Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vasikka kasvattamo  (Luettu 11185 kertaa)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
vasikka kasvattamo
Onko vasikoiden alkukasvatukseen parempi tehdä ritilöiden taakse vino makuualue vai kuivitettu makuualúe jota kuivitettaisiin ja tyhjennettäisiin tietyin väliajoin.
Vasikat olisivat noin 0,5kk-5kk ikäisiä ja lämpimästä kasvattamosta olisi kysymys?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: vasikka kasvattamo
Onko vasikoiden alkukasvatukseen parempi tehdä ritilöiden taakse vino makuualue vai kuivitettu makuualúe jota kuivitettaisiin ja tyhjennettäisiin tietyin väliajoin.
Vasikat olisivat noin 0,5kk-5kk ikäisiä ja lämpimästä kasvattamosta olisi kysymys?

Vasikoiden alkukasvatuksesta on paras pitää ritilät kaukana ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: vasikka kasvattamo
***Itse olen ollut tosi tyytyväinen vasikkaosastoon, jossa syönti- ja juottoalue vasikkaritilää. Makuualueena on kestokuivikepohja, jossa kasvuvaraa 70 senttiä. Vasikkapuoli ei pala yhtä hyvin kuin lehmien poikimakarsina, joten sen joutuu tyhjäämään puolen vuoden välein.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: vasikka kasvattamo
***Itse olen ollut tosi tyytyväinen vasikkaosastoon, jossa syönti- ja juottoalue vasikkaritilää. Makuualueena on kestokuivikepohja, jossa kasvuvaraa 70 senttiä. Vasikkapuoli ei pala yhtä hyvin kuin lehmien poikimakarsina, joten sen joutuu tyhjäämään puolen vuoden välein.
Miten usen tuo kestokuivike pitää tyhjentää ja mikä on kuivikkeena?
Onko kärpäsistä haittaa?
Mitä on kuivikkeena?
Kuinka kauan eläimet viipyvät vasikka osastossa?

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: vasikka kasvattamo
Ääni kestokuivikesysteemille. Omaa kokemusta ei vinopohjista ole, mutta olen ymmärtänyt, että toimivat paremmin isommilla eläimillä?

Muutama mun mielestä tärkeä asia kestokuivikepohjassa:

 Lakisääteiset minimitilavaatimukset (alkaen 1,8m2/vasikka) täytyy unohtaa. Tilaa pitää olla paljon enemmin, vois lähteä vaikka 5m2/pieni vasikka ja siitä ylöspäin. Väljyys tietysti parantaa eläinten mukavuutta, mutta myöskin helpottaa suuresti työtä. Ei tarvitse päivittäin kuivittaa, vaan kuivitustyön voi tehdä esim. kerran viikossa ja enemmin kerrallaan.

Kuivitus ja tyhjennys täytyy sujua helposti eli riittävän suurella koneella pitää mahtua. Kun työ on helppo tehdä, aloittamisessa ei ole "kynnystä" ja se tulee tehtyä ajallaan.

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: vasikka kasvattamo
Ääni kestokuivikesysteemille. Omaa kokemusta ei vinopohjista ole, mutta olen ymmärtänyt, että toimivat paremmin isommilla eläimillä?

Muutama mun mielestä tärkeä asia kestokuivikepohjassa:

 Lakisääteiset minimitilavaatimukset (alkaen 1,8m2/vasikka) täytyy unohtaa. Tilaa pitää olla paljon enemmin, vois lähteä vaikka 5m2/pieni vasikka ja siitä ylöspäin. Väljyys tietysti parantaa eläinten mukavuutta, mutta myöskin helpottaa suuresti työtä. Ei tarvitse päivittäin kuivittaa, vaan kuivitustyön voi tehdä esim. kerran viikossa ja enemmin kerrallaan.

Kuivitus ja tyhjennys täytyy sujua helposti eli riittävän suurella koneella pitää mahtua. Kun työ on helppo tehdä, aloittamisessa ei ole "kynnystä" ja se tulee tehtyä ajallaan.



Just näin. Rakennuskustannusta tuijotetaan liikaa samalla, kun häsätään kaiken maailman automatiikan kanssa. Ja perusrutiinit unohtuu. Reilusti tilaa eläintä kohti ja selkeät linjat kuivitukseen/tyhjennykseen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: vasikka kasvattamo
Tuosta tilavaatimuksesta olen teidän kanssa samaa mieltä, mutta hallinto taas erimieltä >:(

Tuettavan emolehmäkasvattamon KOKONAISala per emo max 8 neliöö per lehmä JA vasikka. Jos eläintila 12 m ja ruokintapöytä 4 m jää makuualaa 4 ja lantakäytävää 2 neliöö lehmää kohti vasikoineen.
Täytyy tehdä vähintään kaksipuoleinen ja sittenkin vähän lisätilaa omaan piikkiin ilman tukia!!!!

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: vasikka kasvattamo


Miten usen tuo kestokuivike pitää tyhjentää ja mikä on kuivikkeena?
Onko kärpäsistä haittaa?
Mitä on kuivikkeena?
Kuinka kauan eläimet viipyvät vasikka osastossa?

***Kärpästen kanssa pärjää, kunhan muistaa hoitaa toukkatorjunnan aikaisin keväällä ja muutaman kerran kesän aikana

Kuivikkeena olki pääsääntöisesti, välillä turve

Tyhjäys 2 krt vuodessa

Vasikat tällä osastolla 2 viikkoisesta 2-3 kuukautiseksi.

saiski

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 76
Vs: vasikka kasvattamo


Muutama mun mielestä tärkeä asia kestokuivikepohjassa:

 Lakisääteiset minimitilavaatimukset (alkaen 1,8m2/vasikka) täytyy unohtaa. Tilaa pitää olla paljon enemmin, vois lähteä vaikka 5m2/pieni vasikka ja siitä ylöspäin. Väljyys tietysti parantaa eläinten mukavuutta, mutta myöskin helpottaa suuresti työtä. Ei tarvitse päivittäin kuivittaa, vaan kuivitustyön voi tehdä esim. kerran viikossa ja enemmin kerrallaan.


[/quote] Joo... 100 vasikalle juottamo 500 neliötä lämmintä tilaa... HALOO!!!

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: vasikka kasvattamo


Muutama mun mielestä tärkeä asia kestokuivikepohjassa:

 Lakisääteiset minimitilavaatimukset (alkaen 1,8m2/vasikka) täytyy unohtaa. Tilaa pitää olla paljon enemmin, vois lähteä vaikka 5m2/pieni vasikka ja siitä ylöspäin. Väljyys tietysti parantaa eläinten mukavuutta, mutta myöskin helpottaa suuresti työtä. Ei tarvitse päivittäin kuivittaa, vaan kuivitustyön voi tehdä esim. kerran viikossa ja enemmin kerrallaan.


 Joo... 100 vasikalle juottamo 500 neliötä lämmintä tilaa... HALOO!!!

Sinähän osaat kertolaskua. Hyvä. Se on hyödyllinen taito.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: vasikka kasvattamo


Miten usen tuo kestokuivike pitää tyhjentää ja mikä on kuivikkeena?
Onko kärpäsistä haittaa?
Mitä on kuivikkeena?
Kuinka kauan eläimet viipyvät vasikka osastossa?

***Kärpästen kanssa pärjää, kunhan muistaa hoitaa toukkatorjunnan aikaisin keväällä ja muutaman kerran kesän aikana

Kuivikkeena olki pääsääntöisesti, välillä turve

Tyhjäys 2 krt vuodessa

Vasikat tällä osastolla 2 viikkoisesta 2-3 kuukautiseksi.
Menevätkö vasikat sitten ritilän päälle lämpimään navettaan vai ulkopihattoon?

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: vasikka kasvattamo

Menevätkö vasikat sitten ritilän päälle lämpimään navettaan vai ulkopihattoon?

***valitettavasti lämpimään ritilän päälle ikäkauden 4-10 kk. Vasta sen jälkeen pääsevät vanhaan makuuparsipihattoon.

Arik

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: vasikka kasvattamo
***Itse olen ollut tosi tyytyväinen vasikkaosastoon, jossa syönti- ja juottoalue vasikkaritilää. Makuualueena on kestokuivikepohja, jossa kasvuvaraa 70 senttiä. Vasikkapuoli ei pala yhtä hyvin kuin lehmien poikimakarsina, joten sen joutuu tyhjäämään puolen vuoden välein.
Minkälainen kynnys teillä on karsinanpohjalta ritilälle? Päästätkö lehmät suoraan poikimisen jälkeen roboryhmään vai käytätkö erikseen lypsyllä? Meillä suunnitteilla just samanlaiset karsinat syvyyttä ois vaan n. 40cm. Tarkotus ois tyhjentää useammin.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: vasikka kasvattamo
***Itse olen ollut tosi tyytyväinen vasikkaosastoon, jossa syönti- ja juottoalue vasikkaritilää. Makuualueena on kestokuivikepohja, jossa kasvuvaraa 70 senttiä. Vasikkapuoli ei pala yhtä hyvin kuin lehmien poikimakarsina, joten sen joutuu tyhjäämään puolen vuoden välein.
Minkälainen kynnys teillä on karsinanpohjalta ritilälle? Päästätkö lehmät suoraan poikimisen jälkeen roboryhmään vai käytätkö erikseen lypsyllä? Meillä suunnitteilla just samanlaiset karsinat syvyyttä ois vaan n. 40cm. Tarkotus ois tyhjentää useammin.

Siinä on välissä yksi porras eli nousua on 35 senttiä. Lehmät menee poikimisen jälkeen suoraan robottiryhmään. 40 senttistä joutuu varmaan tyhjentämään aika paljon useammin, riippuen tietysti neliöistä. Tyhjäyksen jälkeen pehku nousee sen 30-40 senttiä melko nopeasti ennenkuin alkaa kunnolla palamaan. Sitten nousuvauhti hidastuu reilusti.

pihapiiri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: vasikka kasvattamo
Lattia lämmitys ja päällä parsimatto ei kuulemma ollenkaan tarvitse käyttää kuiviketta,mutta en ole 
nähnyt itse kyseistä paikkaa.Makuualusta on reilusti kallellaan.