On tuota tullut rahtarihommiakin harrastettua, jonkin verran on liikenteessä liikuttu. Kyllä siinä kun yksi mies ja kone ajaa 400ha keväässä niin tekee mieli painaa ajopedaali pidemmällä taipaleella pohjaan, tietty pikkutiellä täysin tankein ajetaan hitaammin. Mutta tuolla valtatiellä on hyvä päästää lujempaa siirtymät.
Samaa mieltä: valtatiellä pitää kanssaliikkujillakin olla jotain tolkkua mihin väliin Uunollaan pyrkivät. Tuntuu vaan monelle olevan edelleen tärkeintä päästä raksan eteen liikennevirtaan...
Sorry off topic, mutta vast'ikään polanteisella alustalla olin joutua veivaamaan kunnolla ettei tullut Uunoa syliin...
Joo, mut jos se uuno ei pääse ohi niin parissa minuutissa perässä on kymmenen auton jono ja siitä se soppa sitten alkaa. Ehkä siellä pohojanmaalla on niin hiljaista ettei liikennettä ole mutta oudolta tuntuu tuo asenne.
Jos henkilöautolla ei pääse traktorista ohitse saa mun puolesta ajella peräs. Rekoille annan kyllä tilaa ajamalla pysäkille, mutta jos henkilöautolla ei uskalla ohittaa niin suosittelen taksin käyttämistä tai vaihtoehtoisesti julkisia.
Ketämaalla joudutaan ottamaan likkennettä huomioon enemmän, tietysti täällä on isompia tiloja ollut pitempään ja puuttuu tuo näyttämisen tarve. Vakuutusmaksuihinkin pitäisi saada lakeuden lisä.
Täällä realismia on se, että tielle on käännyttävä silloin kun liikennevirrassa on koneen mentävä väli. Vaihtoehto on jäädä esiliinahommiin. Rekkoille ja busseille toki pidetään tietä auki. Ja vaikka sen Uunon päästät edelles, on seuraava heti persiissä. Toisilta se ei vaan suju ohitus: maakunnan valtaväylä on 2+2 kaistainen. Vähän vilkkaamman liikenteen aikaan silläkin joku tuppaa jäämää liikennetraktorin persiiseen, pääsemättä ohi!
Oma lukunsa ovat nuo naapurin pitkäkilvet: ei ole paikkaa missä Igor ei ainakin yrittäisi ohi...
Joustavuus on liikenteessä sekä turvallisuus että sujuvuus tekijä. Mikä siinä vaan on, että traktori on aina se jonka pitäisi joustaa. Olipa nopeusrajoitus 40 vai 50, traktorista on päästävä ohi. Vastaavasti sivutieltä on traktorin editse ehdittävä päätielle, aivan sama ollaanko lähdössä oikealle vai vasemmalle. Siinä tulee sydämmentykytystä molemmille osapuolille, varsinkin liukkailla.