Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fiat öljyvuoto  (Luettu 7525 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Fiat öljyvuoto
Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Fiat öljyvuoto
Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?

Jos tarkoitat vetovarsien akselin stefoja,ne vaihdetaan ulkoapäin. Akselin juuressa olevat holkitkin kannattaa vaihtaa/sorvata vahvemmaksi. Holkin kuluessa stefakin alkaa vuotamaan kun akseli pääsee liikkumaan liikaa. Helppo homma,samalla tulee peräöljyt vaihdettua :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Fiat öljyvuoto
Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?

Jos tarkoitat vetovarsien akselin stefoja,ne vaihdetaan ulkoapäin. Akselin juuressa olevat holkitkin kannattaa vaihtaa/sorvata vahvemmaksi. Holkin kuluessa stefakin alkaa vuotamaan kun akseli pääsee liikkumaan liikaa. Helppo homma,samalla tulee peräöljyt vaihdettua :)

Siis 100-90 ja aputunkin puolelta, se booriakseli joka menee peräkoteloon.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3620
Vs: Fiat öljyvuoto
Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?

Jos tarkoitat vetovarsien akselin stefoja,ne vaihdetaan ulkoapäin. Akselin juuressa olevat holkitkin kannattaa vaihtaa/sorvata vahvemmaksi. Holkin kuluessa stefakin alkaa vuotamaan kun akseli pääsee liikkumaan liikaa. Helppo homma,samalla tulee peräöljyt vaihdettua :)

Siis 100-90 ja aputunkin puolelta, se booriakseli joka menee peräkoteloon.



Ilmeisesti tarkoitat nostolaitteen yläakselia mihin tulee "kynkät" kiinni ??? Se akseli on tuettu nostolaitteen kanteen pitkillä liukulaakeri holkeilla , joiden vaihtaminen edellyttää koko nostolaitteen kannen pois ottoa . Noiden liukuholkkien ulkopuolella on stefat jotka pystyy vaihtamaan se akseli paikallaan . Eli ensiksi hommataan sattuvat varaosat ( stefat) tontille ja teetätetään kylän sorvarilla sopiva putkenpätkä joka sisämitaltaan on hiukan suurempi kuin se paikalleen jäävä akseli ja ulkomitalta  hiukan suurempi kuin stefa , pää tietenkin sorvattu tasopintaan suoraksi . Pituutta putkella pitää olla enemmän kuin sillä booriakselilla ...... Kun nämä valmistelut on tehty käydään käsiksi itse asiaan , laske nostolaite ala-asentoon , pistä merkille missä asennossa "kynkät " silloin ovat ja irrota ne , kun "kynkät " on poistettu pääset käsiksi stefoihin eli ruuvimeisseli väliin ja pois paikoiltaan . Stefojen irroituksen jälkeen heiluttele booriakselia vaakasuunnassa ja ylös alas mahdollisen väljyyden toteamiseksi , jos siellä on suuret välykset on pelkkien stefojen vaihto hetkellinen apu öljyvuotoon . Oletusasetuksena on että selviät pelkillä stefoilla , puhdista nost.kannessa  ne stefojen paikat huolella
esim. liuottimeen kastetulla rätillä/ruuvimeiseli yhdistelmällä , sipaise stefan akselia vasten tulevaan "huuleen" ohut kerros vaseliinia ja ulkokehälle ihan ohut kerros moottori tiiviste silikoonia (siis ihan ohut kerros) , laita stefa akselia myöden paikalleen ja suoraan asentoon nostolaitteen kantta vasten , työnnä se sorvarin muotoilema putki varovasti akselin päälle ja stefaa vasten pitäen stefan suorassa asennossa n.kantta vasten , sitten ei tarvitakkaan kuin terävät napautukset 1,5-2 kilosella moskalla sinne putken päähän niin stefa asettuu paikoilleen ....


Tää on hemmetin vaikee selittää näin kirjallisessa muodossa mut toivottavasti sait edes jonkinlaisen kuvan tuosta hommasta ... toi on siis ihan helppo remppa mikä onnistuu kotitallissakin

gonemies

  • Vieras
Vs: Fiat öljyvuoto
Hukkaan menee stefat. 

Nostoakselin helat väljät ja tuhoaa sfefat hetikohta.Joskus tuli uusittua nuo helat ja pikkuisen kiilloitettua tuota akselia(joutui viemään firmaan laitettavaksi ,kuin ei lähtenyt kirveelläkää(:) )nostovarsi irti ).Kasasivatkin kun ammatti miehiä ovat.

No ei siinä miitään ongelmat oli ratkaistu ajattelin.Eipä siinä kauaa mennyt ,kun alkoi taas vuotamaan ja helat ehti kulumaan puhkikin.Totesin taas vaihteeksi ,että itse olisi taas tarvinnut tehdä..

Uusi koppa ja akseli maksoi jotain 7000-8000 Mk

Sen jälkeen alkoi pelittämään.Lisäsin vielä rasvanipat joita olen nähnyt ainakin kellanruskeissa viiateissa, mutta ei näissä uudemmissa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Fiat öljyvuoto
Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?

Jos tarkoitat vetovarsien akselin stefoja,ne vaihdetaan ulkoapäin. Akselin juuressa olevat holkitkin kannattaa vaihtaa/sorvata vahvemmaksi. Holkin kuluessa stefakin alkaa vuotamaan kun akseli pääsee liikkumaan liikaa. Helppo homma,samalla tulee peräöljyt vaihdettua :)

Siis 100-90 ja aputunkin puolelta, se booriakseli joka menee peräkoteloon.



Ilmeisesti tarkoitat nostolaitteen yläakselia mihin tulee "kynkät" kiinni ??? Se akseli on tuettu nostolaitteen kanteen pitkillä liukulaakeri holkeilla , joiden vaihtaminen edellyttää koko nostolaitteen kannen pois ottoa . Noiden liukuholkkien ulkopuolella on stefat jotka pystyy vaihtamaan se akseli paikallaan . Eli ensiksi hommataan sattuvat varaosat ( stefat) tontille ja teetätetään kylän sorvarilla sopiva putkenpätkä joka sisämitaltaan on hiukan suurempi kuin se paikalleen jäävä akseli ja ulkomitalta  hiukan suurempi kuin stefa , pää tietenkin sorvattu tasopintaan suoraksi . Pituutta putkella pitää olla enemmän kuin sillä booriakselilla ...... Kun nämä valmistelut on tehty käydään käsiksi itse asiaan , laske nostolaite ala-asentoon , pistä merkille missä asennossa "kynkät " silloin ovat ja irrota ne , kun "kynkät " on poistettu pääset käsiksi stefoihin eli ruuvimeisseli väliin ja pois paikoiltaan . Stefojen irroituksen jälkeen heiluttele booriakselia vaakasuunnassa ja ylös alas mahdollisen väljyyden toteamiseksi , jos siellä on suuret välykset on pelkkien stefojen vaihto hetkellinen apu öljyvuotoon . Oletusasetuksena on että selviät pelkillä stefoilla , puhdista nost.kannessa  ne stefojen paikat huolella
esim. liuottimeen kastetulla rätillä/ruuvimeiseli yhdistelmällä , sipaise stefan akselia vasten tulevaan "huuleen" ohut kerros vaseliinia ja ulkokehälle ihan ohut kerros moottori tiiviste silikoonia (siis ihan ohut kerros) , laita stefa akselia myöden paikalleen ja suoraan asentoon nostolaitteen kantta vasten , työnnä se sorvarin muotoilema putki varovasti akselin päälle ja stefaa vasten pitäen stefan suorassa asennossa n.kantta vasten , sitten ei tarvitakkaan kuin terävät napautukset 1,5-2 kilosella moskalla sinne putken päähän niin stefa asettuu paikoilleen ....


Tää on hemmetin vaikee selittää näin kirjallisessa muodossa mut toivottavasti sait edes jonkinlaisen kuvan tuosta hommasta ... toi on siis ihan helppo remppa mikä onnistuu kotitallissakin
No juurikin näin. Ongelmaksi tulee noi kynkät jotka on joskus kiinni kuin tauti. Soitin huoltomiehelle tänään asian tiimoilta. Käski kokeilla juuri nuo helat. Jos väljät neuvoi viemään liikkeeseen. Sillon avataan koko kansi. Stefat on helppo  kuulemma vaihtaa ulkopuolelta jos saa sen kynkän irti booreista. Tämäkin yksilö on uinut sianpaskassa joten boorit voipi olla pikkusen kiinni. Oli asiasta vaan montaa eri versiota. Yksi sanoi sisäpuolelta toinen ulkopuolelta. Laiskana miehenä taidan vaan viedä suosiolla paikalliseen NH-huoltoon. Ei kehdannut millään soittaa ja kysyä kun kuitenkin huoltomiehelle se on työtä eikä neuvontapalvelua... Tosin nyt alkaa olemaan se aika vuodesta kun tarvis juhtaa pintaäkeen eteen.... Voipi olla kuitenkin et korjaan itse hulinoiden jälkeen. Noi JP:n ohjeet on sen verran hyvät et onnistuu itsekin.

Viimeksi muokattu: 21.04.08 - klo:16:16 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159