Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokonaismassa  (Luettu 22275 kertaa)

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Kokonaismassa
Minkälaisella traktori perävaunuyhdistelmällä saa suurimman laillisen kokonaismassan?

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Kokonaismassa
Sillä missä vetokone on mahdollisimman raskas. :D :D :D

fiurio

  • Vieras
Vs: Kokonaismassa
Minkälaisella traktori perävaunuyhdistelmällä saa suurimman laillisen kokonaismassan?

Sellaisella,missä pv:n jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Kokonaismassa
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa  maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry  2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.

onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Kokonaismassa
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa  maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry  2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.

onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.

traktori on halvempi lyhyillä matkoilla..

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26177
  • vastustan
Vs: Kokonaismassa
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa  maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry  2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.

onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.

traktori on halvempi lyhyillä matkoilla..
tuommoseen vankkurikärryyn kun virittelee aisan painotuksen, tai sitten tekee jäykkäaisasen ja muuttaa kääntökehän paikkaa niin että tulee painoa myös traktorin takapyörille
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

fiurio

  • Vieras
Vs: Kokonaismassa
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa  maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry  2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.

onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.

3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!

Zeppeliini

  • Vieras
Vs: Kokonaismassa
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!

Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Kokonaismassa
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!

Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

fiurio

  • Vieras
Vs: Kokonaismassa
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!

Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
Nimenomaan kytkentämassa punnitaan pv:n renkaiden maahan kohdistamasta massasta,loppu on traktorin painoa ja
siihen sisältyy koukkupaino,eli käsittääkseni sekin kolminkertaitetaan.

Zeppeliini

  • Vieras
Vs: Kokonaismassa
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!

Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
Nimenomaan kytkentämassa punnitaan pv:n renkaiden maahan kohdistamasta massasta,loppu on traktorin painoa ja
siihen sisältyy koukkupaino,eli käsittääkseni sekin kolminkertaitetaan.
Koukkumassaa ei tosiaankaan kolminkertaisteta!!!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kokonaismassa
Juuri näin! Vain traktorin rekisteriotteeseen merkitty paino lisättynä max 30% lisäpainotuksella kerrotaan kolmella, jos jarrut polkimella, muuten x2,8!

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Kokonaismassa
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)

Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.

Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.

Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.

Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.

Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.

Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.

"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."

Meniköhän oikein?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kokonaismassa
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)

Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.

Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.

Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.

Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.

Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.

Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.

"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."

Meniköhän oikein?

---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...

Meniköhän nyt oikein?

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Kokonaismassa
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...

Meniköhän nyt oikein?


Kyllä tuo lisäpainojen hyväksiluku aika selvästi koskee kaikkia tapauksia, sekä jarrullisia että jarruttomia. Tämä näkyy olevan koneyrittäjienkin esityksessä.

3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.


Tuosta erillisenä erityis-erityistapauksena on erikseen jarruttomien kärryjen kohdalla se että koukulla on alle 15% painosta, mutta lisäpainotettuna traktorin jarrut riittää 3.5 m2/s hidastukseen, jolloin saa käyttää 2.6 kerrointa.

Viimeksi muokattu: 27.10.09 - klo:17:25 kirjoittanut aurajokilaivuri