Jontikallahan oli tälläinen malli 7x30E
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-7430-7530/
mutta ei tainnu kuitenkaan olla mikään menestys...
Sähkössä on se hankala hengenlähtö lähellä ongelma. Sähköhydraulinen järjestelmä on paljon parempi, kuin täyssähkö.
Ja tuo jontikan onneton ulostuleva kw määrä on yksi pullonkaula, mikäli se tuo 26 kw on. Vähintään tuon verran per vaihe pitäisi saada ulos, jotta siitä olisi jotain iloa. Mutta niinkuin flektit sun muut kannattaisi sähköllä pyörittää. Varsinkin jos ne ovat isoja ja niitä on useampi.
Tosin, lisäähän se tuo vikaherkkyyttä. Jos sähkö häviää, mikään sen varassa oleva ei toimi. Etupainoksi voisi laittaa jonkun tiisseliaggren, joka sitten olisi varavoimalaitos.
Tää nyt karkaa alkuperäisestä...
Jontikan tuo e-malli taisi olla sellainen varovainen tulevaisuuden kokeilu. Lisäksi tässä on varmaan muna-kana ongelma: kun ei ole sähköä tarjoavia traktoreita niin ei kukaan tee vastaavia työkoneita. Ja toisinpäin.
Oikein tehtynä ja käytettynä en näe sähköä minään suurena turvallisuusongelmana. Tai ainakaan sen suurempana kuin vaikkapa nivelakselikaan. Ymmärtääkseni nuo sähköjärjestelmät kannattaa tehdä samoin kuin laivoissa yleensä eli rungosta ja maasta erotettuina. Tällöin minkä tahansa vaiheen ja maan/rungon koskettaminen ei saa suurempaa tälliä aikaan. Generaattorin tähtipiste voi olla suuri-impedanssisesti kytketty runkoon jolloin eristysvikojen valvonta tulee mahdolliseksi mutta ei vähennä turvallisuutta. Kaikki kulutusteho otetaan siis vaiheista, nollaa ei ole käytössä ollenkaan, ja vaiheilla ei ole mitään tekemistä maan tai rungon kanssa. Periaatteessa voi istua koneen päällä vesilammikossa, pitää vaiheesta kiinni ja mitään kauhean dramaattista ei tapahdu ellei koneessa ole ennestään toistakin, eri vaiheen ja rungon välistä oikosulkua. Ja sellainen taas pitäisi aiheuttaa jo heti syntyhetkellään vikahälytyksen. Toisaalta yksittäinen maasulku ei estä koneen käyttöä, turvallisuus toisenkin vian toteutuessa on kyllä sitten menetetty.
Tietenkin kaapelit, kytkentätilat ym jutut pitää pitää kunnossa, tässä suuressa asemassa on valmistajan suunnittelun ja toteutuksen laatu. Saadaan sähköä käytettyä turvallisesti kaivoskoneissakin ja porayksiköissä ym jotka taatusti ovat rankemmassa käytössä ja ympäristössä ja suorastaan uivat välillä vedessä ja moskassa.
Jos käyttäjän on tapana pitää sähkölaitteet samanlaisessa kunnossa kuin siinä vuodelta -65 olevassa peräkärryssä jossa vielä roikkuu metrin pätkä johtoa lavan alla vaikka kaikki muu on jo karsiintunut, niin silloin ei sähköinen voimansiirto ehkä ole paras valinta juuri tälle käyttäjälle.