Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle  (Luettu 7853 kertaa)

leksa

Onko otsikon mukaista komottia kukaan tehny? Ajatus oli että tekis henkilöauton peräkärryn päälle pois nostettavan eläinkuljetuskopin. Kärri vielä hankinnassa, mutta joku 2500-3000kg kantavuudella oleva kärri jolle on muutakin käyttöä. Siihen etukuormaajalla nostettava systeemi päälle. Mahtuis elukoita usiampia kuin hevoskoppiin.

Onko jollai kokemuksia tämmösestä?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Isompien eläinten kuljetus isommalla kärryllä vaatii muutakin kun laidat, yhdenkin ison eläimen siirtyminen etupäästä takapäähän muuttaa aisapainoa  tosi paljon :)
 Helppohan tuollainen on tehdä, vanereita pystyyn ja saumoihin ruuveilla kiinni lautoja ja kakkoskakkosia. Hyvä valaistus ja vaaleat pinnat kopin sisällä helpottaa suuresti eläinten lastausta.  Huolitellun ja hyvän näköisen saa kun teettää ulkokulmiin ohuesta pellistä ruuvein kiinnitettävät kulmalistat. "Hevoskopin" taannoin tehneenä tiedän että sopiva paksuus vaneerille on noin 9mm :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Itte toin joskus pari hiehoa eläinkuljetuskärryllä. Silloin päätin että annan senkin ammattilaisten asiaksi. Suurin epämillyttävyys syntyi kun nämä noin 300 kiloiset möntit siirty hieman kärryllä. Ne ei päässy edes kääntymään mutta kuitenkin liike heilutti koko yhdistelmää.

Traktorinperään olen haaveillu tällaista kärryä lyhyille siirroille mutta se on kin eri asia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Itte toin joskus pari hiehoa eläinkuljetuskärryllä. Silloin päätin että annan senkin ammattilaisten asiaksi. Suurin epämillyttävyys syntyi kun nämä noin 300 kiloiset möntit siirty hieman kärryllä. Ne ei päässy edes kääntymään mutta kuitenkin liike heilutti koko yhdistelmää.

Traktorinperään olen haaveillu tällaista kärryä lyhyille siirroille mutta se on kin eri asia.
aika paljon tullu siirreltyä hiehoja 2 hevosen kopilla eikä koskaan ole ollut tommosia ongelmia,oisko joku tehty väärin?

leksa

Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Aattelin iha rhs-putki runkoa. Oikeasti kestävä runko. Katto ja seinät vanerista, tosin putkia myös seinille. Riittävästi liikuteltavia aitoja, joita saa myös pois. Lyhyelle kuljetukselle paljon tilaa ja esim. pitkälle kuljetukselle saa sitten eläimen akseliston kohdalle ja riittävän kapeaan tilaan. Nämähän ei ole kuin suunnittelu ja järjestely kysymyksiä. Se mööpeli tulee painamaan varmaan noin 500-700kg, niin sitten esim 3000kg kärrissä jäis vielä kapasitettia eläimille. Iso sonni painaa kuitenkin sen toista tonnia pitkälle. Samoin esim. 2 hevosta tai usiampi lehmä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Viritys on joko niin hutera ettei siinä saa elukoita kuljettaa tai sitten niin painava ettei löydy enää millä sitä vetäisi. Tai kolmantena vaihtoehtona seinien ja tukisysteemien ruuvaaminen paikalleen vie niin paljon aikaa että helpommaksi tulee vuokrata joku traileri. Lattiarakenteenkin vaatimukset on usein aika erilaiset.

Jos taas yrittää ahtaa enemmän kuin kaksi isoa elukkaa yksiakseliseen henkilöauton kärryyn, niin aika rivakasti pääseee valtatieltä suoraan laitumelle kulkematta liittymän kautta. Elukoita en ole kuskannut, mutta autolla toisen lähes samanpainoisen auton vetäminen trailerilla oli jo melkoisen tarkkaa että sai painopisteen kohdalleen ja silti pienemmissäkin heitoissa heilutti vetoautoa melkoisesti vaikka oli vedetty liinoilla piukkaan, saati sitten elukat joita ei liinoilla kiristää paikalleen.

Kaksiakselista kärryä taas ei saa henkilöautolla vetää. Jenkkimallin avolavan päälle kiinnitettävä semitrailer voisi toimia, mutta kilpiin saaminen voi vaatia jotain askartelua ja sama juttu tukevuuden/painon suhteen jos yrittää irroitettavaa koppia.

Suosittelen tekemään traktorivetoisen kopin. Siihen mennessä kun on jotain hökötystä nostellut kuormaajalla ja pultannut paikalleen on traktorilla päässyt jo aika pitkälle.

Viimeksi muokattu: 25.12.12 - klo:13:21 kirjoittanut aurajokilaivuri

leksa

Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
No en millää Fiestalla aatellutkaan vetää!!!

Hiluxilla saa vetää 3500kg kärryä (muistaakseni, voin olla väärässä, ehkä 2500kg. MUOKATTU). Ei saa tarpeeksi tukevaa! Miksi ei saa? Kyl varsin raudasta saa tukevan!

Jos pohja on esim. 2x4m. Pohjaan kiertämään putket samoin ylös, pystytolpiksi kulmiin 2m putkea. Putkea yhteensä 32m. RHS 40x40mm 4mm seinällä painaa 4,2kg/metri, kehikko painaa 134,4 kg. Siitä on hyvä lähteä! Kulmiin vinotukia pienemmästä putkesta. Lisäputkitusta esim. 20x40 tai 30x30 putkesta. Vanerit seiniin. Seinä + katto pinta-alat 32m2. Koivuvaneri kuutio painaa 700kg. 15mm levyllä painoksi tulee 336kg. Silloin seinät, katto ja takaseinä täysin ummessa. Ohuemmalla tuleepi sit kevyempi. Katto voi olla pressua, samoin laitojen ylin osa.

Alustaan sen saa kiinni ihan varmasti. Kyllähän ne nyt kuljettaa merikontitkin lavalla ja saa ne kestämään. On noita kiinnitys menetelmiä olemassa.

Minulla on jo traktorikärry, tämä tulee vähän toiseen tarkoitukseen.

Semitraileria ei taida suomessa rekisteriin!

Viimeksi muokattu: 25.12.12 - klo:14:27 kirjoittanut leksa

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
No en millää Fiestalla aatellutkaan vetää!!!

Hiluxilla saa vetää 3500kg kärryä. Ei saa tarpeeksi tukevaa! Miksi ei saa? Kyl varsin raudasta saa tukevan!

Jos pohja on esim. 2x4m. Pohjaan kiertämään putket samoin ylös, pystytolpiksi kulmiin 2m putkea. Putkea yhteensä 32m. RHS 40x40mm 4mm seinällä painaa 4,2kg/metri, kehikko painaa 134,4 kg. Siitä on hyvä lähteä! Kulmiin vinotukia pienemmästä putkesta. Lisäputkitusta esim. 20x40 tai 30x30 putkesta. Vanerit seiniin. Seinä + katto pinta-alat 32m2. Koivuvaneri kuutio painaa 700kg. 15mm levyllä painoksi tulee 336kg. Silloin seinät, katto ja takaseinä täysin ummessa. Ohuemmalla tuleepi sit kevyempi. Katto voi olla pressua, samoin laitojen ylin osa.

Alustaan sen saa kiinni ihan varmasti. Kyllähän ne nyt kuljettaa merikontitkin lavalla ja saa ne kestämään. On noita kiinnitys menetelmiä olemassa.

Minulla on jo traktorikärry, tämä tulee vähän toiseen tarkoitukseen.

Semitraileria ei taida suomessa rekisteriin!

Mun mielestä sun hiluksinkin vetokoukkuun sallitaan ainoastaan 100 kilon paino siten että se ei nosta ja ainoastaan painaa 100 kiloa. Tämä jo rajoittaa melko laajasti laillista kuljetusta kun niitä elukoita ei tosiaan saa kiinni vaan ne liikkuvat kuorma-tilassa.

Mun ohje on, että tyytyy siihen traktorikuljetukseen ja sitten muut antaa ammattilaisille. Ehkä oma ka on sitten seuraava varteenotettava laillinen kuljetusvaihtoehto.

ps jarrulliseen 3000 kantavasta kärrystä ja hiluksista saa varmasti käytännössä toimivan kuljetusvälineen mutta asiansa osaavan poliisin tarkastelua se tuskin kestää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

leksa

Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Kylläkyllä. Jos on kärry, joka on tehty esim autotraileriksi ja kantavuus on sitten kaikkineen sen 2500kg, omapaino jotain ja paino vois ottaa päälle vaikka 2000kg. Ni eikös se tarkoita sitä että siihen voi ottaa 2000kg auton. Ni onko sillä väliä on se auto vai joku muu komotti. En ehkä ole ainut joka on nähnyt autoon kytkettävän kärrin painavan koukkua ja perää alas enenmmän kuin 100kg. Ei ole kyllä tarkoitus että koko paino lepää aisalla, siksi kai niitä kutsutaan myös keskiakseli kärreiksi.

Herranjumala, kyllähän se eläin liikkuu, liikkuuhan hevonenkin kärrissään. Eihän se silti tarkoita sitä että se vetää munaravia ympäri kärriä ja jos lukee tarkkaan mitä aiemmin sanoin, niin siellä oli maininta aita systeemistä jolla voi rajata alueen kuule ihan vaikka haluamansa kokoiseksi.

Se mitä vallesmannilla on tähän sanottavaa on toinen tarina. Asiat pitää tarkistaa katastuskonttuurin kautta vaikka ensin.

Saattoi olla että hiluxin maks. kärrin paino oli vain 2500kg, mut sitten se on mitoitettava sen mukaan.

Viimeksi muokattu: 25.12.12 - klo:14:21 kirjoittanut leksa

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
No en millää Fiestalla aatellutkaan vetää!!!

Hiluxilla saa vetää 3500kg kärryä. Ei saa tarpeeksi tukevaa! Miksi ei saa? Kyl varsin raudasta saa tukevan!

Jos pohja on esim. 2x4m. Pohjaan kiertämään putket samoin ylös, pystytolpiksi kulmiin 2m putkea. Putkea yhteensä 32m. RHS 40x40mm 4mm seinällä painaa 4,2kg/metri, kehikko painaa 134,4 kg. Siitä on hyvä lähteä! Kulmiin vinotukia pienemmästä putkesta. Lisäputkitusta esim. 20x40 tai 30x30 putkesta. Vanerit seiniin. Seinä + katto pinta-alat 32m2. Koivuvaneri kuutio painaa 700kg. 15mm levyllä painoksi tulee 336kg. Silloin seinät, katto ja takaseinä täysin ummessa. Ohuemmalla tuleepi sit kevyempi. Katto voi olla pressua, samoin laitojen ylin osa.

Alustaan sen saa kiinni ihan varmasti. Kyllähän ne nyt kuljettaa merikontitkin lavalla ja saa ne kestämään. On noita kiinnitys menetelmiä olemassa.

Minulla on jo traktorikärry, tämä tulee vähän toiseen tarkoitukseen.

Semitraileria ei taida suomessa rekisteriin!

Mun mielestä sun hiluksinkin vetokoukkuun sallitaan ainoastaan 100 kilon paino siten että se ei nosta ja ainoastaan painaa 100 kiloa. Tämä jo rajoittaa melko laajasti laillista kuljetusta kun niitä elukoita ei tosiaan saa kiinni vaan ne liikkuvat kuorma-tilassa.

Mun ohje on, että tyytyy siihen traktorikuljetukseen ja sitten muut antaa ammattilaisille. Ehkä oma ka on sitten seuraava varteenotettava laillinen kuljetusvaihtoehto.

ps jarrulliseen 3000 kantavasta kärrystä ja hiluksista saa varmasti käytännössä toimivan kuljetusvälineen mutta asiansa osaavan poliisin tarkastelua se tuskin kestää.
ei sallita 100kg vaan 70kg eikä siinä ole mitään ongelmaa se riittää aivan hyvin.sillä eihän eläimiä kuljeteta auton kärryssä ilman että ne on riimusta kiinni ja täten PAINOPISTE EI MUUTU AJON AIKANA.

Viimeksi muokattu: 25.12.12 - klo:14:49 kirjoittanut piki1

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
Kylläkyllä. Jos on kärry, joka on tehty esim autotraileriksi ja kantavuus on sitten kaikkineen sen 2500kg, omapaino jotain ja paino vois ottaa päälle vaikka 2000kg. Ni eikös se tarkoita sitä että siihen voi ottaa 2000kg auton. Ni onko sillä väliä on se auto vai joku muu komotti. En ehkä ole ainut joka on nähnyt autoon kytkettävän kärrin painavan koukkua ja perää alas enenmmän kuin 100kg. Ei ole kyllä tarkoitus että koko paino lepää aisalla, siksi kai niitä kutsutaan myös keskiakseli kärreiksi.

Herranjumala, kyllähän se eläin liikkuu, liikkuuhan hevonenkin kärrissään. Eihän se silti tarkoita sitä että se vetää munaravia ympäri kärriä ja jos lukee tarkkaan mitä aiemmin sanoin, niin siellä oli maininta aita systeemistä jolla voi rajata alueen kuule ihan vaikka haluamansa kokoiseksi.

Se mitä vallesmannilla on tähän sanottavaa on toinen tarina. Asiat pitää tarkistaa katastuskonttuurin kautta vaikka ensin.

Saattoi olla että hiluxin maks. kärrin paino oli vain 2500kg, mut sitten se on mitoitettava sen mukaan.

Mitä olen koppia hinannut niin maasturi vetämään että ei elukat heiluta vetoautoa. Väliseinillä ja muilla virityksillä ei niitä eläviä eläimiä saa niin tiukkaan että ne eivät pääsisi liikkumaan, se on tietysti eri asia jos ne elukat sitten ampuu sinne kopiin. Teurasautokin heiluu kummasti kun lasti päättää edes ajatella liikumista vaikka elukat on kuin sardiinit purkissa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
No en millää Fiestalla aatellutkaan vetää!!!

Hiluxilla saa vetää 3500kg kärryä (muistaakseni, voin olla väärässä, ehkä 2500kg. MUOKATTU). Ei saa tarpeeksi tukevaa! Miksi ei saa? Kyl varsin raudasta saa tukevan!

Jos pohja on esim. 2x4m. Pohjaan kiertämään putket samoin ylös, pystytolpiksi kulmiin 2m putkea. Putkea yhteensä 32m. RHS 40x40mm 4mm seinällä painaa 4,2kg/metri, kehikko painaa 134,4 kg. Siitä on hyvä lähteä! Kulmiin vinotukia pienemmästä putkesta. Lisäputkitusta esim. 20x40 tai 30x30 putkesta. Vanerit seiniin. Seinä + katto pinta-alat 32m2. Koivuvaneri kuutio painaa 700kg. 15mm levyllä painoksi tulee 336kg. Silloin seinät, katto ja takaseinä täysin ummessa. Ohuemmalla tuleepi sit kevyempi. Katto voi olla pressua, samoin laitojen ylin osa.

Alustaan sen saa kiinni ihan varmasti. Kyllähän ne nyt kuljettaa merikontitkin lavalla ja saa ne kestämään. On noita kiinnitys menetelmiä olemassa.

Minulla on jo traktorikärry, tämä tulee vähän toiseen tarkoitukseen.

Semitraileria ei taida suomessa rekisteriin!
Jooei ei tartte 3000kg kärryä fiestalla vetääkään ;D
 Ei tuo runko tartte todella tuommoista putkea olla, 30x30x2 piisaa ihan hyvin ja siihen on mukava vielä niittailla sitä 9mm vaneria kiinni.  Pressujen kanssa en lähtisi lainkaan pelleilemään, vanerista tehtynä katto antaa melkoisesti jäykkyyttä kopille :)
  Joka väittää eläinten kuljetusta auton perään laitettavalla kärryllä vaikeaksi niin ei varmaan ole koskaan kärryn kanssa kunnollisella vetoautolla liikkunutkaan :(

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
  Joka väittää eläinten kuljetusta auton perään laitettavalla kärryllä vaikeaksi niin ei varmaan ole koskaan kärryn kanssa kunnollisella vetoautolla liikkunutkaan :(

Tai sitten on vähän enemmän kokemusta. Kaikki jotka on vedelly vähänkin painavampaa auton perässä tietää että jos kärryn kuormaa niin että aisalla ei ole painoa niin pienenkin väistöliikkeen seurauksena kuski on auttamatta matkustaja varsinkin liukkaalla. Tämä tilanne tulee painavilla eläimillä eteen hyvin helposti koska esimerkiksi kaksi 300 kilon eläintä saa aisapainon muutettua sadasta nollaan tai jopa negatiiviseksi omalla pienellä liikkeellä. Asia on täysin eri jos jonkun painavankin kuorman vetää kiinni niin että se ei liiku yhtään kärryllä. Siihen ei auton paino ratkaisevasti enää vaikuta varsinkaan kun minkään henkilöauton tai maasturin taka-akselipaino ei ylitä esim 2000 kiloa mikä voi olla vedettävän kärryn paino elukoilla. Eli harkintaa rakentamiseen.

Ja sitten kun tietää että välitysautot ajaa aika edukkaasti niin siksi perus negatiivinen asenne hommaan. Jos oikeasti on niin paljon elukoita kyydittävänä niin sitten iso pakettiauto mihin elukat menee sisälle tai ka tms mihin elukat tulee auton akseleiden väliin eikä kärrylle.

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
  Joka väittää eläinten kuljetusta auton perään laitettavalla kärryllä vaikeaksi niin ei varmaan ole koskaan kärryn kanssa kunnollisella vetoautolla liikkunutkaan :(

Tai sitten on vähän enemmän kokemusta. Kaikki jotka on vedelly vähänkin painavampaa auton perässä tietää että jos kärryn kuormaa niin että aisalla ei ole painoa niin pienenkin väistöliikkeen seurauksena kuski on auttamatta matkustaja varsinkin liukkaalla. Tämä tilanne tulee painavilla eläimillä eteen hyvin helposti koska esimerkiksi kaksi 300 kilon eläintä saa aisapainon muutettua sadasta nollaan tai jopa negatiiviseksi omalla pienellä liikkeellä. Asia on täysin eri jos jonkun painavankin kuorman vetää kiinni niin että se ei liiku yhtään kärryllä. Siihen ei auton paino ratkaisevasti enää vaikuta varsinkaan kun minkään henkilöauton tai maasturin taka-akselipaino ei ylitä esim 2000 kiloa mikä voi olla vedettävän kärryn paino elukoilla. Eli harkintaa rakentamiseen.

Ja sitten kun tietää että välitysautot ajaa aika edukkaasti niin siksi perus negatiivinen asenne hommaan. Jos oikeasti on niin paljon elukoita kyydittävänä niin sitten iso pakettiauto mihin elukat menee sisälle tai ka tms mihin elukat tulee auton akseleiden väliin eikä kärrylle.
No se on kyllä totta että jos aisapaino muuttuu yhtäkkiä 200 kiloa negatiiviseksi niin kyllä käy ajo haastavaksi vaikka olisi suora tie.  Tuollaista tilannetta ei saa päästä käymään. Sen sijaan melkein mikä tahansa rajumpi veturi kärsii 200 kilon painotuksen aisalle ja helpottaa se etenemistäkin, yksi lysti mitä siitä laki sanoo :D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Eläinkuljetuskoppi trailerin päälle
yksi lysti mitä siitä laki sanoo :D

Jos tän projektin tavoiteet on edellämainitun kaltaiset niin ei sitten mitään. Se on kuitenkin kylmä fakta että auton perävaunuun on hyvin vaikea oikeasti turvallisesti saada menemään esimerkiksi 1000 taikka 1500 kiloa eläintä niin että se säilyy turvallisena. Huom samalla kärryllä saa kyllä vietyä kolme apulantasäkkiä turvallisesti mutta ne saakin liikkumattomiksi.

ittekin olen joskus järkeilly jonkinnäköistä vasikankuljetuskoppia auton peräkärrylle kun on tarpeeksi ärsyttänyt jonkun "sijaisen" eläinlääkärin käynti katsomaan ripuloivaa tai napatulehduksellista vasikkaa ja ottanut siitä 100 euroa käyntimaksua. Toki edellinen hieman leikillä mutta siinä kyseessä olisi korkeintaan 100 kilon eläin
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.