Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?  (Luettu 10244 kertaa)

Sorvar

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Maltoin kanssa mieleni. En siis huutanut.

Tuossa alle 5m luokassa ei ole noita lappulata malleja tunnu olevan saatavilla mitään muuta kuin ns. kevyt malleja väderiltäkään.

Kai sitä vaan täytyy pitää silmät auki jos joku hyvä väder tulis sopivaan hintaan vastaan.. Askartelee vaikka itte sitten crossboardin jos ei tunnu palkkimalli pelaavan.


lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9724
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Tuli yhtenä iltana puhetta tuosta risuäkeestä. Ja siinä tuli puheeksi tuo sylinteri, eli onko se kakstoiminen. Niin ei ole, mutta en muista olisiko toisessa päässä liitos valmiina. Sehän vois muuttua paljon jos se oli kuin yhtäpuuta.  Nyt ei ole kartanolla, joten en viitti lähtiä kattomaan. Tosin jos lohkot pysyy vaateris, niin pituus suunnassa jälki sitten alkaa luikertelemaan - luulisin. Paeta se yrittää, kovalla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
toki on, kun siinä pitää olla venttiilinpaikka toisessa päässä.   nippa yleiskokoa..    ei umpiputki toimis mitenkään..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Juu todennäkäisesti ihan normaali 2-toiminen sylinteri. Siihen on vaan laitettu huohotin toiseen lähtöön.
Vehkeestä mitään tietämättä kannattaa sitten katsoa ovatko rakenteet sellaiset että kestävät myös työntövoimaa. Ettei mikään nurjahda tai muuten hajoa.

Mulla oli joskus lainassa raskastekoiset hinattavat 6 m jyrät joissa iso tunkki käänsi sivulohkot pystyyn kuljetusasentoon. Ajatus oli varmaan se että työssä sylinteri jätettiin vaikka uivaksi, niin että laitos pystyi mukautumaan maanpinnan mukaan.  Joku oli sitten kai ajanut sitä jäykkänä ja päistessä varmaan huitaissut ulkonurkan jonkin kiven tms tömpyrän päältä. Sylinterin männänvarsi oli aika tukevaa tekoa mutta niin vaan  oli pitkänä ulkona ollessa nurjahtanut banaanille kun muukin runko oli riittävän vahva. Varovasti sitä tunkilla ja lankunpätkillä hieman oikaisin, että kärsi vielä vetää taas sisään... huomasin vian kun 1. kerran sen työasentoon laskin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9724
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Juu todennäkäisesti ihan normaali 2-toiminen sylinteri. Siihen on vaan laitettu huohotin toiseen lähtöön.
Vehkeestä mitään tietämättä kannattaa sitten katsoa ovatko rakenteet sellaiset että kestävät myös työntövoimaa. Ettei mikään nurjahda tai muuten hajoa.

Mulla oli joskus lainassa raskastekoiset hinattavat 6 m jyrät joissa iso tunkki käänsi sivulohkot pystyyn kuljetusasentoon. Ajatus oli varmaan se että työssä sylinteri jätettiin vaikka uivaksi, niin että laitos pystyi mukautumaan maanpinnan mukaan.  Joku oli sitten kai ajanut sitä jäykkänä ja päistessä varmaan huitaissut ulkonurkan jonkin kiven tms tömpyrän päältä. Sylinterin männänvarsi oli aika tukevaa tekoa mutta niin vaan  oli pitkänä ulkona ollessa nurjahtanut banaanille kun muukin runko oli riittävän vahva. Varovasti sitä tunkilla ja lankunpätkillä hieman oikaisin, että kärsi vielä vetää taas sisään... huomasin vian kun 1. kerran sen työasentoon laskin.

Hyvä ajatelma. Tosiaan , sylinterin tarkoitus on nostaa lohkot ylös , ei painaa alas, joten suunnitelmissa tuskin on otettu tuota huomioon ja koskee ehkä tuon "pillin" vahvuuttakin. Voi olla paras että jää tämän ajatus kuprun pituiseksi tämä jalostus  ;D

Sorvar

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Maltoin kanssa mieleni. En siis huutanut.

Tuossa alle 5m luokassa ei ole noita lappulata malleja tunnu olevan saatavilla mitään muuta kuin ns. kevyt malleja väderiltäkään.

Kai sitä vaan täytyy pitää silmät auki jos joku hyvä väder tulis sopivaan hintaan vastaan.. Askartelee vaikka itte sitten crossboardin jos ei tunnu palkkimalli pelaavan.

Tarpeeks kauan kun oli tulitikut pitämäs silmiä auki niin tuli vastaan ja tänään haettua Väderstad NZ Intense crossboardilla ja varparullalla. Uutena ostettu 50ha tilalle ja viimeiset 10v seissyt tallissa. Eli ei ihan loppuunajettu.

Jälkihara olisi ollut mieluisempi, kuin tuo varparulla, mutta katsotaan keväällä miltä meno näyttää. Hara helpompi askarrella tohon saati crossboardi johki muuhun.

Tuossa ei taida Favorittiin olla muuta eroa kuin yksi piikkiakseli enemmän. Optiona vissiin saanu 60 piikkisenä, mutta toi mun on 49 piikkinen.

Viimeksi muokattu: 07.10.23 - klo:20:00 kirjoittanut Sorvar

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
on se hianoa kun tuollaisia puuhasteluäkeitä vielä on kaupankin..   ettei vain noita 6-9 metrisiä tartte katella..   lie noillekin kysyntää kun keskikoko traktoreissakin kasvannu..

Sorvar

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
on se hianoa kun tuollaisia puuhasteluäkeitä vielä on kaupankin..   ettei vain noita 6-9 metrisiä tartte katella..   lie noillekin kysyntää kun keskikoko traktoreissakin kasvannu..

Jep. Turhan iso tuo ittelle on, mutta jos se henkisesti tuntuu mukavammalta vetää ja saa pienemmällä hieromisella paremman jäljen ku s340 potilalla. Niin kai tuo paris-kolmes vuosikymmenes hintansa haukkuu. Varsikin kun kilohinta verottomana on n.2,35e eli hyvin alle tonnin/metri.

Tietääkös joku miten noi vuosimallikoodit väderstadeissa menee?
Tuossa mulla i merkintä vuosimallin kohdalla.

Viimeksi muokattu: 08.10.23 - klo:09:37 kirjoittanut Sorvar