Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Työkalut kerralla paikoilleen  (Luettu 36977 kertaa)

Sika-Atte

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Tuo idea, että työkalujen säilytyksen yhteydessä olisi hyvä olla teräksille ja muille putkille ainakin 6m vapaata seinätilaa (hylly) samassa yhteydessä ja sen alla katkaisuun sopivat työkalut ja asennuspenkki. Kanget on yleensä kuusmetrisiä ja niitä ei oikein siirrellä.

Katselin kerran yhdessä metallivirmassa sellasta asennusvaunua jossa oli samassa ruuvipenkki ja alasimen tapainen. Siinä se kaveri käänteli putket ja muotoili pajavasaralle rautaa mieleisekseen. Alla oli kuitenkin pyörät ja laatikoita.. En tiedä sitten mitä oli sisällä mutta olisihan sellainen näppärä kun saa liikkumaan.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Muuten nuo hitsauapöydät ja työtasot saa aikas kätevästi siirtymään pumppukärryllä paikasta toiseen. Hitsaa vain jalkoihin nostopaikat sopivalle tasolle. ;)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
mullon hitsauspöydäs ruuvipenkki kii, alla roikkuu puikois kahvoista rällykät ja laikkoja joka lähtöön puikoos pystytolpis, kaikki tarvittava hollilla, hitsis kulkee kypärä, hanskat yms vermeet mukana.. perustyökalut on siinä liikuteltavas taulus ja harvemmin tarvittavat hyllys, sorvilla, sahalla, prässillä ja poralla on omat tarvikkeensa ääres, johdot ja letkut on ns automaattikeloja, ei oo turhia jaloos paitti hitsin 32.. pöydät ja saha ja prässi liikkuu roklalla, raudat on hyllyys, samoin varaosat.. ja liika pieni on vaikka tyhjää lattiatilaa on viä sen 8*12, leveys ny juuri piisaas nuon mutta syvyyttä olis saanu olla 6m lisää..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
No niiden työkalujen säilytysympäristöstä: mikä on pienin järkevä pajan koko, jos tavoitteena on saada sinne traktori tai maatalouskapistuksia työstettäväksi? Sen kyllä ymmärrän, että aina voi haaveilla muutamasta lisämetristä johonkin suuntaan (ja kaikki alle 160 hevosvoiman traktorit ovat mopoja...),  mutta ilman suuria kaupallisia tavoitteita rakennettu paja ei voi olla kovin suuri, kun tarkoitus ei ole harrastaa vaan käyttää sitä työtilana. Harrastushan on väärä, jos kaikki rahat eivät siihen uppoa, mutta itselläni on toisia rahareikiä...

Petri

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
No niiden työkalujen säilytysympäristöstä: mikä on pienin järkevä pajan koko, jos tavoitteena on saada sinne traktori tai maatalouskapistuksia työstettäväksi? Sen kyllä ymmärrän, että aina voi haaveilla muutamasta lisämetristä johonkin suuntaan (ja kaikki alle 160 hevosvoiman traktorit ovat mopoja...),  mutta ilman suuria kaupallisia tavoitteita rakennettu paja ei voi olla kovin suuri, kun tarkoitus ei ole harrastaa vaan käyttää sitä työtilana. Harrastushan on väärä, jos kaikki rahat eivät siihen uppoa, mutta itselläni on toisia rahareikiä...

Petri

Mun mielestä pajan koon saa selville kun mittailee ja miettii nykyisen ja tulevan kaluston maksimi pituutta eli vaikka raktori ja lietekärry pötköön ja sitten rakentaa pajan 3 metriä pidemmäksi eli niin että kone mahtuu perässä sisälle. sitten tekee päätyihin ovet hieman  epäkeskeisesti siten että toiselle puolelle jää neljä ja toiselle kaksi metriä ylimääräistä tilaa. Sitten heti oven viereen tekee hylyt työkaluille ja pöydän siten että sen ympäri pystyy kävelemään ja vastakkaiselle puolelle varaosa ym varastoa. Peränurkkaan voi sitten laitaa sorvia, prässiä, kanttauskoneita mitä tarvii. Kuitenkin olennaista että kun kone kuitenkin jää juuri oviaukon sisäpuolelle niin kaikki työkalut on siinä lähellä eikä peränurkassa niin kuin eräillä.

ittellä tämmönen halli 10*16 ja meidän käyttöön tarpeeksi leveä mutta pituutta saisi olla 2 metriä enemmän. Sitten 4 metrin ovet keskellä jotka on omaan käyttöön tarpeeksi leveät mutta saisi olla 1,5 metriä epäkeskeiset eli niin että ovien viereen toiselle puolelle jäisi 1,5 metriä tyhjää ja toiselle 5,5 metriä. Yleensä kaikki ylimääräinen tila on haitaksi koska se luo epäjärjestystä vaan kaiken pitäisi olla juuri sopivan kokoista.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Pieneksi se paja jää jokatapauksessa muutaman vuoden kuluessa, joten tuollaista 6x13 ei oikein kannattaisi tehdä sillä lisäneliöiden esim leveydessä maksavat ihan olemattomasti.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Pojjaat lähti heti puoliammattilaiselle linjalle... olisi tietysti hauska, mahtuisi kone+traktori kerralla, mutta jos tingitään tuosta. Tavoitteena on kuitenkin, ettei sen pajan arvo ylittäisi kaluston arvoa. Ja sorvia tuskin tulee; kunhan saisi perushitsauksia ym. tehtyä sekä tilan, jossa voi rauhassa irroittaa sen osan ammattilaiselle vietäväksi.

Petri

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Pojjaat lähti heti puoliammattilaiselle linjalle... olisi tietysti hauska, mahtuisi kone+traktori kerralla, mutta jos tingitään tuosta. Tavoitteena on kuitenkin, ettei sen pajan arvo ylittäisi kaluston arvoa. Ja sorvia tuskin tulee; kunhan saisi perushitsauksia ym. tehtyä sekä tilan, jossa voi rauhassa irroittaa sen osan ammattilaiselle vietäväksi.

Petri

Nää on vähän makuasioita. Yleensä meillä ainakin koneet hajoo kun ne on raktorissa kiinni jolloin ne käytännössä tulee pajaan kiinni raktorissa ja varsinkin vähän huonommassa säässä on kiva kun saa vetää ovet perässä kiinni kun kalusto on katon alla ja ruvetaan remppaamaan. Käytännössä sen takakulman voi myös pyhittää projekteille mitkä tuo sisälle ja saa sitten korjata ajan mittaan jos ei sinne sorveja ym halua.

Kuitenkin toistan itteäni eli työkalut lähelle kohdetta missä remontti tehdään eli lähelle ovea ja riitävästi tilaa toiselle puolelle että pöytä ja muut tarvikkeet mahtuu. Toisella puolella ei yleensä tarvita kuin varastotilaa missä se metrin syvä hylly on kova sana ja tietenkin kävelyreitti koneen ohi.

Niin ja ei pidä väheksyä itseään. Ammattilaisia ollaan kaikki jotka maataloudesta rahoja repii. Harva tätä pelkkänä harrastuksena pitää vaikka joskus joutuukin laittaa omasta pussista että toiminta jatkuu.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen


ittellä tämmönen halli 10*16 ja meidän käyttöön tarpeeksi leveä mutta pituutta saisi olla 2 metriä enemmän. Sitten 4 metrin ovet keskellä jotka on omaan käyttöön tarpeeksi leveät mutta saisi olla 1,5 metriä epäkeskeiset eli niin että ovien viereen toiselle puolelle jäisi 1,5 metriä tyhjää ja toiselle 5,5 metriä. Yleensä kaikki ylimääräinen tila on haitaksi koska se luo epäjärjestystä vaan kaiken pitäisi olla juuri sopivan kokoista.

Nuo ovet toisessa laidassa on mun mielestä hyvä senkin puolesta, että siihen oven toiselle puolelle saa hitsausnurkan. Saa rälläkän suihkut suunnata ovea kohti tai seinälle mielummin kuin hallin perälle, jossa yleensä tuppaa olemaan enempi syttyvää tavaraa. Ovesta saa myös ilmaa vähän vaihtumaan ja kaapelit yltää myös oven ulkopuolelle missä hitsaukset on parempi hyvillä keleillä suorittaakin.


Mika

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen


ittellä tämmönen halli 10*16 ja meidän käyttöön tarpeeksi leveä mutta pituutta saisi olla 2 metriä enemmän. Sitten 4 metrin ovet keskellä jotka on omaan käyttöön tarpeeksi leveät mutta saisi olla 1,5 metriä epäkeskeiset eli niin että ovien viereen toiselle puolelle jäisi 1,5 metriä tyhjää ja toiselle 5,5 metriä. Yleensä kaikki ylimääräinen tila on haitaksi koska se luo epäjärjestystä vaan kaiken pitäisi olla juuri sopivan kokoista.

Eikö tuommonen 4m ovi ole liian kaponen? Mulla itellä myös 4m ovi, eikä traktori meinaa sopia paripyörien kanssa sisään, eikä puimuri ollenkaan. :(

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Nää on vähän makuasioita. Yleensä meillä ainakin koneet hajoo kun ne on raktorissa kiinni jolloin ne käytännössä tulee pajaan kiinni raktorissa ja varsinkin vähän huonommassa säässä on kiva kun saa vetää ovet perässä kiinni kun kalusto on katon alla ja ruvetaan remppaamaan. Käytännössä sen takakulman voi myös pyhittää projekteille mitkä tuo sisälle ja saa sitten korjata ajan mittaan jos ei sinne sorveja ym halua.
Ootko kuullu että ne koneet saa irti traktorista? ;D

No joo toki olet oikeessa siinä että nykyään on koneet kasvanu aikalailla ja myös muuttuneet monimutkaisemmiksi, ja sitä kautta tietty hankalemmiksi/työläämmäksi irrottaa veturista. Noista realistin kommenteista tuli mieleen kans että tarpeita on monenlaisia. Teidän tarjoamat pajakoot vastaa mun kylmää hallia... 10v suunnitelmassa ois jonkunlainen paja aikeissa rakentaa ja kooksi olen ajatellut sellaista johon just mahtus kaks raktoria peräkkäin talvella ja siis käytännössä vois kuvitella kesällä mahtuvan traktorin+paalaajan remonttiin. Ja se mun paalaajanhan on aika paljo lyhkäsempi ku teidän combikoneet.

Tulevaisuutta ajatella. Juu mutta ei pysty kuvitella etteikö tuommonen paja riittäs mun koneille ainaki sen 20v. Tehköön seuraava polvi isomman jos kokee tarvivansa. Vaikka mun toiminnat tuplaantus tuossa ajassa se ei ole vieläkään kummosta...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Nää on vähän makuasioita. Yleensä meillä ainakin koneet hajoo kun ne on raktorissa kiinni jolloin ne käytännössä tulee pajaan kiinni raktorissa ja varsinkin vähän huonommassa säässä on kiva kun saa vetää ovet perässä kiinni kun kalusto on katon alla ja ruvetaan remppaamaan. Käytännössä sen takakulman voi myös pyhittää projekteille mitkä tuo sisälle ja saa sitten korjata ajan mittaan jos ei sinne sorveja ym halua.
Ootko kuullu että ne koneet saa irti traktorista? ;D

No joo toki olet oikeessa siinä että nykyään on koneet kasvanu aikalailla ja myös muuttuneet monimutkaisemmiksi, ja sitä kautta tietty hankalemmiksi/työläämmäksi irrottaa veturista. Noista realistin kommenteista tuli mieleen kans että tarpeita on monenlaisia. Teidän tarjoamat pajakoot vastaa mun kylmää hallia... 10v suunnitelmassa ois jonkunlainen paja aikeissa rakentaa ja kooksi olen ajatellut sellaista johon just mahtus kaks raktoria peräkkäin talvella ja siis käytännössä vois kuvitella kesällä mahtuvan traktorin+paalaajan remonttiin. Ja se mun paalaajanhan on aika paljo lyhkäsempi ku teidän combikoneet.

Tulevaisuutta ajatella. Juu mutta ei pysty kuvitella etteikö tuommonen paja riittäs mun koneille ainaki sen 20v. Tehköön seuraava polvi isomman jos kokee tarvivansa. Vaikka mun toiminnat tuplaantus tuossa ajassa se ei ole vieläkään kummosta...
Jotain tämänsuuntaista on itselläkin ollut mielessä, tulorahoituksella kun asiaa pohtii "keskikokoisen" tilan horisontista. Tosin 10v suunnitelman tavoitteellinen toteutusaika on täällä kaksi vuotta.

Alkuperäistä aihetta liipaten: tällä hetkellä työpisteitä on useita ja vaikka yritys on pitää tietynlaiset työkalut aina yhdessä pisteessä, niin joutavaa etsintää ja toisaalta tuplavehkeitä on liikaa. Ordnung muss sein!

Petri

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
No niiden työkalujen säilytysympäristöstä: mikä on pienin järkevä pajan koko, jos tavoitteena on saada sinne traktori tai maatalouskapistuksia työstettäväksi? Sen kyllä ymmärrän, että aina voi haaveilla muutamasta lisämetristä johonkin suuntaan (ja kaikki alle 160 hevosvoiman traktorit ovat mopoja...),  mutta ilman suuria kaupallisia tavoitteita rakennettu paja ei voi olla kovin suuri, kun tarkoitus ei ole harrastaa vaan käyttää sitä työtilana. Harrastushan on väärä, jos kaikki rahat eivät siihen uppoa, mutta itselläni on toisia rahareikiä...

Petri

no sinällään mun toiminta on kyl puoliammattimaista.. mutta on etu pieneski toiminnas että saa kaks vierekkäin ja/tai peräkkäin, kun joskus tulee se peruskunnostus tai vastaava rojekti missä menee aikaa mutta saa tehtyä huollot ja pikkuhommat silti katon alla..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen


ittellä tämmönen halli 10*16 ja meidän käyttöön tarpeeksi leveä mutta pituutta saisi olla 2 metriä enemmän. Sitten 4 metrin ovet keskellä jotka on omaan käyttöön tarpeeksi leveät mutta saisi olla 1,5 metriä epäkeskeiset eli niin että ovien viereen toiselle puolelle jäisi 1,5 metriä tyhjää ja toiselle 5,5 metriä. Yleensä kaikki ylimääräinen tila on haitaksi koska se luo epäjärjestystä vaan kaiken pitäisi olla juuri sopivan kokoista.

Eikö tuommonen 4m ovi ole liian kaponen? Mulla itellä myös 4m ovi, eikä traktori meinaa sopia paripyörien kanssa sisään, eikä puimuri ollenkaan. :(

mul 5k*6l ja ei se turhan suuri oo viäkää vaikkei sellasia konehia omilta markiilta löyrykkää jokkei 4m mahtuusi ::)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Työkalut kerralla paikoilleen
Mulla ainakin on just näitä pidempiä kunnostushankkeita yleensä aina työnalla. Esimerkiksi viime talvena moottorikelkka, joka vie muuten yllättävästi tilaa osina kun ympärillä on mahduttava työskentelemäänkin. Ja tällä hetkellä tehdään laajahkoa peruskunnostusta Jd 7810:aan, kone piti itseasiassa ottaa ulos kun pienempiä osia ollaan laittamassa kun ei sitä työtilaa ole. Olisi tosi tarpeeseen hieman isompi työtila.