Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähkötraktori  (Luettu 14384 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26177
  • vastustan
Vs: Sähkötraktori
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.
kyllähän polttomoottoria on aina pystytty kehittämään eteenpäin kun sille on löytynyt varteenotettava haastaja. huvikseen voi käydä tutkailemassa noita wärtsilän merimoottoreita on ahto ja työpaineet kohdillaan, muuttuvapuristeiset moottorit vasta tulossa jne jne. kaks ongelmaa tulee mieleen tuossa sähkön käytössä työkoneissa. ensimmäinen on lämpö ja siitä seuraa pölyn ja lian sietokyky. öljyhän on helppo kierrättää lauhduttimen läpi mutta sähkömoottorin jäähdytys vähän kinkkisempi
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Sähkötraktori
Polttomoottori + genu persiissä tulevaisuutta. Dieselmoottorilla saadaan päästöt kuriin ja sähköllä voimansiirron hyötysuhteet kohdalleen. Kunhan saadaan nää paino-ongelmat kuriin...Tällä tehdään kaikki koneen toiminnot, hydrauliikan pyöritys voidaan jättää pelkän moottorin huoleksi nykyisellä kierroksista riippumattomalla tekniikalla.


***Ja tuo sähkö voidaan tulevaisuudessa tuottaa esim. pienoistuulivoimalalla taikka pienellä fuusioreaktorilla.

 ;D

timpalle biokaasu reaktori letku vain p###### ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Verku

Vs: Sähkötraktori
Itse asiassa traktorikäytössä sähkö voidaan tuottaa tulevaisuudessa polttokennotekniikalla koska toteuttaminen taloudellisesti helpompaa kuin autopuolella.Seuraava askel traktorin sähköistyksessä lienee moottorien sijoittaminen pyöriin jolloin päästään tietokoneohjattuun todelliseen nelivetotekniikkaan ilman lukkoja ja muita esteellisiä tekniikoita.Kääntökulmat ja luiston huomioiva veto periaatteessa mahdollistaa lähes täydellisen vedon joka tilanteessa.
Jos traktorista saisi voimaa siirrettyä sähkökaapelilla työkoneille niin työkonesuunnittelu helpottuisi huomattavasti ja käyttökelpoisten komponentien määrä moninkertaistuisi.Teollisuudessa käytettävät sähkökomponentit on jo moneen kertaan testattuja ja monet ratkaisut löytyy jo valmiina.Sähkömoottorien säätö on helppoa ja teho säilyy toisin kuin hydraulipuolella. Moninmutkaisia ja moniosaisia mekaanisia voimalinjoja voidaan korvata sähkömoottoreilla ja niin pois päin.
kyllähän polttomoottoria on aina pystytty kehittämään eteenpäin kun sille on löytynyt varteenotettava haastaja. huvikseen voi käydä tutkailemassa noita wärtsilän merimoottoreita on ahto ja työpaineet kohdillaan, muuttuvapuristeiset moottorit vasta tulossa jne jne. kaks ongelmaa tulee mieleen tuossa sähkön käytössä työkoneissa. ensimmäinen on lämpö ja siitä seuraa pölyn ja lian sietokyky. öljyhän on helppo kierrättää lauhduttimen läpi mutta sähkömoottorin jäähdytys vähän kinkkisempi


Isot suljetulla rakenteella tehdyt servot nestejäähyllä.

Momentti 100% nolla rpm ja ylöspäin, ainakin näin oon tajunnu... ???

Oisko poikaa, suunnanvaihto olis ainakin aivan mahtavaa.... ;)
Kypsä tapaus

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Sähkötraktori
Kyllähän se polttomoottori tosiaan kehittyy mutta rajat tulee vastaan ja polttokenno/sähkö on ehkä varteenotettavin seuraava kehitysaskel.Koska tuo kehitysaskel otetaan on tulevaisuutta jota on mahdoton ennustaa mutta ensimmäiset sovellukset on jo esitelty joten pää on avattu.
Pölyn ja liansietokyky ei liene ongelma kun kerran teollisuudessakin sähkömoottoreita käytetään huomattavasti pölyisemmissäkin kohteissa kuin maataloudessa.Kuivurissakin on sähkömoottoreita eikä sielläkään se pöly moottoreita ihan hirmuisesti tuhoa eikä lämpökään ole mitenkään isommin ongelmana. Lämpö on hoidettavissa nesteellä silloin kun puhutaa suurista rasituksista  mutta aika koville saa rasitus nousta jotta lämpö todella nousee kynnyskysymykseksi. Työkonekäyttö ei kuitenkaan ole niin erikoisen likaista ja pölyistä(kohteissa joissa hydrauliikka korvattaisiin sähkömoottorilla) kuin joku tuntuu ajattelevan. Esimerkiksi niittokoneen voimalinjan korvaaminen sähkömoottorilla olisi aika simppeli juttu. Jyrsimen käyttö sähkömoottorilla  onnistuisi varmasti helposti sekin. Sontakärryn levittimien ja kuljettimien korvaaminen sähkömoottoreilla ei vaatisi suuriakaan muutostöitä mutta mekaanisia kulmia ja akseleita vähenisi aika kivasti.Onhan näitä kohteita helppo löytää mutta ensin tarvitaan se traktori joka tuottaa sen sähkön.

Hasse

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Sähkötraktori
Fakta on se että venäjän mailla on ollut jo kauvan isomman luokan maansiirtokoneita sekä dumppereita missä sähköinen voimansiirto.Elikkä venäjällä ei mitenkään uutta teknologiaa.Uusi asia on ainoastaan että on sovitettu sähköinen voimansiirto traktoriin, Belaruksen ansiosta.
Myös Ruottalaiset on kehitellyt metsäkonetta missä pyörissä sähkömoottorit.
Tottakai yleistyy myös muilla merkeillä,kuinka nopeasti riippuu tietenkin kulissien takaisista asioista.
Se että vain lännessä kehitetään huipputeknologiaa on väärä väite,tosin valuutalla on pystytty ostamaan muilta markkinoilta helposti innovaatioita josta on sitten otettu kunniaa itselleen.
Belarus 505,805,820,1025,t150,DT-75
Major manuel, NH 120

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Sähkötraktori
Fakta on se että venäjän mailla on ollut jo kauvan isomman luokan maansiirtokoneita sekä dumppereita missä sähköinen voimansiirto

Varhaisempaa sähköistä voimansiirtoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elefant
Natseja voi siis syyttää tuostakin keksinnöstä..

Kuormaaja:
http://www.letourneau-inc.com/mining/pdf/L-2350.pdf

Ja kuorma-auto:
http://en.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T_282B

Valkovenäläinen versio:
http://www.belaz-export.com/pdf/75600_en.pdf

Napavaihteellahan saa sähkömoottoriin lisää kierroksia ja lisää momenttia, moottorin ei tarvitse pyöriä yhtä hitaasti kuin pyörä.

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Sähkötraktori
Oleellista ei liene tuo sähkön käyttäminen voimansiirrossa vaan se että traktori toimii kokonaisuutena ilman polttomoottoria.Sähkö on varhaisempi keksintö ajoneuvon kuljettamiseen kuin polttomoottori joten koko sähköinen voimansiirto on keksitty jo kauan sitten. Polttokenno mahdollistaa sen ettei sähkön käyttö vaadi kahdennettua moottorointia eli ei tarvita polttomoottoria tuottamaan sähköä.On täysin totta että suurissa maansiirtokoneissa on jo kauan ollut sähköinen voimansiirto ja sellainen oli myös vaikkapa taistelulaiva Ilmarisessa ja esimerkkejä löytynee melko pitkä lista. Tuo ruotsalaisten kehittämä metsäkone on jännä sovellus ja ehkä juurikin metsässä pyöriin sijoitettu moottorointi antaa eniten vapautta suunnitella tehokas etenijä.Maavaraa ei rajoita akselistot tai telien rakenteet ja kaikista pyöristä voidaan tehdä kääntyviä. Veto voidaan optimoida ja kaikki pyörät saadaan vetämään ilman luisto-ongelmia.
Ainoa hidastava tekijä näiden sähköisten sovellusten yleistymiselle on hinta. Tällä hetkellä polttomoottoriset ja perinteiseen tekniikkaan nojaavat koneet ja laitteet ovat ylivoimaisesti halvempia.Polttoaineen hinta määrittää sen millä tavalla liike-energiaa tuotetaan ja toistaiseksi öljylle ei ole yhtä tehokasta ja edullista korvaajaa.Sitten kun öljyn hinta alkaa nousta yli kipurajan alkaa tosissaan se halvemman polttoaineen etsintä. Öljyntuottajat kyllä osaavat lisätä ja vähentää tuotantoa jotta hinta pysyy heille sopivana. Öljyntuottajathan ohjaa markkinoita tuotantoa säätelemällä ja käyttäjällä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tanssia nöyrästi tuottajien pillin mukaan. Kokonaisuutena ajatellen tämä on aika ikävää ja jo tämän riippuvuussuhteen katkaisemiseksi olisi korvaavia polttoaineita syytä tosissaan kehittää.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Sähkötraktori
Polttokennon polttoaineeksi yleensä suunnitellaan vetyä. Teoriassa vetyä voisi valmistaa sähkövirralla vedestä, käytännössä vety valmistetaan maakaasusta. Riippuvuus öljyfirmoista ei siis katoa mihinkään vaikka polttomoottorin korvaa polttokennolla. Hyötysuhde vedystä sähköksi on polttokennolla parempi, mutta etu alkaa häviämään kun laskee mukaan myös vedyn valmistuksessa häviävän energiamäärän.

http://www.fuelcelltoday.com/reference/image-bank/History/Allis-Chalmers-Fuel-Cell-Powered

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Sähkötraktori
Öljylle ei näillä hinnoilla ole yhtään varteenotettavaa kilpailijaa mutta jos öljyn hinta nousee vaikkapa 20% tai 30% niin kilpailijoita jo alkaakin ilmestymään(tämä hieman pidemmällä aikavälillä tietenkin). Polttokennon taloudellinen mielekkyys tulee juurikin siitä että sillä päästään lähimmäksi öljyn tarjoamia ominaisuuksia eli riittävän suuria toiminta-aikoja suhteessa mukana kuljetettavaan polttoainemäärään. Akut ovat liian raskas ja hidas(latausaika) tapa tuottaa sähköä työkonekäytössä jotta sovelluksista saadaan oikeasti toimivia. Kaikki tämä kokosähköinen traktorihöpinäni nojaa siihen tulevaisuuden tosiasiaan että öljyn hintakehitys on  nousujohteinen samalla kun uusien tekniikkojen tuotekehitys menee eteenpäin ja jossain vaiheessa öljyn kilpailuetu kapenee riittävän pieneksi muihin polttoaineisiin nähden.Dieselmoottorin rajat alkaa olla jo kartoitettu ja merkittäviä kulutus-säästöjä ei enää ole näköpiirissä joten kilpailevilla tekniikoilla on selkeä taso mihin pyrkiä.Toki polttomoottoritkin kehittyy mutta kulutuspuolen säästöt on enää marginaalisia.Polttomoottorin hyötysuhde ei ole mitenkään kovin hyvä ja tekniikkansa vuoksi se ei siitä radikaalisti parempaan voi edes muuttua.
Kyllä vety tietyllä tavalla vapauttaa riippuvuuden öljy-yhtiöistä (tai oikeammin se vapauttaa riippuvuudesta öljyyn) koska sitä pystytään valmistamaan ilman öljyä.Jos öljy-yhtiöt tuottavat sitä halvimmalla niin siitä vaan mutta ainakaan ne eivät pysty sanelemaan kuinka paljon tuotetta markkinoilla on koska se ei ole samalla tavalla vain tiettyjen alueiden yksinoikeus.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Sähkötraktori
http://www.youtube.com/watch?v=QnmwE70FC58&feature=related uusiutuvaa energiaa käyttävää tekniikkaa tarjolla jo tänä päivänä ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Sähkötraktori
Öljylle ei näillä hinnoilla ole yhtään varteenotettavaa kilpailijaa mutta jos öljyn hinta nousee vaikkapa 20% tai 30% niin kilpailijoita jo alkaakin ilmestymään(tämä hieman pidemmällä aikavälillä tietenkin). Polttokennon taloudellinen mielekkyys tulee juurikin siitä että sillä päästään lähimmäksi öljyn tarjoamia ominaisuuksia eli riittävän suuria toiminta-aikoja suhteessa mukana kuljetettavaan polttoainemäärään. Akut ovat liian raskas ja hidas(latausaika) tapa tuottaa sähköä työkonekäytössä jotta sovelluksista saadaan oikeasti toimivia. Kaikki tämä kokosähköinen traktorihöpinäni nojaa siihen tulevaisuuden tosiasiaan että öljyn hintakehitys on  nousujohteinen samalla kun uusien tekniikkojen tuotekehitys menee eteenpäin ja jossain vaiheessa öljyn kilpailuetu kapenee riittävän pieneksi muihin polttoaineisiin nähden.Dieselmoottorin rajat alkaa olla jo kartoitettu ja merkittäviä kulutus-säästöjä ei enää ole näköpiirissä joten kilpailevilla tekniikoilla on selkeä taso mihin pyrkiä.Toki polttomoottoritkin kehittyy mutta kulutuspuolen säästöt on enää marginaalisia.Polttomoottorin hyötysuhde ei ole mitenkään kovin hyvä ja tekniikkansa vuoksi se ei siitä radikaalisti parempaan voi edes muuttua.
Kyllä vety tietyllä tavalla vapauttaa riippuvuuden öljy-yhtiöistä (tai oikeammin se vapauttaa riippuvuudesta öljyyn) koska sitä pystytään valmistamaan ilman öljyä.Jos öljy-yhtiöt tuottavat sitä halvimmalla niin siitä vaan mutta ainakaan ne eivät pysty sanelemaan kuinka paljon tuotetta markkinoilla on koska se ei ole samalla tavalla vain tiettyjen alueiden yksinoikeus.

Järkevän käyttöajan saavuttaminen traktoreissa polttokennolla vaatii kuutioden kokoisen polttoainesäiliön joka on vielä vähän muuta toista nykyiset muovipytyt. POlttokenno kuulostaa hienolta ja on varmasti sitä, mutta käytännön haasteet sen matkalla standardiksi liikkuvassa kalustossa tekevät matkasta pitkän ja kivisen.

Vedyn käyttö tuo samanlaisen kartellin tuotantoon kuin öljynkin tuotto. Vaikka itse vedyn lähde onkin vapaammassa jaossa, yritykset jotka voivat tuottaa vetyä SUURIA määriä taloudellisesti ja hoitaa sen loppukäyttäjälle ovat harvassa. 

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Sähkötraktori
Aivan totta,minkä tahansa muun tekniikan kuin polttomoottorin matka yleiseksi standardiksi liikkuvassa kalustossa on pitkä ja kivinen muttei tarkoita sitä ettei se ole mahdollinen ja jopa todennäköinen.Vedyssä on se hyvä puoli ajatellen traktorikäyttöä että se voidaan varastoida isoon tankkiin paineistettuna ja tankkaus on nopeaa ja tämä on iso etu vaikka toiminta-aika jäisikin rajalliseksi. Öljyllä on se huono ominaisuus että sitä on aina vain vaikeampi saada ja tuotantokustannukset ovat rajussa nousussa koska uusia kenttiä löytyy harvakseltaan vaikka etsintäkalusto ja menetelmät koko ajan kehittyy.Itse en ainakaan usko öljyn loputtomaan riittävyyteen joten joku muu tapa liikkua kuin öljyn voimalla on tulevaisuutta. Vetyä ei ole tar***** suuria määriä joten sen jalostaminenkaan ei ole juuri kehittynyt mutta jos vedyn markkinat kasvavat toki jalostus kasvaa samassa suhteessa.Tuotanto varmasti keskittyy mutta samallaiseksi kartelliksi kuin öljy se ei muodostu. Tämä alkaa olla jo kaukana itse aiheesta.