pöttingerissä alphassa on kyllä komia kevennys. siinä aktiivinen kevennys,
ylärunko ja kevennys molemmat jousitettu/joustaa...patentoitu systeemi, äkkiä luulis että pesee elhon vastaavan komiasti. Terälapkki aina suorassa oli millanen monttu tahansa ei pyri maan sisään menemään. siis ei kulje kärjellään.Kuhnista en tiedä tarkasti siinä hyrraulionen kevennys ei o kellää muutakun yhessä 883 on ja se kait ihan ok.
elho on kopio pöttingerin halvemmasta mallista(?) ei alphamotionista. pohjaalainen ei o tutustunu tarkasti.
onneksi on www sieltähän nämä selviää
En mihinää vaihees väitä olevani puolueeton, minähän oon nykyään niin puolueellinen kun olla ja voi. Mutta teoriatasolla Pohojalaanen on tutustunu koneisihin hyvin tarkasti, ja tutustunu niin Alphamotioniin kun esim. T8:iin silloon kun ne on saanu maailman ensi-iltansa, juonu Pöttingerin terassilla jopa olusetkin. Joka tapaukses jos vertaa Novacatia ja Elhon 320/370 F-malleja, ne ei juuri sen lähempänä toisiansa oo ku muutkaan etukoneet keskenänsä. Mun mielestä olis tervettä tutustua muutenki ku "www:n kautta".
Mutta en mä tuosta asiasta jatka väittelyä, mun mielestäni mä en koneiden paremmuutehen ottanu kantaa, vaan luettelin teknisiä yksityyskohtia. Oon myös jutellu henkilökohtaasesti Comerin tehtaan voimansiirtopuolen edustajan kans, ja tierän aika tarkasti ketkä käyttävät Comerin palkkia nykypäivänä, sekin lista on melekoosen pitkä. Sinänsä tosi harvas on ne valmistajat, jotka koskaan ovat vaihtaneet palkkitoimittajaa, mihinkään suuntahan.
Ja se vanha lentävä lause, jotta maailmas ei oo kun kaksi teräpalkkien voimansiirron tekijää, ei oo kymmenehen vuotehen pitäny edes yksinkertaastaen paikkansa tunnetujen merkkienkään keskuures, tekijöötähän löytyy. Saman merkin sisälläkin saattaa olla monen merkkistä pakettia.