Eli onkos joku agrolaisista vaihtanut nostolaitteen poikkiakselin stefaa? Vaihdetaanko se ulko vai sisäpuolelta?
Jos tarkoitat vetovarsien akselin stefoja,ne vaihdetaan ulkoapäin. Akselin juuressa olevat holkitkin kannattaa vaihtaa/sorvata vahvemmaksi. Holkin kuluessa stefakin alkaa vuotamaan kun akseli pääsee liikkumaan liikaa. Helppo homma,samalla tulee peräöljyt vaihdettua
Siis 100-90 ja aputunkin puolelta, se booriakseli joka menee peräkoteloon.
Ilmeisesti tarkoitat nostolaitteen yläakselia mihin tulee "kynkät" kiinni
Se akseli on tuettu nostolaitteen kanteen pitkillä liukulaakeri holkeilla , joiden vaihtaminen edellyttää koko nostolaitteen kannen pois ottoa . Noiden liukuholkkien ulkopuolella on stefat jotka pystyy vaihtamaan se akseli paikallaan . Eli ensiksi hommataan sattuvat varaosat ( stefat) tontille ja teetätetään kylän sorvarilla sopiva putkenpätkä joka sisämitaltaan on hiukan suurempi kuin se paikalleen jäävä akseli ja ulkomitalta hiukan suurempi kuin stefa , pää tietenkin sorvattu tasopintaan suoraksi . Pituutta putkella pitää olla enemmän kuin sillä booriakselilla ...... Kun nämä valmistelut on tehty käydään käsiksi itse asiaan , laske nostolaite ala-asentoon , pistä merkille missä asennossa "kynkät " silloin ovat ja irrota ne , kun "kynkät " on poistettu pääset käsiksi stefoihin eli ruuvimeisseli väliin ja pois paikoiltaan . Stefojen irroituksen jälkeen heiluttele booriakselia vaakasuunnassa ja ylös alas mahdollisen väljyyden toteamiseksi , jos siellä on suuret välykset on pelkkien stefojen vaihto hetkellinen apu öljyvuotoon . Oletusasetuksena on että selviät pelkillä stefoilla , puhdista nost.kannessa ne stefojen paikat huolella
esim. liuottimeen kastetulla rätillä/ruuvimeiseli yhdistelmällä , sipaise stefan akselia vasten tulevaan "huuleen" ohut kerros vaseliinia ja ulkokehälle ihan ohut kerros moottori tiiviste silikoonia (siis ihan ohut kerros) , laita stefa akselia myöden paikalleen ja suoraan asentoon nostolaitteen kantta vasten , työnnä se sorvarin muotoilema putki varovasti akselin päälle ja stefaa vasten pitäen stefan suorassa asennossa n.kantta vasten , sitten ei tarvitakkaan kuin terävät napautukset 1,5-2 kilosella moskalla sinne putken päähän niin stefa asettuu paikoilleen ....
Tää on hemmetin vaikee selittää näin kirjallisessa muodossa mut toivottavasti sait edes jonkinlaisen kuvan tuosta hommasta ... toi on siis ihan helppo remppa mikä onnistuu kotitallissakin