Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 29.08.24 - klo:20:10
-
Mitäs tuollaisesta pitää osata katsoa jos on tuollaista vetreää 46-vuotiasta harkitsemassa?
Isompia tyyppivikoja?
Kaveri miettii pihalle ja puuhametsään.. neloskoneesta kyse.
-
onko koppi ehjä? pitääkö etupää ääntä? jos ei ni eikun ostaa.. nuo on hyiä koneita ja helppoja hävittää. miunki fiu lähtis nyt jo 16 kiloeuroo hinnalla... mut en anna...
-
OM neloskone on uskomattoman väännötön. Vitoskoneella pikkasen parempi. Enolla oli tommonen ja lykkäsi aina sinistä savua. Koneen kiinnittäminen konehallissa oli yhtä tuskaa kun silmistä valui vesi kun koko halli oli täynnä sinistä savua. Sähköt ei yleensä toimi.
-
OM neloskone on uskomattoman väännötön. Vitoskoneella pikkasen parempi. Enolla oli tommonen ja lykkäsi aina sinistä savua. Koneen kiinnittäminen konehallissa oli yhtä tuskaa kun silmistä valui vesi kun koko halli oli täynnä sinistä savua. Sähköt ei yleensä toimi.
Väännöttömyys on kai ominaisuus, ei vika. Tässä tapauksessa se ei haitanne. Joskus olen jotain tuollaista lyhyen pätkän ajanut, muistan että sammutin sen kärryn edessä lähdössä 2 kertaa ennenkuin uskoin että alakierrosvääntöä yksinkertaisesti EI ole. Luutuneelle Perkins-miehelle tämä oppi ei tahtonut mennä jakeluun niin millään...
Mistähän tuo savutus johtui, suuttimissa jotain sanomissa? Vai savuttako ne kaikki - ei kai?
Miten noihin saa olennaisimpia osia jos tarvetta ilmenee?
-
Kai Fiatiin osia saa? Eiköhän noihin tarviketta löydy. -90 sarjaan ainakin hyvin. -80 sarjasta en tiedä, mutta-90 sarjaan kun laittaa kerran jarrunestettä niin perusteellisen puhdistuksen ja remontin jarrut tarttee.
-
Sininen savu oli ominaisuus.. Fiiu 880 nelikko ( valkokoppinen) oli vuosina 78-03 ja jotain 15000h. Kylläkin moottori vaihtui 10000h kohdalla.
-
savu ominaisuus? oma 65-90 ei savuta vasta kun kierrokset alkaa laskea tarpeeks alas. ja eiks noissa jarrunesteenä ole ööli? hitto, enpä tiijäkään noista vanhoista fiudeista. pitänee ehtiä vanaha koneviesti jossa tuo käsiteltiin..
-
savu ominaisuus? oma 65-90 ei savuta vasta kun kierrokset alkaa laskea tarpeeks alas. ja eiks noissa jarrunesteenä ole ööli? hitto, enpä tiijäkään noista vanhoista fiudeista. pitänee ehtiä vanaha koneviesti jossa tuo käsiteltiin..
Eri moottori noissa on.. kato vaikka konedatasta.
https://konedata.net/traktorit/fiat-fiatagri/fiat-780-880-1975-78/
-
mut yhä kierroskone kysseessä. ite en nuista fiusta muuta tietä kuin et net on luotettavia työvälineitä. ite ajan fiulla kun ei nuo kaks muuta toimi...
-
Sininen savu oli ominaisuus.. Fiiu 880 nelikko ( valkokoppinen) oli vuosina 78-03 ja jotain 15000h. Kylläkin moottori vaihtui 10000h kohdalla.
680 lähti suurinpiirtein samoilla tunneilla,vuodetkin melekein samat.Ei muuta vikaa kuin koppi ihan laho.Kaks kytkinremonttia tehty,toinen oli oma sorvausmoka.Kakstahtiöljyä sai välillä.
-
itellä ei koppi ole vielä lahonnu mut joitain paikkoja joutuu kait lähivuosina katteleen.. pikkasen hoitoa ni jopa laulaa. yhen tutun 780 fiude on kuin peirutin torilta mutta toimii etelleen.. hepotilalla..
-
Nämä pitää kierroksista,tykkäävät pyöriä lämpimänä ja olla töissä,tai sanoisinko että eivät osaa olla postinhaku vehkeinä lämmöt alhaalla.
Aikoinaan oli pientä inttämistä kun 980 koneremppaa touhusivat. Kokeiltiin ensin uusi termari,nesteet,öljyt ja kone urku auki töihin.
Auttoihan se,toki siitä ei uutta tullut mutta ei vielä konerempan tarviskaan ollut.
-
Fiiatti + Kronos 350 on nyt kaverin pihalla, tutustuminen Italian ihmeseen jatkuu...
Kollegalla on 980, ollut koko ajan hyvin siistillä maatalouskäytöllä. Venttiililautasen pala teki koneessa riittävästi tuhoa :-((
Ja kytkintä on laitettu kai pari kertaa (ek-kone)
-
pintakaasulla noita ei ajeta mut kun lättänä lähellä lattiaa ni jopa hyiä työvälineitä. mut ihme ja kumma kuluttaa tosi vähän ainetta nuo.. vähäkierros valu kuluttaa enemmän kuin fiu...
-
Jaa…. Mulla on se 90-90 fiude ja se on paalisilppurin edessä yleensä, yhden talven oli 805 valmetti näin näppituntumalla meni vallulla huomattavasti vähemmän löpöä. Toki fiudea aika lailla käännetty niin osansa tekee.
-
Tuollainen oli muutamia vuosia. Kiva kone töihin, jossa saa ajaa kovaa ja korkealta: äestys, niitto, paalaimen edessä. Yksinkertainen ja luotettava.
-
niiinpä. ja nuiten hinta nykyäänkin aika korkea verraten muihin merkkeihin.. nykyäänkin olis moisille kysyntää mutta pitää olla nuita sähkyhirviöitä...
-
Luulisi menevän kaupaksi tuollaiset koneet. Vai nouseeko niiden valmistuskustannukset oikeasti kuinka lähelle noita sähköhirmuja? Moneen hommaan olisi ihan käypäsiä koneita.
-
Saisihan sitä Turkista yms. 3-luokan maista UUSIA Massikka 300-sarjan ja Fiiatin xx-90 sarjan kopioita...
Mutta kun ne viherpiiperryslaitteet pitää Eussa olla...
-
Mainittu 880 asuu nykyään kaverin liiterissä.
Vaikuttaa perusjutuiltaan toimivalta kamppeelta. Mitä nyt noita tavallisia käytetyn koneen juttuja:
- peräöljyn mittatikku liian lyhyt, ei ulotu öljyyn..
- raidepäät sohlot
- sähköt tunaroitu alkuperäisiäkin epämääräisempään tilaan
- nosturin paluukierto toteutettu liian ahtaaksi
- ohjaamoa paikkailtu 'turaamalla'
- ja muuta pientä.
Ilmeisesti noiden voimansiirron kuuluukin vähän ääntää, varsinkin pienemmillä vaihteilla?
-
Mainittu 880 asuu nykyään kaverin liiterissä.
Vaikuttaa perusjutuiltaan toimivalta kamppeelta. Mitä nyt noita tavallisia käytetyn koneen juttuja:
- peräöljyn mittatikku liian lyhyt, ei ulotu öljyyn..
- raidepäät sohlot
- sähköt tunaroitu alkuperäisiäkin epämääräisempään tilaan
- nosturin paluukierto toteutettu liian ahtaaksi
- ohjaamoa paikkailtu 'turaamalla'
- ja muuta pientä.
Ilmeisesti noiden voimansiirron kuuluukin vähän ääntää, varsinkin pienemmillä vaihteilla?
Kuulonsuojaimiin uudet pehmusteet. Sano aikoinaan yksi Fordin jo eläköitynyt huoltomies😉
-
"Laita Blaukkaria kovemmalle."
-
mutta voihan se on mikä siellä kuuluu! ja kyllä nykyvärkit on pialttu nuilla eu ja muilla määräyksillä. missä enää hoitetaan laillisesti komennot vaijereilla ja tangoilla? nykyään pitää olla se ohut piuha ja onnettomat liittimet. punavanteessakin viat on aina sähkyhäikkiä!!
-
Juu tuo on sellainen sivistynyt ääni - ja kuuluukin lähinnä ulkopuolelle. Ajattelin vain kun jotkut koneet ovat kunnossa ollessaan voimansiirroltaan hyvinkin hiljaisia.
Kamalin ääni jonka olen kuullut lähti Ford 5000:sta jossa joku - ilmeisesti hydrauliikkapumppuun liittyvä väliratas - piti niin hirveää terävää parkua että sitä ei edes tämmöinen homekorva kestänyt kuunnella edes muutamaa minuuttia. Kuin olisi sirkkelillä halkonut peltiä ja Hara-ohjaamo toimii siinä hyvänä vahvistimena.
Tietääkseni pitää edelleenkin samaa ääntä, ei ole hajonnut mutta ei korjaantunutkaan. Ääni loppuu siksi aikaa kun hydrauliikkaa kuormittaa jonkin verran. Ei kiinnosta ketään kun se on sellainen apu-apu-apu-kone. Ei montaa tuntia vuodessa käytetä. Ja viis'tonninen nyt ei mikään hiljainen kone ole muutenkaan, käynti on aika karkean sorttista.
-
mutta voihan se on mikä siellä kuuluu! ja kyllä nykyvärkit on pialttu nuilla eu ja muilla määräyksillä. missä enää hoitetaan laillisesti komennot vaijereilla ja tangoilla? nykyään pitää olla se ohut piuha ja onnettomat liittimet. punavanteessakin viat on aina sähkyhäikkiä!!
Ole onnellinen ettei muuta :-)
Juuri Konevitsistä luin raskaassa ajossa olevasta Fendtistä jossa reiluun 20 000 tuntiin oli nyt kolmas laatikko menossa. Toki vaihdettu ennakoiden eikä sinänsä taida olla mahdottoman kalliskaan kun entinen palautuu tehtaalle.
Ja kuulin luottetavalta taholta Jonnikasta johon oli tarjottu uutta laatikkoa hintaan jota en tohdi tässä sanoa kun kuulosti niin järjettömän suurelta...
Pitää muistaa että näillä isoilla vehkeillä tehdään usein myös pelkkää hyvin raskasta työtä. Harvemmin niillä kelapöyhintä ulkoilutetaan.
-
mut eiks just vanahat koneet isoilla koneilla ( 1800 fiut, tw20 fortit jne ) ole käytetty just kovissa hommissa. nykyään tuntuu et ostetaan mopo ja sit piristetään jotta saabi sen 7 metrin äkeen kulkemaan etes sen kävelyvauhtin... miunkin mopopunvanne oli alkuaan 120 hepoinen ja nyt en tiijäkään kuin moni kun on nuo paskanpoisto systeemit plokattu.. mut noilla mennään yhä se 3,5 metrinen äjes perässä rinteitä ja savutta. toisaalta tuo 605 vetelee vain tuota 46 claasia ja keslan 9 tonnin mettäkärriä... muuhun ei ole oikein hyää..
-
mut eiks just vanahat koneet isoilla koneilla ( 1800 fiut, tw20 fortit jne ) ole käytetty just kovissa hommissa. nykyään tuntuu et ostetaan mopo ja sit piristetään jotta saabi sen 7 metrin äkeen kulkemaan etes sen kävelyvauhtin... miunkin mopopunvanne oli alkuaan 120 hepoinen ja nyt en tiijäkään kuin moni kun on nuo paskanpoisto systeemit plokattu.. mut noilla mennään yhä se 3,5 metrinen äjes perässä rinteitä ja savutta. toisaalta tuo 605 vetelee vain tuota 46 claasia ja keslan 9 tonnin mettäkärriä... muuhun ei ole oikein hyää..
Tavallaan kyllä. Ehkä suohommat ovat olleet aika rääkkiä. Ja Arunas-tyylinen metsäajo. Ja isolla hakkurilla urakointi.
Muuten se ei ole ihan sama jos vedetään sitä isoa äestä suht' nätisti 2-3 viikkoa vuodesta, verrattuna siihen että rytyytetään jotain 30 tonnista maansiirtovaunua 200 päivää vuodesta. Mainittu KV:n urakoitsijakin kertoi että 25 tonnin kuormat menee, ja se 3-akselinen vaunukin painaa varmaan kaikkineen vähintään 7 t.
-
Yksi tuttu aloitti traktoriurakoinnin sellaisella tunteja runsaammin tuotava. Traktorilla ajettiin 20 h vrk, jokaisena paperitehtaan käyntipäivänä. Sekoitti stabiloitavaa paskaa siellä, oli ostanut sellaisen parhaat päivät nähneen 8400 Vallun ja se oli tuossa ajossa 3 vuotta, ehti tulla tunteja aikalailla, liki 20000. Tuon neljän tunnin aikana tehtiin aina huoltoja ja kone oli lämpöisessä. Kehu että parani tuona aikana traktori.
-
mut eiks just vanahat koneet isoilla koneilla ( 1800 fiut, tw20 fortit jne ) ole käytetty just kovissa hommissa. nykyään tuntuu et ostetaan mopo ja sit piristetään jotta saabi sen 7 metrin äkeen kulkemaan etes sen kävelyvauhtin... miunkin mopopunvanne oli alkuaan 120 hepoinen ja nyt en tiijäkään kuin moni kun on nuo paskanpoisto systeemit plokattu.. mut noilla mennään yhä se 3,5 metrinen äjes perässä rinteitä ja savutta. toisaalta tuo 605 vetelee vain tuota 46 claasia ja keslan 9 tonnin mettäkärriä... muuhun ei ole oikein hyää..
Tavallaan kyllä. Ehkä suohommat ovat olleet aika rääkkiä. Ja Arunas-tyylinen metsäajo. Ja isolla hakkurilla urakointi.
Muuten se ei ole ihan sama jos vedetään sitä isoa äestä suht' nätisti 2-3 viikkoa vuodesta, verrattuna siihen että rytyytetään jotain 30 tonnista maansiirtovaunua 200 päivää vuodesta. Mainittu KV:n urakoitsijakin kertoi että 25 tonnin kuormat menee, ja se 3-akselinen vaunukin painaa varmaan kaikkineen vähintään 7 t.
ihan huilaushommia rattailla vetää tuommosia kuormia ;D ;D ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=R_bsYKXxdgY