Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - pela

Lavetti löytyy itseltäkin.
Itsellä vaan on lämmin talli, niin siksi kyselisin, että voisi itse purkaa.
Löytyykö Satakunnasta tai läheltä Valtran kiertäviä korjaajia.
Juu öljy oli tummaa ja suodatin täynnä pintoja. Vaikka ei vanoista öljyistä ole kyse.

Pikavaihteen pakat menny ainakin. Uusitaan nyt ne ja lyödään kasaan. Sit ulosoton aukasu.
Sellanen tuli mieleen, että ohjauksen paineet pitää ensitöinä tarkastaa, kunhan saadaan kasaan.
Joo pitääkin kokeilla niin että kytkee päälle ja sammuttaa moottorin.

Samassa koneessa on myös sellainen vika, että jumittaa ilmeisesti ykkösen pakka pikavaihteissa.
Kakkosen alueella kaikki toimii oikein ja taas kolmosen pikavaihteella on niin jumissa ettei meinaa paikaltaan liikkeelle päästä.
Muuta näissähän onkin niin, että
alueella 1 on pakat I ja II
alueella 2 II ja III
alueella 3 I ja III
eli tästä päättelin että ykkösen pakassa on jotain vialla. Täytyy ehkä tästä laittaa ihan oma aihe.
Eli näyttäisi siltä, että pakka on kiinni kokoajan. Kun laittaa koneen käydessä kahvasta 1000 kohdalle, niin rusahtaa vähän ja alkaa heti kiertää.
Napista ei tapahtu mitään ja se on juuri uusittukin.

Onko kellään vastaavaa ongelmaa ollut?
Ajattelin kysästä ennen perän aukasua, jos löytyisi joltain kokemusta.

8050 on mega eli mekaaninen suunnan vaihto siinäkin. Viimesiä lajissaan. Samoin kuin 8750.
Isommassa se ei haittaa.

8750:n ei ole tarvinnut tehdä mitään remonttia. Ehkä juuri sen takia, että vakio ja ilman ajovoimaa.
Se on myös muuten kunnoltaan moitteeton. Ei mistään kohtaa räpelletty ja sisältäkin kaikki ehjää. Mutta totta, ei niistä silti kukaan halua maksaa mitään.
Käyttöarvo on suurempi.

8050:ssa on uudet pakat,kytkin ja renkaat. Seuraavaksi pumppurempat. Vähän mietityttää vaan, että mitä siitä voi myydessä enää saada.
Eli korjaukset ei vaikuta hintaan samassa suhteessa mitenkään. Ehkä jos olis hitech niin kysyntä olisi paljon parempi. Olisi ehkä kannattanut laittaa heti kiertoon.

Ja kuten Varjo79 kirjoitti, tulorahotuksella kaikkeen pysty. Eli hankinnat pitää miettiä tarkkaan.
Pakkohan se on töissä käydä, että pystyy yrittämään.

Mitä eroa on teekkareissa esim. T120 ja T140, T160?
Siinä olen ihan samaa mieltä, että kahta ei kerralla kannata vaihdossa antaa. Toinen pitäisi myydä suoraan. Tosin ei taida olla helppo temppu.

Ihmeellistä kyllä tuossa 8750:ssa on hiljaisempi ohjaamo kuin 8050:ssa.
Isompaa käytän oikeastaan lavetin ja maakärryn edessä ja siksi katselin noita isomman pään teekkareita tilalle.
Omassa lisäteho ei ole ollut varmaan koskaan käytössä. Ulosottokin kuin uusi. Ainut mikä vähän mietityttää on vaihteisto tuntien lisääntyessä.
Harmittaisi tehdä halpaan koneeseen isoa remonttia. Sisämelu ei niin itseä haittaa, kunhan vaan tekniikka pelaa.

8050 on aika paljon kuormaajakäytössä ja tietenkin, jos sen vaihtaisi pelkästään, niin menisi pienempikin t-sarjalainen.
Ainakaan näihin alkupään n-sarjalaisiin ei ole kiinnostusta. Ne on jotenkin sellasia pihamopoja, mutta varmaan näppäriä paikassaan.

Onko muuten ruotsin koneille jotain hyviä sivuja olemassa.
mutta ilmeisesti aika vähän on vielä kellään kokemusta näistä uusista sae 40w sivukiinnitteisistä.
Pitäisi olla valoteholtaan jo aika lähellä 35w xenoneita.
No niin se anto alekoodin kun meni sivuille ja sillä vertailin että olis nyt ollu edullisin paikka, mutta saa siitä toki vetää herneen vaikka kuinka syvälle kärsään, jos pitää mainostamisena.

Vielä vaan harkinnassa ostaako 30w vai 40w versioita.

Paras sivukiinnitysvalo on silti toi nordicin kuori ja siihen xenon sarja omasta mielestä. Sais vaan ne ballastit johki näkymättömiin.
Itsellä on sellanen viritys yläetusten rinnalla.
Näistä valtran sae sivukiinnitteisistä valoista on tullut 40w versio.
Onko joku jo kokeillut?
Kannattaako enää 30w versiota ostaa ollenkaan.
Tällä viikolla olis jussinmäellä -15% hinnoista ni vois laittaa valtuun lediä.

Itsellä olisi 8750 8500h ajettu ja vieläpä edelleen vakiotällissä. Kertaakaan ei ole aukasta mistään välistä.
1000 ulosotto ilman ajovoimaa vaan eipä ole tarvettakaan. Joskus tuotettiin tämä ulkoa ja ainut mikä jäi harmittaa toi 40 perä.
Käytetään vain maakärryn ja lavetin eessä.

Nyt olis kiva saada lisää löylyä ylämäkiin.
Onko paras keino virittää laittamalla suora virta katkasijan taa tohon pumpun päälle imusarjassa kiinni olevaan magneettikytkimeen?
Vai onko se mikään hyvä tehon nosto pysyvästi?
Eli pitäskö pumppu oikeen säädättää erikseen?
Mikä turbo tässä on? Riittääkö turbo ja suuttimet jatkuvaan 200hv tehoon vai olisko hyvä päivittää?
Ilmeisesti tää pikkupumppukin ihan hyvin riittää tähän 200hv tehoon vakio osilla.

Sitten olis vielä 8050 josta alkaa stanan pumppu antautua edellisen omistajan virheine takia.
Kannattaako tämä vanha pumppu korjata vai onko Bosch:n pumppu niin paljon parempi, että siihen kannattaa investoida.
Vähän oli ajatuksessa, että tähänkin voisi samalla nostaa tehoja. Eli uudet kärjet ja pumpun säätö. Kuinka paljon tästä koneesta kannattaa kestävästi ottaa irti?
Ilmeisesti tässä ei ole ihan samat hilut sisällä kuin mitä muissa 6,6 moottoreissa. Öljyn jäädy taitaa ainakin puuttua. Tosin ei ole oma laitos menossa mihinkään jatkuvaan ison tehon käyttöön.
Lähinnä hetkellistä tehon tarvetta ylämäkiin ym.

Siitä nää vanhat kapistukse on kivoja että osia saa hyvin purkuna ja aika mutkattomia pelejä. Toimii ku tarvitaan ja itsekin pystyy tekemään paljon.
Toisessa viestiketjussa pohdiskelin näiden vaihtoa 171 tai 191 teekkariin. Siihenkin saa ottaa kantaa. Vähän sais laittaa vielä väliäkin ja vois saada joku 6500-8000h ajetun kuormaajalla.
Harmi että suomivehkeissä edelleen harvoin ilmoja ja itsellä kaikki kärryt ilmajarruilla. Toki niihin nyt tunkitkin laittaa aika pienellä vaivalla. Miinus, että olisi vain yksi kone.
Eli mikä mahtaa olla mielipide näistä yli 8000h ajetuista teekkareista.
Moro,

tuli löydettyä tällainen vuoden takainen keskustelu, kun lähdin tarkastelemaan millaisella rahalla 8-tonniset vaihtuisi teekkariin.
Hitech varsinkin kutosena näyttää olevan kaikki paljon ajettuja ja jos on vähänkään parempi niin arvostetaan hinnassa ehkä jopa enemmän kuin vanhempia o-sarjan teekkareita.
Tai sanotaanko, että peltikeulia pidetään koneina vielä 10 000h jälkeenkin. Teekkareissa ne näyttää tarkoittavan hinnan romahtamista. Mistähän tämä mahtaa johtua.
Ei ne nyt pitäisi sen kalliimpia olla korjata ja luulisi kestävyydenkin olevan aika samaa tasoa.

Talosta löytyy 8050 6500h ja 8750 8500h ajettuna. Tarkoitus oli katsella millaisen teekkarin niillä saisi vaihdossa. Eli lähteekö tekemään tarvittavat remontit jatkossa niihin ja pidentämään käyttöikää itsellä vai vaihtaako uudempaan.

Alkupään teekkareihin ei ole niinkään kiinnostusta. Ne kun ei mielestäni ole näitä vanhempia millään tavalla parempia ainakaan teknisesti.
Eli lähinnä katselin 161 171 191 malleja ja totesin, että molemmat menis vaihdossa, tukku rahaa ja silti saisi varautua uuden remontteihin.
Taidetaan tyytyä vanhojen peruskunnostukseen, joka on suhteellisen edullista ja sen jälkeen toimii vuosia sillon, kun tarvitaan.
Yleensä taloissa onkin kakkos tai kolmos koneena se vanhin rakkine ja se on juuri se mikä toimii aina.




Sivuja: [1]