Ei siinä sitten muuta kuin muutamaksi päiväksi vetelemään vedot armeeratulla johdolla joka pisteeseen uudelleen. Alkuperäiset johdot on ujutettu koteloihin ja palkkeihin sisälle, silloin kun puimuri on ollut vielä paljas runko tehtaan lattialla.
Selvää on, että toinen käsillä oleva vaihtoehto, taustapeilistä silppurin suihkun vilkuilu, on se toteutunut vaihtoehto.
-SS-
-
(https://i.ibb.co/rS8sqZG/IMG-20250816-102601.jpg) (https://ibb.co/rS8sqZG)
Kojelauta aika helppo otta pois. Ei mitään suoraan pahan näköistä siellä, mutta paineilmaa, kontakttori puhdistus suihketta ja se crc electroa ja uudestaan. jotain lisä toimintoja sain pelaa kun just kävi laittaa kiinni, mutta yleismittari unohtui, se olkikopan, kun sinne ähkeröin yläkautta, se johto tuli pis, mutta irto johdot kun yhdisti, merkkivalo paloi kopissa. Myös raiais tukeuma luukun toimi. Hälytys ääni toimii mutta taas nyt se ohjaupylväässä ei toimi, myös nyt taas ei mitään kopin katon sisävalo, puhallin tai pyyhkijä toimi. Ei ne nyt vaikuta puintiin mitenkään, mutta sr500 ei semmoisa oo. Todelakin kuinka helpot ja murto osaa sähköö kun siinä on, jopa viime vuonna vielä tankin sisävalo toimi!
Niin ja yksi ylimääräinen haara joka on lataus valon yhteydessä siellä liitin sarjan yhteydessä, kun on erivärisiä niin hyppää seuraavaan, joka tosin nyt irtosi, enkä tiedä mistä, mutta kuitenkin starttaa ja lataa, myös mistä hälyts johtuu toimii.
Pikku hiljaa
Eikö näissä deutzeissä ole hihna kiristys pö sulku? Eli jos hihna katkee se sulkee pön tuloa?
-
oisko mahollista et kun puinnin tehty tutustut ihan oikeesti tuohon koneeseen? löytyy paljon muutakin jota ei sanpo harrasta ja kun laittaa net sesonkin ulkopuolella kuntoon on juhlaa puita, - puhasta viljaa!!
-
Niin, taas tuntikaupalla ihmetellyt masiinan, noh sataa kuuroja välillä, mitä tuosta on pois. Nyt se mysteeri irronnut abikon paikka löytyin. Latauksen lampun johto menee moneen paikkaan. Nii se taas ei latannu, ja kun on maalattu johtosrajat paikoillan, aika madotonta onko se sininen vai sini punainen kun aika monta sini joku on, Ni piti ettii ohmimittarilla tuli luku 735 navasta maahan, niin löytyi paikaa sille eksyneelle abikolle ja lataa taas,
Siinä, kaikki ne ryhmäliitokset kopin nurkassa puhdistettu ja voideltu. Noihin valokatkaisijiin tulee sähköö, mys sieltä pois. Vilkun releeseen tulee sähköö, usempaan paikkaan, mutta ei vilku missään, sillon kesemällä, kun suuliin sen ajoin, joka nurkassa oli vilkut ja omat ajovalot toimi. Nyt ei kumpikaan, vaikee uskoo että kaikki polttimot on rikki. Jatketaan mittauksia huomenna
-
Taas hyppjohdoilla koitettu suoraan saada sähköö menee, laihoin tuloksin. Se lataa ja ne varot, ainakin merkkivalot toimii, niin olkoon, nytten toistaiseksi.
-
Kun nyt oli auki, niin vielä lisää, niin rupes löytyy valoo, muutama poltimo oli rikki, mutta edeleen vilkut ei tuu virtaa ulos polttimoille, rele kai sökö? Kyllä lapsettaa mutta työvoitto kun ohikävelen näin että valot takana palaa.
Puimureita pijoissa ja kärryjä menee ees taas, mutta suht hiljaista vielä.