Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorityökone  (Luettu 2494 kertaa)

7600

  • Vieras
Moottorityökone
Muutamia lainopillisia kysymyksiä:

Sadon tuotantoon tai korjuuseen käytettävää moottorityökonetta ei tarvitse reksiteröidä eikä liikennevakuuttaa. Tähän siis kuuluvat puimurit, itsekulkevat ruiskut etc. Onko tälläisen maahantuonti siis vain niin, että haetaan satamasta ja ajetaan hommiin? Vai täytyykö ne katsastaa? Mites sitten kun ainakin itsekulkevia ruiskuja on tehty omatoimisesti. Ajetaanko niillä tiellä laillisesti?

Traktorin perävaunut. Niitä saa ilmeisesti tehdä itse?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottorityökone
Noita ruiskuja on varmaan tehty puimureista, joten ne ovat edelleen varmaan "puimureita" elikkäs työkoneita  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Moottorityökone
Sadon tuotantoon tai korjuuseen käytettävää moottorityökonetta ei tarvitse reksiteröidä eikä liikennevakuuttaa. Tähän siis kuuluvat puimurit, itsekulkevat ruiskut etc. Onko tälläisen maahantuonti siis vain niin, että haetaan satamasta ja ajetaan hommiin? Vai täytyykö ne katsastaa? Mites sitten kun ainakin itsekulkevia ruiskuja on tehty omatoimisesti. Ajetaanko niillä tiellä laillisesti?

Omatoiminen rakentaminen ei mielestäni merkitse kun ei ole (tyyppi)hyväksyntävelvoitetta eikä rekisterönti- tai muutakaan katsastusta eikä edes ilmoitusvelvollisuutta.

Tuollaiset pitäisi kuitenkin olla:

25 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet

Turvallista käyttämistä varten liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava:

1) luotettava ja varmatoiminen ohjauslaite;

2) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa, polkupyörässä sekä auton ja liikennetraktorin perävaunussa käyttöjarru;

3) renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta;

4) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa paloturvallinen polttoainejärjestelmä;

5) tarpeelliset valaisimet, heijastimet ja heijastavat tunnuskilvet;

6) varoituskolmio, jos ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 500 kg;

7) M- ja N1-luokan ajoneuvon ohjaamossa ja matkustajatilassa kuljettajaa ja matkustajia törmäystilanteessa suojaavat rakenteet ja laitteet;

8) kuljettajalla riittävä näkyvyys eteen, sivuille ja taakse; näkyvyys taakse saadaan tarvittaessa järjestää taustapeilien avulla tai muulla vastaavalla järjestelmällä;

9) ajoneuvossa, jonka ohjaamo on umpinainen, tuulilasi ja tarpeelliset laitteet näkyvyyden varmistamiseksi tuulilasin läpi kaikissa sääoloissa;

10) tarpeelliset laitteet ja rakenteet kevyiden ajoneuvojen suojaamiseksi törmäystilanteessa;

11) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja polkupyörässä äänimerkinantolaite;

12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;

13) neli- tai useampipyöräisessä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa peruutuslaite.


Ja valmistenumero pitäisi olla, noissa laitoksissa tekijä voi itse meistään haluamansa numeron.

7600

  • Vieras
Vs: Moottorityökone
Tosiaan.

Lainaus
32 §

Tyyppihyväksyntävelvollisuus

Ensimmäistä kertaa käyttöön otettavan M1-, L- tai T1―T3-luokan ajoneuvon rekisteriin merkitsemisen edellytyksenä on, että ajoneuvotyyppi on EY-tyyppihyväksytty tai piensarjatyyppihyväksytty. Monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut tai yksittäiskappaleena valmistettu tai maahan tuotu M1-, L- tai T1―T3-luokan ajoneuvo saadaan kuitenkin merkitä rekisteriin rekisteröintikatsastuksen perusteella.

Aika jännä. Valtio, joka on ehkä maailman tiukimpia ajoneuvojen rakenteen suhteen on kuitenkin todella höveli, jos kyse on maatalouskoneista. :o
Tässähän voisi rakentaa vaikka mitä.

Mutta mites ne peräkärryt?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottorityökone
Tosiaan.

Lainaus
32 §

Tyyppihyväksyntävelvollisuus

Ensimmäistä kertaa käyttöön otettavan M1-, L- tai T1―T3-luokan ajoneuvon rekisteriin merkitsemisen edellytyksenä on, että ajoneuvotyyppi on EY-tyyppihyväksytty tai piensarjatyyppihyväksytty. Monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut tai yksittäiskappaleena valmistettu tai maahan tuotu M1-, L- tai T1―T3-luokan ajoneuvo saadaan kuitenkin merkitä rekisteriin rekisteröintikatsastuksen perusteella.

Aika jännä. Valtio, joka on ehkä maailman tiukimpia ajoneuvojen rakenteen suhteen on kuitenkin todella höveli, jos kyse on maatalouskoneista. :o
Tässähän voisi rakentaa vaikka mitä.

Mutta mites ne peräkärryt?

Siittä vaan, valot perään ja aisa eteen. Suht`koht samoilla mitoilla kuin muillakin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.