Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormaajan kahvan päivitys  (Luettu 12699 kertaa)

JMK

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Etukuormaajan kahvan päivitys
Nykyisellään vaijerisysteemi,toimii kyllä hyvin mutta sen verran väljää jo että olisi
kunnostiksen paikka.
Onko jollain käytössä jälkeen asennettuja kahvoja,ergo tms.
Muutamaa traktorin alkuperäistä tikkua kokeillut mutta en ollut kovin vakuuttunut.Olivat jotenkin
tunnottomia/herkkiä...

realisti

  • Vieras
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Ergo on ollut käytössä vähän yli vuoden, pientä alkukankeutta lukuunottamatta on pelannut hyvin. Mulla ohjaa kuormaajan lisäksi kahta takalohkoa, ja tuli just sen takia hankituksi että saa neljä lohkoa yhteen Keppiin. Ergonomia on hyvä, ja jos vielä jaksaisi perehtyä säätämiseen, saisi liikkeet todella miellyttäväksi. Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus ismen sähkötikun jälkeen.

roadman

  • Vieras
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Keväästä ollut tuo ergo ohjaus vuometissa.Yhdellä kahvalla ohjataan yhdeksää eri toimintoa. Kahvan säätämistä suosittelen opettelemaan. Kahvalla saa tarkasti ohjattua esim. etukuormaajaa kunhan perehtyy noihin säätöihin.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
JOs haluaa kunnon sähkä ohjauksen 12v.(24v vähä eri,jännite alue suurempi) Niin täytyy olla karamoottorit.

Tottakai iganit yms erikseen.

Nii se on...

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
pisteet ergolle,tänäänkin tuli päivä kuormattua paskaa valtra cityllä jossa ergokahva.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Neuvokaahan vähän otsikon aiheesta...

On Vilskeen kuormaaja, yksivipuohjauksella eli heilutellaan neljään suuntaan, ei sähköjä ja muita erikoisuuksia. Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla. Kyllähän paalileikki näinkin sujuu, mutta jos saisi pari nappia siihen kahvaan, niin saisi liikuteltua yhdellä vivulla kaikkea mahdollista.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Petri

realisti

  • Vieras
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Neuvokaahan vähän otsikon aiheesta...

On Vilskeen kuormaaja, yksivipuohjauksella eli heilutellaan neljään suuntaan, ei sähköjä ja muita erikoisuuksia. Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla. Kyllähän paalileikki näinkin sujuu, mutta jos saisi pari nappia siihen kahvaan, niin saisi liikuteltua yhdellä vivulla kaikkea mahdollista.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Petri

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.

Tarkentelen tätä vähän. Kauhan kallistuksen linjaan lisätään siis sähköinen vaihtoventtiili, joka ohjaa etukuormaajan oman venttiilin virtauksen joko kauhan kallistukseen tai lisätoiminnolle. Normaaliasennossa kauha liikkuu normaalisti ja sitten kun nappulaa pidetään pohjassa, liikkuu rehukoura samalla vivun liikkeellä. Silloin traktorin omat ulosotot jää vapaaksi.

Tuo magneettiventtiili kannattaa sijoitella sinne kuormaajan poikkipalkkiin, niin jää letkutukset lyhyeksi. Sähköjohtoa on paljon helpompi ja halvempi vetää pidemmälti. Hydrauliikan pikaliittimet voi näin ruuvata suoraan lohkoon ja ainoastaan kauhan kallistuksen letkut pitää kierrättää venttiilin kautta.

Hintaa tuollaisella vaihtoventtiilillä on noin 300 euroa + letkut, kahva ja työt päälle.

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
olis itellä samanlainen operaatio edessä, kukahan näitä tekee?

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.

Tarkentelen tätä vähän. Kauhan kallistuksen linjaan lisätään siis sähköinen vaihtoventtiili, joka ohjaa etukuormaajan oman venttiilin virtauksen joko kauhan kallistukseen tai lisätoiminnolle. Normaaliasennossa kauha liikkuu normaalisti ja sitten kun nappulaa pidetään pohjassa, liikkuu rehukoura samalla vivun liikkeellä. Silloin traktorin omat ulosotot jää vapaaksi.

Tuo magneettiventtiili kannattaa sijoitella sinne kuormaajan poikkipalkkiin, niin jää letkutukset lyhyeksi. Sähköjohtoa on paljon helpompi ja halvempi vetää pidemmälti. Hydrauliikan pikaliittimet voi näin ruuvata suoraan lohkoon ja ainoastaan kauhan kallistuksen letkut pitää kierrättää venttiilin kautta.

Hintaa tuollaisella vaihtoventtiilillä on noin 300 euroa + letkut, kahva ja työt päälle.
Jerrylle kiitokset!

Ainoa miinushan tässä on, että sitä kauhan kallistusta ja lisätoimintoa ei saa samaan aikaan toimimaan, mutta vaihto on kuitenkin nyt paljon nopeampi, napin painallus nykyisen uuden vivun etsimisen sijasta. Eikä siihen samanaikaisuuteen aina muutenkaan  - ainakaan tyhjäkäyntikierroksilla - tahdo tehoja riittää. Ja halutessaan voi sitten ottaa vanhat letkutukset aisoista pois ja yksi kaksitoiminen hydeliitäntä suoraan lohkolta on saatu lisää!

Petri

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kuikan kuormaimissa tuo vaihtoventtiili kulkee nimellä selecto 3/4, yleensä jos vaihtoventtiilissä on yksi pari napin takana olevia ulosottoja niin se on selecto 3. Jos kaksi niin se kulkee nimellä selecto 4. Tuo ventiiili on syntyjään sellainen että 3 on helppo päivittää kela ja venttiili lisäämällä 4 malliseksi.

Itse en ole tarvinnut tuota lisäventtiiliä kuin hydraulisen kauhanlukituksen käyttöön, mutta se on taas sellainen varuste, että kun kerran tottuu niin ei ilman osaisi olla. Letkuihin hanat lisäämällä tuo yksi lisäventtiili voisi lähdöt haaroitettuna toimia sekä kauhanlukitukseen että lisäulosottona. Tällaista vähä suunniteltiin, mut ei ole vielä tarvinnut toteuttaa.

Viimeksi muokattu: 14.10.12 - klo:13:16 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Ainoa miinushan tässä on, että sitä kauhan kallistusta ja lisätoimintoa ei saa samaan aikaan toimimaan, mutta vaihto on kuitenkin nyt paljon nopeampi, napin painallus nykyisen uuden vivun etsimisen sijasta.

Kannattaa kytkeä pihdin letkut vielä niin päin, että kun rehukouraa kallistaa taaksepäin ja painaa nappulaa, menee pihti kiinni ja taas kouraa kallistaa eteenpäin, nappulaa painamalla pihti aukeaa. Noin se toimii käytännössä kätevämmin, vaikka onkin periaatteessa "väärinpäin".

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Nostetaanpas taas... mistä löytyy kahvan nuppi, jossa olisi valmis (keinu)katkaisija? Nopea kierros neljässä alan liikkeessä tuolla kaupungilla tuotti eioota. Kyllähän sellaisen katkaisijan sätöstä tietysti sähköteipillä miten vaan (tai sorvaa puusta), mutta jos löytyisi kahva, jossa olisi valmiina jo katkaisija. Kahvan tikku on 14-millistä pyörötankoa, niitähän tosin hitsaa ja kierteyttää vaikka minkälaisia...

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Nostetaanpas taas... mistä löytyy kahvan nuppi, jossa olisi valmis (keinu)katkaisija? Nopea kierros neljässä alan liikkeessä tuolla kaupungilla tuotti eioota. Kyllähän sellaisen katkaisijan sätöstä tietysti sähköteipillä miten vaan (tai sorvaa puusta), mutta jos löytyisi kahva, jossa olisi valmiina jo katkaisija. Kahvan tikku on 14-millistä pyörötankoa, niitähän tosin hitsaa ja kierteyttää vaikka minkälaisia...

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri
täällä ainakin saa keinukatkaisimella olevaa heti hyllystä voisin kysästä mitä sellainen kustantaa.

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
N.55€ makso kahva 1-0-2 keinukytkimellä.