Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe linkku Valmet  (Luettu 24287 kertaa)

tehojenkki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
linkku Valmet
tommosia rattoreita on tehty joskus, saakohan niit enää. onks jollai kokemuksii, millasii nää on???
ittee kiinnostas tommonen ku niisä on kait jollaki tavalla viritetty hydrauliikka ja etukuormain liikkuu kait aika vikkelästi ja onhan linkku aina niin ketteräki. ja sitte öljyy sais tarpeeksi vaikka mihi laitteeseen.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: linkku Valmet
eikähän siitä saa suolahdesta ihan uusiakin vielä. tai taitavat kasata ne jossain muualla kuin suolahdessa sen linkun siihen. nämä uudemmat hiteck versiot on jo hyviä niissä pelaa ulosottokin ilman että on kytkimestä riippuvaisia. kuormain koneena mainioita ja ne joilla tiedän että sellainen on niin eivät hevillä luovu niistä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: linkku Valmet
Ekat tarkoittamasi linkut maataloustraktorin pohjalta tehtiin kai vuonna -98 suunnilleen ? X 105 city tai forest taisi olla mallimerkintä. Mekaanisella suunnanvaihtajalla ja nappikytkimellä, joissain jopa turbiinikytkin.

Myöhemmät hitechin pohjalta tehdyt X mallit agri ja foresti sekä city.  Cityssä levyaisakuormain ja keulapumppu ja foresti muuten sama mut ilman kuormainta ja metsäpuolen hilppeillä kuten öljynlauhduttimella ja hakkuupuomilla ym. varustettuna.

Viimeiset X agri mallit tais olla M mallin pohjalta tehtyjä, eli sähkölohkoja ym kait löytyy. Minulla on sellainen käsitys että näiden linkkujen valmistus on lopetettu ?

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: linkku Valmet
Yhdellä asiakkaalla on tommonen, sanoo että oivallinen etukuormaajan jatke, mutta peltohommiin liian painava ja " omituinen" ei oikein sovi esim. kyntöaurojen eteen..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

tehojenkki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: linkku Valmet
mulla on sellane käsitys että niis olis joillaki ollu sekä pyöräohjaus että linkku ohjaus. kyntöhommis saattaski olla parempi ohjata pyörillä samate ku tiellä. oon joskus ajellu linkkukaivurii ja pyöräkuormuria ja ne on aikas vemputteita tottumattomalle varsiki liikentees. molemmat ohjauksehan siin pitäs sit olla....

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: linkku Valmet
Etupainoinen.Tehoton.Painava.

Ek ei liiku sen kummemmin kuin nyky koneissa.

Kohtuu ketterä.Etu pyöriin vain letkutus ja stopparit pois niin kääntyy renkaatkin.
Onnistuu kyntö.
Nii se on...

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: linkku Valmet
Kahta kääntyvää elementtiä ei saa olla traktorissa ->tulee moottorityökone -> kalliimpivakuutus ei saa vetää peräkärryä . Eit tietysti mitään haittaa kun ite teekee ja ei satu vahinkoa!
Linkku on ehoton kuormaustöissä vallankin ahtaissa paikoissa kun kuormaaja kääntyy mukana ite oonlaittanut ohjausletkut takaa hydrauliikkaan jolloin rattia ei tartte veivata vaan ojaus toimii hyd vivulla ja tarvittaessa ratti toimii . Tielle lähettäessä letkut vaan irti niin ei tuu vahinkoo tiellä.
 

sirkussonni

  • Vieras
Vs: linkku Valmet
Yhdellä asiakkaalla on tommonen, sanoo että oivallinen etukuormaajan jatke, mutta peltohommiin liian painava ja " omituinen" ei oikein sovi esim. kyntöaurojen eteen..

Taitaa olla sama kone, joka meni paritalvee sitten katolleen ojaan, ei ole kovinkaan hyvä ajella liukkaalla tiellä. Jos lähtee lapasesta, niin sitten et saa enää millään takasin hallintaan.
Ja aurojen kanssa ei tuu mitään, hiukan kun rattia käännät, niin panttaa aurat sivulle ja jälki on sitten sieltä!

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: linkku Valmet
Itse olen ajanut 3000h 120x linkkuun. Nopea etukuormain, nostokyky 4000kg. Vanhemmassa mallissa hydraulisesti esiohjattu joystikki, xm:ssä sähköinen. Hydraulinen esiohjaus herkkä ja helppo hallita, eikä yhtään ainoata vikaa, tai kuittaustarvetta, tai painamatta jäänyttä virtakytkintä koko aikana. Ero tavallisiin etukuormaimiin kuin yöllä ja päivällä. Agriversiossa on sitten tavallinen kuormain, taisi olla aikanaan 30 000€ halvempi.

Maantieajoon tottuu parissa päivässä, ohjaus nopea ja herkkä virheliikkeille. Liukkaalla voi leikkiä siinä missä tavallisellakin traktorilla, minusta ei ole siinä sen kummempi.

Jos joutuu joskus vaikkapa irroittamaan rehua tavallisella traktorilla, itku meinaa tulla, sen verran kädettömiä vehkeita linkkuun verrattuna.

Kyntäminenkin onnistuu siinä missä muillakin, turhaa ratinkääntelyä kun välttää.

Rehunlevityksessä nopeampi kuin pyöräkone, nopeammat liikkeet ja suunnanvaihto. Tiivistämisessä tulee sitten takkiin rengas koon vuoksi.

Jos ajaa käännöksessä takarenkaan kärryn aisaa vasten... sitä tilannetta kannattaa välttää.  :-[   Ratin oikaisu kun painaa renkaan entistä tiiviimmin aisaan kiinni, ja tilanteesta riippuen voi huomata olevansa  ns. kusessa.

Uusia ei ole tehty kolmeen vuoteen ja vähän ajetut käytetyt harvassa, ja kalliita.

"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: linkku Valmet
Käsittääkseni näissä on hyvin monessa aktivoitu etuakseli uudelleen käyttöön, luokkaa 10-20 astetta. Ensin kääntyy etupyörät tappiin, sitten jatkuu kääntyminen runkonivelestä. Ilman tätä ei ole mitenkään erityisen ketterä, tuolla yhdistelmällä kyllä. Että jos joku tälläinen on metsässä nähty kyljellään, ei ohjauksenpuolesta ole mikään harvinaisuus kyseessä.
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: linkku Valmet
Käsittääkseni näissä on hyvin monessa aktivoitu etuakseli uudelleen käyttöön, luokkaa 10-20 astetta. Ensin kääntyy etupyörät tappiin, sitten jatkuu kääntyminen runkonivelestä. Ilman tätä ei ole mitenkään erityisen ketterä, tuolla yhdistelmällä kyllä. Että jos joku tälläinen on metsässä nähty kyljellään, ei ohjauksenpuolesta ole mikään harvinaisuus kyseessä.

On se ketterämpi kuin vastava hitekki ilman runkoniveltä, oletko koskaan linkkuvaltraa kokeillu? Vai essollako ne on sanonu ettei käänny?

502 valmetti kääntyy pienemmässä tilassa, ja ehkä ne kääntyvällä etuakselilla varustetut nyykkärit, muut on kankiampia...
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: linkku Valmet
On se ketterämpi kuin vastava hitekki ilman runkoniveltä, oletko koskaan linkkuvaltraa kokeillu? Vai essollako ne on sanonu ettei käänny?

Konedatan mukaan M130 9.4 metriä, XM130 9.6 metriä.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: linkku Valmet
On se ketterämpi kuin vastava hitekki ilman runkoniveltä, oletko koskaan linkkuvaltraa kokeillu? Vai essollako ne on sanonu ettei käänny?

Konedatan mukaan M130 9.4 metriä, XM130 9.6 metriä.


No joo mulla on 120x joka on huomattavasti pienempi xm sararjaan verrattuna. Ottaako se konedata huomioon sen, että monesti normitraktorissa eturenkaiden kääntymistä rajoitetaan, jos siihen on asennettu etukuormain?
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: linkku Valmet
Konedatan luvut on valmistajan ilmoituksen mukaan.

Ja riippuu käytöstä, kuormaajan kanssahan ei linkkua edes tarvitse kääntää yhtä paljon kun etupää kääntyy erikseen, normitraktorin kanssa pitää saada koko runko linjaan kuormaajan kanssa. Jossain muissa hommissa taas pelkkä etupään kääntäminen ei riitä jos koko kone pitää saada käännettyä paluusuuntaan.

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: linkku Valmet
Yhdellä asiakkaalla on tommonen, sanoo että oivallinen etukuormaajan jatke, mutta peltohommiin liian painava ja " omituinen" ei oikein sovi esim. kyntöaurojen eteen..
Sopii kyntöaurojen eteen ihan hyvin + helpompi oikoo mutkia- myöse helpompi tehdä niityä lisää

Taitaa olla sama kone, joka meni paritalvee sitten katolleen ojaan,
on mennyt katolleen ojaa mutta ei liukkaalla huhtikuu.29 2004 +27 lämmintäRenki poika pisti osaammattomuutaan nurin paikaltaan kun käänsi ojasta poispäin paali etukuormaajassa.