Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit  (Luettu 90048 kertaa)

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 318
Vs: Puinnit
Verttiä sais puida hippulat vinkuen, avetron kauratkin alkaa olla valmista mutta puintipäiviä ei vaan ole edes ennusteissa.

Meinaa joskus Lantamannenin myyyjät piruilla tuosta Vertti ohrasta. Viime syksynä ei halunnut sellaisen siementä mulle edes myydä. Mutta kyllä tuo aikaisuus on iso plussa. Tosin eipä taida Hermanni juuri myöhempi olla. Hankkijalla oli sen siementä rahtivapaasti, joten sitäkin kylvössä tossi Vertin lisäksi. Molempia puitu, sato nyt ei häikäise ,mutta ihan kait ok tälläiseksi vuodeksi ja pieneillä panoksilla.
Mikäs vertissä hiertää? Tässä on viimevuosina ollut keleissä niin paljon eroja, että 3 vuoden perusteella en osaa sanoa lajikkeesta mitään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5144
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.
Niin siis bragea?
Itse olen brage viljellyt ja verttiä olen ostanut rehuksi niin kylhän brage on kunkku ja vertti samanlainen kuin muutkin Borealin jalosteet etteivät ainakaan sovellu etelään savipelloille ja kuivuuteen..

Viimeksi muokattu: 24.08.23 - klo:06:38 kirjoittanut ja101

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 344
Vs: Puinnit
Rukiinpuinnin jälkeen, joka loppui viikko sitten, niin ei mitään ole puitu. Kävin eilen käsipuimassa Planettia 24, kosteus. ja ei vihreitä jyviä. Siltikään ei oo puitu..Höh..Laskennallisesti 5-7 ha päiväpuinneilla ja kymmenellä sade ja kuivauspäivällä puinnin lopetus olisi 25.9. silloin alkaa jo kuivaaaminen oleen yöpakkasten takia pyörrettä tankkiin tuova ilmiö  :)

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 788
Vs: Puinnit
Katotaan puinteja kk päästä... Etelä Pirkanmaa. Vehnää ja kauraa

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Puinnit
Eikös täällä joku kysellyt aika hiljan , että mitä vikaa on syyskuulla puinnissa  ;D Hieman on kuivaaminen helpompaa sortsi kelillä, kuin turkishaalari kaudella. Ja muutenkin ... mukavasti pölisi puidessa viikonloppuna, mutta kun kaikki vaan ei ollut puitavia ja muutakin ajan vietettä osui sille viikonlopulle.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Puinnit
Joo kyllähän aikaiset viljat periaatteessa saa kuivempina korjuuseen. Tai ainakin 80-90 luvulla. Nykyisin tuntuu usein satavan koko elokuun loppupuoliskon.  Sitten on ollut oikein hienoja puintikelejä syyskuun pari ensimmäistä viikkoa. Toki eihän sitä koskaan tiedä. Iso Mattikin monesti on onnistunut lokakuun puinneillaankin, olkien korjuu on jo todennäköisesti turhaa silloin….

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Puinnit
Joo kyllähän aikaiset viljat periaatteessa saa kuivempina korjuuseen.

 Toki eihän sitä koskaan tiedä.

Joku syksy puin ruista ja oli tautisen kuumaa ja kuivaa tavaraa. Päivä sen jälkeen ei vaan koko syksynä enää ollut sateeton päivä. Joku toinen syksy kuumaa ja ukoskuurojen välissä edes puoli kärrylinen ruista pois.
Joku syksy märkää koleaa ja puimurit uppos, sitten tuli tosi nätti loppu syksy. Pari kertaa lokakuussa olen puinnut kauppakelpoista rapsia

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.
Niin siis bragea?
Itse olen brage viljellyt ja vertaile olen ostanut rehuksi niin kylhän brage on kunkku ja vertti samanlainen kuin muutkin Borealin jalosteet etteivät ainakaan sovellu etelään savipelloille ja kuivuuteen..

Vuoden 2018 kuivuudessa tämä erinomainen Brage ainakin hävisi Borealin ikivanhalle Saana-tyttöselle.. Niin myös huippuvuotena 2019.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5144
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.
Niin siis bragea?
Itse olen brage viljellyt ja vertaile olen ostanut rehuksi niin kylhän brage on kunkku ja vertti samanlainen kuin muutkin Borealin jalosteet etteivät ainakaan sovellu etelään savipelloille ja kuivuuteen..

Vuoden 2018 kuivuudessa tämä erinomainen Brage ainakin hävisi Borealin ikivanhalle Saana-tyttöselle.. Niin myös huippuvuotena 2019.
Saana onkin kakstahoinen. Itse huomannut sen et kakstahoset ovat kestävämpiä kuin monitahoiset mikäli tulee kuivaa.
Mut juu eihän se nyt ylivoimainen ole ja varmaan parempiakin lajikkeita löytyy mut kyl moni vertin viljelijä palas takas brageen ja muihinkin tällä seudulla.

Jokainen tehköön silti omat päätöksensä...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit
Tällä viikolla on kauran jälkiversot vaalenneet silmiinpistävän paljon. Kehitys näyttää lupaavalta, niinkuin sanoin, kauran kanssa pärjää.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Puinnit
ite havainnoin samaa ja kohta lie alettava laittaa puimuria tulille..   jos pouta vain antaa myöten..    kiirettä ei vielä täälläpäin.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.
Niin siis bragea?
Itse olen brage viljellyt ja vertaile olen ostanut rehuksi niin kylhän brage on kunkku ja vertti samanlainen kuin muutkin Borealin jalosteet etteivät ainakaan sovellu etelään savipelloille ja kuivuuteen..

Vuoden 2018 kuivuudessa tämä erinomainen Brage ainakin hävisi Borealin ikivanhalle Saana-tyttöselle.. Niin myös huippuvuotena 2019.
Saana onkin kakstahoinen. Itse huomannut sen et kakstahoset ovat kestävämpiä kuin monitahoiset mikäli tulee kuivaa.
Mut juu eihän se nyt ylivoimainen ole ja varmaan parempiakin lajikkeita löytyy mut kyl moni vertin viljelijä palas takas brageen ja muihinkin tällä seudulla.

Jokainen tehköön silti omat päätöksensä...

Saana on toki kaksitahoinen, mutta kuitenkin hyvin lyhytkortinen ja aikainen lajike. Brage puolestaan on pidempikortinen, joten jonkun tulkinnan mukaan sen pitäisi kestää jopa paremmin kuivuutta...

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Puinnit
Tällä viikolla on kauran jälkiversot vaalenneet silmiinpistävän paljon. Kehitys näyttää lupaavalta, niinkuin sanoin, kauran kanssa pärjää.

Tosiaan, tällä viikolla on kaurapelloissa tapahtunut silmiinpistävä muutos. Vihreä sävy harmaantuu hyvää vauhtia.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5144
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit
Lantamanne tyrkyttää vaan Brakea. Se kuulemma on ohrien aatelia  ;D Vuoden parin kokemuksella en nyt tuota hirveästi ihmeellisenä pitäisi.
Niin siis bragea?
Itse olen brage viljellyt ja vertaile olen ostanut rehuksi niin kylhän brage on kunkku ja vertti samanlainen kuin muutkin Borealin jalosteet etteivät ainakaan sovellu etelään savipelloille ja kuivuuteen..

Vuoden 2018 kuivuudessa tämä erinomainen Brage ainakin hävisi Borealin ikivanhalle Saana-tyttöselle.. Niin myös huippuvuotena 2019.
Saana onkin kakstahoinen. Itse huomannut sen et kakstahoset ovat kestävämpiä kuin monitahoiset mikäli tulee kuivaa.
Mut juu eihän se nyt ylivoimainen ole ja varmaan parempiakin lajikkeita löytyy mut kyl moni vertin viljelijä palas takas brageen ja muihinkin tällä seudulla.

Jokainen tehköön silti omat päätöksensä...

Saana on toki kaksitahoinen, mutta kuitenkin hyvin lyhytkortinen ja aikainen lajike. Brage puolestaan on pidempikortinen, joten jonkun tulkinnan mukaan sen pitäisi kestää jopa paremmin kuivuutta...
Voi olla. Itse en ole Saanaa viljellyt. Niinkuin kirjoitin niin varmasti parempiakin löytyy mut ainakaan omat ja kollegoiden kokemukset ei tuosta vertistä ole olleet mitenkään positiivisia..

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...