Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pöttingeria lunariin.  (Luettu 7723 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Pöttingeria lunariin.
On tuota tullut rahtarihommiakin harrastettua, jonkin verran on liikenteessä liikuttu. Kyllä siinä kun yksi mies ja kone ajaa 400ha keväässä niin tekee mieli painaa ajopedaali pidemmällä taipaleella pohjaan, tietty pikkutiellä täysin tankein ajetaan hitaammin. Mutta tuolla valtatiellä on hyvä päästää lujempaa siirtymät.

Samaa mieltä: valtatiellä pitää kanssaliikkujillakin olla jotain tolkkua mihin väliin Uunollaan pyrkivät. Tuntuu vaan monelle olevan edelleen tärkeintä päästä raksan eteen liikennevirtaan...

Sorry off topic, mutta vast'ikään polanteisella alustalla olin joutua veivaamaan kunnolla ettei tullut Uunoa syliin...
  Joo, mut jos se uuno ei pääse ohi niin parissa minuutissa perässä on kymmenen auton jono ja siitä se soppa sitten alkaa. Ehkä siellä pohojanmaalla on niin hiljaista ettei liikennettä ole mutta oudolta tuntuu tuo asenne.
Jos henkilöautolla ei pääse traktorista ohitse saa mun puolesta ajella peräs. Rekoille annan kyllä tilaa ajamalla pysäkille, mutta jos henkilöautolla ei uskalla ohittaa niin suosittelen taksin käyttämistä tai vaihtoehtoisesti julkisia.
   Ketämaalla joudutaan ottamaan likkennettä huomioon enemmän, tietysti täällä on isompia tiloja ollut pitempään ja puuttuu tuo näyttämisen tarve. Vakuutusmaksuihinkin pitäisi saada lakeuden lisä.
Täällä realismia on se, että tielle on käännyttävä silloin kun liikennevirrassa on koneen mentävä väli. Vaihtoehto on jäädä esiliinahommiin. Rekkoille ja busseille toki pidetään tietä auki. Ja vaikka sen Uunon päästät edelles, on seuraava heti persiissä. Toisilta se ei vaan suju ohitus: maakunnan valtaväylä on 2+2 kaistainen. Vähän vilkkaamman liikenteen aikaan silläkin joku tuppaa jäämää liikennetraktorin persiiseen, pääsemättä ohi!  ::)
Oma lukunsa ovat nuo naapurin pitkäkilvet: ei ole paikkaa missä Igor ei ainakin yrittäisi ohi...  ???

Joustavuus on liikenteessä sekä turvallisuus että sujuvuus tekijä. Mikä siinä vaan on, että traktori on aina se jonka pitäisi joustaa. Olipa nopeusrajoitus 40 vai 50, traktorista on päästävä ohi. Vastaavasti sivutieltä on traktorin editse ehdittävä päätielle, aivan sama ollaanko lähdössä oikealle vai vasemmalle. Siinä tulee sydämmentykytystä molemmille osapuolille, varsinkin liukkailla.
Slippin 'n sliding

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Pöttingeria lunariin.
siitäki erottaa uunon ja ammattikuskin että ammattikuski "kiittää/morjestaa" kun päästää ohi.. yhteispelillä se homma toimii ;)

Niin muuten on.

Näin se menee. On mulle näytetty keskisormeakin kun pysähdyin P-alueelle päästämään autot ohi...

Jos vastaantulevaa liikennettä eikä ohituspaikkoja niin tottakai päästän letkan takaa pois. Rekat pyrin huomioimaan aina, mutta jos sinne taakse jää valtatiellä henkilöauto eikä mene ohi vaikka kuinka olis paikkoja niin siellähän ajaa....

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Pöttingeria lunariin.
Mää en näytä koskaan merkkiä vaikka ois mitä takana. Olen ainakin kuullut että siinä voi sitten joutua vastuuseen jos kuitenkin sattuu jotain. Ja kun tuolla liikenteessä tosiaan kaikenlaisia pyörii niin ei sitä koskaan tiedä mitä sattuu.

Pöljimpiä on kyllä nää jotka kärryn perseessä ajaa kiinni, ilmeisesti heillä on oletuksena että traktori ei koskaan joudu hidastamaan vauhtiian missään tilanteessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pöttingeria lunariin.
Mä olen oppinut jo sen verran etten päästä ohi muutakuin rekkoja/isompia autoja... Pienemmillä teillä on kuitenkin sitten 60 rajoitus niin henkilöauto joko ajaa perässä tai menee ohi ja isommilla teillä kyllä autoista kaasupoljin pitää löytyä minä kun en kuorman kanssa ainakaan rupea pysäkeille pysähtelemään...  Hittoakos minä olen henkilöautoilijoille mukava jos ne silti *****ilee ja ohittelee ihan saatanan idioottimaisissa paikoissa...  :P   Muutaman kilsaa täytyy malttaa 50km/h kulkevan traktorin takana ajaa... Jollei malta voi jäädä kotiin tai tilata arkun varmuuden vuoksi...  ::)   

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Pöttingeria lunariin.
Mitähän isännät tykkäisi kun urakoitsija seisoo pysäkillä autoja päästämässä 110€/h+alv?
Ei välttämättä kaikki tykkää. Henkilöautot menköön mistä uskaltavat, mutta rekoille annan aina ohitusmerkkiä, tai jos kestää pitkään niin sitten päästän ohi.

Matkat laskutetaan kilometrien mukaan eikä ajan. Itte olen ottanut kun liikun jonkinverran aika mäkisellä tiellä että sillointällöin pysähdyn pysäkille. Ikinä en aja pientareella enkä ikinä näytä vilkkulla ohitusohjetta autoilijalle. Rekkoja pyrin seuraamaan koska on eduksi jos satun pääsemään pysäkille niin että heidän ei tarvitse hiljentää ja yllättävän rohkeesti ne lukee kuskin aikeet. Autoilijoiden kohelluksia näkee sitten ihan kaikenlaista.

Niin ja aina pyrin toimimaan niin että en provosoi liikkujia. Alan imago on kuitenkin taas kyseessä ja koneista on luettavissa kuljettajan tunnistetietoja viellä kaupanpäälle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

realisti

  • Vieras
Vs: Pöttingeria lunariin.
Mahdottomaksi menee jos kylvössä laskuttaa tunteja ja kilometrejä. Joko hehtaareita tai tunteja, kummin sitten isäntä haluaa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Pöttingeria lunariin.
Ajamme kai itsekin henkilöautolla sen traktorin lisäksi? Pelisilmää mukaan ja vaadin kanssaliikkujilta samaa mitä itse auton ratissa toimisin. Reiluus on hyvästä, mutta turhalla nöyristelyllä aiheuttaa vain vastapuolelle virhetulkintoja ja syntyy vaaratilanteita.
Toki huonojakin esityksiä näkee, ihmismieltä on niin monenlaista. Silloin voi itteäänkin alkaa siepata.

Mutta käytännössä, ei voi törttöillä/jeesustella peltihäristimellään jos samojen autoilijoiden kanssa päivittäin tekemisissä. Kyllä, auton sisällä todellakin on elämää.
Koen että liikkumiseni maantiellä on pääsääntöisesti tullut hyväksytyksi niin tavara- kuin hlöliikenteenkin parissa.

No sinne lomalle oottamaan loman loppumista et pääsee ajaan takasi taas kiireellä kotiin... ;D
Nii se on...