Maidontuottajien syvän ahdingon maantieteellinen raja menee C tukialueen rajalla. MT: ssa on joka viikolle vähintään yksi avoimet ovet C alueella. Kun samaan aikaan etelässä ryvetään isoissa kannattsvuuskriiseissä ja pohjoiseen nousee uusia pytinkejä. Reilua vai mitä. Me ei voida investoida ja uskon että pääsyy sille on maantieteellinen sijaintimme. Pitäisi ottaa lehmät mukaan ja muuttaa pohjoisempaan. Ei tunnu reilulta että työolosuhteita ja lehmien olosuhteita ei pysty parsinavetassa oikein isommin muuttamaan. Lonkankoukistajat ja jalat kipeenä kykitään lypsyllä, kun tietää että vois olla paremmin. Pystyisikö sijoittamaan pienen lypsyaseman tuohon. Kombinavetta on aina ollut mielestäni ihan pyllystä, mutta hyvää vaihtoehtoa ei ole nyt olemassakaan.
Kävin tuolla ristijärvellä. Pari huomiota. Me omistajat -takki on nyt tulossa muotiin ainakin eturivin. Ja sitten navetta. Pikkunätti navetta, lujabetonikin oppinut tekemään kunnon ikkuna-/tuuletusaukot. Vasikkala tyypillinen delavali, olettaen, että toiminnallinen pohja tullut sieltä, en kysellyt toki - mutta jos niin ne osaa piirtää vieläkään vasikkalaa. Sitten navetan asemointi, mäen päällä se lienee haasteellista, mutta toinen pääty oli aikas ylhäällä. Muuten asiallinen.
Thanx, lisää näitä. Tosiaan ei lähdetä täältä etelästä avajaisiin pohjoisemmaksi. Jos on ollut tässä ihan lähellä niin on poikettu jos ehditty.
Vana navettaa on ilmestynyt viime aikoina useampikin. Onhan se hyvä että kauppa käy. Jos c-alueen tuki on se mikä pelastaa myös sivuelinkeinot niin mikäs siinä. Vanalla ainakin kauppa käy, pohjoisempana.
Samaan aikaan kun 60-65 leveyspiirille tehdään betoninavettoja niin tänne etelääm suositellaan mahdollisimman kevytrakenteista. Malli otetaan lihakarjapuolelta, mutta eristys lisätään kattoon. Semmonen pulpettikattoinen visiiriseinällä jossa toinen seinä voisi olla jopa roll-up verhoilla jopa kokonaan auki. Lypsykonesysteemit toki pitäää suojata kylmältä, sille joku suojaisempi paikka.