Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Latz - 10.06.13 - klo:20:01

Otsikko: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:20:01
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 10.06.13 - klo:20:04
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Jokos sun verku on kunnossa????
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:20:21

Jokos sun verku on kunnossa????
[/quote]

Tota, mitähän tuohon sanoisi. Toivottavasti on. Ei ole enää minun verkussonni. Uskomaton soppa sai päätöksen sillä että vaihdoin se tuoreempaan ja sopivamman tehoiseen. Siitä että olisiko kaikki tilatut rattaat tulleet vieläkään niin ei ole tietoa.

Rahaa muuten paloi hommaan enemmän kun riittävästi.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 10.06.13 - klo:20:22

Jokos sun verku on kunnossa????

Tota, mitähän tuohon sanoisi. Toivottavasti on. Ei ole enää minun verkussonni. Uskomaton soppa sai päätöksen sillä että vaihdoin se tuoreempaan ja sopivamman tehoiseen. Siitä että olisiko kaikki tilatut rattaat tulleet vieläkään niin ei ole tietoa.
[/quote]

Ollaas hetki vielä pois aiheesta.... ;D

Olikos hinta kohillaan siinä vaihtokaupassa????
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:20:31

Jokos sun verku on kunnossa????

Tota, mitähän tuohon sanoisi. Toivottavasti on. Ei ole enää minun verkussonni. Uskomaton soppa sai päätöksen sillä että vaihdoin se tuoreempaan ja sopivamman tehoiseen. Siitä että olisiko kaikki tilatut rattaat tulleet vieläkään niin ei ole tietoa.

Ollaas hetki vielä pois aiheesta.... ;D

Olikos hinta kohillaan siinä vaihtokaupassa????
[/quote]

No tuota...kyllähän siitä riittävän käsirahan sai. Se että yksi seegerin rengas katkesi tuli yllättäen maksamaan 38 000 euroa. Onpahan nyt vähän tuoreempi vehje sen tilalla.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 10.06.13 - klo:20:42

Jokos sun verku on kunnossa????

Tota, mitähän tuohon sanoisi. Toivottavasti on. Ei ole enää minun verkussonni. Uskomaton soppa sai päätöksen sillä että vaihdoin se tuoreempaan ja sopivamman tehoiseen. Siitä että olisiko kaikki tilatut rattaat tulleet vieläkään niin ei ole tietoa.

Ollaas hetki vielä pois aiheesta.... ;D

Olikos hinta kohillaan siinä vaihtokaupassa????

No tuota...kyllähän siitä riittävän käsirahan sai. Se että yksi seegerin rengas katkesi tuli yllättäen maksamaan 38 000 euroa. Onpahan nyt vähän tuoreempi vehje sen tilalla.
[/quote]

Halpa seegeri............ ;D

Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:20:57

Jokos sun verku on kunnossa????

Tota, mitähän tuohon sanoisi. Toivottavasti on. Ei ole enää minun verkussonni. Uskomaton soppa sai päätöksen sillä että vaihdoin se tuoreempaan ja sopivamman tehoiseen. Siitä että olisiko kaikki tilatut rattaat tulleet vieläkään niin ei ole tietoa.

Ollaas hetki vielä pois aiheesta.... ;D

Olikos hinta kohillaan siinä vaihtokaupassa????

No tuota...kyllähän siitä riittävän käsirahan sai. Se että yksi seegerin rengas katkesi tuli yllättäen maksamaan 38 000 euroa. Onpahan nyt vähän tuoreempi vehje sen tilalla.

Halpa seegeri............ ;D
[/quote]

Niin ja lisäksi pari perhekossua kun mietti että mitä v***ua tapahtui ja kuka sen maksaa  ;D

No kerkiää sen kesämökin rakentamaan myöhemminkin eikä sitä leivinuuniakaan tarvii tänä vuonna muurauttaa.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: KMM - 10.06.13 - klo:22:08
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 10.06.13 - klo:22:16
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tai jos suosiolla hakis uudet tunkit tarvikkeena? Lazilla on ollu muutenkin hyvää tuuria noissä rempoissa. Ei ihan vielä yllä maraanin tasolle mutta liki on. Lazilla on sentään muutama pari ehjiä kenkiä.... ;D
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:22:27
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tämä onkin ehkä seuraava homma. Sitä ennen voisi purkaa toisesta vehkeestä samanlaisen sylinterin irti ja kokeilla valuuko alas. Jos ei valu niin homma pitäs mennä pajan takuu töihin. Jos valuu niin hitsaaminen ei auta :)
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:22:32
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tai jos suosiolla hakis uudet tunkit tarvikkeena? Lazilla on ollu muutenkin hyvää tuuria noissä rempoissa. Ei ihan vielä yllä maraanin tasolle mutta liki on. Lazilla on sentään muutama pari ehjiä kenkiä.... ;D

Kyllähän sitä tulee paskojen kanssa pelleiltyä mitä itse rakennetaan ja sorvataan sen mukaan mikä ei toimi mutta ei viitsisi näiden "kaupan" vehkeiden kanssa pelleillä. Onneksi on kuitenkin Dunlopin kumisaappaat (ehjät) turvakärjillä ja Sievin kesäkengät turvakärjillä nekin ja ehjät.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: KMM - 10.06.13 - klo:22:41
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tämä onkin ehkä seuraava homma. Sitä ennen voisi purkaa toisesta vehkeestä samanlaisen sylinterin irti ja kokeilla valuuko alas. Jos ei valu niin homma pitäs mennä pajan takuu töihin. Jos valuu niin hitsaaminen ei auta :)

Sylinteriä testatessa jättää toisen letkun irti niin näkee vuotaako läpi. Voi tietty testata myös ite paikallaan ollessa. Sylinteri esim. lyhimmilleen ja pohjapäästä letku irti ja paine varrenpuolelle ja katsoo tuleeko pohjapään liittimestä öljyä.  Lämmittivätkö männän punaseksi kun yrittivät avata, jotkut liimat vaatii kunnon lämmityksen ennen kun irtoo.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: metsajussi - 10.06.13 - klo:22:54
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:23:02
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tämä onkin ehkä seuraava homma. Sitä ennen voisi purkaa toisesta vehkeestä samanlaisen sylinterin irti ja kokeilla valuuko alas. Jos ei valu niin homma pitäs mennä pajan takuu töihin. Jos valuu niin hitsaaminen ei auta :)

Sylinteriä testatessa jättää toisen letkun irti niin näkee vuotaako läpi. Voi tietty testata myös ite paikallaan ollessa. Sylinteri esim. lyhimmilleen ja pohjapäästä letku irti ja paine varrenpuolelle ja katsoo tuleeko pohjapään liittimestä öljyä.  Lämmittivätkö männän punaseksi kun yrittivät avata, jotkut liimat vaatii kunnon lämmityksen ennen kun irtoo.

Mäntä vedettiin silllai punaseksi että kun pilliä siirti niin toinen kohta alkoi hehkua heti ja toinen tummui. Liimat kyllä paloi aluksi pois ihan liekillä, vai oliko siellä joku o-rengas mikä paloi liimojen lisäksi?
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 10.06.13 - klo:23:07
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.

Tätä "läpivuotoa" testasin niin että vaihdoin noston liittimet kipristyksen liittimiin ja päinvastoin. Sen jälkeen pistin tukijalat kuormaajan aisoihin ja laskin alas tukia vasten. Jos joku olisi vuotanut lohkossa niin eikö kauhan nokka, mikä oli painona olisi ollut maata vasten, siis jos lohko vuotaa. Ja ulos ei vuoda.

Eli ulos ei vuoda, lohko ei vuoda, aisat tippuu.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: metsajussi - 10.06.13 - klo:23:09
Kuikasta en tiedä, mutta normaalisti kierteellä kiinitetyssä männässä on o-rengas siellä öljytiivisteenä. Toisinaanhan se kierteen pyöriminen on mekaanisesti lukittu esim sinne väliin kierretyllä ruuvilla tai stanssaamalla tms.

Jos se on alunperinkin tarkoitettu liimattavaksi niin sitten ei ehkä o-rengasta välttämättä ole.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: metsajussi - 10.06.13 - klo:23:23
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.

Tätä "läpivuotoa" testasin niin että vaihdoin noston liittimet kipristyksen liittimiin ja päinvastoin. Sen jälkeen pistin tukijalat kuormaajan aisoihin ja laskin alas tukia vasten. Jos joku olisi vuotanut lohkossa niin eikö kauhan nokka, mikä oli painona olisi ollut maata vasten, siis jos lohko vuotaa. Ja ulos ei vuoda.

Eli ulos ei vuoda, lohko ei vuoda, aisat tippuu.

Tuo teoriani voi heittää jos sylinterissä tai jossakin muualla piirissä on remontin jäljiltä vielä ilmaa - silloin ilman kokoonpuristuminen voi vuototilanteessä sallia sisäänpäin menevää liikettä ainakin jonkin matkaa.

Tuo on ihan hyvä keino että sylinteri päätyyn, paineettomalta puolelta letkun liitin löysälle ja toiselle puolelle uudelleen painetta. Ei pitäisi tulla mitään siitä löysätystä, tai muuten se vuotaa.
Oikeastaan se letku pitää ottaa kokonaan irti, nimittäin monet lohkot antavat paluupuolellekin vähän painetta, ja muuten ei pysty päättelemään tuleeko se öljy (jota ei siis pitäisi tulla) sieltä sylinteristä vaiko letkusta päin... tai kummasta sylinteristä, rinnan kun ovat.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Masinisti - 10.06.13 - klo:23:25
Ei siellä ole O- rengasta, varren ja männän välissä on kartiopinta mikä tiivistää.
Ehkäpä mäntä on nyt lähtenyt pyörimään auki ja vuotaa, joka tapauksessa joudut avaamaan sen uudestaa.

Tuosta linkistä pääset tutkimaan rakennetta:
http://assert.alo.se/WebASP/Navigator/Quicke%20Remote?UserName=QuickeTrima&Password=customer@alo&LogOutUrl=http://www.quicke.nu (ftp://assert.alo.se/WebASP/Navigator/Quicke%20Remote?UserName=QuickeTrima&Password=customer@alo&LogOutUrl=http://www.quicke.nu)
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: metsajussi - 10.06.13 - klo:23:35
Hyvä että joku tietää rakenteen.. silti mä jaksan ihmetellä miten se voi tulla alas..

Vaikka siellä ei olisi koko mäntää enää, se varsi vastaisi 1-toimista uppomäntätunkkia. Ja jos lohko pitää eli linjat on kiinni, sen ei mitenkään pitäisi voida liikkua sisäänpäin ?!?
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Masinisti - 10.06.13 - klo:23:43
Varren läpimitta on niin pieni että jo pelkkien aisojen paino riittää shokin avautumiseen.
Mikäli mitään varoa ei olisi, sylinterin putken saisi pullautettua sopivassa tilanteessa.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: metsajussi - 11.06.13 - klo:00:19
Varren läpimitta on niin pieni että jo pelkkien aisojen paino riittää shokin avautumiseen.
Mikäli mitään varoa ei olisi, sylinterin putken saisi pullautettua sopivassa tilanteessa.

Oikeastaan ainoa mahdollinen selitys. Tosin ainakin mun kuikassa ne varret ovat kuitenkin 40 mm, 200 bar tekisi 2,5 t joten aisaston geometriasta huolimatta tunkin varren  pitäisi kyllä kyetä tyhjät aisat pitämään kevyesti... mutta jos siellä on joku Redrockin rehuleikkuri tai iso alueaura työlaitteena niin sitten voi tehdä jo tiukkaa.

No, tämä ei varmaan auta alkuperäistä kysyjää kovinkaan paljon, aloin vaan miettimään omaa logiikkaani että missä mennään metsään .-/

Joissakin kuikan kauhasylintereissä on muuten mäntään sisäänrakennettu paineraja, sen jääminen raolleen roskan tms takia on aiheuttanut joskus ihmetystä.

Onko noissa muuten myös nostolle tuollainen linjakohtainen paineraja? Mun kuikassani ei tietääkseni ole, pelkästään lohkossa yhteinen tulevan painelinjan shokki ynnä juuri kauhasylintereiden sisällä, mutta tuo onkin niin vanha että uudet voivat olla erilaisia. Sellaisen jääminen hiukan vuotamaan vaikka roskan takia aiheuttaisi myös juuri kuvatut oireet.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: bdr-529 - 11.06.13 - klo:07:28
Varren läpimitta on niin pieni että jo pelkkien aisojen paino riittää shokin avautumiseen.
Mikäli mitään varoa ei olisi, sylinterin putken saisi pullautettua sopivassa tilanteessa.

Oikeastaan ainoa mahdollinen selitys. Tosin ainakin mun kuikassa ne varret ovat kuitenkin 40 mm, 200 bar tekisi 2,5 t joten aisaston geometriasta huolimatta tunkin varren  pitäisi kyllä kyetä tyhjät aisat pitämään kevyesti... mutta jos siellä on joku Redrockin rehuleikkuri tai iso alueaura työlaitteena niin sitten voi tehdä jo tiukkaa.

No, tämä ei varmaan auta alkuperäistä kysyjää kovinkaan paljon, aloin vaan miettimään omaa logiikkaani että missä mennään metsään .-/

Joissakin kuikan kauhasylintereissä on muuten mäntään sisäänrakennettu paineraja, sen jääminen raolleen roskan tms takia on aiheuttanut joskus ihmetystä.

Onko noissa muuten myös nostolle tuollainen linjakohtainen paineraja? Mun kuikassani ei tietääkseni ole, pelkästään lohkossa yhteinen tulevan painelinjan shokki ynnä juuri kauhasylintereiden sisällä, mutta tuo onkin niin vanha että uudet voivat olla erilaisia. Sellaisen jääminen hiukan vuotamaan vaikka roskan takia aiheuttaisi myös juuri kuvatut oireet.


Näin varmaan on . Välillä aisat pysyy ylhäällä vaikka viikkokaupalla ja joskus on aikoja että laskevat muutamassa hetkessä.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: 42 - 11.06.13 - klo:09:38
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.

Tätä "läpivuotoa" testasin niin että vaihdoin noston liittimet kipristyksen liittimiin ja päinvastoin. Sen jälkeen pistin tukijalat kuormaajan aisoihin ja laskin alas tukia vasten. Jos joku olisi vuotanut lohkossa niin eikö kauhan nokka, mikä oli painona olisi ollut maata vasten, siis jos lohko vuotaa. Ja ulos ei vuoda.

Eli ulos ei vuoda, lohko ei vuoda, aisat tippuu.
Juu kuormaimen venttiilinkarat siis pitää. jäljelle jää sylinterien läpivuoto , mutta kumpi.

Ota paineettomalta puolelta letkunliitin irti – sinne kun kunnossa olevasta sylinteristä öljyä pitäisi tulla.

Jos tulee öljyä suoraan sylinteristä vika on siinä jos putkesta vika on toisella puolella.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: BACKSPACE - 11.06.13 - klo:09:41
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tai jos suosiolla hakis uudet tunkit tarvikkeena? Lazilla on ollu muutenkin hyvää tuuria noissä rempoissa. Ei ihan vielä yllä maraanin tasolle mutta liki on. Lazilla on sentään muutama pari ehjiä kenkiä.... ;D

Juu, uuden sylinterin saa samalla rahalla kuin 1,5 tiivisteremonttia hydeliikkeessä  ;D Ehkä joutuu itse hitsailemaan päitä vähän uusiin kulmiin, ehkä ei.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Cutana - 11.06.13 - klo:11:11
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tai jos suosiolla hakis uudet tunkit tarvikkeena? Lazilla on ollu muutenkin hyvää tuuria noissä rempoissa. Ei ihan vielä yllä maraanin tasolle mutta liki on. Lazilla on sentään muutama pari ehjiä kenkiä.... ;D

Juu, uuden sylinterin saa samalla rahalla kuin 1,5 tiivisteremonttia hydeliikkeessä  ;D Ehkä joutuu itse hitsailemaan päitä vähän uusiin kulmiin, ehkä ei.

Ei saanu tarvikkeena 55 kuikan tiivisteitä parivuotta sitten,Arvokkaita olivat. Eli melkein uudet tarvike tunkit kerralla ja sitten ei oo tiivisteet jatkossa kalliita.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: BACKSPACE - 11.06.13 - klo:15:21
Kuormaajan sylinterin turpa vuosi öljyä ulospäin. Vein sylinterin korjaamolle. Korjaamolla mäntää lämmitettiin että olisi saatu mäntä irti varresta, ei lähtenyt millään. Sitten katkaistiin silmukka varresta ja vaihdettiin turvan tiivisteet sitä kautta. Nyt se sitten vuotaa sisään eli kuormaaja tulee aika nopeasti alas. Vaihdettiin letkut toiseen lohkoon ja sama juttu. Sylinteri kävi koeponnistuksessa uudestaan ja väittivät että toimii. Laskee kuitenkin hetkessä alas.

Olisiko käynyt niin että männän ja varren välistä on mahdolliset tiivisteet paskana sen lämmityksen takia, kierteet ei vaan aukea millään.  Sen verran kuitenkin päästää läpi että aisat putoaa. Aika epätodennäköistä että se toinen sylinteri olisi korkannut itsekseen.

Joutuuhan sen purkamaan vielä kolmannen kerran mutta millä se todeksi näyttää korjaamolla että ei toimi koska heidän mielestään sylinteri on kunnossa ja vika jossain muualla.

Hitsaa mäntä kiinni varteen jos epäilet läpivuotoa kierteistä.

Tai jos suosiolla hakis uudet tunkit tarvikkeena? Lazilla on ollu muutenkin hyvää tuuria noissä rempoissa. Ei ihan vielä yllä maraanin tasolle mutta liki on. Lazilla on sentään muutama pari ehjiä kenkiä.... ;D

Juu, uuden sylinterin saa samalla rahalla kuin 1,5 tiivisteremonttia hydeliikkeessä  ;D Ehkä joutuu itse hitsailemaan päitä vähän uusiin kulmiin, ehkä ei.

Ei saanu tarvikkeena 55 kuikan tiivisteitä parivuotta sitten,Arvokkaita olivat. Eli melkein uudet tarvike tunkit kerralla ja sitten ei oo tiivisteet jatkossa kalliita.

Just näin. Ne vanhat sylinterit voi vielä myydä nettikoneessa "pehmeätoimisina kaltevuussäätiminä" kalliilla  8)
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 11.06.13 - klo:16:01
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 11.06.13 - klo:16:02
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Mun meni ohi... olekko sää kattonu ne tiivisteet?
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 11.06.13 - klo:16:05
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Mun meni ohi... olekko sää kattonu ne tiivisteet?

2 kertaa  ;D. Tai ihan tuollaisia hommia tekevä firma on kahdesti sen jo avannut todenneet ehjäksi.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: BACKSPACE - 11.06.13 - klo:16:09
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Mun meni ohi... olekko sää kattonu ne tiivisteet?

2 kertaa  ;D. Tai ihan tuollaisia hommia tekevä firma on kahdesti sen jo avannut todenneet ehjäksi.

Mikäs... ammattifirma se sellainen on joka joutuu oikeasti tarkistamaan tuon kahdesti  ;)
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 11.06.13 - klo:16:57
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Mun meni ohi... olekko sää kattonu ne tiivisteet?

2 kertaa  ;D. Tai ihan tuollaisia hommia tekevä firma on kahdesti sen jo avannut todenneet ehjäksi.

Mikäs... ammattifirma se sellainen on joka joutuu oikeasti tarkistamaan tuon kahdesti  ;)
Kerran korjasi eri vian ja tarkisi tuonkin samalla, toisen kerran vaan tarkisti. En viitsi mainita firman nimeä kun on lähes kaikille tuttu tuotemerkki.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: BACKSPACE - 11.06.13 - klo:17:20
Otin äsken kaikki kuormaimen letkut irti, tippuu eli varmasti sylinteri vuotaa. Täytyy illalla vaihtaa toisesta kuormaimesta sylinteri niin näkee sitten varmasti että kumpi on rikki. Sitten tempasee sinne miggilukon. Sen jälkeen jos ei toimi ne tarvikesylinterit.
Mun meni ohi... olekko sää kattonu ne tiivisteet?

2 kertaa  ;D. Tai ihan tuollaisia hommia tekevä firma on kahdesti sen jo avannut todenneet ehjäksi.

Mikäs... ammattifirma se sellainen on joka joutuu oikeasti tarkistamaan tuon kahdesti  ;)
Kerran korjasi eri vian ja tarkisi tuonkin samalla, toisen kerran vaan tarkisti. En viitsi mainita firman nimeä kun on lähes kaikille tuttu tuotemerkki.

sorkkan paja ja poika ky koskella ?
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Masinisti - 11.06.13 - klo:17:34
Mihin se varren syrjäyttämä öljy joutuu kun sylinteri menee sisälle ja letkut ovat irti/ tulpattu?

Se mäntä lähtee kiertämällä irti ilman lämmittämistä kun käytössä ovat oikeat työkalut. Männän voi kiinnittää ison sorvin pakkaan, varren nivelestä akseli läpi ja mäntä kiertyy auki varmasti, ei sitä millään putkitongeilla saa auki.

Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Massi - 11.06.13 - klo:18:10
Omassa kuikassa oli vastaava vika eli aisat laski alas itsestään, vika oli tiivisteissä. Vuotava sylinteri on huomattavasti lämpöisempi kuin pitävä.
Testaus vaaatii kuitenkin useamman tunnin ajon, jolloin ohivuoto alkaa lämmittää öljyä.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 11.06.13 - klo:19:29
Otin toisesta etukuormaajasta sylinterin ja laitoin sen tohon missä aisat laskee, ei laske enää. Sitten kokeilin sitä oletettua vuotavaa sylinteriä ihan paineilmalla.  Painoin männän sisään, öjyä molemmista reiistä sylinteri täyteen. Paineilmaa turvan puolelta sisään ja toisessa päässä öljyä alkoi tulla ulos ja vaahdota. Eli mäntä ei päässyt liikkumaan ja öljy reagoi paineilmaan. Kun pistoolin kahvaa paineli päälle ja pois niin toisessa päässä öljy liikkui samaan tahtiin.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 11.06.13 - klo:20:58
Mihin se varren syrjäyttämä öljy joutuu kun sylinteri menee sisälle ja letkut ovat irti/ tulpattu?

Se mäntä lähtee kiertämällä irti ilman lämmittämistä kun käytössä ovat oikeat työkalut. Männän voi kiinnittää ison sorvin pakkaan, varren nivelestä akseli läpi ja mäntä kiertyy auki varmasti, ei sitä millään putkitongeilla saa auki.

Jos pikaliittimet on irti niin eikö se männän alapuolinen öljy pääse kiertämään yläpuolelle. Sylinterit oli silloin sarjassa.

Olet oikeassa männän irtiottamisessa. Väärät vehkeet. No, katsotaan mitä huomenna sanotaan kun vien sen taas pajalle tai sitten vaihdan pajaa ja katsotaan uudet kujeet.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 11.06.13 - klo:21:03
***** ne sinne mitään tiivisteitä ole vaihtanu. Sieltä se vuotaa ja sillä sipuli.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Hervast - 12.06.13 - klo:10:14
Kuikan tiivisteet on kulutustavaraa. Vähä käytöstä riippuen ainakin männän tiivisteet kannattais vaihtaa jossain päälle 5000 tunnin nurkilla jo ennakoivasti. Ja samalla kun vaihtaa kauhasylinterin tiivisteet, niin kannattaa kattoa sylinteriputken ja sille läpimenevälle varrelle varatun putken liitoskohta ettei olle sauman vierestä ratkeamassa. On siinä samalla näppärä hitsata lujemmin.

Aisan etupään ja nostosylinterin etupään tapit kannattais tehdä kunnon aineesta ennenkuin katkeavat ja ne valurautalinkut vaikka veldoxista, katkeaa kuitenkin jos töitä tekee. Niin ja sen sovitelevyn kun vielä vaihtaa niin kuormain on taas pykälän parempi.  :D
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 12.06.13 - klo:13:53
Mäntä on sen verran kovassa että ei inahdakkaan vaikka sen vetää punaseksi ja pitkällä varrella vääntää. Huomenna sillä ei ole vaihtoehtoja. Se lähtee siivu kerrallaan sorvissa ja sorvilla uusi mäntä, samalla tulee urat vakiotiivisteille. Ei tarvitse tilailla erikseen niitä ainakaan tähän mäntään.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: SKN - 12.06.13 - klo:19:23
Mäntä on sen verran kovassa että ei inahdakkaan vaikka sen vetää punaseksi ja pitkällä varrella vääntää. Huomenna sillä ei ole vaihtoehtoja. Se lähtee siivu kerrallaan sorvissa ja sorvilla uusi mäntä, samalla tulee urat vakiotiivisteille. Ei tarvitse tilailla erikseen niitä ainakaan tähän mäntään.

Mäntä punaseksi? Ei se varsikaan ihan hattu päässä kyl tosta selviä.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: jylperö - 12.06.13 - klo:19:43
Mäntä on sen verran kovassa että ei inahdakkaan vaikka sen vetää punaseksi ja pitkällä varrella vääntää. Huomenna sillä ei ole vaihtoehtoja. Se lähtee siivu kerrallaan sorvissa ja sorvilla uusi mäntä, samalla tulee urat vakiotiivisteille. Ei tarvitse tilailla erikseen niitä ainakaan tähän mäntään.
Tuliko väännettyä kiinni päin ;D ;D
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 12.06.13 - klo:21:27
Mäntä on sen verran kovassa että ei inahdakkaan vaikka sen vetää punaseksi ja pitkällä varrella vääntää. Huomenna sillä ei ole vaihtoehtoja. Se lähtee siivu kerrallaan sorvissa ja sorvilla uusi mäntä, samalla tulee urat vakiotiivisteille. Ei tarvitse tilailla erikseen niitä ainakaan tähän mäntään.
Tuliko väännettyä kiinni päin ;D ;D

En kysynyt Koneosapalvelun tyypeiltä, oletan että ne tietää mitä ne tekee.

Koneosapalvelu ei tuota hommaa aloittanut vaan toinen firma. Uskon että ne kyllä sen lopettaa.

Periksi en kyllä enää ton sylinterin kanssa anna. Taisteluja hävitään mutta sotia voitetaan.
Otsikko: Vs: Quicken nostosylinteri
Kirjoitti: Latz - 13.06.13 - klo:21:02
Nyt toimii, ja vika oli siinä sylinterissä. Yhtään laskua ei ole vielä maksettu eli ei tiedä paljonko kustansi yli uuden hinnan vai jopa alle sen.