Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millä hinnalla on naudan kuivikelanta vaihtanut kotiaan  (Luettu 4234 kertaa)

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Miks kaikille toi lanta on ongelmajäte? Mulle se ei ole, kun on osannut suhteuttaa peltoalansa ja eläinmäärän, niin se ei ole ongelma. Nyt on kyse lannasta, jonka voin kyllä itse levittää, mutta naapuri sitä olisi valmis viemään omille pelloilleen, omilla koneillaan (itselläänkin eläimiä, mutta ei täyttämään tarvetta pellolla). Tästä taas seuraa se, että mulla loppuu lanta kesken levityksistä ja joudun ostamaan lannoitetta ulkopuolelta. En mää tota rikastuakseni anna. Ainoa hyöty mulle olisi ajansäästö levityksessä, mut ei se sitä ilmaiseksi silti tee.

Siis kertokaapa mulle miks tarttee haalia hel..tisti elukoita, kun ei ole peltoa, johon jätöksiä levittää. Yksinkertaisempaa on jalostaa eläimet tuottamaan paremmin, jolloin ei tartte pitää niitä pelkkiä paskantuottajia. Samalla myös peltoalan tarve pienenee, kun ei tartte tuottaa ruokaa niille ylimääräisille. Ilmeisesti on toi suhteuttamisen taito jäänyt pois mielestä, kun on lannasta saatu ongelma aikaiseksi.

Ilmeisesti on monella vielä käytössä meidän isoisän 1930-luvun maatalousoppikirjoissa ollut tieto: lannan lisäksi lehmistä saadaan myös maitoa.

Nyt on siis kyse maidontuotannossa tulevasta lannasta, mulla ei ole kiinnostusta muiden lantaongelmaisten ongelmista, kun ei ole tarvetta.