Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Cutana - 29.12.24 - klo:20:27
-
Taas on edellisistä tarinoista aikaa,siis haulla katoin jo.
Valvoil sähö ohjaus etukuormaimeen mitä saa Mp-liftiin,
Onko hyvä ja toimiva?
-
Taas on edellisistä tarinoista aikaa,siis haulla katoin jo.
Valvoil sähö ohjaus etukuormaimeen mitä saa Mp-liftiin,
Onko hyvä ja toimiva?
Ei kai Walvoilissa suurempaa vikaa itsessään ole. MP-liftin sovelluksesta ei kokemusta.
Osien saanti tuntuu olevan joskus kiven takana. Mulla meni 8-karaisesta DPC-130 lohkosta yksi kela. Ja sellaistahan ei saanut nopeasti yhtään mistään. Lakeuden Hydrolta löytyi lopulta jokin muunnossarja jossa oli se kelakin mukana. Se ratkaisi ongelman. Sikahintainen (luokkaa 500 e) mutta eivät eivät myyneet kelaa erikseen. Ulkomaillakin oli joku ihmeellinen saatavuusongelma ja tarjosivat useiden viikkojen toimitusaikaa. Ilmeisesti sillä hetkellä Walvoililla ei täällä myöskään ollut wirallista maahantuojaa tms.
Nyt niitä keloja kyllä näyttää olevan tarjolla ihan kotimaassakin vaikka ostaisi pärekopallisen.
-
Taas on edellisistä tarinoista aikaa,siis haulla katoin jo.
Valvoil sähö ohjaus etukuormaimeen mitä saa Mp-liftiin,
Onko hyvä ja toimiva?
Ei kai Walvoilissa suurempaa vikaa itsessään ole. MP-liftin sovelluksesta ei kokemusta.
Osien saanti tuntuu olevan joskus kiven takana. Mulla meni 8-karaisesta DPC-130 lohkosta yksi kela. Ja sellaistahan ei saanut nopeasti yhtään mistään. Lakeuden Hydrolta löytyi lopulta jokin muunnossarja jossa oli se kelakin mukana. Se ratkaisi ongelman. Sikahintainen (luokkaa 500 e) mutta eivät eivät myyneet kelaa erikseen. Ulkomaillakin oli joku ihmeellinen saatavuusongelma ja tarjosivat useiden viikkojen toimitusaikaa. Ilmeisesti sillä hetkellä Walvoililla ei täällä myöskään ollut wirallista maahantuojaa tms.
Nyt niitä keloja kyllä näyttää olevan tarjolla ihan kotimaassakin vaikka ostaisi pärekopallisen.
Tuo mitä MP Lift käyttää, käyttää saman näköistä (ei kuitenkaan sama) ja ilmeisesti saman valmistajan askelmoottoria kuin JD omassaan. Yhden tuollaisen MP Liftin venttiilin tiedän käytössä, ei siinä mitään ole ollut.
-
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE
Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
-
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE
Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Ns. Thomas-kela tai -venttiili. Onko lohkossa vuotolinja? Kytketty, avoin ja kunnossa?
Multa jäi kerran epähuomiossa ao. linja suljetuksi ja parista kelasta vääntyivät ne rungon kiinnityskorvat ja alkoivat vuotaa o-renkaalta juuresta. Painoin isoa hylsyä vasten korvat takaisin tasoon ja homma jatkui sillä kertaa. Lohko on EX38. Thomakset eivät juuri samoja mutta samantapaisia kuin tuo mainitsemasi.
DPC130-lohkon kelat taas ovat tuon näköisiä:
https://www.salhydro.fi/fi/magneettikelat/walvoil-kela-dpc130-proportionaalinen
Sinänsä kiitettävää että mm. resistanssi on mainittu tuossa kyljessä. On paljon helpompaa tuomita kela vialliseksi mittauksen perusteella kun tietää mikä sen pitää olla.
-
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE
Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Se paluu täytyy olla oikeesti vain paluu. Ei siedä lainkaan painette väärinpäin nuo. Jos kuitenkin on lohkossa kiinni suositelen asentaa paluupuolelle takaiskuventiili ett ei vahingosakaan esm nojaa siihen käytävipuun ja menee öljyt väärinpäin. Halvalla pääsit jos vain yksi meni, tiedän yhden josta usita meni,
-
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE
Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Se paluu täytyy olla oikeesti vain paluu. Ei siedä lainkaan painette väärinpäin nuo. Jos kuitenkin on lohkossa kiinni suositelen asentaa paluupuolelle takaiskuventiili ett ei vahingosakaan esm nojaa siihen käytävipuun ja menee öljyt väärinpäin. Halvalla pääsit jos vain yksi meni, tiedän yhden josta usita meni,
Tosiaan jos lohkossa on erillinen vuotolinja (paremmissa usein on), niin se suoraan ja erillään vapaasti tankkiin. Silloin tavallisella paluulinjalla ei ole ihan niin nuukaa.
Jos taas tippalinjaa ei ole niin sitten sen paluulinjan pitää olla oikeasti avara koko mitaltaan ja läpäistä muutaman barin paineen nousulla ainakin 2 kertaa pumpun tuotto myös kylmillä öljyillä. Muuten nuo Thomakset hätääntyvät. Traktorikäytössä tarkoittaa vähintään ¾" linjaa, mielellään ilman pikaliitintä. Jos liitin pitää olla niin laittaisin 1" liittimen. Eikä siis mielellään enää traksan oman lohkon kautta palauttaen.
Mulla on tuossa metsäkärryssä vuotolinja kyllä yhdistetty jo lohkon päällä paluulinjaan mutta se linja eteenpäin on sitten väljä. CC hydrauliikka myös armahtaa paluulinjan kuormaa ja fiksumpi venttiiilohko ei päästä kuormaa 'ryöstämään' vahingossakaan. Kovin kylmässä teen alkuun vain hitaita liikkeitä; tilanne olisi mahdoton jos on kourassa puolen tonnin taakka ja päästää puomin lähes vapaaseen pudotukseen. Silloin sisään menevä sylinteri voi helposti yrittää työntää paluuseen 200 l/min ja kylmällä öljyllä paluun paine nousee varmasti liikaa. Varsinkin jos paluu kiertää vielä traktorin lohkon kautta. Vähän riippuu siitä miten väljästi nosturi on letkutettu/putkitettu. Pikkupilkeissä on yleensä sen verran ahtaat linjat ja pienemmät sylinterit että ne rajoittavat onneksi riemua. Isommissa joissa on reilusti mitoitetut systeemit, öljyä on pudotustilanteessa tarjolla hyvin paljon enemmän. Jos siis tuollainen lähes vapaa pudotus on lohkon säädöissä yleensä sallittu. Mä en ole sallinut. Toisessa, hydraulisesti esiohjatussa pöydässä on mekaaniset max nopeuden rajoitinruuvit, toisessa asian hoitavat bitit.
Oli muuten hurja kun kerran sähkönsyötön häiriön vuoksi bittiohjain ilmeisesti nollasi kaikki asetuksensa ja sekosi muutenkin. Ei sillä voinut oikein mitään tehdä ennen uudelleen säätämistä. Liikkeet tulivat kuumilla öljyillä jo hipaisusta alas kuin kivi ja vain hiukan hitaammin työsuuntiin. Heti täysi virtaus ja rampeista ei tietoakaan.Yritin purkaa kuorman loppuun mutta keskeyttää piti ennen kuin jotain oikeasti hajoaa.
-
""Traktorikäytössä tarkoittaa vähintään ¾" linjaa, mielellään ilman pikaliitintä. Jos liitin pitää olla niin laittaisin 1" liittimen. Eikä siis mielellään enää traksan oman lohkon kautta palauttaen.""
Kiitos hyvistä vinkeistä. Etukuormaajassa nuo on joka toiminnossa. Täytyypä ensi huollossa (omassa sellaisessa lämpöisessä) avartaa tuota vapaata paluuta suoraan tankkiin. Siellä on vähän turhia nippoja kanteen menossa, ja pistää isomman letkunkin.
-
Ilman pikaliitintä tuo onkin, mutta turhaa supparia ennen kantta. Salhydro tarjosi noita kohtuuhintaan verrattuna muihin..
-
Viikon verran kyseinen lohko ollut käytössä. Ensivaikutelma positiivinen. Lähes viiveetön ja tarkka, ehkä hieman turhankin herkkä kun ei ole käsinojaa mistä tukea kättä. Lisähydrauliikat sekä turpalevyn kallistus toimii kuten pitääkin. Kauhan lukitus jätettiin entiselleen "kahden käden systeemille" turvallisuussyistä. Vaatii kuittauksen ohjaussauvan napista toimiakseen, virrattomana estää tahattomat liikkeet.
-
oliko hankala asennus ja paljon piti muuttaa linjoja ja nippojen kokoa? tuo lukitus on hyä olla kunnollinen että ei kauha tipu kesken ajon. tuossa tänään kuulin kuin yks oli taas puottannu kauhan, onneks pihalla.
-
Ei oikeastaan. Vanhan lohkon riisuminen vei ajasta melkein puolet. Parina päivänä hommaa nikkaroin Valtraan. Linjastojen putkikoot passasi ilman sen kummempia sovittamisia. Lohkolle löytyi hyvä paikka hytin alla ek:n taka-akselille menevän tuen suojassa. (siellä oli entinenkin mekaaninen lohko).
Letkutus aikas tarkkaa hommaa, joutui hieman kulmilla passuuttamaan. Helpottaa suuresti, jos letkujen tekeminen onnistuu paikan päällä. Sähkösarja tulee valmiina.
-
Kiitos vastauksista&kommenteista.
Entinen mekaaninen on paikoillaan,kakkoskoneesta kyse ja kuume kävi korkealla mutta olkoon tuo entinen toistaiseksi.
-
Ei oikeastaan. Vanhan lohkon riisuminen vei ajasta melkein puolet. Parina päivänä hommaa nikkaroin Valtraan. Linjastojen putkikoot passasi ilman sen kummempia sovittamisia. Lohkolle löytyi hyvä paikka hytin alla ek:n taka-akselille menevän tuen suojassa. (siellä oli entinenkin mekaaninen lohko).
Letkutus aikas tarkkaa hommaa, joutui hieman kulmilla passuuttamaan. Helpottaa suuresti, jos letkujen tekeminen onnistuu paikan päällä. Sähkösarja tulee valmiina.
Vanhoja suht siistejä letkuja kun pitää jemmassa niin niilä on mukava mittailla,eli pistää letkun kiinni toisesta päästä ja pujottelee&taivuttelee paikoilleen,sitten vaan merkki letkuun,kiskoo suoraksi ja ottaa mitan.
-
Helpottaa suuresti, jos letkujen tekeminen onnistuu paikan päällä.
Jos ei hydrauliikkaliike ole kaukana ottaa letkua ja päitä ja käy sitten vaan puristelemassa osat kiinni, näikin olen joskus toiminut kun on jotain erikoisempaa ollut tekeillä.