Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Latvala

Täyttä kuraa koko kampe. 2pv eikä pensat pysyny tankissa. Primerin letku irti eikä ehjänä takasi. Odottelee kaupunki reisua.

Noh, ei hätää. Uusi mark ii versio sahasta julkaistuun tällä viikolla ja tulee kauppoihin kaiketi maaliskuussa. Ilmeisesti "täysin uudelleen" suunniteltu malli.
Melkein harkitsisin ruuvattavia liittimiä hätäkorjauksiin, muutamia yleisempiä liittimiä niitä talteen ja muutamaa letkukokoa. Niillä pärjäisi jo pitkälle.

Lämpökameralla on tietysti muutakin käyttöä kuin huonojen sähköliitosten etsintä, kuten esim tuo laakeripuoli. Sielläkin saattaa käydä niinkin että voiteluaineensa menettänyt laakeri käy kuivana ja on jo väljä mutta ei välttämättä erityisesti lämpene. Laakeri saattaa silti heittää pyyhkeen kehään hyvinkin yllättäen. Mitä olen vanhoja moottoreita joskus kuunnellut niin laakerista voi kuulua melkoinen kilinä ja helinä mutta ei se juurikaan kummemmin lämpene. Näin erityisesti jos moottorilla ei ole ulkoista säteen suuntaista akselikuormaa vaan esim kytkyveto toiselle akselille.


Kerran tarkastelin lämpökameralla puimuria. Oikeastaan epäilyttäviä ovat sekä kuumat että täysin kylmät laakerit (juuri nuo kuivat, mistä sanoit). Viallisia löytyi juuri silloin noista täysin kylmistä laakereista. Terveet laakerit olivat hieman lämmenneitä.
14 900e tarjottu näköjään koneesta ja tarjous hylätty. Mitenköhän kovaa hintaa tuosta sitten odotetaan saatavan? Paljon on joka tapauksessa työtä, että kone liikkuu.
on se aika outo ilmiö kun nyt tänä vuonna on tullut vastaan mooonta merkkiä ja mallia joissa nuo elektroniset järjestelmät alkannu vihoitella.                     vuosia hyvin toiminu vortin mark 3:sen mittaristo temppuilee ja nyykkäri voorti polttaa sulakkkeita kuin leipää mittareilla.   kiva ehtiä vikaa kun ei mitään hajuakaan mistä moinen.   korjaajallakaan.
Tuo Voortin mittarivika on tyyppisellainen. Kahden piirilevyn väliset hyppylangat irtoavat juotoksistaan ja discovalot alkavat välkkyä. Kolvi kouraan ja tinaa johdot takaisin niin loppuu vilkkumiset

Sitten jos oikeasti juotatte näitä, huolehtikaa tarkasti, ettei staattista sähköä pääse muodostumaan. Ne näyttöä ohjaavat LCD-driverit ovat hieman hankalasti saatavia komponentteja ja kärähtävät melko herkästi. Tuo mittariston rakenne on muutenkin melko villi, koska lcd-drivereilla ohjataan myös merkkivaloja.
https://www.youtube.com/watch?v=hCpxyjt0sIs
Siinä on puomi kovilla... Olikohan vähän raskaampi taakka kuin oli kuviteltu?
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?

Ei, mutta se ration maajohto saattaa sulaa.

Mikä sen sulattaa?

Siis koska radion runko on kytketty maahan ja jos radiolle on tuotu päävirtakytkimen ohi oma maajohto, kaikki traktorin sähkönkulutus kulkee tuon piuhan läpi. Sitten kun startataan, virrankulutus on periaatteessa satoja ampeereja (todellisuudessa tuo piuha toimii vastuksena ja rajoittaa virtaa. Lopulta myös sulaa). Sähkö siis kiertää tuota kautta startille ja muille toimilaitteille. Se, että sulaako piuha ensin vai radion sisältä jotain, riippunee radiosta.

Sitten tuohon polttimoesimerkkiin. Polttimo on itsessään vastus ja rajoittaa sen läpi kulkevaa virtaa. Polttimo vie jännitteestä riippuen tietyn määrän tehoa. Jos radio kytketään normaalisti plussaan ja miinukseen, se toimii kuten polttimo, vie käyttämänsä tehon verran sähköä. Jos päävirtakytkimellä katkaistaan miinus ja radiolle on tuotu oma kytkimen ohi ilman sulaketta, virtaa pääsee kulkemaan starttitilanteessa ihan niin paljon kuin piuhat kestää.  Jos päävirtakytkin halutaan kuitenkin laittaa miinuspuolelle ja radiolle viedään oma miinus, kannattaa väliin laittaa joko polttimo tai tehovastus. Tällöin startatessa polttimo syttyy palamaan tai tehovastus lämpenee. Nämä kuitenkin rajoittavat läpi kulkevan virran niin, ettei vahinkoja synny.
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.
Käsitinkö oikein, että tuo uretaaanimöykky sisältää myös sim-kortin sisäänrakennettuna? Jotenkin huolestuttaa myös, että nuo paristot on valettu möykyn sisään. Mielestäni pitäisi olla mahdollisuus vaihtaa ne, ne kuitenkin loppuu ennen aikojaan jonkin tapahtuman seurauksena. Toinen asia on kuukausittaiset käyttökustannukset - tuolle pitää olla liittymä yms.

Ehdottaisin, että teet anturimoduulit erikseen ja sitten lähetysyksikkö erikseen. Näiden väliin vaikka langaton linkki.
Eli onko totta, että täällä kehuskeltiin aiemmin miten joku teki hommia halvalla ja nyt niitä tekijöitä / hintoja ei löydykään enää mistään?  ;D
Noh kertokaas nyt myös hintatietoja näistä puhalluksista+ maalauksista. Mitä luokkaa on esim. reilun 10 kuution viljakärryn hiekkapuhallus ja maalaus? Tonni? Kaksi? Kolme? Ja suositelkaa näitä liikkeitä, jotka tekee halvemmalla kuin maalien hinta liikkeestä.
Sivuja: [1]