Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kjellmann osasto  (Luettu 16765 kertaa)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kjellmann osasto

--traktorin perävaunun maksimi massa on kolmiakselisena 24tn.Neliakselisesta ei puhuta mitään,siis maksimi laillinen perävaunun massa on 24tn+3tn koukkuun tekee 27tn.

Minkä pykälän tai pykälien mukaan?

-1,8m(yli 1,3m) akselivälillä 3 akselisen traktorin perävaunun max.kytkentämassa 24tn
-1,8m akselivälillä 2 akselisen traktorin perävaunun vastaava 20tn
-käytännön punnitustilanteessa noihin lisää 3tn koukkupainoa.

GLi-yhtiöiden koulutuksessa olen ollut.He lienevät lukeneet lain.4-akselisesta vaunusta ei puhuta mitään joten 24tn on maksimi.
Jos joku pystyy kumoamaan edellisen myönnän heti että koulutuksessa on jotain jäänyt sanomatta,aion kyllä kysyä asian vielä liikennelupakouluttajilta.

Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:17:26 kirjoittanut koivumaki

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kjellmann osasto

--traktorin perävaunun maksimi massa on kolmiakselisena 24tn.Neliakselisesta ei puhuta mitään,siis maksimi laillinen perävaunun massa on 24tn+3tn koukkuun tekee 27tn.

Minkä pykälän tai pykälien mukaan?

-1,8m akselivälillä 3 akselisen traktorin perävaunun max.kytkentämassa 24tn
-1,8m akselivälillä 2 akselisen traktorin perävaunun vastaava 20tn
-käytännön punnitustilanteessa noihin lisää 3tn koukkupainoa.

GLi-yhtiöiden koulutuksessa olen ollut.He lienevät lukeneet lain.4-akselisesta vaunusta ei puhuta mitään joten 24tn on maksimi.
Jos joku pystyy kumoamaan edellisen myönnän heti että koulutuksessa on jotain jäänyt sanomatta,aion kyllä kysyä asian vielä liikennelupakouluttajilta.
Jos se kärry vetää tosiaan sen 56m3, niin siihen saa pelkästään vehnää semmosen 45 tonnia + kärrynpaino joka vois olla 15 tonnia, eli 60 tonnia yhteensä. Onko sellasta traktoria, jolla sitä saa vetää?  ???
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kjellmann osasto
Luin oikein kirjaa vielä tuosta painoaiheesta.
Traktorin perävaunujen massarajat ovat samat kuin kuorma-autoille.
Perävaunujen telimassa loppuu tuohon mainitsemaani 24tn:n.
4-akselinen auto saa painaa 31tn,mikäli ääriakseliväli on 5,9m.
2-akselisen auton+2-akselisen perävaunun kokonaismassa on yleensä 36tn.
4-akselista perävaunua ei määritellä,mutta tuntuu että jos 3-akselisessa max.akselipaino on 8tn,niin
päädytään taas 36tn:n,mikä tossa tuli jo 2+2aks.yhdistelmän max painoksi.

Joten uskallan veikata,että toi 36tn on kyllä ihan takaraja...tosin toi 4-aks auton max.paino 31tn on jo vähemmän...kokeilkaa....

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Kjellmann osasto
Tämä on kyllä aika sekava juttu, tämä maksi kokonaispaino kärrissä ??? ??? Pistäkäähän nyt jostain selvää faktaa pöytään... Vai onko tässä kohta tuomittava Kjellmannin hieno jätti kärri laittomaksi :D

Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:18:07 kirjoittanut erakko

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Kjellmann osasto
Tämä on kyllä aika sekava juttu, tämä maksi kokonaispaino kärrissä ??? ??? Pistäkäähän nyt jostain selvää faktaa pöytään... Vai onko tässä kohta tuomittava Kjellmannin hieno jätti kärri laittomaksi :D

katsastusviranomainen vetää slaissin polttoleikkaus pillillä kärryn reunasta :D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kjellmann osasto
Tämä on kyllä aika sekava juttu, tämä maksi kokonaispaino kärrissä ??? ??? Pistäkäähän nyt jostain selvää faktaa pöytään... Vai onko tässä kohta tuomittava Kjellmannin hieno jätti kärri laittomaksi :D

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Vasta tästä väiteltiin Murtolan puolella.

maksimipainon yhdistemälle määrää 2 toisistaan riippumatonta seikkaa:
1) akseleille asetetut painorajoitukset kuten edellä on kuvattu. Tästä näkökulmasta jos ajat yleisellä tiellä niin se on ihan sama onko siulla kärri traktorissa vai vaikka hevosen perässä. Tässähän on pääperiaate että kestää infra kunnossa.
2) yhdistelmän hidastuvuuden takaaminen asettamalla vetokoneelle tiettyjä reunaehtoja painon ja jarrujen typpien mukaan. Tällä taas yritetään pitää ihmiset hengissä "hupsis" -tilanteissa.

Ja kumpi näistä tulee ensin vastaan vetää siun vehkeille rajan laillisuuden ja laittoman välille.

Ei Kjellmannin kärri ole laiton. Itse käyttäjä siitä sitten mahdollisesti laittoman tekee ;D Pitää tietää mitä ajaa ja missä.

Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:19:14 kirjoittanut oltsik

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Kjellmann osasto
Tämä on kyllä aika sekava juttu, tämä maksi kokonaispaino kärrissä ??? ??? Pistäkäähän nyt jostain selvää faktaa pöytään... Vai onko tässä kohta tuomittava Kjellmannin hieno jätti kärri laittomaksi :D

Jos Kjellman oli ns.jono pyörä,se neljäs akseli on turha.Asetus ei tunne neliakselista teliä.Eli 24tn sinne saa laittaa.Mutta alkuperäiseen kysymykseeni,mielestäni 2plus2 perävaunu ja vetotraktori n.10tn. akselipainoilla ilman kuormaa edessä 6tn ja takana 4tn. Jos nämä kriteerit toteuu,voi päästä 33tn perävaunumassaan.Jolloin kokonaismassa olisi 43tn.Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kjellmann osasto
mitä laki ei tunne niin se ei sillon voi olla edes laitonta  ;D kaikkee saa tehä kun ei jää kiinni niin on kotona opetettu :D

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kjellmann osasto
Tämä on kyllä aika sekava juttu, tämä maksi kokonaispaino kärrissä ??? ??? Pistäkäähän nyt jostain selvää faktaa pöytään... Vai onko tässä kohta tuomittava Kjellmannin hieno jätti kärri laittomaksi :D

Jos Kjellman oli ns.jono pyörä,se neljäs akseli on turha.Asetus ei tunne neliakselista teliä.Eli 24tn sinne saa laittaa.Mutta alkuperäiseen kysymykseeni,mielestäni 2plus2 perävaunu ja vetotraktori n.10tn. akselipainoilla ilman kuormaa edessä 6tn ja takana 4tn. Jos nämä kriteerit toteuu,voi päästä 33tn perävaunumassaan.Jolloin kokonaismassa olisi 43tn.Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

-täytyy vielä kysyä toi asia kouluttjilta.Ilmeistä on että punnitustilanteessa tuo vaunu käsitellään 3-akselisen telin mukaan,eli 24tn.
-kyllähän kärryyn voi laittaa vaikka 6 akselia,ajaa sillä vaan pellolla

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Kjellmann osasto
Eiköhän niitä pyöriä oo laitettu just sen takia että kärry pysyis pellolla pinnalla. Tiellä ne syövät  vain hyötykuormaa.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Kjellmann osasto
Kokoa ja näköä mutta, ehdoton vetonaula ja johtotähti osastolla oli
mustan pantterin lailla kevyesti korkokengissään sipsuttava "Mimosa"  :o nam!


Onkahan kjelmanni tänä vuonna panostanut nais kauneuteen koneagriassa...? ;)


http://www.koneagria.fi/