Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:21:00

Otsikko: Miks john deeren
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:21:00
Renkaat kallistuu niin ruokottomasti kääntäessä, mitä ituu siinä on kun esimerkiksi paali etukuormaajassa, eikö rengas oo suunniteltu pyörimään pystyssä :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: zetor8045 - 25.09.12 - klo:21:02
Siitä tulee ketterämpi  :o  Ainiin valmettimiehet ei oo sitä sanaa kuulleetkaan  ;D 
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Greenpwr - 25.09.12 - klo:21:06


 Ne on valtu-miehet jo jonkin aikaa ajaneet run-fläteillä kun nuin kallistus vieroksuttaa...
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.09.12 - klo:21:12
Onkoha siitä juuri muuta haitta kun työkonetta perään laittaessa, rattia kääntäessä perä menee aina väärään suuntaan. Toisaalta hiukan pystyt liikuttamaan sivuttain pelkästään kääntämällä pyöriä.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:21:17
Onkoha siitä juuri muuta haitta kun työkonetta perään laittaessa, rattia kääntäessä perä menee aina väärään suuntaan. Toisaalta hiukan pystyt liikuttamaan sivuttain pelkästään kääntämällä pyöriä.
telaversiossa saa olla jatkuvasti kötöstämässä telaa etuaksilan ympäriltä takas rattaille  :o :o :o :o

mut eikö tuo riko pellonpintaa kun kovemmin kääntää....
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: hvinnamo - 25.09.12 - klo:21:28
 Miksi jossain puimureissa on takapyörät ihan lintassa? Ihan kuin olis 25 astetta negatiivista camper-kulmaa.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Ala-Pertti - 25.09.12 - klo:21:38
Miksi laadukkaissa autoissa, myös kuorkeissa, etupyörä kallistuu pyörää kääntäessä.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Latz - 25.09.12 - klo:21:45
Meillä oli Massikan takavanteissa sama ongelma, takavanteen pultit oli löysällä ja ne ne syöneet vanteen reiät soikeiksi  :o  Suoraan ajaessa kaikki oli ok mutta käännöksissä tai parkkiin laitetteasse ne vinksahti. Ei tullut halvaksi. Kannattaa tarkistaa pulttien kireys :o
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.09.12 - klo:21:45
Miksi jossain puimureissa on takapyörät ihan lintassa? Ihan kuin olis 25 astetta negatiivista camper-kulmaa.
Jörnikässä on sentään pyörä suorassa! Eli telakin pysyy päällä kun ajaa suoraan. Ei levikkeiden kanssa ole isompaa ongelmaa. Vanhemmissa taittuu pyörä alle kun mersuissa.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:22:02
Miksi laadukkaissa autoissa, myös kuorkeissa, etupyörä kallistuu pyörää kääntäessä.
rengas nostaa tällöin autoa josta taas seuraa ohjauksen palautusmomentti, mutta traktorin ohjausjärjestelmässä tällä ei liene mitään käytännön merkitystä....
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Astral - 25.09.12 - klo:22:05
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Latz - 25.09.12 - klo:22:09
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

Onko Tiaisen oppikirjat vieläkin käytössä  : ???
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Ala-Pertti - 25.09.12 - klo:22:31
Miksi laadukkaissa autoissa, myös kuorkeissa, etupyörä kallistuu pyörää kääntäessä.
rengas nostaa tällöin autoa josta taas seuraa ohjauksen palautusmomentti, mutta traktorin ohjausjärjestelmässä tällä ei liene mitään käytännön merkitystä....


Kun rengas kallistuu kääntäessä, niin se ei riko pellonpintaa kun kovemmin kääntää, mutta auton ohjausjärjestelmässä tällä ei liene  mitään käytännön merkitystä....
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: hvinnamo - 25.09.12 - klo:22:33
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Make - 25.09.12 - klo:22:40
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: landehande - 25.09.12 - klo:22:41
Siitä tulee ketterämpi  :o  Ainiin valmettimiehet ei oo sitä sanaa kuulleetkaan  ;D
Onks Zetoriäijät sitten?
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Ala-Pertti - 25.09.12 - klo:22:43
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D


Ei sillä oo niin suurta merkitystä, jos renkaassa se ratikaal merkintä.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Zetor - 25.09.12 - klo:22:51
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D


Ei sillä oo niin suurta merkitystä, jos renkaassa se ratikaal merkintä.

No jos tota Vinnamon tekstiä kattoo, niin taaksepäin pyörii.

Mites jos moottoripyörää kallistettaessa pitää kääntää ohjaustankoa kuulemma vastakkaiseen suuntaan, niin mikä on silloin Camberin etumerkki?
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:22:56
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D


Ei sillä oo niin suurta merkitystä, jos renkaassa se ratikaal merkintä.

No jos tota Vinnamon tekstiä kattoo, niin taaksepäin pyörii.

Mites jos moottoripyörää kallistettaessa pitää kääntää ohjaustankoa kuulemma vastakkaiseen suuntaan, niin mikä on silloin Camberin etumerkki?
john deere ja moottoripyörä on semmoisia erillistapauksia joilla ei ole oikein mitään tekemistä  yleisen suhteellisuusteorian ja fysiikan lakien kans, ne kannattaa käytännönläheisen ihmisen ottaa varoittavina esimerkkeinä ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Ala-Pertti - 25.09.12 - klo:22:57
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D


Ei sillä oo niin suurta merkitystä, jos renkaassa se ratikaal merkintä.

No jos tota Vinnamon tekstiä kattoo, niin taaksepäin pyörii.

Mites jos moottoripyörää kallistettaessa pitää kääntää ohjaustankoa kuulemma vastakkaiseen suuntaan, niin mikä on silloin Camberin etumerkki?


Niin, miksi motskarilla vasemmalle kaartaessa käännetään stongaa oikealle ja päinvastoin.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.12 - klo:23:04
Kannattaa tutustua käsitteisiin camber ja caster ihan muutenki, löytyy kaikkea kivaa ku niitä funtsii.

P.S. Jos yläreuna on ulompana kun alareuna on camber sillon positiivinen

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?





 ;D


Ei sillä oo niin suurta merkitystä, jos renkaassa se ratikaal merkintä.

No jos tota Vinnamon tekstiä kattoo, niin taaksepäin pyörii.

Mites jos moottoripyörää kallistettaessa pitää kääntää ohjaustankoa kuulemma vastakkaiseen suuntaan, niin mikä on silloin Camberin etumerkki?


Niin, miksi motskarilla vasemmalle kaartaessa käännetään stongaa oikealle ja päinvastoin.
toimiiko tuo ihan samalla lailla siitä riippumatta onko eturatas sinä polvien välissä vaiko 2 metrin päässä ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Latz - 25.09.12 - klo:23:22

toimiiko tuo ihan samalla lailla siitä riippumatta onko eturatas sinä polvien välissä vaiko 2 metrin päässä ;D ;D ;D ;D
[/quote]

Onhan se mukavampaa jos eturatas on kahden metrin päässä. Pääsee ainakin perille kun mopo on pakun kyydissä ja ite repsikan paikalla. Ei junttaa itikkatkaan niin kovin  hampaiden väliin  ???
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.09.12 - klo:23:44
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: sirkussonni - 26.09.12 - klo:01:21
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!

Mää uskon, jortikka on tehty työntämään äestä!!  ::)
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: zetor8045 - 26.09.12 - klo:06:06
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!
2140 jonnu 4m äkeen kanssa kääntyi ilman jarruja helposti seuraavalle laistolle.. 6320 vaatii yhden siihen väliin ainakin  :P 
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: zetor8045 - 26.09.12 - klo:06:08
Siitä tulee ketterämpi  :o  Ainiin valmettimiehet ei oo sitä sanaa kuulleetkaan  ;D
Onks Zetoriäijät sitten?
On kun zetori seisoo tallissa ja ajaa deutseja ja jonnikoita... Niin no joo 05 sarjalaiset valmetit oli ketteriä  ;D   
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Wejjo - 26.09.12 - klo:06:19

 
Mistäs sä tiedät kumpi on milloinkin ylä- ja kumpi alareuna, kun rengas pyörii koko ajan?

 ;D

Laske renkaasta vähän ilmaa pois, se on alareuna josta rengas menee kasaan  8)
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: landehande - 26.09.12 - klo:07:39
Jonnikka on siis tarkoitettu vain suoraan ajoon. Kurvissa jarrulla mutkaa.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Make - 27.09.12 - klo:09:29
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!
3350 Jonnella joutuu aikalailla auttamaan jarrulla 6 m äkeen kanssa, että pääsee vierestä takaisin. 955 IH kääntyy helposti ilman jarrua, vaikka on muuten paljon kankeampi.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.09.12 - klo:10:20
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!
3350 Jonnella joutuu aikalailla auttamaan jarrulla 6 m äkeen kanssa, että pääsee vierestä takaisin. 955 IH kääntyy helposti ilman jarrua, vaikka on muuten paljon kankeampi.
En kiistä, mutta johtuuko pyörän kallistumisesta?! Tuskin ::)
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: zetor8045 - 27.09.12 - klo:16:39
Esim äkeenvedossa kallistuvalla pyörällä pökkii suoraan. Joutuu aina käännöksissä auttamaan kääntöjarrulla.
Uskotko itsekään tohon juttuun!!
3350 Jonnella joutuu aikalailla auttamaan jarrulla 6 m äkeen kanssa, että pääsee vierestä takaisin. 955 IH kääntyy helposti ilman jarrua, vaikka on muuten paljon kankeampi.
En kiistä, mutta johtuuko pyörän kallistumisesta?! Tuskin ::)
Olisko voinut nokan paino tai vastaava vaikuttaa asiaan... 
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: SAS - 27.09.12 - klo:16:57
Jontikan etupäässä ei saa käyttää paripyöriä juuri tuon kallistuksen takia.
Valtran camber kulma esim viitossarjassa on 1 aste KPI 5 astetta ja Caster 0, juuri paripyöräkäytön takia.
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Peurajussi - 27.09.12 - klo:17:01
Jontikan etupäässä ei saa käyttää paripyöriä juuri tuon kallistuksen takia.
Valtran camber kulma esim viitossarjassa on 1 aste KPI 5 astetta ja Caster 0, juuri paripyöräkäytön takia.

Tottakai. Valtuhan on niin keulapainoinen että jo suunnittelupöydällä on päätetty että aina tarvitaan paripyörät edessä ja vannepainot takana.  ;)
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: zetor8045 - 27.09.12 - klo:17:02
Jontikan etupäässä ei saa käyttää paripyöriä juuri tuon kallistuksen takia.
Valtran camber kulma esim viitossarjassa on 1 aste KPI 5 astetta ja Caster 0, juuri paripyöräkäytön takia.
Joo moro taas  ;D
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: JD6630 - 27.09.12 - klo:17:14
6-koneellinen jontikka kääntyy yhtä ketterästi kuin 5400-sarjalainen nelosmassikka vaikka akseliväliä reilusti enemmän. Koeajossa ollut 6330 olikin sitten selvästi ketterämpi kuin tuo massikka.

Kumma vaan, että turvesoilla jontikoissa on keulassakin paripyörät vaikka ei kerta pystykkään käyttämään ??? Sinänsä etuparit on aika turhat peltokäytössä muutenkin. Tai no valttereissa ehkä ihan tarpeellisetkin ;D
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Greenpwr - 27.09.12 - klo:18:34
Jontikan etupäässä ei saa käyttää paripyöriä juuri tuon kallistuksen takia.
Valtran camber kulma esim viitossarjassa on 1 aste KPI 5 astetta ja Caster 0, juuri paripyöräkäytön takia.

Tottakai. Valtuhan on niin keulapainoinen että jo suunnittelupöydällä on päätetty että aina tarvitaan paripyörät edessä ja vannepainot takana.  ;)

 Rattorin myyjä toverilla oli massikka laanissa ämmä-valtra aikanaan, ei ollu helppo hävitettävä...
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: Antidesantti - 27.09.12 - klo:19:39
Renkaat kallistuu niin ruokottomasti kääntäessä, mitä ituu siinä on kun esimerkiksi paali etukuormaajassa, eikö rengas oo suunniteltu pyörimään pystyssä :-\ :-\ :-\ :-\

Renkaat kallistuu erityisen palijo, ku vaihat esim. Paarumit Misukoiksi...     ::)
Otsikko: Vs: Miks john deeren
Kirjoitti: wolfheartscry - 27.09.12 - klo:20:53
Taitaa moottoripyörissä ohjausliikkeiden nurinkurisuus johtua pyörien hyrrävoimista jostain tietystä nopeudesta alkaen.