Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mistä koostuu sertisiemenen hinta?  (Luettu 9483 kertaa)

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Sertisiemenen hinta, mistä se muodostuu? Siemenviljelijä saa noin suurinpiirtein saman esim, mitä maksetaan mallasohrasta kun hän myy siemennen  pakkaamolle, eli raaka aine kustannus ei ole suuren suuri kun verrataan mitä teollisuus maksaa viljasta.  Joten mistä  sertisiemenen  kallis hinta oikeen muodostuu?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
No katsos... kun se on "ainoa vaihtoehto" niin siitä saa pyytää ihan mitä huvittaa
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Kyllä se aika pitkälle tulee tuolta:
http://www.evira.fi/files/attachments/fi/kasvit/siemenet/siemen_2014_kooste_1_9_2014.pdf

Ja sitten vielä ne tavalliset kasvinviljelyn kulut.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Jotain tämmöstä, mä luulen. Matti voi tietenkin pistää oikeat numerot kehiin.


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Jotain tämmöstä, mä luulen. Matti voi tietenkin pistää oikeat numerot kehiin.


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn
Hyvin lähellä on.Pakkaamon osuus lienee pienempi ja sisältää työpalkat, koneista ja rakennuksista aiheutuvat kulut+luottotappiot joita valitettavasti on alkanut tulemaan enemmän.Raakaerän hinta sisältänee n.10% hävikin,kauran jäte menee polttoon n.80/tn,ohra emolehmille n.120e/tn.Edelleen väitän että jos oman siemenen kaikki todelliset kulut lasketaan aika harva pääsee alle tuon.Mistä muuten sait nuo luvut?

Köntys

  • Vieras
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Jotain tämmöstä, mä luulen. Matti voi tietenkin pistää oikeat numerot kehiin.


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn
Hyvin lähellä on.Pakkaamon osuus lienee pienempi ja sisältää työpalkat, koneista ja rakennuksista aiheutuvat kulut+luottotappiot joita valitettavasti on alkanut tulemaan enemmän.Raakaerän hinta sisältänee n.10% hävikin,kauran jäte menee polttoon n.80/tn,ohra emolehmille n.120e/tn.Edelleen väitän että jos oman siemenen kaikki todelliset kulut lasketaan aika harva pääsee alle tuon.Mistä muuten sait nuo luvut?

Kuis v;tus oma siemen tulisi maksamaan noin hemmetisti?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn
[/quote]
Hyvin lähellä on.Pakkaamon osuus lienee pienempi ja sisältää työpalkat, koneista ja rakennuksista aiheutuvat kulut+luottotappiot joita valitettavasti on alkanut tulemaan enemmän.Raakaerän hinta sisältänee n.10% hävikin,kauran jäte menee polttoon n.80/tn,ohra emolehmille n.120e/tn.Edelleen väitän että jos oman siemenen kaikki todelliset kulut lasketaan aika harva pääsee alle tuon.Mistä muuten sait nuo luvut?
[/quote]

Kuis v;tus oma siemen tulisi maksamaan noin hemmetisti?

Kerro minullekkin miten pääset halvemmalla.Korostan että huomioidaan kaikki kulut mitkä sihen kohdistuu.Minä tiedän nuo kulut.
[/quote]

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn
Hyvin lähellä on.Pakkaamon osuus lienee pienempi ja sisältää työpalkat, koneista ja rakennuksista aiheutuvat kulut+luottotappiot joita valitettavasti on alkanut tulemaan enemmän.Raakaerän hinta sisältänee n.10% hävikin,kauran jäte menee polttoon n.80/tn,ohra emolehmille n.120e/tn.Edelleen väitän että jos oman siemenen kaikki todelliset kulut lasketaan aika harva pääsee alle tuon.Mistä muuten sait nuo luvut?
[/quote]

Kuis v;tus oma siemen tulisi maksamaan noin hemmetisti?

Kerro minullekkin miten pääset halvemmalla.Korostan että huomioidaan kaikki kulut mitkä sihen kohdistuu.Minä tiedän nuo kulut.
[/quote]
[/quote]
No onhan tuossa listassa puolet sellaisia kulueriä joita itselle ei synny  ??? Ei omaa siementä tarvitse pakata eikä punnita, tarkastukseksi riittää se että se on puitu puhtaimmasta kohdasta.. lajittelun voi ohralla ja kauralla tehdä jo puimurilla ja kuivurilla.

Peittauslaitteistoksi riittää vaikka paineilmatoiminen maaliruisku ja betonimyllly

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7104
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?


Raakaerä 180
tarkastukset 13
rojalti 44
säkitys 10
peittaus 35
pakkaamo 85
tukku/välitys 25

Summa pakkaamolla 392 €/tn
Hyvin lähellä on.Pakkaamon osuus lienee pienempi ja sisältää työpalkat, koneista ja rakennuksista aiheutuvat kulut+luottotappiot joita valitettavasti on alkanut tulemaan enemmän.Raakaerän hinta sisältänee n.10% hävikin,kauran jäte menee polttoon n.80/tn,ohra emolehmille n.120e/tn.Edelleen väitän että jos oman siemenen kaikki todelliset kulut lasketaan aika harva pääsee alle tuon.Mistä muuten sait nuo luvut?
[/quote]

Kuis v;tus oma siemen tulisi maksamaan noin hemmetisti?

Kerro minullekkin miten pääset halvemmalla.Korostan että huomioidaan kaikki kulut mitkä sihen kohdistuu.Minä tiedän nuo kulut.
[/quote]
[/quote]

Raakaerä tänä päivänä noin 135€/tn, sisältää jo vajaa kymmenen prosenttia ihan hukkaan mennyttä roskaakin joka ihan liikaa mutta laitetaan laskelmaan, loput menee takaisin rehuksi päivän hintaa.

Lajittelu+säkitys+peittaus reilu 100€/tn (Baytan kallista).

Tuossa on kulut, jota tulee normiviljelyn ohessa. Siiloja oltava olemassa joka tapauksessa, koneita tarvitaan kolme eli lajittelija,peittain ja vaaka.
Kaikki muu onkin itse rakenneltavissa tai niihin voi käyttää rahaa ihan niin paljon kuin haluaa.

Itse harrastelen oman siemenen kunnostusta omaan käyttöön ja teen muille rahtina samaa, koneet maksaneet kymppitonnin luokkaa. Työtä koneiden, siilojen ym. rakentelussa, samoin itse työ ei mitään herkkua kun sitoo kiireiseen aikaan eli alkukeväästä ja "myrkkyjen" kanssa pelataan.

Kuitenkin tuohon em. 392 hintaan vrt. hintaa 240€/tn. Kertyy eroa mukavat 150€/tn. Tuon kun kertoo omallakin puuhastelulla vajaa 300tn, ollaan luokassa 40 tonnia.
Mulle ja monelle muulle viljelijälle tuo on ihan selvää rahaa, jonka voi säästää. Ja tietää ihan tasan tarkkaan millaista siementä saa, itse en enää kovin kevyillä perusteilla osta sertisiementä tukkureiden kautta. Sellaista pskaa saanut, kun ei tiedä kenen pakkaamolta tavara tulee ja kuka sen on viljellyt. Joka vuosi on sertisiementä viljelyssä, mutta toimittajiksi on valikoitunut tietyt tahot, joilta saa uutuuslajikkeet ja takuuvarmaa laatua, eikä hinnatkaan ole kiveen hakattuja.

JOS käyttömäärät luokkaa muutama tonni vuodessa, tai isommallakaan määrällä ei säilytystiloja raakaerälle, rahaa ku roskaa, ei aikaa, ei mielenkiintoa tms. Sertisiemen ihan ok.
Kuitenkin oman siemenen käyttö ei ole mitään pihistelyä laadusta, vaan laadun varmistamista :) Sadan hehtaarin tilalla puhutaan em. summilla 3000-4000€:n säästöstä, aika pienellä omalla työllä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Oman siemenen käytön edullisuutta ei tarvitse edes laskea, niin halpaa se on.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Kunnollista raakaerää ei saada aikaan itse eikä ostamalla 135e/tn.Tiedän minkä verran vaatii puhtaanapitoa esikasvi-siemen- muokkaus-kylvö-puinti-kuivaus-varastointi-lajittelu-peittaus ketjussa.Ammattilaisetkaan ei saa niin eivät harrasteijatkaan(en vähättele kenenkään ammattitaitoa,tiedän vain eron mikä on siemenviljelijöiden ja oman siemenen tuottamisen välillä.
Peittaus ammattiluokan koneilla on täsmällistä työtä sekä määrän että tasaisuuden kanssa.Menee ainetta riittävästi mutta ei liikaa,ainetta on tasaisesti joka kohdassa jyvää.Ei pölise.

Tiedän sattumalta oman ja muutaman muunkin pakkaamon tuloksen (mitä jää viivan alle osakeyhtiössa)ei liian kannattavaa ole.Kuitenkin määrät on suuria ja homma hyvin kustannustehokasta,tosin palkat maksetaan itselle ja muille(ette kai tee työtä ilman palkkaa?)

Köntys

  • Vieras
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Kunnollista raakaerää ei saada aikaan itse eikä ostamalla 135e/tn.Tiedän minkä verran vaatii puhtaanapitoa esikasvi-siemen- muokkaus-kylvö-puinti-kuivaus-varastointi-lajittelu-peittaus ketjussa.Ammattilaisetkaan ei saa niin eivät harrasteijatkaan(en vähättele kenenkään ammattitaitoa,tiedän vain eron mikä on siemenviljelijöiden ja oman siemenen tuottamisen välillä.
Peittaus ammattiluokan koneilla on täsmällistä työtä sekä määrän että tasaisuuden kanssa.Menee ainetta riittävästi mutta ei liikaa,ainetta on tasaisesti joka kohdassa jyvää.Ei pölise.

Tiedän sattumalta oman ja muutaman muunkin pakkaamon tuloksen (mitä jää viivan alle osakeyhtiössa)ei liian kannattavaa ole.Kuitenkin määrät on suuria ja homma hyvin kustannustehokasta,tosin palkat maksetaan itselle ja muille(ette kai tee työtä ilman palkkaa?)

Ne raakaerät mistä mä siemenet teen, on varmasti puhtaampia, kuin mitä olen muutamat kerran kun olen sertisiementä lajikkeenvaihdon yhteydessä kalliilla ostanut. Melkoista sekulia on serteissä ollut, esim. ohrissa tuskallisen paljon kauroja jota olen sitten hukkakauramyrkyllä joutunut torjumaan saadakseni puhtaan siemenen seuraavaksi vuodeksi. Joistakin sertisiemenistä ei ole edes pystynyt puhdasta saamaan millään, jos se on sisältänyt montaa eri lajiketta. Kunnon puhdasta sertisiementä oon saanut vain pari kertaa. Sitten vielä jyväkoko ja itävyys on usein ollut ala-arvoisen huonoja, että sellaista laatusiementä  :-X

Ja mun itse lajittelemat ja peittaamat siemenet ei kustanna kuin kolmaosan sertipaskasta, TOS-maksut siihen sitten päälle  :-\

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
en kans ymmärrä, omaa siementä suoraan siilosta ja pyöräyttää varmuudeks vähän syöttöö isommalle. tietenkin jos haluatte elättää muita niin siitä vaan. omakohtaiselle tosin niukalla kokemuksella tuo näytti toimivan
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Kunnollista raakaerää ei saada aikaan itse eikä ostamalla 135e/tn.Tiedän minkä verran vaatii puhtaanapitoa esikasvi-siemen- muokkaus-kylvö-puinti-kuivaus-varastointi-lajittelu-peittaus ketjussa.Ammattilaisetkaan ei saa niin eivät harrasteijatkaan(en vähättele kenenkään ammattitaitoa,tiedän vain eron mikä on siemenviljelijöiden ja oman siemenen tuottamisen välillä.
Tästä olen erimieltä. Kun siementä tarvitaan vain omaan käyttöön, voi laadun varmistaa jo ennakkoon esim. kyntö, hukkismyrkky, tautiaineet, lohkonvalinta jne. ihan pelkällä töiden suunnittelulla ja viitseliäisyydellä. Omaa siementä kun ei vielä tarvita kovin monelta hehtaarilta, niin homma vaan helpottuu. Ammattimaisessa siemenviljelyssä ongelmana on juurikin se ammattimaisuus, kun siitä hommasta pitää lähteä leipä. Siemenvilja-ala on monta kymmentä hehtaaria. Siinä mahtuu jo monenlaista maalajia ja heikompaa kohtaa peltoon. Tästä johtuu sekin, että Tossilla siemenkoko on monesti paljon isompi kuin sertillä. Viimeksi mainittuun on pakko laittaa mukaan kaikki mikä pellosta irti lähtee. Eihän sitä hommaa saa muuten kannattavaksi.

Emmä kiistä siemenviljelijöiden ammattitaitoa ja tuotteen laatua, mutta se on naurettavaa, että tossin laatua koitetaan argumentoida suohon ihan lapsellisilla väitteillä ja vuodesta toiseen samat virret. Ei varmaan sertifioidun siemenen myynti ole kasvanut pätkän vertaa tällä oman hännän nostamisella. Sitten pitää muistaa sekin, että tossin vaatimustasoa on niin monenlaista. Yllättävän moni ei panosta yhtään ylimääräistä siihen omaan siemeneen. Ei katsota minkalaisella lohkolla se on ollut, ei peitata, eikä kylvettäessä tehdä kiertokoetta jne. Mutta ei tämäkään porukka tapojaan muuta vaikka pitäisi minkälaiset saarnat sertifioidun paremmuudesta. Heille riittää omat metodit ja se on siinä... :D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Mistä koostuu sertisiemenen hinta?
Kunnollista raakaerää ei saada aikaan itse eikä ostamalla 135e/tn.Tiedän minkä verran vaatii puhtaanapitoa esikasvi-siemen- muokkaus-kylvö-puinti-kuivaus-varastointi-lajittelu-peittaus ketjussa.Ammattilaisetkaan ei saa niin eivät harrasteijatkaan(en vähättele kenenkään ammattitaitoa,tiedän vain eron mikä on siemenviljelijöiden ja oman siemenen tuottamisen välillä.
Tästä olen erimieltä. Kun siementä tarvitaan vain omaan käyttöön, voi laadun varmistaa jo ennakkoon esim. kyntö, hukkismyrkky, tautiaineet, lohkonvalinta jne. ihan pelkällä töiden suunnittelulla ja viitseliäisyydellä. Omaa siementä kun ei vielä tarvita kovin monelta hehtaarilta, niin homma vaan helpottuu. Ammattimaisessa siemenviljelyssä ongelmana on juurikin se ammattimaisuus, kun siitä hommasta pitää lähteä leipä. Siemenvilja-ala on monta kymmentä hehtaaria. Siinä mahtuu jo monenlaista maalajia ja heikompaa kohtaa peltoon. Tästä johtuu sekin, että Tossilla siemenkoko on monesti paljon isompi kuin sertillä. Viimeksi mainittuun on pakko laittaa mukaan kaikki mikä pellosta irti lähtee. Eihän sitä hommaa saa muuten kannattavaksi.

Emmä kiistä siemenviljelijöiden ammattitaitoa ja tuotteen laatua, mutta se on naurettavaa, että tossin laatua koitetaan argumentoida suohon ihan lapsellisilla väitteillä ja vuodesta toiseen samat virret. Ei varmaan sertifioidun siemenen myynti ole kasvanut pätkän vertaa tällä oman hännän nostamisella. Sitten pitää muistaa sekin, että tossin vaatimustasoa on niin monenlaista. Yllättävän moni ei panosta yhtään ylimääräistä siihen omaan siemeneen. Ei katsota minkalaisella lohkolla se on ollut, ei peitata, eikä kylvettäessä tehdä kiertokoetta jne. Mutta ei tämäkään porukka tapojaan muuta vaikka pitäisi minkälaiset saarnat sertifioidun paremmuudesta. Heille riittää omat metodit ja se on siinä... :D
+
Nothing is Something Worth Doing