Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 15.06.24 - klo:19:15
-
hitto, huomasin tuossa kun ihmottelin moisen tärinää niittäesäni heinää... olipa pala jossa twrä kiini katonnu ihan tyysti.. ja kun lohkossa ei kiviäkään ole.. kiekosta puuttui pala toisen teän ympäriltä... ei nuo ihan ekana tule moisesta mieleen.. jos olis kivisiä peltoja jolla moista käyttäis niin .... mut ohan tuon lautasissa muutenkin mainittavaa...
-
Palkki paskana ? Jako sekaisin vai liian pitkät terät ? Mää ennen ajelin nostolaite Elholla ja vaihdoin sinne IKH:n pidemmät terät. Nätisti muka sopi, kun terä lerpatti. Meni silloin siis lautasen alle. Nyt jos katsoo lautasia, niin niissä on kolot joka lautasessa. Miten se ei tullut asentaessa mieleen, että asento muuttuu kun kierrokset kasvaa.
-
ite laitoin lyhemnät terä kun alko lautaset kulua.. mut on tuo semmosta pelliä et karhotin murtuu ja muutenkin on semmonen et ei kait ihan töihin tehty...
-
Niin eikö lautasesta ollut pala pois ? Mikä on murskaajan karhotin, joka murtuu ? Siis ne ohjuri pellitkö ? Vai murskaajan roottori ? Sekö sieltä on lautaseen lyönyt? Miten se nyt on mahdollista.
Mulla on nykyisessä Elhossa murskaajan sormet mallia "kiinteät". Osa jopa jäänyt lyhyelle. Yllättävän tasaisesti silti käy.
-
Niin eikö lautasesta ollut pala pois ? Mikä on murskaajan karhotin, joka murtuu ? Siis ne ohjuri pellitkö ? Vai murskaajan roottori ? Sekö sieltä on lautaseen lyönyt? Miten se nyt on mahdollista.
Mulla on nykyisessä Elhossa murskaajan sormet mallia "kiinteät". Osa jopa jäänyt lyhyelle. Yllättävän tasaisesti silti käy.
Kronen murskaimesta puuttuu myös sormia,ei juurl vaikuta toimintaan.Tänä vuonna niitti heinät elhon-perhonen,kyllä tämän rinnalla kaikki muut koneet tuntuu nysväämiseltä.
-
Toivottavasti Elhot eivät ole sitä samaa pohjalaista paskaa mitä runkkarit on. Ei siinä välttämättä muuta vikaa ole kuin että Junkkari, eli kaikki mahdollinen
-
Eikös Elho ole hyvä kopio Kuhunista, vai miten se oli aikoinaan NHk koneen myyjän mielestä. Sama palkki kait noissa on kaikissa. Mutta Elho tunnettu hyvästä karhostaan paalausta ajatellen, jota se Kuhuni ei kuulemma todellakaan ole ! En osaa Elhoa moittia. Eka nostolaite uutena ostettu ja yhä kunnnossa ja varastossa. Seuraava 280 hinattava , jonka arvo taisi nelinkertaistua siinä ehkä 5-10v aikana. Nyt 320 menopaluu, pienviljelijän unelma. Vakuutusyhtiön kunnostama, joten ei ihan ilmainen , mutta ei paljon tuota 280 arvokkaampi 8)
-
No sen Kuhnin karhon voittamiseen ei paljon tarvita. Toki eihän enään kukaan korjaa satoa suoraan niittomurskaimen karhosta…. mun lisäksi, ainakaan täälläpäin.
Kuhnin niittomurskain ja Claassin puimuri tekee huonoimmat karhot
-
No sen Kuhnin karhon voittamiseen ei paljon tarvita. Toki eihän enään kukaan korjaa satoa suoraan niittomurskaimen karhosta…. mun lisäksi, ainakaan täälläpäin.
Kuhnin niittomurskain ja Claassin puimuri tekee huonoimmat karhot
Tuo murskaimen karhosta paalaaminen se vasta nysväämistä onkin,toki murskaimen työleveys vaikuttaa.
-
Eikös Elho ole hyvä kopio Kuhunista, vai miten se oli aikoinaan NHk koneen myyjän mielestä. Sama palkki kait noissa on kaikissa. Mutta Elho tunnettu hyvästä karhostaan paalausta ajatellen, jota se Kuhuni ei kuulemma todellakaan ole ! En osaa Elhoa moittia. Eka nostolaite uutena ostettu ja yhä kunnnossa ja varastossa. Seuraava 280 hinattava , jonka arvo taisi nelinkertaistua siinä ehkä 5-10v aikana. Nyt 320 menopaluu, pienviljelijän unelma. Vakuutusyhtiön kunnostama, joten ei ihan ilmainen , mutta ei paljon tuota 280 arvokkaampi 8)
Yhdellä tutulla oli joskus Elhon silppuri jolla ajettiin hyvin paljon. Lopulta siitä kului joku vähän oudompikin osa. Isäntä soitti tehtaalle ja kyseli korjausvinkkejä; siellä ihmettelivät että miten se on voinut kulua. Sitten kysyivät että paljonko sillä on ajettu.. kuultuaan hehtaarit olivat kommentoineet ihmeissään että 'eihän sitä ole tehty tuollaisille määrille'.
Vehje palveli kuitenkin elinkaarensa yllättävän hyvin.
-
no niin, nytpä teki junkkari tempun. etulautasen laakeri leikkasi kiinni.. joten purkuun taitaa mennä koko värkki...
-
btw, millanen mahtaa olla elhon hnm 320 p hb ? mikä on kapein karho mitä pystyy tekeen..? claasin noukin on kapia...
-
eihän sitä koko konetta tarvi uusia jos laakeri menee, siitä vaan tutun pajalle naureskeleen ja korjuuttaan r junkkari kuntoon. samalla tulee sit tutkittua muidenkin koneiden viat. Mut oikeesti, kyllä olis pitänyt kieltää tuolta pohjalaiselta nyrkkipajalta noiden niittokoneiden ym härveleiden teko ihan maatalousministeriön päätöksellä ja uhkasakko päälle.
-
btw, millanen mahtaa olla elhon hnm 320 p hb ? mikä on kapein karho mitä pystyy tekeen..? claasin noukin on kapia...
Karhon ohjaimet saa kyllä kapealle, mutta luulisin että kortisella ja kasvaneella heinällä ei ihan kapeaa karhoa kyllä saa. Itte en oo edes yrittänyt saada tuollaista kapealle. Tai kyllä se Valtran pyörien välissä oikeastaan pysyy, joten kait alle 1,5m. Huonolla heinällä sen kyllä saa kapeaksi, jos sellaista ominaisuutta kaipaa, ei se oo mikään leviälle niittävä junkkari ;D
-
eihän sitä koko konetta tarvi uusia jos laakeri menee, siitä vaan tutun pajalle naureskeleen ja korjuuttaan r junkkari kuntoon. samalla tulee sit tutkittua muidenkin koneiden viat. Mut oikeesti, kyllä olis pitänyt kieltää tuolta pohjalaiselta nyrkkipajalta noiden niittokoneiden ym härveleiden teko ihan maatalousministeriön päätöksellä ja uhkasakko päälle.
No jos se hajonnut laakeri on joku muu kuin lautasen laakeri, niin sulattoon sen lähettää. Onko oksalla vakuutusta, korvaa kiveen ajot kyllä. Ja palkki Junkkarissa on ihan sama kuin muissakin, joten siinä mielessä ei Evp:n haukkuja kaipaa.
-
Junkkarissa oli Comer:n palkki, eikä se ole kauhean kestävä. Pienet valmistajat käyttävät Comeria. Isot valmistajat mm. Pöttinger, Kuhn, Kverneland, Krone tekevät palkkinsa itse.
-
ekan lautasen laakeri. ja kait kulmavaihteen irrotuksella sais purettua tuon.. mutta hiton ruosteessa näkyy olevna mutta huomenna kait jossain välissä kokeiltava.. tuo teräpalkki on ihan hyä mut muuten on kyllä semmonen rukkaset käjessä tehty. ja tosiaan karhottimen pellit leviää kuin jokisen eväät.. meinasin kysyä lainaan elhoa kun ei niin montaa hehtaaria enää teossa.. ja jos hyin kävis ni ostais itelle..
-
ja korjattu kone levis totaalisesti.. nievelakselipätkä lautasille levis ja kylvi rautaa peltoon.. nyt on käytässä sit kuhnin 302 ja hinattavana tuntuu olevan kiva ajella.. kuhan sateelta selviää...
-
ja korjattu kone levis totaalisesti.. nievelakselipätkä lautasille levis ja kylvi rautaa peltoon.. nyt on käytässä sit kuhnin 302 ja hinattavana tuntuu olevan kiva ajella.. kuhan sateelta selviää...
Kuhn on luja kone, tuota mallia on mielestäni myyty myös JD 1365 nimellä ja vihreänä. Elhon tuo JD pesee mennen tullen.
-
jotenki tuntuu ihan oikeelta työkoneelta tuo... ja se runkkari on kyllä ihan nimensä veroinen.. sulattooooon!
-
Noissa Kuhneissa meni aikapaljon lautasasemia ja kivisuojia. Siis olin aikoinaan myymässä noiden osia, monet osti useamman kerrallaan. Omaan Taaruppiin ei ole onneksi tarvinnut vaihtaan vielä.
-
jotenki tuntuu ihan oikeelta työkoneelta tuo... ja se runkkari on kyllä ihan nimensä veroinen.. sulattooooon!
Meillä oli aikonaan ylön hihnavetonen murskain,tuo runkkari pelekäs heinää,ois joutanu jo uutena sulattamoon.
-
jotenki tuntuu ihan oikeelta työkoneelta tuo... ja se runkkari on kyllä ihan nimensä veroinen.. sulattooooon!
Meillä oli aikonaan ylön hihnavetonen murskain,tuo runkkari pelekäs heinää,ois joutanu jo uutena sulattamoon.
No ehkä Junkkarin murskainta nyt on turha verrata Ylön hinnavetoiseen lautaskoneeseen ;D Ja en ymmärrä kyllä Elhon moittimista , ilman että on kokeillut koko konetta. Kyllä noita kuhinia ja jontikkoja on lantamannen kentällä vaihtokoneina. Minäkin aikoinaan kerran kysyin, mutta kauppias sanoi, että älä nyt Elhon jälkeen sorru Kuhuniin. Ostin Elhon ja muualta. Tänään kaadoin sellaisia tilkkuja, Mutta tulin siihen aatoksiin , että kyllä sillä pitkäaisaisella onkin vaan mukava kaataa häjyjäkin paloja, vrt. nostolaitekone tai sivusta vedettävä lyhytaisa.
-
Kuinka pitkä on pitkä ja lyhyt aisainen?
Onko kaikki toispuoleiset jompiakumpia? Tuossa Taarupissa onnistui 805 valmetilla melkein ajamaan etupyörän kiinni suojaan kun kääntyi vähä jyrkemmin oikealle. Takarengas otti vähän aikasemmin aisaan kiinni.
Kyllähän hinattava voittaa nostolaitemurskan mennentullen käytön huolettomuudessa.
Se remmi Ylö oli aivan surkea kone, huonompi vielä kun muut ylön koneet… Meillä oli yhden kesän sellainen. Paikallinen osuuskaupan myyntimies toi pala kerrallaan toisen. Taaruppi oli tilattu, mutta kauppa toimitti ylön kun muuta ei saanut, lopulta haettiin se vanha jf osuuskaupan pihalta vielä yhdeksi kesäksi ajoon
-
^
Itte käsittääsin että menopaluu kone on pitkällä aisalla ja sivusta vedettävä lyhyellä. Näin ainakin niissä elhoos joita ittellä ollut ja niistä tehnyt päätelmän. Elhon lyhyt aisaases se hydrauliikan käyttömahdollisuus oli aika rajoitettua , jotta ei särkenyt niveltä. Menopaluulla voi käännellä kuin peräsintä. Toki edellyttää että koko ajan pitää osata käännellä sopivasti. Mutta kääntyy myötäpäiväään toiseksi viimeiseltä karholta viimeiselle pysähtymättä, lyhyessäkin päisteessä. Meno paluu tarkoittaa toimiakseen mulla ainakin 6 pääty karhoa. Mutta toki tuota menopaluuta pitää ohjailla tielläkin, varsinkin liittymissä.
-
jep. on opeteltava ajeleen tuolla mut onneks jälellä olevat on isompia lohkoja ja kaikki mitä tuolla niittää on paremmin tehtyä kuin runkkarilla lahmattu.. nyt kun vaan se pouta alkais.. tuossa katellu nyt kun huoltanu tuota et on moni asia hyvin tehty ja pultin poistolla pääsee moneen paikkaan.. toisin kuin hitsisuomalaisella.. ::)
-
jep. on opeteltava ajeleen tuolla mut onneks jälellä olevat on isompia lohkoja ja kaikki mitä tuolla niittää on paremmin tehtyä kuin runkkarilla lahmattu.. nyt kun vaan se pouta alkais.. tuossa katellu nyt kun huoltanu tuota et on moni asia hyvin tehty ja pultin poistolla pääsee moneen paikkaan.. toisin kuin hitsisuomalaisella.. ::)
Kieltämättä Elho on aika huono tekemään huollettavia vehkeitä. Joskus koulutuksessa sanoivat, että jos laakeriin voi laittaa nipan niin elholla laitetaan. Harmikseni olen huomannut, että joka nippaan ei vaan saa mahtumaan rässin turpaa.Toki mun kokemukset tuolta 2000 luvun alun koneista. Ja joissain huollettavuus on mennyt jopa takapakkia. 280 sivusta vedettävässä oli helppo putsata moskaa keräävä kouru. Tuossa nykyisesä se taas on täysin mahdoton tehtävä.
-
juuu, ja jos on mahollista laittaa laakeri niin että nippa on kohti runkoa, niin suomessa se tehtään. ulkolaiset laittaa siihen sit putkinipan lähelle .. kattelin just tuossa lantamannen sivuilta varaosakirjaa mut tyyppikilpi on just irronnu tuosta joten en ihan varma mikä malli ja vm on.. nooo, kun saabi sentäs jostain osia.. mikä on nykyään varaosa tilanne kuhnilla? saabiko nuo tarvikkeet hankkijalta. haku esitti noin, mutta eipä ole päivämäärää milloin noin on... sivusto saattaa olla jopa 2000- luvun alusta..
-
laakereita löytyy ilman varaosakirjoja , ja sillä äpillä löydät lisää osia. selaa laatasta.
-
Meillä on ollut 280 Elho ja nyt tuo 3m JD/Kuhn, Elho oli sellainen peltiheikki nykyiseen koneeseen verrattuna, oli se sitten tietysti myös kevyt. Molemmilla katkeaa heinä.
-
miä latasin varaosakirjan selaimesta läppäriin... miä en kehtoo laatalla leikkiä.. nuo kivisuojat vaan ihmetyttää kun esim. marjamäellä ei ole sopivuutesta mitään.. kun noita konemallejakin on aika reilusti merkillä...
-
miä latasin varaosakirjan selaimesta läppäriin... miä en kehtoo laatalla leikkiä.. nuo kivisuojat vaan ihmetyttää kun esim. marjamäellä ei ole sopivuutesta mitään.. kun noita konemallejakin on aika reilusti merkillä...
Mitkä on kivisuojat ? Palkin liukukengätkö vai koneen pressut. Kummatkaan ei taida kuulua ihan normi kulutustavaroihin. Nykyiseen koneeseen kyselin lantamannenilta pressua ja kauppias kyllästyi olemaan kapula kädessä , kun elholta ei vastattu. Kaivoi hylllystä pressun ja sanoi, että tuossahan sellainen on. no toki oli jonkun koneen suojapressu, mutta ei se ihan tuohon ollu ;D No siinä se nyt on, mutta etureunan painopussi ei vaan osunut kohdalleen , joten jäi kevyeksi.
-
eikö elhossa ole lautasien alla mitään muuta kuin palkki? nuissa koneissa on semmoset metallista tehtyt hieman kaarevat osat jotka ohjaa palkkia maan pinnan muotoihin sopivasti. ainakin runkkri ja muutama muu nimeää nuo kivisuojaks. en muista millä nimellä nuo elhossa. ja mitä tekoa on ressulla kivien kanssa? kova materiaali lähtee vaakatasossa teriltä..
-
Niin liukukengiksi niitä Elho nimittää. Siis palkin alla lautasen kohdalla olevia maan pinnalla liukuvia etuosastaan pyöreitä "liukuja" . Kivet kuuluu mettään ei pellolle, mutta jos niitä jostain syystä on pellolla luulin , että murskaimen edessä olevien pressujen tarkoitus olisi estää kiven ja terän kohtaamisesta syntyvä kiven perääntyminen edessä olevan traktorin rakenteisiin tai jopa koppiin. Muuta selitystä minä en näille pressuille keksi.
-
yks; ressu ei ole murskaimen vaan niittopään takia. kaks. noita kovia, puita tahi kiviä löytyy aika monelta pellolta. tosa just katoin runkkarin varaosakirjaa ja siinä on kivisuoja nimi tuolla lautasen alla olevalla. nooo, eipä taija olla kovin suuri tuo kivettömän viljelymaan osuus suomessa..... ja ootko koskaan ajanut ilman ressua? mulla vanaha kuhnin niittokone, jolla lähinnä tienposkia ja pellonreunoja niittänny.. ilman ressua ei onnistu kunnolla heinän niitto.. ilmavirta leviää ja kaataa tavaran ennen terää.. en olis huomannu tuota mut kun ressu oli aika heikossa hapessa, ( vanaha ) kokeilin iliman ressua ni kyl jälki oli niiin onnetonta että ei hyä..
btw, miulla on jopa kallionnysyjä peloilla joten on hyä että joku muu paikka kuin terälappu kohtaa nuo niittäessä..
-
btw, kuhn sanoo nuita liukukenkinä niitä joilla saahaan teräpalkki irti maasta, elikkä net jotka on molemmissa päätyissä.. kelkat.
-
yks; ressu ei ole murskaimen vaan niittopään takia. kaks. noita kovia, puita tahi kiviä löytyy aika monelta pellolta. tosa just katoin runkkarin varaosakirjaa ja siinä on kivisuoja nimi tuolla lautasen alla olevalla. nooo, eipä taija olla kovin suuri tuo kivettömän viljelymaan osuus suomessa..... ja ootko koskaan ajanut ilman ressua? mulla vanaha kuhnin niittokone, jolla lähinnä tienposkia ja pellonreunoja niittänny.. ilman ressua ei onnistu kunnolla heinän niitto.. ilmavirta leviää ja kaataa tavaran ennen terää.. en olis huomannu tuota mut kun ressu oli aika heikossa hapessa, ( vanaha ) kokeilin iliman ressua ni kyl jälki oli niiin onnetonta että ei hyä..
btw, miulla on jopa kallionnysyjä peloilla joten on hyä että joku muu paikka kuin terälappu kohtaa nuo niittäessä..
*itun kovapää ! Ne on Elhossa liukukengät ! Ja mitä *****a se ressun puute nyt niittojälkeen vaikuttaa tai ehkä vähän parantaa, kun ei paina lakoon. Ja jos puhutaan niittomurskaimesta niin en tajunnutkaan että on väärin puhua pelkästään murskaimesta. Joo ressu on sen niitto-osan edessä estämässä kivien lentämisen kupoliin.
-
ootko muuten huomannu et se estää ilmavirran poistumisen teriltä joten net toimii paremmin kuin ilman ressua.. kokeile!!
-
Konetyypeistä mepa. eli menopaluukoneet ovat näppärimpiä pienten epämääräisten lohkojen niittoon. Äkkiä oppii pyörittelemään semmoista joka suuntaan. Meillä sen kumppanina oli pitkään etukone ja takana oli mattoperä. tuon yhdistelmän ajo tarvitsi jonkin verran harjaannusta. Takakonetta oli ohjattava kaarroksissa ja sivukaltevuuksissa. toisinpäin oli ajettava keskellä kasvustoa siten, että takakone seurasi niittämättömän reunaa. Jos meinasi karata kauas takakone kuitenkin lähti korjaantumaan oikeaan suuntaan.
Nykyisin ajetaan 11 m perhosella. Aika pienessäkin kaarteessa jää sisäkaarteen puolelle traktorin viereen niittämätöntä, joten usein joutuu vekslaamaan, jos ei halua jättää karvoja pystyyn. Toisaalta kulmissa mahtuu jo ajamaan yhdistelmän poikittain niitetyllä. Toisella kierroksella voi sitten jo ajaa nurkissa lenkkiä. Käsiajolla ajaessa jos meinaa karata liian leveälle niin korjaus vie takakoneen ensin vielä kauemmas ja jää haukia. Tuossa hommassa automaattiohjaus pääsee todella oikeuksiinsa.
-
Konetyypeistä mepa. eli menopaluukoneet ovat näppärimpiä pienten epämääräisten lohkojen niittoon. Äkkiä oppii pyörittelemään semmoista joka suuntaan.
Olen kyllä täysin samaa mieltä. Vaikka sellainen " kyllä nämä on liian pieniä lohkoja tuollaisille koneille" kuulostaa hyvin tutulta. Vika ei ole koneessa vaan niissä lohkoissa ja ne ei todellakaan parane vaikka perässä on nostolaite juko tai sorminiittokone.
-
Mulla olisi Kuhnin kivisuojia ja jotain leveitä jalaksia, tuli muutamat huutokaupasta🤣🤣🤣. Paha tauti tuo Sulo Vilen ” halvalla ku sai”
-
Konetyypeistä mepa. eli menopaluukoneet ovat näppärimpiä pienten epämääräisten lohkojen niittoon. Äkkiä oppii pyörittelemään semmoista joka suuntaan. Meillä sen kumppanina oli pitkään etukone ja takana oli mattoperä. tuon yhdistelmän ajo tarvitsi jonkin verran harjaannusta. Takakonetta oli ohjattava kaarroksissa ja sivukaltevuuksissa. toisinpäin oli ajettava keskellä kasvustoa siten, että takakone seurasi niittämättömän reunaa. Jos meinasi karata kauas takakone kuitenkin lähti korjaantumaan oikeaan suuntaan.
Nykyisin ajetaan 11 m perhosella. Aika pienessäkin kaarteessa jää sisäkaarteen puolelle traktorin viereen niittämätöntä, joten usein joutuu vekslaamaan, jos ei halua jättää karvoja pystyyn. Toisaalta kulmissa mahtuu jo ajamaan yhdistelmän poikittain niitetyllä. Toisella kierroksella voi sitten jo ajaa nurkissa lenkkiä. Käsiajolla ajaessa jos meinaa karata liian leveälle niin korjaus vie takakoneen ensin vielä kauemmas ja jää haukia. Tuossa hommassa automaattiohjaus pääsee todella oikeuksiinsa.
Meillä kävi 9m perhonen.Ei jääny yhtään haukia,vaikka nuorikaveri ajoi.Etukonneella pukki nurkat puhtaaksi.
-
Oon kans kattonu , että nuukasti ottaavat heinät pois perhosilla. ei siis jää nurkkiin heinää pystyyn. Menopaluulla jää, mutta haittaako se oikeasti jotain ?
-
Oon kans kattonu , että nuukasti ottaavat heinät pois perhosilla. ei siis jää nurkkiin heinää pystyyn. Menopaluulla jää, mutta haittaako se oikeasti jotain ?
Luomussa ainakin pitävät tärkeänä että nurkkiin ei uudessa nurmessa jäisi rikkaruohoja leviämään vaikkei niitä nurkkia korjattaisikaan.
Perhonen on muuten kiva ajella (saa jotain aikaankin...) mutta kovin jyrkkiä kaarroksia sillä ei vakiona tehdä, jää muuten etu- ja takakoneen väliin kuunsirppejä. Tahtoo multa välillä unohtua kun on lohkon reunassa tiukkaa kaarretta.
Aika arvokas paketti uutena tuommoinen kunnon perhonen + arvoisensa vetäjä. Ja sitten tuntuu olevan näitä etuvoimanotto-ongelmia.
-
[/Ja sitten tuntuu olevan näitä etuvoimanotto-ongelmia.quote]
Eikö kestä vai kuumeneeko?
-
Edellisen 3 m etukone murskaimella ja 3,5 m mepa murskaimella+ mattoperällä uushankintahinta oli kalliimpi kuin tämä murskaimeton S12 perhonen. 150 heppainen parikymppinen traktori jaksoi viedä perhosta iloisemmin. Murskainyhdistelmällä niitettiin kahta vuoroa n 16 h/vrk, jotta saatiin ajosilppurille 8 h ajo, 70-80 ha. Perhosella ajaa yksi kuski helposti 100 ha päivässä.
Tuli vetotraktorikin sitten päivitettyä parin vuoden jälkeen kun vanhus alkoi käydä turhan epävarmaksi. Korvaavaa traktoria ei ihan helposti löytynyt. Etunostolaitetta löytyy, mutta etu voa on aika harvinainen täälläpäin. Automaattiohjaus on myös suuri helpotus perhosen kanssa.
-
[/Ja sitten tuntuu olevan näitä etuvoimanotto-ongelmia.quote]
Eikö kestä vai kuumeneeko?
Ollut vähän mystisiä tapauksia. Isoissa osissa ei vikaa mutta ongelmia sen öljynpaineen suhteen joka kytkee.
Yksi Zuidberg alkoi pätkiä. Vika oli ilmeisesti rungon solenoidiventtiilissä olleessa roskassa - alkoi toimia sen patruunaventtiilin puhaltelun jälkeen. Roskaa ei kyllä havaittu...
Toisen kerran sen sisäisen pumpun rungossa oleva ylipaine(?)venttiili oli juuttunut auki-asentoon ja päästi tietysti kaikki paineet vapaalle. Sen on aika sekava murikka se pumppupötkylä kaikkine kanavineen... siitä ei ole helppoa sanoa onko siinä kaikki OK. Ja mokomista ei ole helppoa löytää edes kunnon kuvia mistään, huolto-ohjeesta puhumattakaan.
Viimeinen Zuidberg jäi vähän mysteeriksi. Purimme sen kokonaan eikä oikein mitään vikaa löytynyt. Kasattiin ja toimi muutaman päivän, sitten on taas toisinaan pätkinyt. Saattaa liittyä myös kuumana liruuntuvaan öljyn ja johonkin sisäiseen vuotoon. Oireena myös se että saattaa kytkeä hyvin hitaasti mutta pelaa sitten kun saa pyöriä. Ohjaava sähköpuoli on kuitenkin tarkistettu (annoin ohjausventtiilille suoraan ulkopuolista sähköä virtaa seuraten). Ja koneen seisoessa sen venttiilin niksahduksen kuuleekin.
Kytkentäpakan levyt, rattaat ja laakerit sun muut ovat olleet kaikissa ehjiä ja kunnossa.
Tiedä onko sen öljyn suodatus vähän liian huono, sellainen metalliverkkosiivilähän siinä pumpun päässä on, ei muuta. Se voi kyllä päästää sellaisia hitusia läpi pumppuun jotka huonolla tuurilla riittävät sisäisten venttiiliien takerteluun.
Mekaanisestihan tuo on aika yksinkertainen laitos.
-
heh, nyt tarjuun tuota melko ehjää runkkaria varaosiks joten jos jollainn..... yks kaveri kyseli hihnoja mut kun tuossa ei ole....