Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannattaako kuivurin rakentaminen?  (Luettu 24404 kertaa)

PJ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

PJ eli Pimppendaalia Jaakolalle..

Tuollaisia helpolta kuulostavia kyhäelmiä kuten biolämmityslaite, on todella helppo jokaisen tehdä ihan ite. Sähköistä lähtien aina syöttöruuviin asti.  TI-ihmiselle parin päivän juttu. 8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

PJ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

PJ eli Pimppendaalia Jaakolalle..

Tuollaisia helpolta kuulostavia kyhäelmiä kuten biolämmityslaite, on todella helppo jokaisen tehdä ihan ite. Sähköistä lähtien aina syöttöruuviin asti.  TI-ihmiselle parin päivän juttu. 8)

No mä ymmärrän että sulle se kuulostaa mahdottomalta ajatukselta, väitinkö että sinä osaat tehdä!? :D

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 855
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Kyllä pitää olla vuokrakuivurin kallis että viittis alkaa omaa rakentamaan. Mulla jakokunnan kuivurille matkaa n.800m, ja jakokunnan osakkaana ei kustannukset päätä huimaa. Ennemmin kannattaa vaikka tukkia ittensä osakkaaksi johonki kuivuriin, vaikka olis matkaaki.

Kyllä muutkin seikat vaikuttaneet kuivuriajatukseeni, ei se kuivaustaksa kamalan kallis ole, vaan viljan varastointiongelmat, vuokrakuivurilta joutunu heti rekkaa tilailemaan, viljat äkkiä veke vaikka mikä olisi hintana, Sampot seisoo muuten työttöminä..Kumminkin joutuu rahtailemaan takaisin kotia viljat ja varastoimaan jotenkin, ei edes mitään siiloja itsellä vielä.

Olin jo välivarastosiiloja pystyttämässä kunnes mäjähti päähän pykätä kuivurikin! loppuisi turhat viljarallit, tosin tilalle tulisi kuivaamon käyttöstressit ;D

Ja vielä sen verran isoja tiloja ympärillä, ettei joutilaita kuivureita ole ollenkaan järkevän matkan päässä.

Joo, terästolpista rungot ja katto ja seinät puusta, mielellään verhoan kuivurirakennuksen ettei linnut ym pasko ja kuivana pysyisi. Sopivan kalteva paikka vieläpä olisi.

Taidanpa öljykattilan kanssa aloitella, sitten viisaampana voisi jotain polttolaitosta harkita.. ???

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Kyllä pitää olla vuokrakuivurin kallis että viittis alkaa omaa rakentamaan. Mulla jakokunnan kuivurille matkaa n.800m, ja jakokunnan osakkaana ei kustannukset päätä huimaa. Ennemmin kannattaa vaikka tukkia ittensä osakkaaksi johonki kuivuriin, vaikka olis matkaaki.

Kyllä muutkin seikat vaikuttaneet kuivuriajatukseeni, ei se kuivaustaksa kamalan kallis ole, vaan viljan varastointiongelmat, vuokrakuivurilta joutunu heti rekkaa tilailemaan, viljat äkkiä veke vaikka mikä olisi hintana, Sampot seisoo muuten työttöminä..Kumminkin joutuu rahtailemaan takaisin kotia viljat ja varastoimaan jotenkin, ei edes mitään siiloja itsellä vielä.

Olin jo välivarastosiiloja pystyttämässä kunnes mäjähti päähän pykätä kuivurikin! loppuisi turhat viljarallit, tosin tilalle tulisi kuivaamon käyttöstressit ;D

Ja vielä sen verran isoja tiloja ympärillä, ettei joutilaita kuivureita ole ollenkaan järkevän matkan päässä.

Joo, terästolpista rungot ja katto ja seinät puusta, mielellään verhoan kuivurirakennuksen ettei linnut ym pasko ja kuivana pysyisi. Sopivan kalteva paikka vieläpä olisi.

Taidanpa öljykattilan kanssa aloitella, sitten viisaampana voisi jotain polttolaitosta harkita.. ???

Hyvä ratkaisu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

PJ eli Pimppendaalia Jaakolalle..

Tuollaisia helpolta kuulostavia kyhäelmiä kuten biolämmityslaite, on todella helppo jokaisen tehdä ihan ite. Sähköistä lähtien aina syöttöruuviin asti.  TI-ihmiselle parin päivän juttu. 8)
Juujuuu juu . Parinpäivän juttu .  ::) ::) ::)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

PJ eli Pimppendaalia Jaakolalle..

Tuollaisia helpolta kuulostavia kyhäelmiä kuten biolämmityslaite, on todella helppo jokaisen tehdä ihan ite. Sähköistä lähtien aina syöttöruuviin asti.  TI-ihmiselle parin päivän juttu. 8)
Juujuuu juu . Parinpäivän juttu .  ::) ::) ::)

Mä oon kyllä aikalailla erimieltä näiden biolämmitys laitteiden kustannuksista kun puhutaan pienestä kuivurista alle 200hl.
Jos ite viihtii/osaa tehdä, laitteet muutaman tonnin korkeintaa. Ottaen huomioon esim 15v käyttötunnit. Normaali stokerihan pyörii läpi vuoden about 1-15hvrk. Tämä kuivaajassa oleva vain syksyllä riippuen kosteudesta ja viljamäärästä 10-30 päivänä.
-pesä
-palopää
-kierukka
-sähkömoottori
-alennusvaihteisto
-ohjauskeskus
-4-10neliöä 2-4mm rautalevyä
Miettikää ny vähä...

PJ eli Pimppendaalia Jaakolalle..

Tuollaisia helpolta kuulostavia kyhäelmiä kuten biolämmityslaite, on todella helppo jokaisen tehdä ihan ite. Sähköistä lähtien aina syöttöruuviin asti.  TI-ihmiselle parin päivän juttu. 8)

No mä ymmärrän että sulle se kuulostaa mahdottomalta ajatukselta, väitinkö että sinä osaat tehdä!? :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Teköö sellaisen pannun että laittaa ilma-aukkoon vaikkapa 30 metrisen metalliputken jatkoksi. Sitten polttaa siinä putken alla vanhoja autonrenkaita ja säilörehumuoveja, putki lämpiää punahehkuun ja vilja kuivuu  ;D

Sitten tietysti kaikki traktorit täytyy jättää käymään ilmanoton eteen, esilämmittävät ilmaiseksi  ??? Jäähdytyksen voi hoitaa kun laittaa traktoriehin ilmastoinnin täysille ja vetää ilman hyttien kautta  ??? ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

PJ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Kyllä pitää olla vuokrakuivurin kallis että viittis alkaa omaa rakentamaan. Mulla jakokunnan kuivurille matkaa n.800m, ja jakokunnan osakkaana ei kustannukset päätä huimaa. Ennemmin kannattaa vaikka tukkia ittensä osakkaaksi johonki kuivuriin, vaikka olis matkaaki.

Kyllä muutkin seikat vaikuttaneet kuivuriajatukseeni, ei se kuivaustaksa kamalan kallis ole, vaan viljan varastointiongelmat, vuokrakuivurilta joutunu heti rekkaa tilailemaan, viljat äkkiä veke vaikka mikä olisi hintana, Sampot seisoo muuten työttöminä..Kumminkin joutuu rahtailemaan takaisin kotia viljat ja varastoimaan jotenkin, ei edes mitään siiloja itsellä vielä.

Olin jo välivarastosiiloja pystyttämässä kunnes mäjähti päähän pykätä kuivurikin! loppuisi turhat viljarallit, tosin tilalle tulisi kuivaamon käyttöstressit ;D

Ja vielä sen verran isoja tiloja ympärillä, ettei joutilaita kuivureita ole ollenkaan järkevän matkan päässä.

Joo, terästolpista rungot ja katto ja seinät puusta, mielellään verhoan kuivurirakennuksen ettei linnut ym pasko ja kuivana pysyisi. Sopivan kalteva paikka vieläpä olisi.

Taidanpa öljykattilan kanssa aloitella, sitten viisaampana voisi jotain polttolaitosta harkita.. ???

Tämä seikka siinä vuokrakuivurissa on minunkin mielestä ongelma et joutuu lähteä hakee pois vaikkka se ei just sillo itellä käviskään.. ja jos on itellä pystyy kuivaa sillo ku siltä tuntuu eikä sitte ku on vuoro..
Itellä kans öljyllä kuivaa. Määrä sen verra pieni ku suurin osa murskesäilötään..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Tarttee sen vuokrakuivurin isännän kanssa tehdä diili että ostaa siltä saman verran kuutioita kuivana mitä märkänä tuo ja laskuun lisätään kuivatus. Silloin voi kaatosuppiloon kippaamisen jälkeen napata siilosta kuivaa kärryllisen kotimatkalle. Säästyy ajoja ja kyttäämisiä paljon. Lisäksi jos kaatosuoppilo on tarpeeksi iso niin sinne saa kelkkoa tavaraa sillä aikaa kun edellinen satsi kuivaa. Tässäkin homma toimii jos ei olla kovin tarkkoja eli lyhyellä matikalla lasketaan se massan pienentyminen kuivatuksessa.

Niin ja se on varma että edukkaampaa kuivatus on ilman omaa kuivuria.

Viimeksi muokattu: 21.07.13 - klo:14:25 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 855
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Tarttee sen vuokrakuivurin isännän kanssa tehdä diili että ostaa siltä saman verran kuutioita kuivana mitä märkänä tuo ja laskuun lisätään kuivatus. Silloin voi kaatosuppiloon kippaamisen jälkeen napata siilosta kuivaa kärryllisen kotimatkalle. Säästyy ajoja ja kyttäämisiä paljon. Lisäksi jos kaatosuoppilo on tarpeeksi iso niin sinne saa kelkkoa tavaraa sillä aikaa kun edellinen satsi kuivaa. Tässäkin homma toimii jos ei olla kovin tarkkoja eli lyhyellä matikalla lasketaan se massan pienentyminen kuivatuksessa.

Niin ja se on varma että edukkaampaa kuivatus on ilman omaa kuivuria.

Mjoo, kyllä noinkin kävisi, jos kumpikin viljelisi samaa viljaa samaa lajia, käytännössä aina eri viljat viljelyssä.

Kaatosuppiloonkaan ei pysty varastoimaan, kokoa 100 hehtoa.. ::)

Olisihan sen oman kuivurin kattoterassilta "vartiotornista" mukava maisemia katsella,jos sellaisen väsäisi.. Lintujahtikin onnistuisi mukavasti tuolista istuen ;D

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 855
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Teköö sellaisen pannun että laittaa ilma-aukkoon vaikkapa 30 metrisen metalliputken jatkoksi. Sitten polttaa siinä putken alla vanhoja autonrenkaita ja säilörehumuoveja, putki lämpiää punahehkuun ja vilja kuivuu  ;D

Sitten tietysti kaikki traktorit täytyy jättää käymään ilmanoton eteen, esilämmittävät ilmaiseksi  ??? Jäähdytyksen voi hoitaa kun laittaa traktoriehin ilmastoinnin täysille ja vetää ilman hyttien kautta  ??? ;D

Tuossahan ideaa, mutta riittäis joku vanha puukattilakin tuossa esilämmityksessä, joku käännettävä putki ilma-aukon kohdalle vain. Kattilan läpivirtaava ilma lämpiäisi jo melkoisesti.

Jossain olen nähnyt sellaisen kattilan jolla lämmitetään läpipuhallettavaa ilmaa, palopesän läpi kulki putkia, ilma kulki niistä..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Tosin moni tila on rakentanut oman kuivurin ja harva on konkurssiin menny tämänkään takia joten kait sekin tuottavaa on. Raha on vaan sellainen ihmeellinen asia että se ei kuitenkaan jää paikalleen. Jokainen vaan päättää mihin kulunsa kohdentaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
Vilja kuivuu kuivurissa yllättävän hyvin pelkällä puhalluksella... Ja onhan fysikaalinen totuus sekin, että kylmä ilma sitoo vettä enemmän kuin kuuma. Siis/kuutio..

Jos öljyn hinta vaan nousee niin ehkä ratkaisuja voisi hakea tuosta puhaltimen kasvattamisesta.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Kannattaako kuivurin rakentaminen?
jos kaupanhinta on vaikka 50000 niin jos pj kasaa mulle si ajankulukseen kahet vehkeet vaikko ton hinnan alle yhteensä niin saa tulla heti suunitteleen